گفت‌وگوبا مرضیه افضلیان؛قهرمان پیوستگی دوازدهم تجربی از بهمئی

من طبق برنامه راهبردی کانون پیش می‌روم و به تجربه پشت سال‌ها حضور در عرصه آموزش و کنکور اعتماد می‌کنم ،

گفت‌وگوبا مرضیه افضلیان؛قهرمان پیوستگی دوازدهم تجربی از بهمئی

نام و نام خانوادگی : مرضیه افضلیان

پایه:دوازدهم تجربی

شهر و استان:بهمئی،کهگیلویه‌و بویراحمد

شغل و تحصیلات پدر : حراست،لیسانس

شغل و تحصیلات مادر :خانه دار،دیپلم

 میانگین تراز :۶۷۲۷ 

سال های حضور در کانون : ۶سال

مصاحبه‌گر: سيدطاهر تقي زاده


برنامه شما برای امتحانات نیم سال اول چیست؟

با اینکه امتحانات نیم سال اول تاثیر مستقیمی در ارزش یابی ۵۰ درصدی معدل ندارند اما بخش قابل توجهی از بودجه بندی امتحانات نوبت دوم و کنکور سراسری را به خود اختصاص می دهند و یک جمع‌بندی از مطالبی هستند که طی این چند ماه مطالعه کردیم ؛ اهمیت بالای کتاب های درسی باتوجه به رویکرد سراسری های اخیر ) باعث شده در این مدت سعی کنم با دقت بالا کتب درسی را وارسی کنم و با طراحی سوالات امتحان نهایی و نقاط سوال خیز کتاب و مباحث مورد علاقه طراحان آشنا شوم..برای امتحانات ابتدا چند نمونه سوال از سایت کانون دریافت و بررسی می‌کنم  و سعی می‌کنم حدالمقدور به آنها پاسخ دهم اما تحلیل پاسخ آنها و چگونگی بارم بندی و مباحث سوال خیز تر و شیوه طرح سوالات و تفکر‌طراح اهمیت بیشتری برایم دارد). بعد با دقت کتاب درسی را مطالعه می کنم و پس از آن دوباره چند نمونه سوال دانلود کرده و به آنها پاسخ می دهم.من یک خواهر دوقلو و همکلاسی دارم که معمولا من امتحان خواهرم و او امتحان من را تصحیح می کند و نکاتی را به هم متذکر می شویم و از همدیگر نکات زیادی یاد می گیریم.

 

در دوران امتحانات از کدام کتاب های کانون استفاده خواهید کرد ؟

تمرکز اصلی من بر خود کتاب درسی و تحلیل و تفسیر مسائل و تصاویر آن است و همچنین آزمون گرفتن از خودم ؛ البته قطعا تجربه پشت کتاب های پر تکرار کانون و یا سایر منابع امتحان نهایی در امتحانات نهایی می تواند کمک رسان دانش آموزان باشد . راه های زیادی برای رسیدن به موفقیت وجود دارد ولی ویژگی که در همه آنها مشترک است تلاش مستمر و پشتکار و انگیزه است.

 

آیا از نمونه سوالات موجود در سایت کانون استفاده می کنید ؟   

بله.خوشبختانه کانون این بستر را فراهم کرده تا دانش آموزان با سوالات مدارس سراسر کشور آشنا شوند و این عملکرد تحسین برانگیز و البته قابل انتظار از کانون است که نشانگر درک عمیق دانش آموزان و پوشش همه نیاز های آنها و پرداختن کانون به همه ابعاد تحصیل تا موفقیت است.من سوالات مدارس تیزهوشان و فرزانگان و سرای دانش و شاهد و امتحانات نهایی سال های گذشته را پاسخ می دهم. .

 

تصمیم شما برای نیم سال دوم چیست؟

نیم سال دوم نسبت به نیمسال اول سرنوشت ساز تر است که مستلزم انگیزه و تلاش و پشتکار بیشتری است. با توجه به فاصله کمتر نسبت به کنکور های سراسری و همچنین امتحانات نیم سال دوم سعی می کنم شتابزده و تحت تاثیر هیجانات و جو هایی که در فضای کنکور به وجود می آید عمل نکنم و ساعت و کیفیت مطالعه ام را ارتقا ببخشم و روی تکنیک های آزمون دادن بیشتر کار کنم.

 

روش شما برای جمع‌بندی نیم سال اول چیست؟

من طبق برنامه راهبردی کانون پیش می روم و به تجربه پشت سال ها حضور در عرصه آموزش و کنکور اعتماد می کنم ، در امتحانات نیم سال اول سعی می‌کنم جمع‌بندی نسبتا خوبی داشته باشم و البته در طول نیم سال دوم به مرور برخی از مطالب آن می پردازم اما جمع‌بندی مجدد آن را به دوران طلایی نوروز موکول می‌کنم.

 

در دوره امتحانات چگونه بین برنامه راهبردی آزمون ها و و امتحانات تعادل ایجاد می کنید؟

تا جایی که یادم می آید شب امتحانی بوده ام ، و روز های قبل از امتحان به امور دیگر می پرداختم .غالبا درس خواندن ولی نه مطالعه تشریحی برای امتحانات) سوالات امتحانات خوشبختانه سوالات مفهومی و غالبا ساده ایست که در آنها با چالش رو به رو نمی شویم و صرفا مطالعه برای امتحانات تفریح محسوب می‌شود. البته همه چیز بستگی به پایه دانش آموزان دارد .

 

آیا در آزمون های کانون غیبت داشتید ؟ 

برنامه راهبردی بسیار دقیق و ظریف چیده شده است و ما را در یک زنجیره پیشروی به سوی موفقیت قرار می‌دهد و اگر برای آزمونی آمادگی کافی  نداشته باشیم می‌توان در ایستگاه های جبرانی نقص خود را پوشش داد .بزنگاه کنکور ،‌عرصه رقابت است و برنامه راهبردی نقشه راه  استراتژی موفقیت ،که خیل عظیمی از دانش آموزان در آن رقابت می کنند و غیبت در هر آزمون و کم کاری در هر کدام از مراحل باعث می شود از دیگر دانش آموزان جا بمانیم و این چیزی است که من هرگز نخواسته ام . هر چند کمال گرایی ذاتی هم به من کمک های زیادی کرده است.

 

پیوستگی در آزمون ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

شرکت در همه آزمون های کانون نتیجهٔ مسئولیت پذیری نسبت به وظیفه تحصیل است .استمرار در آزمون های کانون باعث می‌شود هر بار مهارت های آزمون دادن را بهتر بیاموزیم و و نقاط ضعف و قوت خود را بشناسیم و پوشش دهیم ، زنجیره وار بودن آزمون های کانون سبب می‌شود دانش آموزانی که مسئولیت پذیری و انگیزه و تلاش و پشتکار بیشتر و البته پیوسته ای دارند موفق تر باشند و غیبت در هر آزمون سبب گسستن این زنجیره و جا ماندن دانش آموزان می شود (در طول سال های حضورم در کانون جز سال هشتم به دلیل شیوع کرونا هیچ وقت غیبت نداشتم .

 

آیا در آزمون های هدف‌گذاری شرکت می کنید ؟

بله ؛ البته پاسخ ها را وارد سایت نمی کنم و خودم درصد‌ گیری می کنم . شرکت در آزمون های هدف‌گذاری در هفته اول من را به شناخت نسبتا خوبی از مطالعه ام در طول روز های قبل وی رساند و نقاط ضعف و قوتم را آشکار می کند و به مطالعه ام در طول هفته دوم جهت می دهد و سبب می‌شود برنامه ریزی مناسب تری داشته باشم. و همچنین سوالات کانون همیشه با استاندارد بالا ، کیفیت خوب و تفکر‌ جالب و خلاقانه طراحان و اشاره ظریف آنها به مطالب همراه هستند که این خود ایجاد انگیزه می‌کند .

 

آیا در آزمون های مشابه پارسال شرکت می‌کنید ؟

بله، آزمون های مشابه پارسال درست یک آزمون پیش از آزمون اصلی هستند و می توانم به کمک آنها به ارزیابی نهایی از عملکرد خود در طی دو هفته برسم و برای بار آخر خود را محک زده و مشکلات باقی مانده را رفع کنم و همچنین از کیفیت بسیار بالایی بر خورداند و تحلیل پاسخنامه آنها نکات جالب توجهی دارد ؛ البته امسال به دلیل تغییر منطق و همچنین بودجه بندی  آزمون هادر تطبیق آزمون اصلی و مشابه پارسال اختلال ایجاد شده است اما باز هم سعی می‌کنم به قسمت های مشترک پاسخ دهم .


 شرکت در این آزمون ها چه تاثیری بر وضعیت درسی شما در مدرسه داشته است ؟

من پیش از شرکت در آزمون های برنامه ای کانون هم دانش آموز خوبی بوده ام و رتبه هایی در سطح شهرستان کسب کرده ام اما به یقین می توانم بگویم زمانی که  به کانون آمدم احساس کردم یک دانش آموز واقعی هستم و یاد گرفتن و سنجش آموزه ها چقدر شیرین است. آزمون های کانون سبب می شوند دانش آموز مسئولیت پذیر تر باشد و ارزش وقت خود را بیشتر بداند ؛ ارزشیابی های مستمر از وضعیت تحصیلی با آپشن های متنوع و کارامد و بسیار باکیفیت کانون دانش آموز را وادار به موفقیت می کند ، مطالعه برای آزمون های کانون هدف‌گذاری و مشابه پارسال و اصلی غالبا من را برای دروس مدرسه آماده کرده است البته که اگر در درسی هم مدرسه جلو تر باشد این روند برعکس می‌ شود و در کل بهانه ای برای موفق نشدن نمی ماند..

 

مطابق برنامه راهبردی حرکت می کنید ؟ 

بله،برنامه راهبردی حاصل سال ها تجربه و اندیشه ایست که مدت هاست در قله آموزش کشور جای گرفته و پیروی از آن سبب پیشرفت شده و می‌شود .با توجه به بودجه بندی آزمون سعی می‌کنم یک طرح کلی از برنامه ای که می خواهم در طول دو هفته اجرا کنم داشته باشم و کار هایی که باید انجام دهم را تا حدودی مشخص می کنم اما در ابتدای دو هفته برنامه ریزی کاملا دقیقی ندارم چرا که وضعیت روز های آینده مشخص نیست و در هر‌روز با توجه به شرایط همان روز برنامه ریزی میکنم و سعی می کنم این برنامه واقع بینانه باشد.مدرسه معمولا از کانون عقب تر است ولی در کل با هم تفاوتی ندارند، برای هر کدام بخوانم  برای آن یکی‌اماده می شوم ، البته برای کانون دقیق تر و ریز بینانه تر می‌خوانم و مطالعه برای دروس عمومی را هم در تایم مطالعه برای مدرسه قرار می دهم .

 

نقاط قوت شما کدام درس ها بودند ؟

در کل می توانم بگویم در دروس زیست شناسی و فیزیک عملکرد بهتری داشتم هر چند که در آنها نواساناتی هم پیش آمد.زیست شناسی سه به نسبت دو زیست قبلی مفهومی تر و می شود گفت جذاب تر است. در این درس ابتداکتاب درسی را با دقت می خوانم و سعی می‌ کنم خودم از متن و شکل های آن نکاتی را  استنباط کنم سپس سراغ درسنامه کتاب تست می روم و نکات خیلی جالب را در حاشیه کتاب می‌نویسم سپس یکبار دیگر کتاب را اینبار با دقت بیشتری می خوانم و بعد می روم سراغ تست های آن مبحث و البته یکی از موارد ی که در زیست شناسی را جذاب می کند بحث ترکیبیات آن است ، معمولا هنگام مطالعه زیست ، دو کتاب دیگر را هم در کنار خود دارم تا در بحث مباحث ترکیبی آنها را هم مطالعه و مرور کنم.برای فیزیک هم ابتدا کتاب درسی را می خوانم ومسائل آن را حل می‌ کنم سپس سراغ درسنامه کتاب تست و بعد از آن تست های آن مبحث می‌کنم .در مطالعه همه دروس سعی می‌کنم توضیحی آنها را بخوانم و معتقدم زمانی یک مبحث را به خوبی یاد گرفته ام که بتوانم آن را به خوبی برای دیگران توضیح دهم و این امکان را خواهرم همیشه برایم فراهم می کند.مثلاً در فیزیک باید بتوانم شیوه تخیلی مسایل و حل سوالات را برای بقیه توضیح دهم .گاها یک سوال چالشی را توضیح می‌دهم و بعد یک سوال مثل آن ،البته غالبا پیچیده تر طرح می‌کنم و از او می خواهم آن را حل کند.

 

دفتر برنامه ریزی دارید ؟ 

بله . اهمیت برنامه ریزی بر هیچ کس پوشیده نیست البته من گاها در یک دفترچه برنامه ریزی می‌کنم و برنامه ریزی ام را وارد دفتر برنامه ریزی نمی‌ کنم اما در کل تکمیل دفتر برنامه ریزی به من امکان دستیابی به شناخت نسبی از ویژگی‌ ها و توانایی هایم را می‌دهد و می توانم عوامل موفقیت و موانع تحصیلی ام را شناسایی کنم . دفتر برنامه ریزی امکان تحلیل سیر تحصیلی را در دراز مدت به من می دهد و برا کسب‌ مهارت های فراشناختی به من کمک می‌کند.از طرفی برنامه ریزی و پایبندی به آن در من احساس انگیزه می‌کند و این صرفا مربوط به مسئله کنکور‌ نیست.

 

تکنیک ها و روش های مدیریت زمان را تمرین و استفاده می کنید ؟

متاسفانه یکی از مشکلاتی که با آن دست و  پنجه نرم می‌کنم و هنوز به توانایی تسلط به آن نرسیدم مدیریت زمان است که در همین راستا سعی می‌کنم درمنزل از تکنیک دو خودکار و ضربدر منها استفاده کنم هر چند که موضوع اصلی در بحث مدیریت زمان ،تسلط بر مبحث و همچنین تست زیاد است.


در چه درس هایی با تغییر روش رادیکال داشتید ؟ 

من در ابتدای سال دهم در درس فیزیک ضعف داشتم و فکر می‌کنم این تاثیر ذهنیتی بود که در ابتدا از فیزیک داشتم و آن را دشوار می پنداشتم.ذهنیتی که متاسفانه برخی از دانش آموزان به علت های مختلف نسبت به ریاضی دارندبه همین دلیل کمتر به آن می پرداختم ، ولی به مرور به فیزیک علاقه مند شدم و تبدیل به یکی از جذاب تمرین و شیرین ترین کتاب هایم شده است. روش مطالعه آن را هم توضیح دادم..

 

تحلیل آزمون ها را چگونه انجام می‌دهید ؟ 

ابتدا کارنامه اصلی ام را تحلیل و بررسی می کنم و علت درصد ها و تراز های کم و همچنین نقاط قوتم را ریشه یابی کرده و به نتایجی می رسم و سعی می‌کنم برای آزمون های بعدی عملکرد خوبم را حفظ و نقاط ضعفم را پوشش‌ دهم ،بعد هم پاسخنامه تشریحی را کاملا از اول تا آخر بررسی می‌کنم و در زیست شناسی نکات مهم را در حاشیه کتاب می نویسم .حاشیه نویسی هایم با ذکر منبع یا تاریخ آزمون و شماره سوال است و برای دروس ریاضی و فیزیک و شیمی ه م ابتدا سعی می‌کنم سوالاتی که اشتباه پاسخ دادم یا پاسخ ندادم را دوباره حل کنم و سپس همه سوالات را تحلیل می‌کنم و اگه سوالی از نظرم خیلی جالب بود آن را در دفترم می‌نویسم .

 

شما از کدام کارنامه جعبه ابزار کانون در صفحه شخصی تان استفاده می کنید ؟

علاوه بر کارنامه اصلی از کارنامه اشتباهات و کارنامه های پروژه ای و هدف‌گذاری هم استفاده می کنم البته گاها در وقت استحراحتم وارد صفحه شخصی می‌شوم و به همه آنها نگاهی می اندازم ، کارنامه هدف‌گذاری امکان  تحلیل روند کلی وضعیتم را به من می‌دهم و کارنامه هدف‌گذاری هم برای هر درس این امکان را فراهم می‌کند و می توان با آنها به شناخت و برنامه ریزی بهتری از خود رسید .همچنین کارنامه اشتباهات که مثل یک جزوه شخصی سازی شده است و یکی از جالب ترین عملکرد های کانون است که می توان با آن در زمان کوتاهی به جمع‌بندی نسبی رسید .

 

نقش آموزشی خانواده بالاخص پدر و مادر در این سال ها چگونه بود ؟

خانواده و در راس آن پدر و مادرم همیشه نقش حمایت کننده ای داشتند .پدرم به دقت کارنامه ها را بررسی می‌کند و نکات مفید و مؤثری را به ما یاد آور می شود و گاها در این زمینه با دبیرانمان مشورت می کند ،این پیگری خانواده برایم بسیار ارزشمند است ؛ مادرم همیشه سعی می‌کند ما را تشویق کرده و شرایط را برای مطالعه بهتر ما فراهم کند . پدر و مادر و دوستان و معلم ها و ... که همه عضوی از خانواده ام هستند همیشه به ما انگیزه می دهند و ما را از نصایح ارزشمندشان بهره مند می سازند .

 

آیا پدر یا مادر نتایج آزمون را می بینند ؟

بله، آنها با جدیت پیگیری می کنند ،در صورت افت همیشه دلیل آن را جویا می شوند ، پدرم همیشه کارنامه ها و درصد ها و تراز ها را با هم مقایسه می کند و پس از تحلیل نکاتی را گوشزد می‌کند ، من همیشه از پدر و مادرم به خاطر درک بالا و اعتماد و پیگیری مستمرشان متشکرم . آنها انتخاب را به عهده خودمان می گذارند و بر نتیجه نظارت می کنند و این یکی از دلایل موفقیت ماست.

 

از سایت کانون و مجله آزمون استفاده می‌کنید ؟

 معمولا به صفحه کانون سر‌می‌زنم از خدماتش استفاده می‌کنم مثلاً آزمون مشابه پارسال را از قسمت دفترچه کار در منزل معمولا جمعهٔ آزمون دانلود می کنم و همچنین از کارنامه های موجود در آن استفاده می کنم.مجله کانون را هم بعد از آزمون مطالعه می‌کنم .قسمت مصاحبه ها نکات بسیار جالبی دارد و آشنایی با ویژگی ها و مسیر دانش آموزان موفق به من انگیزه می دهد و سعی می‌کنم از میان روش‌های مختلف ترکیب خودم را پیدا کنم .

 

Menu