گفت و گو با مهنا عبدالرسولی فرد؛دانش آموز قهرمان پیوستگی

با شرکت در هر آزمون و سنجیدن خود و بهبود روش‌های مطالعاتی و مدیریت زمانی که در آزمون داشتم، نتایج آزمون‌ها باعث می‌شد انگیزه‌ی بیشتری پیدا کنم و برنامه ریزی دقیق‌تری برای آزمون‌های بعد داشته باشم.

گفت و گو با مهنا عبدالرسولی فرد؛دانش آموز قهرمان پیوستگی

نام و نام خانوادگی دانش آموز : مهنا عبدالرسولي فرد                                                     

پایه : نهم                                                           

میانگین تراز : 5700

نام شهر و استان :استان البرز 

تعداد سال‌های حضور در کانون : 1 سال                                                       

چند آزمون شرکت کرده است : حدود 17 آزمون

شغل و تحصیلات مادر : خانه دار                                                                          

شغل و تحصیلات پدر : کارمند                                                                   

نام پشتیبان مصاحبه کننده : شمیم قراری زاده


1.آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

تعداد غیبت های من در آزمون ها خیلی کم بود و اگر که امکان شرکت در آزمون به صورت حضوری را نداشتم سعی میکردم حتما به صورت آنلاین در آزمون شرکت کنم چرا که با توجه به تلاشی که برای آزمون در طول دو هفته داشتم باید خودم را میسنجیدم و نتیجه ی مطالعه ی هفته های گذشته را میدیدم.

 

2.پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

با شرکت در هر آزمون و سنجیدن خود و بهبود روش های مطالعاتی و مدیریت زمانی که در آزمون داشتم، نتایج آزمون ها باعث می شد انگیزه ی بیشتری پیدا کنم و برنامه ریزی دقیق تری برای آزمون های بعد داشته باشم.

 

3.از کدام یک از کارنامه های جعبه ابزار کارنامه استفاده کردید؟دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

تنها کارنامه ی اصلی را بررسی می کنم و از جعبه ابزار استفاده نمیکنم.

 

4.آیا از نمونه سوالات موجود در سایت کانون استفاده می کنید؟

بله مخصوصا برای آمادگی در امتحانات میان ترم ، قبل از هر آزمون از نمونه سوالات دروس مختلف که در سایت موجود هست استفاده میکنم.

 

5.آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است،الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟

معمولا در اکثر آزمون های هدف گذاری شرکت میکنم.این آزمون ها به من کمک می کنند که در هفته ی اول با بررسی نتایج دروسی که مطالعه شده برای هفته دوم برنامه ریزی دقیق تری داشته باشم و همچنین باعث می شوند که برای هفته ی اول با جدیت بیشتری درس بخوانم و جمعبندی دقیق تری برای دروس داشته باشم.

 

 

6.آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ 

اگر پاسخ‌تان مثبت است، الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟

بله در اکثرا آزمون های مشابه پارسال شرکت کردم.

با توجه به اینکه مباحث این آزمون ها با آزمون آخر هفته ای که قرار هست شرکت کنیم یکسان هستند، یک روز قبل از آزمون یک جمعبندی کلی خواهم داشت و مباحث مجدد مرور میشوند و با تورق سریع و بررسی اشکالات آزمون مشابه پارسال در آزمون اصلی عملکرد بهتری خواهم داشت.

 

7.شرکت در این تعداد آزمون چه دستاوردی برای‌تان داشت؟

با توجه به اینکه امسال قصد شرکت در آزمون تیزهوشان را دارم ،شرکت در آزمون های کانون باعث شد با جدیت بیشتری درس بخوانم و مهارت های تست زنی و مدیریت زمان را در خود ارتقا بدهم.

 

8.مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کردید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کردید؟ برنامه‌ی مدرسه و آزمون‌ها هماهنگ بود؟

برنامه ریزی من حتی در دوران امتحانات مطابق با برنامه راهبردی کانون پیش میرفت و سعی میکردم حتی در خواندن دروس تشریحی از برنامه راهبردی پیروی کنم و در کنار درسنامه خوانی ، تست زنی هم انجام بدم.

 

9.روش مطالعه شما چگونه است؟آیا با روش بازیابی درس می خوانید یا دوباره خوانی می کنید؟

برای هر درس ابتدا به طور دقیق کتاب ها و درسنامه های موجود در کتاب های تست را مطالعه می کنم و بعد از همان مباحث تست می زنم و برای مرور مطالب با مرور درسنامه و تست زدن ، مطالب را در ذهنم تثبیت می کنم.

 

10.نقاط قوت شما کدام درس ها بودند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟

در درس پیام های آسمانی و مطالعات اجتماعی از ابتدا عملکرد و درصد خیلی خوبی در آزمون ها داشتم که این نتیجه به دلیل مطالعه دقیق کتاب و مرور مباحث با تست زنی بود و برای این دو درس از کتاب های سه سطحی و آبی استفاده می کردم که به من کمک می کردند با سطح مختلف سوالات و همچنین سوالات آزمون های قبلی کانون آشنا شوم.

 

11.دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کرد؟

از دفتر برنامه ریزی ای که خودم تهیه کرده بودم استفاده می کردم.

یادداشت کردن برنامه ای که قرار بود بین دو آزمون اجرا شود باعث میشد با جدیت و دقت بیشتری درس بخوانم و بتوانم از زمانی که دارم به خوبی استفاده کنم.

 

12.مهم‌ترین چیزی که در این سال‌ ها از کانون و آزمون ‌ها یاد گرفته اید چیست؟

شرکت در آزمون های کانون باعث شد تعداد تست خیلی بیشتری کار کنم و بتوانم مدیریت زمان بهتری برای تست زنی داشته باشم و همچنین باعث شد با انگیزه و جدیت بیشتری برای آزمون تیزهوشان درس بخوانم.

 

13.تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کنید؟

قبل از آزمون برای تست زنی زمان را ثبت می کنم و سر جلسه خیلی دقت می کنم که هر درس را در زمان مشخص شده پاسخ دهم و زمان بیشتری را به درسی اختصاص ندهم و در پایان تنها در صورتی که زمان اضافه داشته باشم مجددا سوالاتی که حل نشده اند را بررسی می کنم.

 

14.در چه درس‌هایی با تغییر روش تغییر رادیکال داشتید؟ روش مطالعه این درس‌ها را توضیح می‌دهید؟

قبل از شرکت در آزمون ها در درس ریاضی بیشتر روی درسنامه خوانی و مطالعه ی کتاب تمرکز می کردم و تعداد تست کمی داشتم اما با کمک آزمون ها تعداد تست بیشتری کار کردم و با کمک کتاب های کانون و فیلم های آموزشی در این درس خیلی پیشرفت کردم.

 

15.کدام نقش آزمون های کانون برای شما پررنگ تر است:نقش برنامه ای،آموزشی یا سنجشی؟دلیل تان برای این انتخاب را بگویید.

اینکه با کمک آزمون ها خود را میسنجیم خیلی کمک کننده است اما پررنگ ترین نقش آزمون ها برای من جنبه ی آموزشی آن ها بود چرا که با تحلیل آزمون نکات جدیدی می آموزیم که در آزمون های آینده مفید خواهند بود و همچنین با بررسی نتایجی که میگیریم بهتر برنامه ریزی میکنیم و میتوانیم روش های مطالعه ی خود را بهتر کنیم.

 

16.تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دادید؟

در درس ریاضی از ویدیو تحلیل سوالات استفاده میکنم.

از بررسی سوالاتی که نتوانستم در آزمون پاسخ دهم شروع میکنم و سپس پاسخ سوالات اشتباه و شک دار خود را بررسی می کنم.

 

17.شما از چه منابع کانون استفاده می‌کردید؟ این منابع چه ویژگی‌هایی داشتند؟

 از کتاب سه سطحی به دلیل سطح بندی سوالات و استفاده از سوالات آزمون های قبل کانون در این کتاب، از کتاب آبی به دلیل نمونه سوالات مختلفی که شامل آزمون های قبلی می شوند استفاده می کنم.

 و برای آزمون های تابستان هم از کتاب تابستان استفاده می کردم که باعث مرور و جمعبندی پایه قبلی و تسلط و پیشخوانی دروس جدید می شود. 

 

18.در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس ها می روید؟ایرادات هر درس را چگونه بر طرف می کنید؟

در بخش تشریحی نمرات مربوط به دروس علوم تجربی و ریاضی برای من مهم تر هستند و در بخش تستی تمامی درس ها پر اهمیت هستند .

ایرادات دروس را با تست بیشتر و استفاده از فیلم های آموزشی برطرف می کنم.

 

19.در طول این همه سال خسته نشدید؟چه چالش هایی امسال داشتید؟چه کاری برای رفع خستگی انجام می دادید؟

مدیریت زمان و افزایش تعداد تست از موضوعات چالشی امسال بودند.

با برنامه ریزی دقیق و کسب درصد ها و نتایج خوب در آزمون ها ، انگیزه ی من برای ادامه دادن بیشتر می شد و برای همین خستگی نمی توانست تاثیری روی مطالعه من داشته باشد.

 

20.نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟

در طی این مسیر بدون توجه به نتایجی که داشتم همیشه به من انگیزه می دادند و من را به ادامه دادن و تسلیم نشدن تشویق می کردند .

 

21.آیا پدر یا مادر نتایج آزمون را می‌دیدند؟ در صورت افت خودتان یا خانواده چه عکس العملی داشتند؟

بله – حتی اگر در آزمونی افت داشتم باز هم به من روحیه می دادند و تشویقم می کردند تا برای آزمون بعدی عملکرد بهتری داشته باشم.

 

22.از سایت کانون و مجله آزمون استفاده می‌کردید؟ کدام بخش‌ها برای شما جالب‌تر بود؟

از سایت کانون برای بررسی کارنامه آزمون ها و همچنین استفاده از نمونه سوالات مختلف که خیلی برای امتحانات مفید بودند استفاده می کنم.

 

23.به نظرتان مهم‌ترین ویژگی مثبت شما چه بود که باعث شد به اینجا برسید؟

انگیزه ای که داشتم مهم ترین ویژگی مثبت من بود، چرا که با توجه به هدف مشخصی که انتخاب کردم تمام تلاشم را میکنم تا بتوانم نتیجه ای که می خواهم را کسب کنم.

Menu