گفت‌وگو با مهدا نجفی؛ 12سال پیوستگی و تلاش با آزمون‌های کانون

گفت‌وگو با مهدا نجفی؛ قهرمان پیوستگی دوازدهم تجربی از عشق‌آباد-

گفت‌وگو با مهدا نجفی؛ 12سال پیوستگی و تلاش با آزمون‌های کانون


نام و نام خانوادگی : مهدا نجفی

پایه : دوازدهم تجربی

میانگین تراز : ۷۱۰۴

نام شهر ، استان : عشق آباد ، یزد

سابقه کانونی : ۱۲ سال (از سوم دبستان)

تعداد کل آزمون‌ها : 154 آزمون

شغل و تحصیلات پدر : آزاد ، لیسانس ادبیات

شغل و تحصیلات مادر : فرهنگی ، کارشناسی ارشد علوم‌تربیتی


مصاحبه‌گر : صفا شیدایی


چرا از سوم دبستان در آزمون‌ها شرکت کردی؟

من از سوم دبستان که در آزمون‌ها شرکت کردم، از طریق عمه‌ام بود که آشنا شدم، آن زمان ایشان پشتیبان کانون بودند که ابتدا با پدرم صحبت کردند و ایشان هم در منزل صحبت کردند و در نتیجه به پیشنهاد ایشان در آزمون‌ها شرکت کردم و تا الان ادامه دادم.

در بین همکلاسی‌هایم نیز افرادی بودند که مثلا از کلاس هفتم در آزمون‌ها شرکت کردند و رشته پزشکی قبول شدند؛ مثل خانم بورنگ و خانم صادقیان که به نظر من دلیل این موفقیت همان پیوستگی در آزمون‌ها بود.


شما خودتان دوازده سال است که در آزمون‌ها شرکت می‌کنید. انگیزه شما برای این پیوستگی و ادامه دادن چیست؟

من چون از سن کم شروع به آزمون دادن کرده‌ام، حضور در آزمون‌ها و حفظ این پیوستگی برای من مثل یک عادت است‌. بعضی وقت‌ها شده بود فکر کنم که دیگر شرکت نکنم ولی چون این آزمون‌ها در مدرسه برایم خیلی کمک کننده بود. در مدرسه که آزمون‌های سنجشی می‌گرفتند، چون من زودتر از بقیه همکلاسی‌هایم با تست‌زنی و شیوه‌های تست‌زنی آشنا شده بودم، این حس خوبی به من می‌داد.


آیا شما آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی یا تیزهوشان شرکت کرده بودید؟

بله، من دو نوبت در سال‌های ششم و نهم در آزمون نمونه دولتی شرکت کردم و قبول شدم و به مدرسه نمونه دولتی رفتم.


چرا بعد از قبولی در آزمون ورودی مدارس خاص، به شرکت در آزمون‌ها ادامه دادی؟

خوب همانطور که گفتم، شرکت در آزمون برای من عادت شده بود، اگر ۲هفته یکبار شرکت نمی‌کردم، حس بدی داشتم. ضمن اینکه خانواده هم مشوق من بودند که شرکت کنم تا با نحوه تست زنی آشنا شوم و در آزمون نمونه دولتی که شرکت کردم واقعا خیلی کمک کننده بود. مدیریت سر جلسه، آشنایی با مفهوم سوالات و پیدا کردن سریع راه حل‌های هر سوال، مواردی بودند که من از ۱۲،۱۳سالگی یاد گرفته بودم و الان می‌بینم که در کانال‌های مشاوره‌ای کنکوری این موارد را به دانش آموزان دوازدهمی یاد می‌دهند.

همچنین چون ترازهای خوبی در آزمون‌ها کسب می‌کردم، این هم حس خوبی داشت که باعث می‌شد، ادامه بدهم.


اشاره کردید به نقش عمه خود در آشنایی با آزمون‌ها؛ آیا این همراهی ادامه دارد؟ نقش اولیا چگونه بود؟

زمانی که من در آزمون‌های کانون ثبت نام کردم ایشان پشتیبان کانون بودند و الان هم در نمایندگی شهرمان هستند. خوب من به واسطه ایشان خیلی در جلسه‌ها شرکت می‌کردم و این موضوع خیلی کمک کننده بود، خیلی امکانات که نیاز داشتم در اختیار من قرار دادند، از نظر مشاوره‌ای خیلی با من صحبت کردند. پدر و مادرم هم همینطور، همیشه پشتیبانم بودند، همراهی می‌کردند و بعضی وقت‌ها اگر خسته می‌شدم تشویقم می‌کردند که ادامه بدهم.

از نظر آموزشی هم مادرم خیلی پیگیر بودند. مثلا وقتی سنم کمتر بود باهم می‌نشستیم و آزمون را کامل تحلیل می‌کردیم.


سال دهم رشته تجربی را انتخاب کردید. دلیل این انتخاب چه بود؟ 

انتخاب من به خاطر این بود که از کودکی چون در آزمون‌های کانون شرکت می‌کردم و نمرات مدرسه‌ام هم خوب بود، مشاورم با توجه به نمراتم این انتخاب را پیشنهاد کردند و خودم هم به پزشکی علاقه داشتم.


از سال دهم و یازدهم چه کارویژه‌هایی برای کنکور انجام داده‌ای؟

سال دهم به خاطر این که مدرسه نمونه دولتی قبول شدم و در شهر خودمان این مدرسه نبود، به شهر طبس رفتم و در خوابگاه می‌ماندم. تاثیر جو خوابگاه وجود داشت. از طرفی دبیران خیلی خوبی در این مدرسه داشتیم که واقعا عالی بودند.

 بعد متاسفانه کرونا فراگیر شد و باعث بهم ریختن همه نظم و ترتیبی که داشتیم شد. مثلا در سال یازدهم یادم است که یک مدت بود تست کار نمی‌کردم و فقط حالت اینکه در مدرسه نتیجه بگیرم درس‌ها را می‌خواندم. ولی متوجه شدم به این شکل فقط به خودم ضربه می‌زنم و از تابستان دوباره شروع کردم و کل دروس پایه را جمع‌بندی کردم. خوب چون سال‌های دهم و یازدهم کرونا بود و کلاس‌ها مجازی بود، من کار اصلی را در تابستان یازدهم به دوازدهم کردم و تمام درس‌ها خواندم. البته من سال یازدهم هم پیوستگی خودم را با آزمون‌ها حفظ کردم، با اینکه افت تراز هم داشتم ولی سعی می‌کردم خودم را در مسیر نگه دارم.


در این دو سالی که فارغ‌التحصیل بودید و نتیجه دلخواه خودتان را کسب نکردید، چه چالش‌هایی داشتید که امسال کشف کرده‌اید و برنامه‌تان برای رفع آن چه بوده است؟

سال اولی که پشت کنکور بودم اصلا درس نخواندنم و فقط از فروردین شروع کردم، چون سال اول که نتیجه نگرفتم خیلی چالش داشتم. با توجه به وضعیت تحصیلی مدرسه و آزمون و شناختی که اطرافیان از من داشتند دچار این حواشی شدم و یک مدت طولانی سعی کردم که با این مسئله کنار بیایم و تلاش کردم در کنار اطرافیان و جاهایی که می‌رفتم روحیه و شرایط خودم را مدیریت کنم. که بعد از گذشت این مدت فروردین ماه شد و من باید برای امتحانات نهایی خودم را آماده می‌کردم. البته در سه آزمون جمع‌بندی آخر هم شرکت کردم. در واقع من سال پیش هیچ تلاشی برای کنکور نکرده بودم که بخواهم موفق باشم و نه خودم و نه خانواده‌ام هیچ انتظاری نداشتیم. ولی از بعد آن شروع کردم به تلاش و درس خواندن که امیدوارم امسال نتیجه داشته باشد. 

به نظر من درس خواندن برای یک دانش آموز فارغ‌التحصیل سخت نیست و بیشتر باید روی مدیریت خود کار کند تا بتواند نتیجه مطلوب را کسب کند. 


آیا در آزمون‌های مکمل مانند آزمون هدیه، هدف‌گذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟

من آزمون‌های مشابه پارسال را همیشه از صفحه شخصی در سایت کانون دریافت کرده و کار می‌کنم. چون علاوه بر شرکت در آزمون، به عنوان یک منبع تستی دوم از آن استفاده می‌کنم که به ویژه در زیست شناسی خیلی مفید بوده است.

با توجه به اینکه تیپ سوالات کانون با بقیه متفاوت است، یا سوالات ایده جدید می‌بینم، باعث می‌شود که نگرش طراح و ایده‌ها و نکته‌های جدید را یاد بگیرم.

همچنین برای مدیریت سر جلسه آزمون هم خیلی مفید است.



برنامه‌‌تان در دوران طلایی نوروز چه بود؟ آیا توانستی طبق آن پیشروی کنی؟

خوب من تا یک قسمتی توانستم برنامه‌ی عیدم را اجرا کنم. ولی در کل برای عید برنامه‌ام این بود که من هنوز پیشروی داشتم و سعی کردم آنها را تمام کنم و الان دارم مباحث را جمع‌بندی می‌کنم.

ولی برایم مهم بود که خودم را در مسیر عید و برنامه مطالعاتی آن نگهدارم که موفق بودم‌.


چه دیدگاهی نسبت به کنکور اردیبهشت داری؟ آیا آماده هستی؟

من در صحبت تعدادی از مشاوره‌ها و گروه‌های مشاوره‌ای متوجه شده‌ام که بیشتر تمرکزها روی کنکور اردیبهشت است. ولی من با شناختی که از خودم داشتم و با توجه به وضعیت درسی و آمادگی‌ام و همچنین گفت‌وگویی که با مشاورم داشتم هدف اصلی‌ام کنکور تیرماه است.

البته برای کنکور اردی‌بهشت شاید بتوانم بگویم روی بیش از ۸۰٪ مطالب آمادگی دارم ولی تصمیم دارم در کنکور اردی‌بهشت به منظور آشنایی با شرایط و شبیه سازی آزمون شرکت کنم تا مشکلاتی که ممکن است سر جلسه آزمون برایم پیش بیاد و نحوه‌ی مدیریت دفترچه‌ها و به ویژه دفترچه دوم را تجربه و مدیریت کنم تا برای کنکور اصلی آمادگی کامل داشته باشم.

برای جمع‌بندی قبل کنکور هم از فیلم‌های جمع بندی و سوالات آزمون‌هایی مثل آزمون مشابه پارسال و... و کتاب زرد جمع‌بندی استفاده می‌کنم.


آیا ترمیم معدل شرکت می‌کنی؟

بله، من چون که پشت کنکوری هستم ترجیح می‌دهم حتما شرکت کنم، چون پارسال بچه‌هایی که پشت کنکور بودند و معدل و تراز سوابق آنها و تاثیر آن را دیدم، تصمیم گرفتم امسال برای تمام درس‌هایم ترمیم معدل شرکت کنم تا از بابت تاثیر ۵۰٪ سوابق خیالم راحت باشد.


با توجه به اهمیت درس زیست شناسی، از روش مطالعه این درس بگو.

 برای درس زیست‌شناسی با توجه به فارغ‌التحصیل بودنم و چالش‌هایی که سال اول داشتم، و از درس دور بودم دوباره یک مطالعه‌ کتاب درسی و آموزشی داشتم ولی این مطالعه و آموزش زیاد نبوده که همه‌ی وقتم را برای آن بگذارم.

چون چیزی که من در این سال‌ها یاد گرفتم این بود که برای کسب درصد بالا در زیست‌شناسی بهترین راه‌کار حل تست زیاد و البته تست خوب و استاندارد است که با حل آن نکته‌های جدید یاد بگیری. در تست زنی درس زیست، چه در دوره‌ی تمرین یا حتی آزمون سوالی را اشتباه پاسخ دادیم اشکالی ندارد چون داریم برای کنکور آماده می‌شویم. من خودم وقتی سوالی را اشتباه می‌زنم، نکته آن سوال بهتر و بیشتر یادم می‌ماند. 

به نظر من در زیست باید نسبت به همان سطح خودمان شروع به مطالعه کنیم. مثلا برای شروع یک آزمون تستی حل شود و براساس نتیجه آن آموزش و تست‌ها انتخاب شوند. مثلا من سهم درس زیست شناسی‌ام از میزان مطالعه روزانه‌ام، ۴ ساعت از ۱۱ساعت کل است. از این ۴ساعت هم تقریبا ۱.۵ساعت برای آموزش و فیلم دیدن در روزهایی است که مبحث جدید می‌خوانم و مابقی را به تست زدن اختصاص می‌دهم.

انتخاب منبع مناسب هم خیلی مهم است. کتابی خوب است که وقتی تست‌ها را کار کردی نکته‌های آموزشی مهم و جدید هم یاد بگیری.

مرور هم در درس زیست شناسی خیلی مهم است. من هر شب سوالاتی که در طول آن روز اشتباه پاسخ داده‌ام را مجدد حل می‌کنم. همچنین هرشب به صورت روتین ۵تست از پایه کار می‌کنم، برای اینکه حالت مروری داشته باشد.


کدام‌یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟

می‌توانم بگویم من تا الان تمام منابع کانونی را استفاده کرده‌ام. دفتر برنامه‌ریزی، کتاب خودآموزی، کتاب‌های آبی را داشتم، کتاب اشتباهات متداول را داشتم، کتاب‌های سه سطحی را استفاده کردم. از بین این همه، کتاب‌های سوالات پرتکرار را وقتی دانش آموز بودم و در مدرسه امتحان تشریحی داشتیم حتما کار می‌کردم.

در دوره دانش‌آموزی وقتی مبحث جدیدی یاد می‌گرفتم، سراغ تست‌های کتاب آبی می‌رفتم. از کتاب‌های سه سطحی هم روز قبل از آزمون، برای درس ریاضی استفاده می‌کردم.

وقتی کلاس دهم بودم از کتاب آبی زیست استفاده کردم و واقعا راضی بودم.

دفتر برنامه‌ریزی را هم استفاده می‌کنم. واقعا خوب است. جدول بندی برای تفکیک ساعت کارهایی که انجام می‌دهیم خیلی خوب است، مثلا ساعت کلاس فوق برنامه یا کلاس مدرسه مشخص است. تفکیک ساعت تلویزیون یا استفاده از گوشی باعث مدیریت بهتر و کاهش استفاده از آن می‌شود.

یادم است من وقتی در خوابگاه بودم و به مادرم زنگ می‌زدم و می‌گفتم مثلا این هفته ۵۰ساعت درس خوانده‌ام و این حس خیلی خوبی داشت و کامل می‌دانستم در طول هفته چه کارهایی انجام داده‌ام.

در هنگام تحلیل آزمون هم از کتاب خودآموزی استفاده می‌کنم. علت اینکه هر سوالی را اشتباه پاسخ داده‌ام کنار آن می‌نویسم و بعد نکته آن سوال را در کتاب خودآموزی وارد می‌کنم تا یک منبع مشخصی داشته باشم که بدانم اشتباهات من این موارد بوده است. در دوران جمع بندی و برای رفع اشکال هم سال‌های گذشته از جزوه هوشمند که شامل اشتباهاتم در آزمون‌ها بود استفاده می‌کردم.


سخن آخر...

من به عنوان کسی که پشت کنکور هم بوده‌ام و از سن کم و سال‌های طولانی در آزمون‌ها شرکت کرده‌ام، می‌خواهم به بچه‌ها بگویم درست است که کنکور سرنوشت‌ساز است و آزمون‌های کانون خیلی مهم هستند ولی به خودشان استرس زیاد وارد نکنند. یعنی منظورم این است که آزمون‌ها برایشان مهم باشد، یعنی از آزمون‌ها برای طی این مسیر کمک بگیرند.

یادم می‌آید من سال ششم استرس تراز داشتم ولی الان متوجه شده‌ام یادگیری خیلی مهم‌تر است. بجای مقایسه خود با دیگران روی افزایش درصدهای هر درس و پیشرفت خودشان تلاش کنند.

به آزمون‌های دو هفته یکبار به عنوان فرصتی نگاه کنند که کمک‌شان می‌کند در مسیر درست باشند و حرکت کنند و از اوضاع دقیق خود مطلع شوند.  


Menu