گفت و گو بامریم قبادی لاریمی؛قهرمان پیوستگی پایه دوازدهم تجربی

نام و نام خانوادگی: پایه : دوازدهم تجربی نام شهر و استان: استان مازندران – شهر فریدونکنار میانگین تراز: 6400 تعداد کل آزمون‌ها : 38 سال‌های حضور در کانون : 2 سال شغل و تحصیلات ماد

گفت و گو بامریم قبادی لاریمی؛قهرمان پیوستگی پایه دوازدهم تجربی

نام و نام خانوادگی: مریم قبادی لاریمی 

پایه : دوازدهم تجربی 

نام شهر و استان: استان مازندران – شهر فریدونکنار

میانگین تراز: 6400

تعداد کل آزمون ها : 38

سال های حضور در کانون : 2 سال

شغل و تحصیلات مادر: خانه دار - دیپلم 

شغل و تحصیلات پدر: آزاد – دیپلم 

مصاحبه گر : رضا گنجی

 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟

در سال یازدهم به پیشنهاد مادرم برای افزایش مهارت های مدیریت زمان و برنامه ریزی منظم در کانون ثبت نام کردم . 

 

در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کرده‌اید؟

من در همه ی آزمون های اصلی و بیشتر آزمون های هدیه شرکت کرده ام و در آزمون های اصلی غیبت نداشتم . 

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

 مهم ترین دستاورد های من از شرکت در آزمون افزایش مهارت مدیریت زمان و یافتن راه درست برنامه ریزی بوده است . و همچنین آزمونهای کانون باعث آگاهی من از نقاط قوت و تلاش برای پایدار نگه داشتن آن و نقاط ضعف و رفع آن ها شده و کمک بسیار زیادی به من کرده است .

 

شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟

 من در آزمون های کانون غیبت نداشتم و با هدف آشنایی با سوالات مختلف در آزمون های هدف گذاری و مشابه پارسال شرکت می کردم و از این نظر خود را دانش آموز کانونی می دانم . 

 

چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟

گاهی اوقات خسته می شدم ولی برای آگاهی از نقاط ضعف و رفع آن نیاز به سنجیدن خودم و شرکت در آزمون داشتم و همچنین شرکت در آزمون های بیشتر موجب کاهش استرس و کسب توانایی مدیریت آزمون می شود . 

 

آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

خیر ، به دلیل داشتن استمرار و پیوستگی در مطالعه و برنامه ریزی منظم و دور نشدن از درس ، در هیچ آزمونی غیبت نداشتم . 

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

پیوستگی در آزمون موجب پیوستگی در مطالعه و دور نشدن از درس می شود و به مرور همین استمرار و پیوستگی در درس خواندن باعث شد ، ساعت مطالعه ام بیشتر شود و کمتر دچار خستگی شوم . 

 

آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟

بله شرکت می کنم تا بتوانم با سوالات و ایده های طراحان مختلف آشنا بشوم و همچنین بر نقاط قوت و ضعفم آگاهی داشته باشم .

 

آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟

بله شرکت می کنم ، زیرا شرکت در این آزمون باعث می شود که قبل از آزمون ، نقاط ضعفم را بشناسم و بیشتر تایم را در روزهای باقی مانده تا آزمون اصلی به مرور و زدن تست های آن مبحث اختصاص بدهم . 

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟

به نظرم مهم ترین کارنامه ، کارنامه اصلی است که درصدهای هر درس در  آن ذکر می شود و من با استفاده از این کارنامه میزان پیشرفت در یک درس یا پسرفت نسبت به آزمون های قبلی را می سنجیدم و سعی می کردم پیشرفتم در یک درس استمرار داشته باشد به نقطه قوتم تبدیل شود . 

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کنید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

بله ، کاملا مطابق با برنامه راهبردی کانون مطالعه می کنم و با توجه به بودجه بندی هر آزمون برای هر درس برنامه ریزی می کنم . 

 

روش مطالعه‌ی شما چگونه است؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خوانید یا دوباره‌خوانی می‌کنید؟

بیشتر از روش بازیابی استفاده می کنم . چون فرصت کافی برای دوباره خوانی وجود ندارد ولی در بعضی از دروس که آن ها را به خوبی یاد نگرفته ام از روش دوباره خوانی استفاده می کنم . 

 

در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کنید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟

معمولا کادر دروس شیمی و همچنین زیست شناسی ، این روش برای من کاربرد بیشتری دارد .

 

روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کنید؟

ابتدا سوالاتی که اشتباه زدم را تحلیل می کنم ، سپس نزده ها را و در نهایت سعی می کنم سوالاتی که درست زدم را هم تحلیل کنم ، زیرا در درسی مانند زیست در تمامی گزینه های نادرست نیز نکته هایی وجود دارد که مهم هستند و ممکن است در آزمون های بعدی از آن ها استفاده شود ، بنابراین سعی می کنم نکات مهم آن ها را نیز یادداشت کنم . 

 

آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

بله و سعی کردم ابتدا دلیل این افت تراز را شناسایی کنم و برای رفع آن تلاشم را بیشتر کنم و خانواده ام با روحیه دادن باعث شدند که من ناامید نشوم و پر قدرت تر و با تلاش بیشتر در این راه قدم بگذارم البته در ایام امتحانات به دلیل اینکه بیشتر رو امتحانات تمرکز داشتم ، دچار افت تراز شدم ولی بعد از آن دوباره توانستم تراز خوبی کسب کنم . 

 

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

مادر و پدرم ، آن ها مرا تشویق می کنند که از تلاش کردن خسته و ناامید نشوم و باعث دلگرمی من می شوند .

 

کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

 زیست و شیمی و تقریبا بیشتر مواقع در آزمون ها هم از این دو درس درصد خوبی کسب می کنم .

 

کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است؟

 صددرصد تابستان چون تایم آزاد بیشتری داشتم و می توانستم هم به همه ی درس هایم برسم و هم استراحت کافی داشته باشم . 

 

کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیل‌تان برای این انتخاب را بگویید.

در واقع هر سه نقش آزمون های کانون برای من پررنگ بود زیرا هدف من از شرکت در آزمون ، اول از همه برنامه ریزی منظم و سپس سنجیدن خودم و آگاهی از نقاط قوت و ضعفم و در نهایت با تحلیل اصولی و درست ، یادگیری نکات مهم و پرتکرار و شناخت سوالات مختلف بود . 

 

به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بوده است؟

 10 تا 15 تا . 

 

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

ابتدا به سراغ دروسی می روم که بیشتر برای یادگیری و تست زدن آن زمان گذاشته ام و نقاط قوت من محسوب می شدند که معمولا زیست و شیمی است و برای همین انتظار زیادی در این دو درس از خودم دارم . 

 

آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟

بعد از آمدن نتایج ، خودم کارنامه ام را به خانواده ام نشان می دادم و اگر افت می کردم ، آن ها به من کمک می کردند که به بهترین نحو با این قضیه برخورد کنم و امیدم را از دست ندهم و برای جبران تلاشم را بیشتر کنم . 

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

 بله ، دفتر برنامه ریزی باعث شد من راه درست و مناسب برنامه ریزی کردن را یاد بگیرم و بتوانم از کیفیت و کمیت مطالعه خود با خبر شدم و برای هفته های بعد عملکرد بهتری داشته باشم . 

 

کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید؟

  بیشتر از روش ضربدر و منها استراتژی بازگشت استفاده می کنم .

 

استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟

من روزانه 2 ساعت از فضای مجازی استفاده می کنم ولی به مرور سعی کردم تا مدت استفاده از گوشی و فضای مجازی را کمتر کنم تا درگیر اخبار و حواشی که ذهن را درگیر می کند نشوم و بتوانم به طور کامل روی درس متمرکز باشم . 

 

فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

داشتن اراده و انگیزه ی بالا برای رسیدن به هدفی که دارم .

 

آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

بله ، به نظرم هر کنکوری نیاز به استراحت و تفریح دارد و من نیز در هفته 3 جلسه باشگاه می روم و ورزش می کنم ، البته چند ماه آخر مانده به کنکور باشگاه نرفتم ولی بازهم زمانی را در برنامه ریزی ام به ورزش اختصاص داده ام . 

 

قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می‌خواندند؟ چه کتاب‌هایی؟

بله ، کتاب داستان برایم زیاد می خواندن و الان هم من کتاب زیاد می خوام البته امسال که سال دوازدهم هستم ، همه ی تمرکزم روز کتاب درسی است . 

 

آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟

بله ، پدر و مادرم بهترین معلم های زندگی من هستند که به من درس زندگی آموختن و همیشه قدردان زحمت هایشان خواهم بود و بابت اینکه در این مسیر همیشه حامی من بودند و مرا تشویق می کردند از آن ها تشکر می کنم . 

 

روش مطالعه‌ موفق شما برای دروس عمومی چه بود؟

من برای دروس عمومی کتاب درسی را می خوانم و روش های آن را یاد می گیرم و سپس فیلم آموزشی می بینم و بعد از آن نمونه سوال و همچنین سوالات نهایی سال های اخیر را حل می کنم . 

Menu