گفت وگو با علیرضا آقاجونی؛قهرمان پیوستگی دوازدهم انسانی

همانطور که پیشتر هم گفتم، تابستان سال گذشته من برنامه ریزی مناسبی نداشتم و نتوانستم آنطور که باید و شاید از ان بهره ببرم. اما به دیگر دانش آموزان توصیه می‌کنم که از تابستان سال دوازدهم به بهترین شکل

گفت وگو با علیرضا آقاجونی؛قهرمان پیوستگی دوازدهم انسانی

نام و نام خانوادگی : علیرضا آقاجونی

پایه : دوازدهم انسانی

نام شهر و استان : خوانسار،اصفهان

میانگین تراز : 5530

معدل : 19/75

سال‌های حضور در کانون : یکسال

چند آزمون شرکت کرده اید؟ 22 ازمون

شغل مادر : خانه دار

شغل  پدر : کارگر


مصاحبه‌گر : صادق افشار مقدم


با توجه به پشت سر گذاشتن کنکور اردی‌بهشت؛ چه تصمیم‌های جدیدی گرفته‌اید؟

از آن جایی که امتحانات نهایی ۵۰ درصد تاثیر مستقیم دارد در کنکور امسال، من تصمیم گرفتم که بعد از کنکور اردیبهشت تمرکز اصلی خودم را روی امتحانات نهایی بگذارم  و به ویژه روی دروس عمومی؛ چون درصدهای قابل توجهی دارد و همچنین ما دروس تخصصی را برای کنکور مطالعه کردیم و به نسبت دروس عمومی از آمادگی بیشتری برخورداریم. و یکی از دلایلی که من به دروس عمومی می خواهم بیشتر بپردازم به همین است. 


 چه برنامه‌ای برای کنکور تیر ماه دارید؟

برای کنکور تیر ماه، من سوالات تستی را کنار نمی گذارم و به اونها هم خواهم پرداخت تا آمادگی خودم را برای کنکور تیر ماه حفظ کنم و امتحانات نهایی هم خودش یک نوع مطالعه است و در پایه دوازدهم هم قطعاً در کنکور هست و  همین خودش باعث می شود که یک جورایی برای کنکور هم مطالعه شود. 


آیا توانستید در جلسه کنکور  سوالات ساده را تشخیص داده و به آنها پاسخ دهید؟

بله، من توانستم که سوال های سخت ار تشخیص بدهم و 5 درصد ساده ریاضی را بزنم هر چند سوالهای ساده ی دیگری هم وجود داشت اما به خاطر کنترل زمان از آنها بگذرم و روی دو درس علوم و فنون وروانشناسی بتوانم بیشتر وقت خود را بگذارم.


آیا در جلسه کنکور از تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده کردید؟ 

بله، از تکنیک های زماندار هم استفاده می کنم. یکی از فلسفه های اینکه ما در آزمون های کانون شرکت می کنیم آشنایی با همین تکنیک های کنترل زمان و اینکه به این تکنیکها مسلط بشویم و خب به کار من هم آمد.


 اگر به هفته آخر فروردین ماه برگردید ، چه برنامه‌ای برای کسب نتیجه بهتر در کنکور اردی‌بهشت اجرا می‌کنید؟

اگر که برگردیم به هفته آخر فروردین من ترجیح می دهم که وقت بیشتری را برای دوره کردن دروس بگذارم و کمی از تفریحاتم کم کنم چون در هفته های آخر واقعا خسته شده بودم ولی خب اگر برگردیم احتمالاً وقت بیشتری را صرف دوره کردن دروس کنم.


آیا سوالات کنکور اردی‌بهشت را تحلیل کردید؟

خیر من هنوز سوالات اردیبهشت را تحلیل نکردم؛ بیشتر تلاش کردم که برای امتحان نهایی برنامه ریزی کنم ولی خب در آینده اگر فرصتی شد حتماً این کار را می کنم که برای کنکور تیر ماه بسیار ضروریست.


اولین تراز شما چند بود و در آزمون آخر به چند رسید؟

 اولین تراز من اگر اشتباه نکنم ۵۹۰۰ بود و پس از این آزمون که تراز من این مقدار شد ترازم افت کرد و در آزمونهای بعدی تراز من حدود ۵۲۰۰ ۵۳۰۰ می شد؛ دلیلش هم این بود که تابستان خیلی مطالعه نداشتم و از این جهت خیلی اشتباه کردم. یک توصیه ای که برای کنکوریهای سالهای آینده می توانم داشته باشم ، این است که از تابستان سال دوازدهم به بهترین شکل ممکن بهره ببرند. خودم پشیمانم که چرا این کار را نکردم و دوره اصلی پیشرفت من از مهر ماه شروع شد که با آغاز مدارس هم همراه بود. با همین روند پیش می رفت و دوره اصلی ثمردهی آزمونها از بعد از امتحانات نوبت اول بود که خب پیشرفت من را نشان داد. ترازم در بهترین حالت ۵۸۰۰ ۵۸۵۰ به بالا می شد؛ در حالت معمولی 5600 تا 5700 بود و در حالت ضعیف ۵۵۰۰ به بالا. البته گاهی پایین تر هم می شد که دلایل خاص خودش را داشت؛ برای نمونه مدتی درگیر آزمونهای نوبت اول مدرسه بودم و یک بازه هم متاسفانه دچار سرماخوردگی شدیدی شدم که خب روی روند مطالعاتی و برنامه ریزی درسی ام برای آزمونها نتیجه نامطلوبی داشت.


شما برای دوران جمع‌بندی چه برنامه‌‌ای اجرا کردید؟

من در دوران جمع بندی سعی کردم که درس هایی که خوانده شده بود را در طول سال تحصیلی دوره کنم و در عین حال به سوالات کنکورهای سال های پیش هم جواب بدهم. آنها را هم تحلیل کنم که به من  برای دوره کردن دروس پایه کمک می کرد. 


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

پیوستگی در آزمونها باعث می شود که شما با آزمونهای پیاپی برنامه ریزی و مطالعه کنید و به فنون تست زنی و مطالعه کردن بیشتر مسلط شوید. همین باعث می شود که به مرور زمان بیشتر و بیشتر پیشرفت حاصل شود و به موفقیت شما هم در امتحانات مدرسه و هم در کنکور کمک کند.


 از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

در میان کارنامه های ابزاری شخصی کارنامه اصلی را ترجیح می دهم ولی خب برای کسانی که می خواهند مثلاً سوالات اشتباه را در نظر بگیرند یا سوالات پاسخ نداده یا سوالات دامدار، میتوانند این ابزارها را به کار ببرند و برایشان بسیار مفید واقع شود.


مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کنید، توضیح دهید.

من خودم مطابق برنامه ریزی کانون دروس را مطالعه می کردم. حالا اگر پیش می آمد که درس هایی را از برنامهریزی کانون عقب می افتادم ، زمان مشخصی را برای آن در برنامه ریزی ام قرار می دادم و سعی ام بر آن بود که مطالعه اش کنم تا پیوستگی میان مطالب مطالعه شده حفظ شود. به عنوان مثال برای کنکور اردیبهشت یک بخشی از پایان درس های دوازدهم را باید خودمان مطالعه می کردیم که در ابتدا کمی مشکل بود اما تلاش کردم که بتوانم خودم را به آن برسانم و خوشبختانه موفق شدم.


 روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید؟ هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دهید؟ 

برای تحلیل سوالات ابتدا سوالاتی که اشتباه پاسخ داده ام را تحلیل می کردم و نکات مربوطه را روی برگه ای یادداشت می کردم. بعد از آن که سوالات اشتباه پاسخ داده شده تحلیل شد، وقت مناسبی بود تا سراغ سوالات پاسخ نداده سایر دروس بروم و چرایی پاسخ ندادنم را بررسی کنم. البته یک روشی که بسیار پیشنهاد می کنم انجام دهید، این است که سوالهای پاسخ داده نشده را یکبار دیگر بخوانید و سعی کنید به آنها پاسخ بدهید. این روش هم کمک می کند که مطلبی که به نظرتان فراموش شده یادتان بیاید و هم اینکه علت پاسخ ندانشان را متوجه شوید. به ویژه زمانی که پی ببرید سوالی که پاسخ ندادید، سوال آسانی بوده است. در پایان، اگر هم وقت اضافی آوردم به سراغ سوالات درست پاسخ داده شده می روم.


به طور میانگین در طول روز چند ساعت صرف مطالعه می‌کنید؟ چه میزان به تست اختصاص می‌دهید؟

میانگین مطالعه من روزانه حدود ۸ تا ۹:۳۰ ساعت بود و در برخی از مواقع تا ۱۰ ساعت یا حتی ۱۱ ساعت هم می رسید. تست هم به خاطر حجم مطالب زیادی که بود در طول سال تحصیلی زیاد نبود ولی خوب بعد از فروردین میانگین تست زنی خیلی بیشتر شد و حتی به جایی رسید که دیگر برای دوره کردن هم از تست استفاده می کردم برای اینکه باعث می شد هم مهارت تست زنی ام بالا رود و هم دروس دوره شود. اصولا یکی از بهترین روشهای دوره کردن مطالب، تست زدن هست استفاده از آزمون های مشابه پارسال یا هدفگذاری و همچنین کتابهای کمک آموزشی این امر امکانپذیر است.


دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

دفتر برنام هریزی چه از لحاظ درسی و چه از لحاظ غیر درسی باعث می شود که هر کس به یک برنامه ریزی در زندگی خودش دست پیدا کند. طبیعی است که اگر درست عمل کند به زمانبندیهای خودش، باعث می شود که فرد تبدیل شود به یک شخص منظم. اصولا یکی از ویژگی های دفتربرنامه ریزی همین است که نظم را در هر کاری به وجود می آورد. اینکه آگاهی داشته باشیم نسبت به کارهایی که در طول روز انجام می دهیم، خودش باعث تمرکز بیشتری می شود در اموری که می خواهیم وقت بیشتری روی آنها بگذاریم و از هدر دادن زمانی که در اختیار داریم خودداری کنیم.  


برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه است؟

سعی کردم درس به درس آنها را مطالعه کنم و پس از مطالعه تست های آن را بزنم. اصولا هنگام مطالعه ی آنها بیشتر روی مطالب بسیار مهم و کلیدواژه ها تمرکز می کردم و آنها را به خاطر بسپارم. در فاصله های زمانی کوتاه هم مطالبی که خوانده بودم را مرور می کردم. ضمنا هنگام مطالعه ی کتاب درسی، روی حافظه درسی ام به ویژه در درسهایی مانند تاریخ و جغرافیا خیلی کار می کنم و تلاش می کنم برای خودم نشانه برای بازیابی مطالب قرار بدهم تا در صورت فراموش، در ذهنم به نشانه ها رجوع کنم.


برنامه شما در تابستان سال گذشته چه بود؟

همانطور که پیشتر هم گفتم، تابستان سال گذشته من برنامه ریزی مناسبی نداشتم و نتوانستم آنطور که باید و شاید از ان بهره ببرم. اما به دیگر دانش آموزان توصیه می کنم که از تابستان سال دوازدهم به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.


بهترین درس شما در کنکور اردیبهشت کدام بود؟ روش مطلعه این درس را توضیح دهید.

درس عربی. 

معمولا ابتدا لغات مربوطه به هر درس را مطالعه می‌کنم و تلاش می‌کنم آن‌ها را به خاطر بسپارم. سپس به سراغ درسنامه آموزشی قواعد می‌روم و آن‌ها را به خوبی یاد بگیرم. در آخر هم برای آزمودن و سنجیدن خودم، تست‌های کنکورهای سال‌های گذشته و همچنین تست‌های تالیفی را بررسی می‌کنم و حل می‌کنم. اگر نتیجه تست‌هایی که زده بودم مطلوب بود، مشخص می‌شود تقریبا به آن مبحث تسلط یافته‌ام و اگر نه، داخل برنامه‌ریزی هفتگی برای جبران و تمرین بیشتر دوباره آن مبحث را مطالعه می‌کنم.





Menu