گفت وگو با هستی ملتفت؛قهرمان پیوستگی دوازدهم انسانی

خواندن از قبل از مدرسه در پیش دبستان یاد گرفته ام اما نوشتن را در مدرسه یاد‌گرفتم.

گفت وگو با هستی ملتفت؛قهرمان پیوستگی دوازدهم انسانی

نام و نام خانوادگی:هستی ملتفت

مقطع و رشته:دوازدهم انسانی

نام شهر و استان: بهبهان،خوزستان

میانگین تراز:۶۱۰۲

از چه سالی عضو کانون بوده اید؟۲سال.سال ۱۴۰۰و امسال۱۴۰۱

شغل و تحصیلات مادر:،خانه دار،دیپلم

شغل و تحصیلات پدر:آزاد،فوق دیپلم


مصاحبه‌گر : اعظم تراز


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟

نحوه ی آشنایی من با کانون به این شکل هست که در واقع کانون خودش معرف همه هست.از زمان کودکی و در مدرسه و خانواده و دوستان و آشنایان،کامل کانون قلمچی زبانزد بود.نیازی به معرفی از سمت کسی نبود.خواهرم کانونی بود و از زمانی که نیاز به شرکت در آزمون آزمایشی بود وارد کانون شدوبا توجه به اینکه  رشته تجربی بود خوشبختانه پرستاری قبول شد.


چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بوده‌اید؟

۲سال.است که دانش آموز کانون هستم در سال یازدهم و امسال که دوازدهم هستم نیز در کانون آزمون می دهم.


در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کرده‌اید؟

تعداد آزمونهایی که در این دوسال شرکت کرده ام در ۲۳آزمون اصلی شرکت کردم.ونیز ۵آزمون هدیه راهم  شرکت کرده ام .کلا این دوسال بدون غیبت بوده ام


دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

دستاورد من از شرکت در آزمونهای کانون این بوده که باعت شده تمرکز بیشتر روی درسام داشته باشم.با نمونه سوالهای متنوع و درخور آشنا شوم.و باعث تسلط بیشتر میشه و همه ی این برنامه ریزی های دقیق در برنامه راهبردی باعث میشود تسلط بر مطالب بیشتر اتفاق بیفتد.


چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟

از اینکه بدون غیبت و همیشه در آزمونها شرکت کرده ام و بدون غیبت آزمون داده ام هر چند.گاهی هم خسته می شدم .مخصوصا اینکه صبح جمعه باید از خواب بیدار می شدم.اما می دانستم برای رسیدن به هدفهای بزرگ باید مسیرهای سخت رو طی کنم و به نتیجه خوب فکر می کردم.


آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

خیر. من هیچگاه در آزمونهای کانون غیبت نداشتم و  میدانستم باید سختی بکشم. به نتیجه خوب رسیدن به راحتی به دست نمی اید. به همین علت هیچ گاه به فکر غیبت نبودم چون همه ی برنامه ها کاملا برنامه ریزی شده است.


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

پیوستگی در آزمون  به این علت باعث پیشرفت من شد که چون فاصله هر آزمون ۲هفته بود از خودم انتظار درصد بیشتر داشتم.هر آزمونی که درصدم کم می شد را هدفگذاری می کردم و برای آزمون بعد همیشه موفق تر بودم.


آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟ 

بله من همیشه برای خودم هدفگذاری دارم. و حتی الامکان در یک درس یا دو درس هدفگذاری را انجام می دهم.

 فایده  آزمون هدفگذاری این است که وقتی برای خودت هدف مشخص کنی راحتتر به آن میرسی و تمام تلاشت را می گنی تا به نتیجه دلخواهت برسی.


 آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟

بله، از قبل اطلاعات خودم را بررسی می کردم که اگه نیاز باشد مرور داشته باشم بعد از دیدن کارنامه مشابه پارسال به سراغ مباحثی می رفتم که نیاز به مطالعه و مرور داشت. 


از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

از میان جعبه ابزار کارنامه کانون از کارنامه ۵نوع درس حتما استفاده می کنم چون با این کارنامه وضعیت هر درس را یکی یکی بررسی می کردم در دروسی‌که نیاز به بررسی بیشتر بود را مد نظر میگرفتم.و برنامه ریزی می کردم تا به هدف دلخواهم برسم.

 از کارنامه پروژه ای هم زیاد استفاده می کنم چون میخواستم ببینم در هر پروژه چقدر به تثبیت رسیدم.و مرور برای آن پروژه ای که قوی عمل نکرده بودم را مدنظر می گرفتم و با هدفگذاری برای بودجه بندی مشابه خود را تقویت می کردم.


مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کنید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

بله .من  مطابق برنامه راهبردی کانون درس می خوانم وبرنامه راهبردی رو با توجه به اینکه مدرسه میرم شخصی سازی می کنم.و برای هردرس  شخصی سازی می کنم و بعد از مطالعه تست میزنم.


روش مطالعه‌ی شما چگونه است؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خوانید یا دوباره‌خوانی می‌کنید؟

 برای هر درس روش مطالعه متفاوتی دارم.دوباره خوانی را استفاده میکنم.برای حفظیات نکات و مفهوم را اول متوجه میشوم بعد تست میزنم و اگر مشکلی داشتم دوباره خوانی میکنم و در صورتی که وقت کم داشته باشم و در زمان جمعبندی باشم از روش بازیابی استفاده می کنم.


روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ 

روش من برای تحلیل آزمونها به این شکل است که  روز جمعه تحلیل می کنم.درسهایی که اشتباه دارم و یا نزده ام رابیشتر وقت می گذارم.و اگر اشتباهاتم را دوباره غلط زدم  و علت اشتباه را بررسی می کنم و به پاسخنامه رجوع می کنم.


آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟بله چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

در طول سال تحصیلی چند بار دچار افت تحصیلی شده ام تصمیم‌گرفتم.۲هفته بعد بهتر بخوانم تراز من .۵۷۰۰شده بود اما به جای اینکه نا امید شوم به نقطه مثبتم‌که ریاضی بود دقت کردم و باعت انگیزه برایم شد.خانواده ام همیشه به من انگیزه میدهند.و هیچ وقت باعث استرس نیستند.


در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

در این سالها درسی که ضعیف بوده ام و با تغییر روش به نتیجه دلخواه رسیده ام درس جغرافیا بوده است.چون درس در مورد هوا و کره  به دلم نمی نشیند.اما زیاد می خوانم تا پیشرفت کنم در واقع با زیاد خواندن و تست زیاد زدم و به نتیجه مطلوب می رسم.


 به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کنید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری می‌کند؟ 

مدت زمانی که برای درس خواندن و تست زدم می گذارم را با توجه به اینکه سرعت عمل من زیاد است.دو سوم وقتم را  برای ریاضی و فنون می گذارم و برای بقیه درسها  زمان کمتری صرف می کنم.در زمان مدرسه ۶تا۸ساعت در روز درس می خوانم.اما در روزهای تعطیل بیش از ۹ساعت مطالعه می کنم. و بیشتر هم تست می زنم.


کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیل‌تان برای این انتخاب را بگویید.

 نقش برنامه راهبردی کانون برای من پررنگ تر بوده است و می توانم به معنای واقعی بگویم برنامه راهبردی کانون عالیست.و قرار دادن برنامه مرور در برنامه راهبردی  عالی.واقعا در کنکور مرور مهم است و برنامه راهبردی کانون روی این موضوع خیلی تمرکز دارد.چون فراموش می شود.مثلا یازدهم نقطه قوت من است چون خیلی مرور شده .واقعا مرورش عالی است.


به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بوده است؟

به طور میانگین تعداد اشتباهات من در آزمون ۲۰تا بود که همیشه تحلیل می کردم.


هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دهید؟ 

هنگام بررسی آزمونها به اشتباهات اولویت بیشتری می دادم.اول بررسی اشتباهات را انجام میدهم تا تکرار نشود .بعد از این به سراغ سوالات ساده می روم و اگر اشتباه باشد یا نزده باشم دوباره بخوانم تا کاملا تثبیت شود.


در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

در کارنامه اول به سراغ آن درسهایی که پایین زده ام می روم.چون عموما نمراتم بیست است و برای رفع ایراداتم  با مطالعه بیشتر و پرسیدن از معلم سعی می کنم مشکل را حل کنم.


دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

دفتر برنامه ریزی دارم بله.خیلی کمک می کند از لحاظ درسی می دانم چقدر وقت برای درس خواندن و تست زدن  گذاشته ام و چه نتیجه ای گرفته ام.وچقدر از زمان را به بطالت گذرانده ام.


کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

کتابهای کانون از مهمترین ویژگی که دارند شناسنامه دار بودن و پیمانه ای بودن آنهاست و اینکه با توجه به سطح دانش آموز می شود کتاب تهیه کرد.مثلا کتاب سه سطحی که برای افراد با تراز بالاست و برای هر پرژه کتاب مختص دارد مثل کتاب تابستان و نوروز و جنعبندی که فوق العاده است.


کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟

 از روشهای مدیریت زمانی که  همیشه استفاده می کنم تکنیک ضربدر است .و در زمان اضافه به بررسی ضربدر ها می رسم و در استراتژی بازگشت بسیار دقیق بررسی می کنم .


فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

مهمترین ویژگی که من دارم و باعث می شود که خوب درس بخوانم پایبندی به برنامه از مهمترین ویژگی من هست و خستگی ناپذیر بودنم باعث می شود از برنامه عقب نیفتم.


آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟

خواندن از قبل از مدرسه در پیش دبستان یاد گرفته ام  اما نوشتن را  در مدرسه یاد‌گرفتم.


آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟

همه ی معلمان ما خوب هستند و اینجا از همه ی آنها تشکر می کنم که برای دانش آموزان هیچ کم نمی گذارند.


Menu