گفتگو با عرفان باقری قانعی ؛ قهرمان پیوستگی یازدهم تجربی

در این مدت همه آزمون‌ها را شرکت کرده ام؛ و حتی اگر نمی‌توانستم حضوری بیایم آزمون را به صورت آنلاین شرکت می‌کردم

گفتگو با عرفان باقری قانعی ؛ قهرمان پیوستگی یازدهم تجربی

نام و نام خانوادگی : عرفان باقری قانعی

مقطع و رشته: یازدهم تجربی

نام شهر و استان: استان گیلان، شهر رشت

میانگین تراز: 6448

سال های حضور در کانون : 1 سال

چند آزمون شرکت کرده است : 21 آزمون

شغل و تحصیلات مادر: خانه دار ، کارشناسی مهندسی نساجی

شغل و تحصیلات پدر: آزاد ، فوق دیپلم دامپزشکی



مصاحبه‌گر : پوریا پارسا


 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟

  بیشتر از طریق دوستان و همکلاسی ها که در کانون شرکت می کردند آشنا شدم و ثبت نام کردم؛ دوستان از کانون تعریف می کردند که هر دوهفته یک بار با آزمون ها می توان درس ها را به خوبی خواند و وضعیت خواندن را سنجش کرد . همچنین فضای رقابت بین دانش آموزان برای من جالب بود و هست که می توان فهمید وضعیت خودم نسبت به بقیه چگونه است .

 

چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بوده‌اید؟ 

 1 سال، از پایه یازدهم در کانون هستم.

 

در این یک سال چند آزمون اصلی شرکت کردی؟ اصلاً در آزمون ها غیبت داشتید؟

در این مدت همه آزمون ها را شرکت کرده ام؛ و حتی اگر نمی توانستم حضوری بیایم آزمون را به صورت آنلاین شرکت می کردم  .

 

  خب گفتید تقریباً در تمام آزمون های اصلی شرکت کردی . چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟ و درکل این پیوستگی فایده ای هم برای شما داشته؟

خب می دانم که شرکت کردن در تمامی آزمون ها برای من مفید است و حتی اگر بودجه آزمون را کامل نرسانم در آزمون شرکت می کنم تا همان مطالبی را که خوانده ام پاسخ دهم و در این حالت هم ، درواقع خواندن خودم را موردسنجش قرار داده ام که این ، از اصلی ترین اهداف آزمون دادن می باشد. قطعاً خسته کننده هست ولی بهرحال برای اینکه بتوان پیشرفت کرد گاهی باید بعضی کار ها را فراتر از حد توان انجام داد و این خستگی ها را به تن خرید 


  آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ 

  انگیزه‌تان چه بود؟ فایده آزمون‌های مشابه پارسال برای شما چه بود؟ 

بله؛ همیشه شرکت می کنم 

شرکت در آزمون های مشابه پارسال ، هم به تقویت زمان بندیم در آزمون کمک می کند هم باعث آشنایی با سبک سؤالات آزمون اصلی می شود و درکل شبیه سازی جالبی برای آزمون اصلی است .

 

  چگونه برای خود برنامه ریزی می کنید؟ مطابق برنامه قلمچی پیش می روید؟ اگر اینطور است چگونه آن را برای خود شخصی سازی می کنید؟

برنامه ام را براساس بودجه بندی قلم چی تنظیم می کنم. بعد از هر آزمونی که می دهم، در روز جمعه، بودجه بندی آزمون بعدی را بررسی می کنم و تعداد تست ها و حجم مطالبی که برای آن آزمون باید بخوانم را در نظر می گیرم و سپس سعی می کنم تا اواسط هفته دوم بین آزمون ها یک دور به بودجه رسیده باشم و دو یا سه روز آخر را به جمع بندی و زدنِ تست بپردازم . در این بین پیشروی ها و مطالب جدیدی که در مدرسه یا کلاس هایم تدریس می شوند را سعی می کنم در همان روز بخوانم تا مطالبی را که در کلاس یاد گرفته ام در ذهنم تثبیت شوند.

 

آزمون ها را تحلیل می کنید؟ روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کنید؟

بله همه سوالات را تحلیل می کنم.

ابتدا در هر درس غلط هایم را بررسی می کنم تا اشتباهاتم را متوجه شوم ، سپس سراغ نزده ها می روم و بعد از این ها، سؤالات درست را تحلیل می کنم تا مطمئن شوم که نکات هر سؤال را به خوبی درک کرده ام و اگر مطلب جدیدی در پاسخنامه هست از چشمم دور نمانده باشد .

 

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ 

بله ؛ درس فیزیک در پایه دهم از نقاط ضعفم بود که آن را توانسته ام تقویت کنم.

 

 خب برای تقویت درس فیزیک دقیقا چه کاری کردید؟

در ابتدا برای فیزیک، خیلی سراغ درسنامه می رفتم و زمان زیادی از خواندنم برای این درس صرف درسنامه می شد . اما بعداً متوجه شدم کلید فهم سؤالات فیزیک حل کردن تمرین های زیاد برای هر مبحث است . به همین دلیل تعداد تست هایم را در این درس بیشتر کردم و مباحثی که بیشتر مشکل داشتم و آن ها را خوب نفهمیده بودم را، با زدنِ تست بیشتر تقویت کردم.

 

 نقاط قوت شما کدام درس ها بودند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟

اکنون زیست و فیزیک نقاط قوتم هستند.

در مورد فیزیک، خب در سوال قبل توضیح دادم . تست و تمرین زیاد در این درس برایم مفید بوده .

در مورد زیست ، سعی می کنم که هر روز حتی شده به میزان کم ، برای این درس زمان بگذارم و هرروز علاوه بر اینکه تست زیست می زنم ، کتاب درسی را هم مطالعه کنم تا تسلطم بر متن و شکل های کتاب حفظ شود .

 

به طور میانگین ساعت مطالعه و تعداد تست روزانه شما چند است؟ 

 میانگین ساعت مطالعه روزانه ام در روز های مدرسه 4 – 5 ساعت و   در روز های بدون مدرسه حدود 8 ساعت است . درباره تعداد تست هم برای هردرس سعی می کنم حداقل 30 تا تست حل کنم و تقریباً تعداد تست روزانه ام بین 90 – 120 متغیر است. 


دفتر برنامه ریزی قلم چی را پر می کنید؟

بله ؛ همیشه پر می کنم.

 

خب پر کردن دفتر برنامه ریزی برای شما فایده داشته؟

پر کردن دفتر برنامه ریزی و نوشتن گزارش کار روزانه خودم در آن ، باعث می شود که نقاط قوت و ضعف خواندنم را در هر روز و هفته بشناسم و آن ها را برای روزها و هفته های بعدی درنظر داشته باشم . علاوه بر این ، برنامه ریزی هفتگی خودم را در آن یادداشت می کنم که باعث می شود به نظم خاصی پایبند باشم و مباحثی را که برای هر هفته مشخص کرده ام ، منظم بخوانم .

 

در صفحه شخصی شما در سایت کانون علاوه بر کارنامه آزمون ، کارنامه های دیگری هم ارائه می شوند . از آن ها استفاده می کنید؟ فایده آن ها چیست؟

بله ، علاوه بر کارنامه آزمون ، کارنامه 5 نوع درس هم معمولاً چک می کنم که در آن نقاط ضعف و قوت و یا نوسانی بودنم در درس ها را مشخص می کند . این کارنامه اطلاعات خوبی درباره خودم به من می دهد و باعث می شود بیشتر وضعیتم را در هر درس بشناسم . 

 

 استفاده شما از گوشی و فضای مجازی و یا وسایل الکترونیکی درکل، در چه حدی است؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟ 

قطعاً مدیریت بر استفاده از گوشی و این طور مسائل داشته ام و سعی می کنم که زمان استفاده از آن ها زیاد نشود ولی خب به هرحال برخی اوقات از دستم در می رود بخصوص در روز هایی که خسته تر هستم . در کل سعی ام این است که حدود یک ساعت و نیم در روز از گوشی استفاده کنم .

 

 در دوران نوروز چگونه درس خواندی؟ با برنامه کانون پیش رفتی؟

بله مطابق آزمون های 7 و 16 فروردین درس خواندم . بخصوص برای 7 فروردین تلاش کردم که نیم سال اول را هم از لحاظ تستی و هم تشریحی به خوبی مرور و جمع بندی کنم و برای 16 فروردین هم نصفه اول نیم سال دوم مرور خوبی شد .

 

 تصمیمات شما برای ادامه نیم سال دوم (فروردین،اردیبهشت،خرداد) چیست؟

مرور درس ها و کار کردنِ تشریحی دروس مختلف اختصاصی و عمومی از تصمیمات اصلی ام برای این بازه است .

 

از آنجایی که تمام امتحانات نوبت دوم نهایی است و تاثیر مستقیم در کنکور دارد، چه شیوه‌ای را برای مطالعه و آمادگی امتحانات نهایی در نظر دارید؟

اولاً همانطور که در سؤال قبل گفتم ، می خواهم در این زمان باقی مانده مرور تشریحی درس ها را داشته باشم تا قبل از شروع امتحانات به آمادگی مطلوب برسم و همچنین می خواهم که برای دروس مهم تر با ضرایب بالاتر مثل ادبیات و دینی در عمومی ها یا زیست در اختصاصی ها ، تمرکز بیشتری داشته باشم و درواقع بر این ها سرمایه گذاری کنم چون حس می کنم مشکل اصلی بیشتر بچه ها هم در همین درس ها باشد و اگر من بتوانم نتیجه خوبی در این درس ها بگیرم از بقیه پیشی می گیرم .

 

 به عنوان سوال آخر، نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟

همیشه مؤثر بوده اند و در این سال ها اگر در امتحانات یا حتی همین آزمون ها ، نتیجه خوبی گرفتم مرا تشویق کردند و اگر هم نتیجه بد بود ، به من امید می دادند و مرا ترغیب به خواندن و پیشرفت در آزمون های بعدی می کردند.

 

Menu