مقایسه کنکورهای تجربی و ریاضی تیر 1403 - درس شیمی

در این مطلب درس شیمی را در دو کنکور ریاضی و تجربی تیر 1403 مقایسه کرده ایم.

مقایسه کنکورهای تجربی و ریاضی تیر 1403 -  درس شیمی

شیمی رشته ریاضی، کنکور تیر 1403

1- درس شیمی در رشته ریاضی شامل 30 سوال از مباحث سه سال بود که به ترتیب از مباحث دهم، یازدهم و دوازدهم 8، 11 و 11 سوال طراحی شده بود.

2- در رشته ریاضی هیچ سوال شمارشی ( چند مورد درست یا نادرست ) دیده نشد ولی 5 سوال با ساختار الف، ب... دیده شده است.

*شیمی پایه دهم در رشته ریاضی:

3- در پایه دهم مباحث آرایش الکترونی، استوکیومتری و قانون گازها و غلظت مورد پرسش قرار گرفتند که سوالات این بخش عموما ساده و متوسط بودند. 

4- در بخش محاسبات از اعداد سخت و محاسبات طولانی استفاده نشده است و استوکیومتری دو بخشی در این بخش دیده نمی‌شود.

5- سوال 80 در این بخش جزو سوالات ابهام دار میباشد که دو گزینه صحیح دارد.

*شیمی پایه یازدهم در رشته ریاضی:

6- در پایه یازدهم از مباحث درصد خلوص، گرمای واکنش و سینتیک شیمیایی، ایزومر وساختار مولکول آلی سوال طرح شده است.

7- در اولین سوال این بخش شاهد یک استوکیومتری یک بخشی و غیر مخلوط اما نسبتا زمان‌بر هستیم. 

8- در سوالات فصل دوم یازدهم دشواری خاصی دیده نمی‌شود یعنی سوال بخش گرما و قانون هس آنچنان دشوار نیستند و سوال محاسباتی سینتیک هم دیده نمی‌شود.

9- اما در مباحث فصل سوم یازدهم سوال از مولکول های آلی دیده می‌شود که علاوه بر زمان بر بودن این سوالات نیاز به تسلط بر کلیه مولکول های آلی هست.

*شیمی پایه دوازدهم در رشته ریاضی:

10- در پایه دوازدهم هم از مباحث پاک کننده ها، محاسبات اسید باز،سلول های گالوانی و الکترولیتی، مدل فضا پرکن و کاتالیست ها و اصل لوشاتلیه سوال طراحی شده که سر و کله سوال های دشوار از همینجا پیدا می‌شود.

11- سوال هایی مثل 97 و 101 جزو سوالات محاسباتی فصل اول هستند که جزو سوالات دشوار این آزمون به حساب می آیند.

12- در کل، سطح آزمون درس شیمی در کنکور ریاضی متوسط رو به دشوار بوده و دانش آموزان با تسلط بر مفاهیم کتاب درسی می‌توانند درصد معقولی را در این آزمون به دست آوردند.

 


اما در شیمی رشته تجربی، کنکور تیر 1403

1- شاهد 11 سوال از مباحث دهم و 13 سوال از مباحث یازدهم و 11 سوال از مباحث دوازدهم بودیم که علت تفاوت آن بیشتر بودن سوالات دانش‌آموزان تجربی می‌باشد.

2- برخلاف آزمون رشته ریاضی سطح کلی سوالات در اینجا مثل همیشه دشوار ارزیابی می‌شود.

*شیمی پایه دهم در رشته تجربی:

3- در پایه دهم مباحث مورد پرسش مانند رشته ریاضی هست ولی برخلاف رشته ریاضی سوال موازنه مستقیم ( سوال 107 ) دیده می‌شود و سوال استوکیومتری این بخش هم جزو سوالات دشوار و با محاسبات زمان بر می‌باشد.

*شیمی پایه یازدهم در رشته تجربی:

4- در پایه یازدهم همانند رشته ریاضی سوال از قانون هس دیده می‌شود ولی برخلاف رشته ریاضی سوال استوکیومتری این بخش از مبحث بازده درصدی می‌باشد.

5- برخلاف رشته ریاضی در این آزمون سوال مستقیم از نام گذاری ترکیبات دیده می‌شود و سوال محاسباتی از سینتیک طرح شده است ( سوال 89 ) در حالی که در رشته ریاضی از مبحث سینتیک صرفا سوال مفاهیم طراحی شده بود.

6- سوال از ایزومرهای ساختاری در هر دو آزمون به شکل های مختلف دیده می‌شود ( سوال 93 آزمون تجربی و 92 آزمون ریاضی ) و این تیپ از سوالات تقریبا در چند سال اخیر دیده نشده است.

7- سوال از مولکول های آلی بزرگ در این آزمون هم مانند رشته ریاضی دیده می‌شود.

*شیمی پایه دوازدهم در رشته تجربی:

8- در مباحث پایه دوازدهم سوال محاسبات اسید باز و مفاهیم آن دیده می‌شود که سطح آنها متوسط می‌باشد ولی سوال محاسباتی و مفهومی فصل دوم آن نسبتا دشوار است.

9- یک سوال با ظاهر الکتروشیمی دیده می‌شود که درواقع صرفا موازنه می‌باشد و این نشان میدهد دانش آموزان نباید با ظاهر سوالات آنها را قضاوت کنند. ( سوال 99 )

10- همچنین مانند رشته ریاضی سوال از مبحث اصل لوشاتلیه در این آزمون دیده می‌شود که یکی از سوالات ابهام دار این بخش می‌باشد چرا که عبارت (پ) این سوال چندان هم صحیح نیست ولی رد گزینه باعث می‌شود این سوال را صحیح برداشت کنید.

11- سوال محاسباتی تعادل در آزمون رشته تجربی برخلاف رشته ریاضی دیده می‌شود.

12- درکل سطح سوالات در رشته تجربی دشوارتر و دام‌دارتر بود و برخلاف رشته ریاضی دو سوال شمارشی دیده می‌شود؛ همچنین مانند رشته ریاضی سوال با ساختار (الف)،(ب)،(پ) ... نیز دیده می‌شود.


امیرعلی بیات - دانشجوی شیمی دانشگاه صنعتی شریف

ناظرعلمی کتاب آبی شیمی دوازدهم کانون قلم‌چی 

مؤلف کتاب سه‌سطحی شیمی دوازدهم کانون قلم‌چی

مدرس شیمی کنکور

Menu