گفتگو با مهیار آبیز؛ قهرمان پیوستگی دوازدهم تجربی از سراوان

از کتاب سوالات پرتکرار قلم چی برای حل سوالات تشریحی و از کتاب آبی برای تست زنی استفاده می‌کردم.

گفتگو با مهیار آبیز؛ قهرمان پیوستگی دوازدهم تجربی از سراوان

نام و نام خانوادگی: مهیار آبیز

پایه: دوازدهم تجربی

نام مدرسه: نمونه شهید مطهری

نام شهر و استان: سیستان و بلوچستان، شهرستان سراوان

تعداد سال های حضور در کانون: 6 سال

تعداد کل آزمون ها: 190 آزمون

شغل و تحصیلات مادر: فرهنگی بازنشسته - لیسانس

شغل وتحصیلات پدر: کارمند بانک - لیسانس

 

مصاحبه گر: محمود نصرت ناهوکی

 

  1. برنامه شما برای امتحانات نیم سال دوم چیست؟
  2. تمرکز روی کتاب درسی وحل سوالات مشابه نهایی سال های گذشته. سعی می کنم تست کمتری از وقتم را صرف مطالعه کنم و بیشتر زمان را روی حل تمرین بگذارم. علاوه بر مطالعه تشریحی دروس روزانه بین 30 تا 50 تست از دروس اختصاصی می زنم تا در این مدت روی روش های تست زنی بیشتر مسلط شوم و همچنین یک جمعبندی مناسب از نیمسال اول خودم داشته باشم.

 

  1. در دوران امتحانات از کدام کتاب های کانون استفاده خواهید کرد؟
  2. از کتاب سوالات پرتکرار قلم چی برای حل سوالات تشریحی و از کتاب آبی برای تست زنی استفاده می کردم.

 

  1. آیا از نمونه سوالات موجود در سایت کانون استفاده می کنید؟
  2. بله شب قبل از امتحان برای آمادگی بیشتر خودم را در شرایط آزمون قرار داده و دو یا نمونه سوال انتخاب و حل می کنم تا متوجه نقاط ضعفم بشوم و سپس آن ها را برطرف می کنم.

 

  1. روش شما در طول نیم سال دوم چگونه بود؟
  2. تمرکز بیشتر روی دروس اختصاصی (بصورت تستی) و دروس عمومی (بصورت تشریحی) همچنین اضافه کردن دروس مربوط به فرهنگیان به سبد مطالعاتی و همچنین افزایش ساعت مطالعه برای اینکه قبل از تعطیلات نوروز مطالعه کتاب ها را کامل کردم و پس از آن به جمع بندی پرداختم.

 

  1. روش شما برای جمع بندی دروس چیست؟
  2. حل آزمون های متنوع و تحلیل آنها (تا قبل از آزمون کنکور اردیبهشت) و درطول نیمسال دوم نیز آخر هفته اول بین دو آزمون، یک آزمون جمع بندی می زدم و در طول هفته آن را تحلیل می کردم تا نکات در ذهنم تثبیت شود و مشکلاتم برطرف شود (بازیابی). 

 

  1. در دوره امتحانات چگونه بین برنامه راهبردی آزمون ها و امتحانات تعادل ایجاد می کنید؟
  2. در سبد مطالعه هر روز خودم بخشی را برای آزمون کانون جدا می کنم تا از برنامه آزمون ها عقب نیفتم. معمولا شب ها پس از مطالعه برای امتحان تشریحی با زدن تست های یک پیمانه، برای آمادگی آزمون تستی کانون می پردازم.

 

  1. آیا در آزمون های کانون غیبت داشتید؟
  2. خیر، اینکه هر دو هفته یکبار از وضعیت خودم مطلع بشوم و خودم را با رقیبان خودم مقایسه می کنم. اگر در آزمون غایب شوم فرصت مهمی را از دست می دهم.

 

  1. پیوستگی در آزمون ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟ 
  2. پس از هر آزمون برای آزمون بعدی هدفگذاری می کنم و این باعث با انگیزه تر شدن من و تلاش بیشترم برای آزمون بعدی می گردد و غیبت در هر آزمون باعث می شود دیرتر به هدفم برسم. 

 

آیا در آزمون های مشابه پارسال شرکت می کنید؟

بله، اینکه یک آمادگی نسبی برای آزمون اصلی داشته باشم و خود را از لحاظ روحی در شرایط آماده تر قرار بدهم. با این آزمون علاوه بر شبیه سازی و آمادگی برای آزمون جمعه با تحلیل سوالات سطح علمی ام را بالاتر می بردم.

 

  1. شرکت در این آزمون ها چه تاثیری بر وضعیت درسی شما داشته است؟ 
  2. در تست زنی و ریزبینی نکات نسبت به قبل خیلی پیشرفت کردم همچنین در زمانبندی دروس در شرایط آزمون واینکه برای هیچ درسی وقت کم نیاورم موفق تر شدم. همچنین باعث شد در آزمون های مدرسه نمرات خوبی بگیرم و جزو نفرات برتر باشم.

 

  1. مطابق برنامه ی راهبردی حرکت می کنید؟ چگونه برای دوهفته برنامه ریزی می کنید؟
  2. مدرسه ما براساس برنامه راهبردی کانون حرکت می کند و از این حیث مشکلی نداریم و به سر فصل ها می رسیم خودم هم در سبد مطالعاتی ام قسمتی جدا برای مطالعه دروس کانون قلم چی دارم. هفته اول بیشتر صرف مطالعه می شود در هفته دوم تعداد و تنوع تست ها را بالاتر می برم و خودم را برای آزمون آماده می کنم.

 

  1. نقاط قوت شما کدام درس ها بودند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟ 
  2. شیمی -زمین شناسی - ریاضی پایه - در درس شیمی پس از مطالعه مختصر جزوه، تست های زیادی می زدم و بلافاصله آنها را تحلیل می کردم. در درس ریاضی ویدیو آزموشی می دیدم و سپس به حل تست های متنوع و زمان دار می پرداختم. ابتدا سوالات سطح پایین حل می کنم و وقتی که مسلط شدم سراغ تست های سخت تر ومتنوع تر می روم.

 

  1. دفتر برنامه ریزی دارید؟
  2. بله دارم. در مقایسه خودم با گذشته به من کمک می کند و باعث می شود کارهایم در روز مطابق برنامه پیش برود و برای مطالعه هیچ درسی زمان کم نیاورم. این دفتر کمک می کند تا منظم تر باشم و هر روز نسبت به روز دیگر قبل پیشرفت کنم.

  3. روش های مدیریت زمان را تمرین و استفاده می کنید؟ 
  4. بله. زدن تست های زماندار قبل از آزمون، استفاده از روش های ضربدر منها و زمان های نقصانی  همچنین در آزمون ابتدا  به دنبال سوالات ساده می گردم تا هم درصد آنها را بگیرم و هم روحیه بهتری برای ادامه داشته باشم.

 

  1. تحلیل آزمون را چگونه انجام می دهید؟
  2. ابتدا آزمون را درخانه یکبار دیگر بدون توجه به زمان حل می کنم سپس غلط های خود را مشخص کرده و آنها را تحلیل می کنم و دام های سوال ها را در دفتر تحلیل می نویسم. بعد از غلط ها سوال های بی پاسخ را با استفاده از پاسخنامه بررسی می کنم و در آخر سوالات درست را یکبار بررسی می کنم تا اگر نکته مهمی داشتند آن را یادداشت می کنم.

  3. شما از کدام کارنامه جعبه ابزار کانون در صفحه شخصی تان استفاده می کنید؟ 
  4. 5 نوع درس و کارنامه اشتباهات. کارنامه 5 نوع درس نقاط قوت، نوسانی ونقاط ضعف من را به من نشان می دهد. کارنامه اشتباهات هم باعث می شود در هر درس قسمت هایی که ضعف دارم را بشناسم و آنها را با مطالعه بیشتر برطرف کنم.

  5. نقش آموزشی خانواده بالاخص پدر ومادر در این سال ها چگونه بود؟ 
  6. پدر و مادرم در این سال ها خیلی من را حمایت کردند و اعتماد کامل به من داشتند و سبب تقویت روحیه من شده اند همچنین در سال های ابتدایی تحصیل چون مادرم معلم ابتدایی بود من از بقیه دانش آموزان خیلی جلوتر بودم و اعتماد بنفس خیلی زیادی داشتم. 

  7. آیا پدر ومادر نتایج آزمون ها را می بینند؟
  8. بله. خودم در صورت افت سعی می کنم تا دلیل افت خود را پیدا کنم و مشکل را برطرف کنم. پدر ومادرم هم بدلیل اعتمادی که به من دارند به من انگیزه می دهند تا افت خود را در آزمون بعد جبران کنم.

  9. از سایت کانون و مجله آزمون استفاده می کنید؟
  10. بله. کارنامه رتبه های برتر شهر خودم را با کارنامه خودم مقایسه می کنم و سعی می کنم به آنها برسم. همچنین مصاحبه رتبه های برتر همیشه نظرم را به خودش جلب می کند. همیشه آنها را می خوانم وسعی می کنم از برنامه ها و توصیه ها ی آنها در جهت پیشرفت خودم استفاده کنم.
Menu