رویکرد درس عمومی ریاضی و فیریک کنکور هنر اردیبهشت ماه 1403

رویکرد و تحلیل درس درک عمومی ریاضی و فیزیک کنکور مرحله اول هنر اردیبهشت 1403 از نگاه دانیال قزوینیان رتبه 317 منطقه 2 سال 92، کارشناسی مهندسی برق دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه تهران

رویکرد درس عمومی ریاضی و فیریک کنکور هنر اردیبهشت ماه 1403

سلام دوستان عزیز

رویکرد و تحلیل درس درک عمومی ریاضی و فیزیک کنکور مرحله اول هنر اردیبهشت 1403 از نگاه دانیال قزوینیان رتبه ۳۱۷ منطقه 2 سال ۹۲، کارشناسی مهندسی برق دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه تهران، 6سال سابقه تدریس درک عمومی ریاضی و فیزیک کنکور هنر، مسئول درس ریاضی و فیزیک آزمون‌های کانون و مؤلف ریاضیات کنکور هنر:

ارزیابی کلی درس درک عمومی رياضی

در کنکور اردیبهشت 1403، چینش سؤال‌ها همچون سال‌های گذشته بوده است: 

  • - سؤال‌های ریاضیات پایه 
  • - سؤال‌های هندسه 
  • - سؤال‌های هوش و خلاقیت

 سطح دشواری عمومی سؤال‌های درک عمومی ریاضی در کنکور اردیبهشت ۱۴۰3 نسبتا متعادل‌تر از کنکورهای چند سال اخیر است. در مجموع می‌توان این کنکور را با کنکورهای سال‌های 99 و 98 نسبتاً هم‌سطح دانست که ساده‌تر از کنکورهای 1400، 1401 و علی‌الخصوص 1402 محسوب می‌شدند.

 

ارزیابی ریاضیات پایه و بودجه‌بندی

در سؤال‌های ریاضیات پایه، تعداد سؤال‌ها از مباحث مختلف نسبتاً یکسان و متعادل است، به جز مباحث محاسبات رادیکال‌ها و معادله درجه 2 که برای چهارمین کنکور متوالی از آن‌ها سؤال مستقیم نیامده است. اما این اصلا نباید داوطلبان را فریب بدهد که این مباحث از بودجه‌بندی کنکور هنر حذف شده‌اند. از طرف دیگر برای اولین بار در این مبحث، از مباحث مجموعه‌ها و آمار هر کدام یک سؤال طرح شده است. همچنین از بین 10 سؤال ریاضیات پایه، 3 سؤال جنبه هوش و خلاقیت عددی دارند که با کمی دقت قابلیت پاسخگویی به آن‌ها بالاست.

در مجموع سطح سؤالات ریاضیات پایه کمی ساده‌تر از سال‌های گذشته است. البته که سؤال‌های هوش و خلاقیت عددی، نکات ریز و دام در خود نهفته دارند.

رویکرد درس عمومی ریاضی و فیریک کنکور هنر اردیبهشت ماه 1403

ارزیابی هندسه و بودجه‌بندی

سطح عمومی سؤال‌های هندسه کنکور اردیبهشت ماه 1403 تقریبا متعادل و مانند تمامی کنکورهای اخیر (به جزهای کنکورهای پارسال یعنی سال تحصیلی 1402-1401)‌ بوده است. 

مهمترین نکته تعداد پایین سؤالات هندسه در مقایسه با سنوات اخیر است که فقط 7 سؤال هندسه در این کنکور به چشم می‌خورد.

همچون کنکورهای پیشین، مبحث مساحت و قضیه فیثاغورس، بیشترین سهم از سؤال‌ها را به خود اختصاص داده است. همچنین برای دومین کنکور متوالی، از مثلثات و احجام هندسی سؤال مستقیمی به میان نیامده و برای اولین بار هیچ سؤالی از روابط طولی در چندضلعی‌ها و دایره طرح نگردیده است.

(ناگفته نماند که یک سؤال از احجام هندسی در فیزیک طرح گردیده و گویا این مبحث از کنکور هنر حذف نشده است.)

ارزیابی هوش و خلاقیت و بودجه‌بندی

اما سطح سؤالات هوش و خلاقیت تقریبا ساده‌تر از سطح انتظار است و مانند سال‌های قبل، داوطلبان احتمالا درصد نسبتاً خوبی از این قسمت دریافت می‌کنند.

یک سؤال از بحث تقارن، 5 سؤال از مبحث هوش و خلاقیت هندسی و 2 سؤال از مبحث دنباله‌ها و الگویابی مطرح شده است.

برخی از این سؤال‌ها بسیار مشابه با کنکورهای سال‌های قبل است و برای داوطلبان خیلی غافل گیرکننده جلوه نکرده است.

 

رویکردهای جدید و مهم در کنکور اردیبهشت ماه 1403 

  • کاهش سهم سؤالات هندسه نسبت به سنوات گذشته

مباحث جدید (آمار و مجموعه‌ها)

ارزیابی درک عمومی فیزیک و بودجه‌بندی

از میان 5 سوال فیزیک، هر 5 سؤال محاسباتی و مسأله‌محور هستند و برای نخستین مرتبه هیچ سؤال تحلیلی و مفهومی در کنکور طرح شده است. 

سطح دشواری عمومی سؤالات فیزیک نسبتاً در حد انتظار است و برای دانش‌آموزانی که مطالعه خوبی داشته‌اند، مانند سال‌های گذشته سؤالات خیلی سختی در فیزیک انتظارشان را نکشیده است.

از مبحث آینه‌های تخت، دو سؤال طرح شده است. از مبحث مکانیک نیز، یک سؤال انرژی جنبشی است. سؤالات دیگر فیزیک نیز، یکی از مبحث چگالی و دیگری سؤال متفاوتی است که بیشتر می‌تواند در سؤالات ریاضی دسته‌بندی شود تا فیزیک. چرا که برای حل آن سؤال، حجم کره، نسبت و تناسب و نهایتاً کمی تبدیل واحدهای ساده مورد نیاز است.

 

Menu