گفت وگو با کوثر دبیریان؛قهرمان پیوستگی رشته انسانی

برای نیمسال دوم برنامه ریزی جدی‌تری داشتم چرا که از کنکور اردیبهشت زیاد راضی نبودم به همین دلیل علاوه بر اینکه ساعت مطالعه ام را افزایش دادم همچنین با نزدیک شدم به کنکور آزمون‌های سه روز یکبار را

گفت وگو با کوثر دبیریان؛قهرمان پیوستگی رشته انسانی

نام و نام خانوادگی: کوثر دبیریان

نام شهر و استان: سنقر، کرمانشاه

میانگین تراز:6802

معدل: 18.33

سال‌های حضور در کانون: 2 سال

شغل و تحصیلات مادر:  خانه دار،سوم ابتدایی

شغل و تحصیلات پدر:فرهنگی، لیسانس 


مصاحبه‌گر :  رزیتا میراحمدی


اولین تراز شما چند بود و در آزمون آخر به چند رسید؟ 

در سال دوازدهم اولین تراز من 4499 بود و از آنجایی که نتوانسته بودم درس ها را بطور کامل بخوانم به شدت ناراضی بودم اما امیدم را از دست ندادم و سعی کردم در آزمون های بعدی تراز بالاتری کسب کنم بنابراین آخرین آزمون ترازم 6802 شد.


مهم‌ترین دلیل این پیشرفت را چه می‌دانید؟

سعی کردم ساعات مطالعه ام را افزایش دهم و همچنین مصاحبه های که با رتبه برترها شده بود را مطالعه می کردم و بسیار انگیزه می گرفتم. مهم ترین دلیل پیشرفت من رسیدن به جایگاهی است که آرزویش را دارم.


 برنامه شما برای دوران طلایی نوروز چه بود؟

 دوران طلایی نوروز مهم ترین دوران برای جبران کم کارهایی است که قبلا انجام می دادید و البته فرصت بسیار خوبی برای دانش آموزان زرنگ است چرا که در این دوران اکثر بچه ها از درس زده می شوند و یا اینکه به مسافرت و تفریح می گذارنند اما من در این دوران با توجه به برنامه راهبردی کانون توانستم عملکرد خوبی داشته باشم و روی نقاط ضعفم کار کنم.


شما بعد از نوروز تا آغاز دوران جمع‌بندی چه برنامه‌‌ای اجرا خواهید کرد؟ 

سعی کردم دروس پایه را به طور کامل بخوانم و تست کار کنم و از آنجایی که تا حدودی بر روی دروس داوزدهم تسلط داشتم در دوران جمع بندی سعی کردم به آن بپردازم و تمرکز بیشترم بر روی دوازدهم باشد.


 پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

 پیوستگی در آزمون از اهمیت زیادی برخوردار است و از آنجایی که این را می دانستم اگر آزمونی را شرکت نکنم از برنامه جا می مانم و جبران آن کمی دشوار می شوم در همه آزمون ها شرکت کردم به غیر از یکی دو تا که مشکلی برایم پیش آمد و نتوانستم شرکت کنم.


تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کنید؟ کدام روش؟

بله، تکنیک مدیریت زمان خیلی به من کمک کرد. به طوری که زمانی را که برای هر درس ذخیره می کردم در آخر می توانستم آن سوال هایی که از روش ضربدرمنها استفاده کرده بودم را تا جایی که بلد بودم و زمان داشتم انجام دهم در کنکور هم از آن استفاده کردم و نتیجه خوبی گرفتم.


 مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه است؟ 

من مطابق برنامه راهبردی درس می خوانم. چرا که بسیار دقیق برنامه ریزی شده و می توانستم در طول دو هفته به خوبی درس ها را به طور تشریحی بخوانم و تست هم برای آن  کار کنم و کمبود زمان نداشته باشم.


روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟

من حتما بعد از ظهر جمعه به تحلیل آزمون مشغول می شدم ابتدا سوال هایی را که غلط زده بودم بررسی می کردم و نکته آن یادداشت می کردم که در آزمون های بعدی دوباره آن اشتباه را تکرار نکنم بعد از آن سوال هایی را که نزده بودم و سوال هایی را که درست زده بودم حتما بررسی می کردم و اگر نکته ای اهمیت داشت آن را در دفترم یادداشت می کردم.


به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زنید یا مسأله حل می‌کنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کنید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟ 

 بیشتر زمان را صرف تشریحی خواندن می کردم به طوری که تسلط کافی بر کتاب پیدا کنم و بعد شروع به تست زنی می کردم.70درصد زمانم را صرف تشریحی خواندن و 30درصد را صرف تست زدن می کردم.


دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

 بله، من دفتر برنامه ریزی داشتم و بطور دقیق تمام دروس و ساعات مطالعه را یادداشت می کردم و نکات منفی و مثبت خود را می نوشتم که در هفته بعد عملکردم را نسبت به هفته گذشته بهتر کنم و نکات منفی را تا جایی که می توانم کاهش دهم پیشنهاد می کنم حتما اگر دفتر برنامه ریزی ندارید حتما تهیه کنید و پیشرفت خود را ببینید.


برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بود؟

 من در تابستان سال گذشته تا حدودی درس دهم و یازدهم جمع بندی کردم و سال دوازدهم را بیشتر صرف تست زدن در این درس می کردم. دروسی مانند اقتصاد منطق مرور های زیادی گذاسته بودم چرا که در این تا حدودی ضعیف بودم و توانستم با مرور و تست زنی عملکرد بهتری در این دروس داشته باشم.


چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟

  برای نیمسال دوم برنامه ریزی جدی تری داشتم. چرا که از کنکور اردیبهشت زیاد راضی نبودم به همین دلیل علاوه بر اینکه ساعت مطالعه ام را افزایش دادم همچنین با نزدیک شدم به کنکور  آزمون های سه روز یکبار را انجام می دادم و نحوه درس خواندنم را در بعضی از دروس تغییر دادم.


شما تصمیم گرفته اید برای کنکور اردیبهشت یا کنکور تیر تمرکز کنید؟

بیشتر تمرکزم بر روی کنکور تیرماه است. چرا که کنکور اردیبهشت زودتر از حد تصور گرفته شد و نتوانستم به طور کامل تمام دروسم مسلط شوم برای کنکور تیرماه عملکردم را بهتر کردم و نهایت استفاده را از زمانم کردم که تیرماه بهتر از اردیبهشت باشد.



Menu