مصاحبه با تینا ملکی؛قهرمان  پیوستگی دوازدهم انسانی

بله دارم، مهم‌ترین کمکی که می‌کند نظم دهی به برنامه است و وقتی ساعت مطالعه را می‌بینیم که چقدر زیاد بود ایجاد انگیزه می‌کند.

مصاحبه با تینا ملکی؛قهرمان  پیوستگی دوازدهم انسانی

نام و نام خانوادگی: تینا ملکی 

مقطع و رشته:دوازدهم انسانی

نام شهر و استان: بهار، همدان

میانگین تراز:۶۰۰۰

سال‌های حضور در کانون:۲ سال

چند آزمون شرکت کرده اید؟ 35 آزمون

شغل و تحصیلات مادر :خانه دار، دیپلم

شغل و تحصیلات پدر :حسابدارف دیپلم


تصمیمات شما برای نیم سال دوم چیست؟

 نیم سال اول بیشتر روی درسنامه و تست های آموزشی تمرکز کردم و نیم سال دوم برای تست زنی و تکنیک های زمانی و شبیه سازی کنکور با استفاده از کتاب زرد.


با توجه به کارنامه نیم سال اول؛ چه برنامه ای برای دوران طلایی نوروز دارید؟

 امسال دوران طلایی ما یه جورایی باید دوران جمع بندی می شد چون ۶ اردیبهشت کنکور داشتیم پس باید نهایت استفاده و ساعت مطالعه بالایی داشته باشیم.

 

سال گذشته برنامه موفق شما برای دوران طلایی نوروز چه بود و چه نتیجه ای داشت؟

 برنامه ام برای دوران طلایی اول مباحثی که جا مونده بود و بعد جمع بندی نیم سال اول نتیجه اینکه توانستم مباحث را کلا به پایان برسانم و دغدغه فکری نداشته باشم و بیشتر تمرکزم را روی نهایی ها بگذارم چون سال های پایه را جمع بندی کرده بودم و فقط نیاز به تست و مرور داشتند نیاز نبود وقت زیادی را صرفشان کنم.


آیا سال گذشته از کتاب نوروز و تابلو نوروز استفاده کردید؟ توضیح دهید.

از تابلور نوروز استفاده کردم جهت برنامه ریزی نوروز بسیار کمک کننده بود.


شما تصمیم گرفته اید برای کنکور اردیبهشت یا کنکور تیر تمرکز کنید؟ 

 برای کنکور اردیبهشت، چون هدفم انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان است.


آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟

 از بین دو سالی که عضو کانون بودم فقط یک بار غیبت داشتم بخاطر سرماخوردگی که خود آقای ساغرچی گفتند مشکلی نیست ولی رأس ساعت ۸ صبح من هم در خانه شروع کردم و به سوالات پاسخ دادم.


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

 همین با برنامه بودن و به ترتیب جلو رفتن انگیزه ای بود برای اینکه هر جور شده درس ها را به بودجه بندی برسانم که عقب نمانم و پیوستگی در آزمون ذهن را به نظم عادت می‌دهد.


آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟

 آزمون های هدف گذاری را برای درس هایی که ضعف داشتم انجام می‌دادم مثلا عربی فنون ریاضی و گاهی اوقات جامعه شناسی که با این روش باعث شد میزان مطالعه بیشتری رو بهشون اختصاص بدم و باعث پیشرفت من شد.


آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟

بله. انگیزه ام برا سنجیدن میزان یادگیری بود به هر حال در طول روز ۱۴ ساعت مطالعه داشتم و این اواخر ۱۶ ساعت این آزمون ها برای ارزیابی گزینه مناسبی بودند.


شرکت در این آزمون‌ها چه تاثیری بر وضعیت درسی شما در مدرسه داشته داشت؟ 

گاهی اوقات برنامه‌ی کانون جلوتر از مدرسه بود و چون مجبور بودم خودم را به برنامه برسانم این باعث شد در طول مدرسه قبل از اینکه معلم درس را شروع کند من کنفرانس بدهم و نمره مثبت دریافت کنم و همچنین در یادگیری خیلی تاثیر داشت چون پیش زمینه ای از قبل داشتم و خوانده بودم با توضیحات معلم تثبیت می شد.


مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کنید؟

بله همین برنامه ریزی اصولی و دقیق باعث موفقیت شد از همان شنبه بعد از آزمون طبق برنامه شخصی پیش می رفتم تا سه شنبه هفته بعد و از سه شنبه دوران جمع بندی بودجه آزمون را انجام می‌دادم همچنین از آزمون های مشابه پارسال نیز استفاده می‌کردم .


نقاط قوت شما کدام درس ها بودند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟ 

جامعه شناسی و تاریخ جغرافیا که مرور زیادی داشتم چون مطالب فرار هستند و فلسفه و منطق که ابتدا کتاب درسی را به طور مفهومی یاد میگرفتم و دنبال مطالب فراتر از کتاب بودم صرفا بخاطر علاقه شخصی و تثبیت مطلب که از کجا آمده و علت چی بوده و بعد تست مهروماه و آبی قلمچی برای مرور استفاده کردم.


دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟

 بله دارم، مهم ترین کمکی که می کند نظم دهی به برنامه است و وقتی ساعت مطالعه را می‌بینیم که چقدر زیاد بود ایجاد انگیزه می کند.


نکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کنید؟

 بله، در تست ها و آزمون های از روش ضربدر منها استفاده کردم و نتیجه گرفتم به این صورت که سوالاتی که بلد بودم اما وقت گیر بود علامت گذاری می کردم تا دوباره حلشان کنم اما سوالاتی ک بلد نبودم را به سراغشان نمی رفتم.


در چه درس‌هایی با تغییر روش تغییر رادیکال داشتید؟ روش مطالعه این درس‌ها را توضیح می‌دهید؟

دروس ریاضی و فنون ،در ابتدا درصد های کمتر از ۱۰ شایدم منفی داشتم اما با تغییر در برنامه مطالعاتی به درصد بالای ۵۰ رسیدم برای این سه درس دو منبعی کار می کردم اول از همه و اولویت با کتاب درسی بود.

برای درس فنون مبحثی کار می کردم هر روز ۱۵ تست قرابت معنایی و ۱۵ تست آرایه ادبی و هر روز هم یک مدل تیپ آرایه تمرین می کردم و ۱۵ تست عروض بخش های حفظی هم مثل بقیه روش سه روز یکبار داشتم.


تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دهید؟ 

اول از همه سعی می کردم فضای آزمون را دوباره شبیه سازی کنم و این بار بدون استرس و رقابت به حل سوالاتی که شک داشتم یا نزده بودم بپردازم و بعد به سراغ تحلیل می رفتم بعضی از دروس مثل عربی ریاضی فنون چون تسلط کمتری داشتم از تحلیل ویدیویی استفاده می کردم و بعضی دروس حفظی هم از طریق دفترچه پاسخ در مرحله بعد دنبال شناخت این بودم که علت پاسخ اشتباه یا نزده ها چیست اگر مشکل در یادگیری و فراموشی بود دوباره آن مطلب را از اول مرور می کردم و تست همان مبحث را حل می کردم تا مطمئن تر شوم ولی بیشتر بخاطر فضای رقابتی بود که به مرور زمان و عادی شد این استرس از بین رفت و با دیدن پیشرفت خود علاقه و انگیزه نسبت به مطالعه بیشتر در من افزایش پیدا کرد.


شما از کدام کارنامه جعبه ابزار کانون در صفحه شخصی‌تان استفاده می‌کنید؟

 کارنامه اصلی و اشتباهات تبعا کارنامه اصلی و اشتباهات کمک زیادی به تحلیل و ارزیابی در هر آزمون می نماید.


نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟

 پدر و مادر همیشه همراه و حامی در همه مراحل بودند و به خصوص مشوق اصلی زمانی که آزمونی را کامل مطالعه نمی کردم و درصد خوبی کسب نمی کردم به جای بحث و مجادله ، درک کاملی داشتند و برای دور کردن استرس به طبیعت می رفتیم و بعد از مدتی که از فضای خانه و درس دور می شدم برای استراحت دوباره تشویق می‌کردند برای ادامه‌ دادن و رسیدن به موفقیت.


از آنجایی که تمام امتحانات نوبت دوم نهایی است و تاثیر مستقیم در کنکور دارد، چه شیوه‌ای را برای مطالعه و آمادگی امتحانات نهایی در نظر دارید؟ 

اول اینکه متن کتاب درسی به طور دقیق خوانده شود و تمرینات کتاب با دقت بررسی شود بعد از تسلط کامل روی مباحث کتاب اصلی توسط کتاب های آبی قلمچی که درسنامه ای خلاصه وار دارند استفاده کرد. برای مرور مطالب و مرحله بعد به سراغ کتاب های پرتکرار رفت و درس مربوطه را تمرین و تکرار انجام داد زیرا از نظر بنده نصف یادگیری با حل سوال تثبیت می‌شود .


با توجه به اهمیت امتحانات خرداد ماه و تاثیر مستقیم آن روی نتیجه کنکور، آیا از  ابزارهای کانون یا کتاب‌های آن استفاده خواهید کرد با چه برنامه و روشی؟

بله، از کتاب سوالات پرتکرار برای درس های عمومی که ضریب بالایی دارند در امتحانات نهایی و برای درس های تخصصی از آبی برای تست زنی چون بعد از نهایی نوبت کنکور است و همزمان حیل مطالعه تشریحی برای نهایی می‌توان آخر وقت تست زنی را شروع کرد و از سوالات پر تکرار برای آمادگی نهایی علاوه بر اینها داخل سایت کانون نمونه سوالات دیگری نیز وجود دارند برای افرادی که توانایی خرید کتاب ندارند می‌شود آنها را جایگزین کرد.


Menu