گفت‌وگو با سینا جعفری ؛ قهرمان پیوستگی ششم دبستان

از کتاب‌های سه سطحی مخصوصاً سه سطحی علوم و ریاضی ، کتاب جهانگرد کوچک و مهمتر از همه کتاب سوالات پرتکرار امتحانی استفاده کردم .

گفت‌وگو با سینا جعفری ؛ قهرمان پیوستگی ششم دبستان

نام و نام خانوادگی : سینا جعفری

مقطع و رشته : ششم دبستان

نام شهر و استان : نیشابور ، خراسان رضوی 

میانگین تراز : ۷۴۸۲

سال‌های حضور در کانون : ۱ سال 

چند آزمون شرکت کرده است : ۳۹ آزمون

شغل و تحصیلات مادر : معلم ، لیسانس 

شغل و تحصیلات پدر : معلم ، فوق لیسانس

مصاحبه‌گر : مریم موسی زادگان

 

برنامه‌ی شما برای دوره‌ی امتحانات چه بود؟

ابتدا یک‌بار کتاب را به طور سریع روخوانی می‌کردم ، سپس با استفاده از نمونه سوالات کانون و اشتباهاتم در آزمون‌ها مطالب را تثبیت می‌کردم .

 

از چه کتابی برای دوره‌ی امتحانات استفاده کردید؟ 

از کتاب‌های سه سطحی مخصوصاً سه سطحی علوم و ریاضی ، کتاب جهانگرد کوچک و مهمتر از همه کتاب سوالات پرتکرار امتحانی استفاده کردم .

 

با توجه به این‌که امسال ششم بودید، برای آزمون تیزهوشان هم خودتان را آماده می‌کردید؟

بله ، من در کنار آزمون عادی در آزمون‌های تیزهوشان هم شرکت کرده و دفترچه هوش را پاسخ می‌دادم.

 

تنوع مطالعاتی شما در دوره‌ی امتحانات چگونه بود و چطور بین امتحانات و آزمون تیزهوشان تعادل ایجاد کردید؟

 سعی کردم در زمان امتحانات که کمتر کسی سمت تست زنی می‌رود به کمک مادرم برنامه‌ای متعادل بریزم که هم، زمانی برای تست زنی و هم زمانی برای مطالعه دروس داشته باشد ‌. به همین علّت به نظر خودم امتحاناتم را بهترین نحو دادم ، از تیزهوشان هم عقب نماندم ؛ بلکه خیلی از رقبایم را کنار زدم !

 گفت‌وگو با سینا جعفری ؛ قهرمان پیوستگی ششم دبستان

از کدام بخش های سایت در دوره‌ی امتحانات استفاده کردید؟ 

علاوه بر کارنامه اشتباهات ، به سراغ کارنامه بازیابی می‌رفتم و سوالات غلط را به خصوص در زمان امتحانات دوباره بررسی می‌کردم . بعضی وقت‌ها که ترازم کمی افت داشت از کارنامه ۵ نوع درس هم استفاده می‌کردم . 

در زمان‌های استراحت هم مصاحبه افراد پذیرفته شده در آزمون تیزهوشان را می‌خواندم .

 

آیا در دوره‌ی امتحانات از روش بازیابی استفاده می‌کنید؟یا ابتدا کتاب درسی را مطالعه می کنید؟ 

بله ، ابتدا چند نمونه سوال از سایت کانون حل می‌کردم و بعد با توجه به اشتباهاتم در مباحث مختلف کتاب را روخوانی می‌کردم .

 

آیا از کتاب‌های سوالات پرتکرار امتحانی برای رشد معدل استفاده کردید؟

بله

الف) در چه درس‌هایی از این کتاب استفاده کردید؟ 

بیشتر در درس‌های فارسی و علوم 

ب) کدام بخش این کتاب برای شما جذاب‌تر است؟

قسمت درسنامه چون در پایان  توضیحات اضافه کوتاهی برای یادگیری بیشتر می‌داد . 

 

در دوره امتحانات مطالعه‌ی تستی هم داشتید؟ 

 بله ، از کتاب‌های سه سطحی و مخصوصاً کتاب‌های پرتکرار امتحانی استفاده کردم . برای دروسی که به مطالعه بیشتر نیاز داشت هم از نمونه سوالات درسی سایت پلکان استفاده می‌کردم.

 

آیا از نمونه سوالات موجود در سایت کانون استفاده کردید؟ 

بله ، بسیار از نمونه سوالات موجود در سایت کانون استفاده کردم و حتی چند سوال در امتحانات از این نمونه سوال‌ها آمده بود!!

 

کدام درس هم در آزمون‌ها و هم امتحانات مدرسه نقطه قوت شماست؟ 

دروس ریاضی و فارسی در دروس اصلی نقاط قوت من است . همانطور که گفتم از روش بازیابی استفاده می‌کردم با توجه به اشتباهات قبلی‌ام در امتحانات و مخصوصاً آزمون‌های کانون قسمت‌هایی را که در آن‌ها کمی ضعف داشتم برطرف می‌کردم . البته در طول سال و در زمان‌های بیکاری‌ام سعی در پیش خوانی داشتم و این کار خیلی به من کمک کرد .

 

عوامل پیشرفت شما در درس ها چه بوده است ؟

 اینکه در مدرسه به حرف‌های معلم سر کلاس با دقت گوش می‌کردم و همچنین آن‌ها را پس از مدرسه دوباره مرور می‌کردند . البته که تلاش و پشتکار و استمرار من در این پیشرفت و موفقیت بی اثر نبود . 

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه باعث رشد معدل شما شد؟ 

این کار باعث می‌شد تا هم انگیزه مضاعفی بگیرم و هم مطالبی را که سر کلاس می‌گفتند فراموش نکنم و هر بار با دیدن تراز‌ها و رتبه‌های بقیه بدانم رقبای قوی زیادی در شهر و کشور دارم . 

 

آیا در طول سال مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کردید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کردید؟ 

 بله ، علاوه بر برنامه‌هایی که برای تیزهوشان داشتم به کمک مادرم برنامه‌ای متعادل به شکل یک ساعت درس و یک ربع استراحت بریزم . تمام دروس با برنامه آزمون‌ها هماهنگ بود و گاهی حتی بسیاری هم از برنامه جلوتر بود اما درس مطالعات کمی از برنامه عقب بود و همین باعث مشکل می‌شد . 

 

برای رشد معدل چه توصیه‌ای به سایر دانش آموزان دارید؟ 

به دانش آموزان دیگر توصیه می‌کنم تلاش و پشتکار و استمرار داشته باشند و آزمون‌های کانون را جدی بگیرند و در تمام آزمون‌ها شرکت کنند و با تنبلی آن را کنار نگذارند . این را بدانند که همه معلم‌ها، معلم‌های خوبی هستند که تمام تلاششان پیشرفت آن‌هاست و باید  قدردان آن‌ها باشند .

 

شما از کدام کارنامه جعبه ابزار کانون در صفحه شخصی‌تان استفاده می‌کنید؟ 

علاوه بر کارنامه اشتباهات که بیشتر اوقات از آن استفاده می‌کردم ، به کارنامه بازیابی می‌رفتم و سوالات غلط را دوباره حل می‌کردم . بعضی اوقات از کارنامه ۵نوع درس که دروس نوسانی‌ام را نشان می‌داد استفاده می‌کردم . برای امتحانات همان کارنامه اشتباهات بیشتر به درد من خورد تا بدانم در چه مباحثی مشکل دارم .

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟ 

بله دارم . تکمیل دفتر باعث می‌شود با پر کردن آن هم بدانم چقدر این هفته مطالعه مفید داشتم و نسبت به هفته‌های قبل چقدر پیشرفت کردم چنین باعث انگیزه گرفتن من می‌شد تا درس‌ها را باقدرت بیشتری مطالعه کنم .

 

تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کنید؟ اگر بله، کدام روش؟  

بیشتر از روش ضربدر منها استفاده می‌کردم به طوری که کنار سوالاتی که کمی وقتگیرتر بودند ضربدر می‌زدم و کنار سوالاتی که اصلاً نمی‌دانستم یا بین چند گزینه شک داشتم منها می‌گذاشتم تا در مرور دوباره سوالات دچار اشتباه نشوم و وقتم را صرف سوالاتی کنم که کنار آنها علامت ضربدر وجود دارد گر وقت اضافه می‌آوردم سراغ سوالات منهادار می‌رفتم .

 

تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دهید؟ 

اغلب شنبه‌ها و بعضی اوقات جمعه ها این کار را با تعیین اشتباهات و نزده ها و فهمیدن اینکه چرا اشتباه زده ام و یا نزدم سوالات را تحلیل می‌کنم . دربعضی سوالات که حتی با استفاده از پاسخنامه جوابشان را نمی‌فهمیدم یکبار می‌نوشتم و دوباره روی آنها فکر می‌کردم .

 

نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این فصل امتحانات چگونه بود؟

 این سالی که گذشت و به خاطر تیزهوشان فشار زیادی را متحمّل شدم ، خانواده‌ام مخصوصاً پدر و مادرم در زمان‌هایی که ترازم پایین می‌آمد یا ناامید و خسته می‌شدم برایم صحبت می‌کردند و به من برای آزمون‌های آتی انگیزه می‌دادند . مادرم هم در برنامه ریزی و تحلیل سوالات خیلی خیلی به من کمک کرد . البته معلم‌های خستگی ناپذیرم آقایان جوادی ، دیدار و توکلی در کل مسیر همراه من بودند و به من کمک کردند و لازم دانستم اینجا از آن‌ها تشکر کنم .

 

آیا پدر یا مادر نتایج آزمون را می‌بینند؟ در صورت افت خودتان یا خانواده چه عکس العملی دارند؟

 بله ، همانطور که گفتم در آزمون‌هایی که افت داشتم به من انگیزه می‌دادند و در این آزمون‌ها تحلیل سوالات را با دقت بسیار بیشتری انجام می‌دادم تا در آزمون بعدی این اشتباهات را تکرار نکنم و ترازم پایین نیاید .

 

از سایت کانون و مجله آزمون استفاده می‌کنید؟ کدام بخش‌ها برای شما جالب‌تر بود؟

 بله از سایت کانون و مجله آن استفاده می‌کردم و خیلی به درد من خورد تا برنامه‌ریزی کامل و روش جامعی برای تست زنی داشته باشم و از همین قسمت‌ها روش‌های تست زنی را یاد گرفتم . بیشتر بخش مصاحبه با افراد پذیرفته شده در آزمون تیزهوشان برایم جالب بود و چیزهای زیادی از آنها یاد گرفتم.

Menu