گفت و گو با سیده آیناز خدیوی ؛ قهرمان پیوستگی دوازدهم تجربی

من یک دانش آموز کم غیبت در آزمون‌های اصلی هستم و همیشه سعی داشتم با برنامه راهبردی آزمون‌های کانون هماهنگ باشم تا بازده خوب و مناسبی را دریافت کنم.

گفت و گو با سیده آیناز خدیوی  ؛ قهرمان پیوستگی دوازدهم تجربی


نام و نام خانوادگی: سیده آیناز خدیوی 

مقطع و رشته: دوازدهم تجربی 

نام شهر و استان: آذربایجان غربی ارومیه 

میانگین تراز: 6300

شغل و تحصیلات مادر: معاون آموزشی-فوق لیسانس 

شغل و تحصیلات پدر:کارمند بانک-لیسانس 

مصاحبه‌گر : نسا رستم نژاد

 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟

آزمون‌های کانون در مدارس زبان زد همه بود و اکثرا دوستانم برای سنجیدن خود و رقابت در کانون عضو بودند. من هم از طریق دوستانم با کانون کانون آشنا شدم. بله دختر خاله‌ام چند سال قبل عضو کانون بود و از برنامه راهبردی کانون تعریف بسیاری می‌کرد و من را تشویق به عضویت در کانون نیز کرد.

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

آزمون‌های کانون به دلیل داشتن یک برنامه راهبردی مناسب و متناسب باعث می‌شود که پس از هر آزمون بتوانم مباحثی که در آن‌ها اشکال دارم و یا باید تست‌های بیشتری در مورد یک مبحث بزنم را متوجه شوم و این کار باعث پیشرفت می‌شود.

 

شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟

من یک دانش آموز کم غیبت در آزمون‌های اصلی هستم و همیشه سعی داشتم با برنامه راهبردی آزمون‌های کانون هماهنگ باشم تا بازده خوب و مناسبی را دریافت کنم.

 

چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟ 

خسته شدن برای یک دانش آموز کنکوری هیچ معنایی ندارد جز اینکه می‌تواند باعث عقب ماندن او از برنامه خود بشود. مسیر کنکور بسیار سخت و طاقت فرسا است و همه در این راه خسته می شوند ولی مهم است که کدام یک از دانش آموزان می‌تواند بر خستگی خود غلبه کند.

 

آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

تا جایی که به خاطر دارم دوبار در آزمون غیبت داشتم که به دلیل عدم آمادگی من برای آزمون بود و نتوانسته بودم طبق برنامه راهبردی جلو بروم.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

پیوستگی در آزمون‌ها نشان دهنده این است که دانش آموز طبق برنامه راهبردی پیش رفته است که این کار باعث می شود تا دانش آموز طبق یک برنامه استاندارد و عالی راه خود را ادامه دهد و پیشرفت کند.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کنید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

بله. من همیشه سعی دارم هفته اول آزمون را به آموزش و یادگیری اختصاص دهم و هفته دوم آزمون را از همان مباحث تست زنی داشته باشم. در هفته دوم تحلیل برخی از آزمون‌ها و تست هایی که خودم زده ان را نیز دارم تا متوجه برخی نکات و بی دقتی هر تست بشوم.

 

روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کنید؟

برای تحلیل آزمون‌ها اول تست‌های غلط و نزده خودم را بررسی می‌کنم و سپس در صورت داشتن زمان سراغ تست‌های درست خود می‌روم تا اگر نکته‌ای داشته باشند آن‌ها را یادداشت کنم.

 

آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

بله. به دلیل یک سری از مشکلات نتوانسته بودم تا کامل بودجه بندی را بخوانم و این باعث شده بود تا دچار افت تراز شوم. تصمیمی که گرفتم این بود که حتما جبران کنم وتلاش بیشتری کنم تا به بودجه بندی برسم. خانواده همیشه و در هر شرایط همیشه من را حمایت کرده اند و در این شرایط هم به من امیدواری می‌دادند.

 

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

مادرم. مادر من همیشه به عنوان یک مادر مراقبم بود، مثل یک دوست به حرف‌هایم گوش می‌داد، مثل یک برادر همراهم بود، مثل یک مشاور برایم حرف میزد و مثل یک معلم مرا پروراند.

 

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

بله. درس ریاضی. همان طور که همه مطلع هستند درس ریاضی یک درس پیوسته به هم است که باید تمرین زیادی برای این درس انجام داد! من با بالا بردن تعداد تست های خود و تحلیل تست ها و رفع اشکال توانستم ریاضی را به نقطه قوت خودم تبدیل کنم.

 

کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی ؟ دلیل این موضوع چیست؟

نیم سال دوم و دوران طلایی نوروز. این دو بازه زمانی بهترین دوره برای یک کنکوری است تا هم دروس نهایی خود را جمع بندی کند و هم برای کنکور خود زمان بیشتر کنار بگذارد و تلاش بیشتری نیز بکند.

 

کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیل‌تان برای این انتخاب را بگویید.

نقش برنامه‌ای. من از برنامه‌های راهبردی کانون همیشه راضی بودم و این برنامه خودش باعث شکل گرفتن برنامه من می‌شد.

 

هنگام بررسی آزمون‌ها به کدامیک اولویت بیشتری می‌دهید؟ 

به بررسی اشتباهات خود می‌پردازم. این کار باعث می‌شود تا من برای اشتباهات خود دلیل و روشی دیگر و بهتری را بیاموزم که باعث پیشرفت من می‌شد.

 

نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بوده است؟ 

در نوبت اول به مدرسه رفتم و جز خستگی بعد از مدرسه هیچ نقش دیگری نداشت. در نوبت دوم به مدرسه نرفتم و این باعث شده بود زمان زیادی را داشته باشم.

 

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

ابتدا به سراغ درس ریاضی می‌روم. چون این درس دارای نکات و تله تست‌های جالب و متنوعی است و همیشه سعی بر این دارم تا درصد بالاتری در این درس داشته باشم.

 

آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟

بله. اگر افت داشته باشم دلیل آن را جویا می‌شوند و بعد از آن سعی می‌کنند تا من را نسبت به آزمون بعدی امیدوار کنند.

 

شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟ 

قهرمان پیشرفت. یک دانش آموز موفق باید نسبت به آزمون قبلی خود پیشرفت کند و در هر آزمون مشکلات و اشتباهات خود را تشخیص بدهد و رفع کند.

 

کدامیک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ 

از بین این چهار روش فقط با دو روش دو خودکار و روش ضربدر و منها آشنا هستم که از هر دوی آن‌ها استفاده می‌کنم. روش دو خودکار را بیشتر در تست‌های آموزشی استفاده می‌کنم و روش ضربدر و منها را در تست‌های زمان دار به کار می‌برم.

 

استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟

در حد نیاز و لزوم. امروزه که بیشتر مطالب را از طریق فضای مجازی می‌توان به دست آورد را نمی‌توانم کامل حذف کرد ولی باید مدیریت داشته باشیم. بله در این مورد من خودم هم همیشه سعی کردم تا مدیریت مناسب با بازده بالا را داشته باشم. 

 

دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده‌اید چه بود؟

من در آزمون‌های تابستان شرکت نکرده‌ام. به نظر من دوران تابستان باید خود دانش آموز یک جمع بندی کامل انجام دهد.

 

برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بود؟

دهم و یازدهم جزو دروس پایه هستند که باید قبل از خواندن پایه دوازدهم مباحث پایه مربوط به آن مطلب را بخوانیم و بعد سراغ دوازدهم برویم. من خودم همیشه سعی کردم پایه را کامل مسلط بشوم و بعد برای مباحث دوازدهم زمان کنار بگذارم.

 

فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

باخت را قبول نکردن. من حتی اگر خسته شوم و یا ناراحت شوم هیچ وقت اجازه نمیدهم که رویداد های کوچکی مانع پیشرفت من بشوند.

 

آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

بله. یک برنامه ریزی باید علاوه بر پیشرفت تحصیلی دانش آموز ، سعی کند تا انگیزه دانش آموز پابرجا باشد. من در زمان‌های استراحت خود دو کار را انجام می‌دهم: یا چشمان خودم را می‌بندم و برای دقایقی از درس خواندن فاصله می‌گیرم و یا اتاقم را تمیز می‌کنم. تفریح کردن من دیدن یه فیلم در حد نیم ساعت و یا خوابیدن است!

 

آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟ 

بله. من قبل از دوران مدرسه به پیش دبستانی می‌رفتم و بعد از ظهرها هم مادرم خودش در نوشتن کمکم می‌کرد و به من یاد می‌داد که چگونه می‌توانم بخوانم و بنویسم.

 

قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می‌خواندند؟ چه کتاب‌هایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟

بله. قبل از دوران ابتدایی مادرم همیشه برایم کتاب شعر می‌خواند و سوره‌های کوتاه را برایم یاد می‌داد و پدرم هم کتاب قصه برایم می‌خواند و در کشیدن نقاشی کمکم می‌کرد. در این دوران خیلی دوست دارم کتاب غیر درسی بخوانم ولی زمانی برای این کار ندارم و بعد از کنکور شروع به خواندن یکسری رمان‌ها و زندگینامه‌ها خواهم کرد.

 

آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو می‌کنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟

در دوران کنکور فرد کنکوری باید ارتباط‌های خود را با دیگران به حداقل برساند. در این دوران فرد کنکوری اگر خودش را با دیگران مقایسه کند قطعا شکست خواهد خورد مگر اینکه این ارتباط باعث پیشرفت هر دوی آن‌ها شود. من و دوستانم در این دوران بیشتر رفع اشکال می‌کنیم و زمان‌هایی که انگیزه خود را از دست داده ایم به یکدیگر انگیزه می‌دهیم.

 

آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟

بله. من از سه استاد خودم بسیار تشکر می‌کنم که در مسیر کنکور همیشه من را پشتیبانی کرده و در یادگیری بهتر درس‌ها کمکم کرده اند. هر سه این استاد دارای بهترین روش تدریس هستند و همیشه سعی در این بودند که باعث پیشرفت من بشوند و نهایت قدردانی را از هرسه استاد دارم.

 

روش مطالعه‌ موفق شما برای دروس عمومی چه بود؟

دروس عمومی در عین ساده بودن بسیار فرار و مهم هستند. روش مطالعه پیشنهادی من، روزنامه وار خواندن هست. یعنی یک درس را به جای یکبار خواندن ، چند بار خوانده شود تا تسلط نسبت به آن درس بیشتر شود. طبق بارم بندی‌های دروس عمومی هر کلمه دارای بارم هست. پس نباید درس را با کلمات و داستان های خود یاد بگیریم و بهتر است فقط جملات و کلمات کتاب را به خاطر خود بسپاریم.

Menu