دانشآموزان دهم انسانی؛
در این مطلب در هر یک از درسهای اختصاصی سؤالهایی که به لحاظ شکلی و مفهومی مشابه سؤالهای امتحانی پایان سال هستند از کتاب جامع پیشنهاد دادهایم. این سؤالها را حل کنید و با بررسی آنها برای امتحانات مدرسه آماده شوید.
نام درس | شماره سؤال | چند کلمه از ابتدای سؤال | دلیل انتخاب |
علوم و فنون ادبی | 545
| با توجه به ویژگیهای شعر.....
| سؤالی کنکوری که در تیرماه 1402 مشابه آن مشاهده شد و توجه به واژگان کلیدی ویژگی سبکهای ادبی متمایز
|
548
| همه گزینه ها بهجز گزینه....
| یادگیری عمدهترین و برجستهترین مضامین شعر در این دوره و دقت به تمایز آن با سبکهای قبل و بعد آن (خراسانی و عراقی)
|
554
| کدام گزینه نثر موزون نیست؟
| یادگیری مفهومی نثر موزون از طریق مصداق و جمله و درک تفاوت آن با نثرهای فنی و دیگر دورهها |
556
| توضیح مقابل کدام گزینه.......
| یادگیری جامع و مقایسهای ویژگیهای هر سبک و توجه به تفاوتها هم در جنبه سبکهای ادبی و هم قلمرو های فکری
|
571
| کدام ابیات فاقد ردیف است؟
| سؤالی تشریحی با محوریت مبحث ردیف و یادگیری انواع نکات و استثناهای مربوط به آن
|
572
| قافیه در کدام بیت.........
| سؤالی خلاقانه و نوآوری در مبحث قافیه و ترکیبی از دروس فارسی و فنون ادبی
|
579
| نوع قاعده قافیه در چند بیت.........
| یادگیری جامع و تفهیم مبحث قاعده قافیه و تبصرههای همراه با آن و شمارشی بودن تست که نیاز به دقت بیشتری دارد.
|
580
| در کدام گزینه قافیه........
| فراگیری بحث مهم حروف الحاقی به صورت آوردن مصداق و نکات مربوط به آن که از تلههای طراحان کنکور در بخش عروض و قافیه کنکور می باشد.
|
592
| کدام بیت ذوقافیتین است؟
| یادگیری مبحث پرتکرار ذوقافیتین به همراه نکات آن که سابقه زیادی در امتحانات تشریحی کنکور دارند.
|
598
| در کدام گزینه قافیه درونی وجود دارد؟
| یادگیری یکی دیگر از اقسام قافیه تحت عنوان قافیه درونی و توجه به تفاوت آن با ذوقافیتین
|
نام درس | شماره سؤال
| چند کلمه از ابتدای سؤال
| دلیل انتخاب
|
عربی، زبان قرآن | 672
| عین الصّحیح فی ترجمه
| ترجمه افعال به انضمام افعال ناقصه و حروف جازمهای که بر سر آنها میآید، از سؤالات چالشی برای دانشآموزان است.
|
682
| عین الخطأ
| کاربرد ترکیبهای اسمی و شیوه دقیق ترجمه آنها از نکات مهم سؤالات ترجمه میباشد.
|
686
| عین الخطأ
| تشخیص افعال معلوم و مجهول و تمایزات آنها در ترجمه از اهداف مهم کتاب درسی است.
|
690
| و ما تجزَونَ
| ترجمه صحیح فعل مجهول و تغییراتی که «کان» در معنای افعال ایجاد میکند، از سؤالات پرتکرار امتحانات و آزمونهاست.
|
693
| أعطانی سعید حقیبته
| ترجمه دقیق افعال ثلاثی مزید و تغییراتی که بابها در معانی آنها ایجاد میکنند، از نکات کلیدی در سؤالات ترجمه است.
|
711
| عین الصّحیح عن الفاعل
| شناخت جایگاه کلمات در سطح جمله از سؤالاتی است که در امتحانات بارم قابل توجهی را به خود اختصاص میدهد.
|
714
| ما هو المناسب
| بهکارگیری افعال معلوم و مجهول برحسب جمله از سؤالات چالشبرانگیز در امتحانات است.
|
718
| میّز ضمیر «نا»
| تشخیص نقش ضمایر متّصل به فعل از سؤالهای دشوار بخش قواعد است.
|
720
| عین ما لا یمکن
| درک تمایز میان افعال لازم و متعدّی در بخش فعل مجهول از اهداف مهم کتاب درسی است.
|
723
| عین ما فیه فعلان
| تشخیص فعل مجهول و معلوم و درک تمایزات آنها در زمانهای ماضی و مضارع، بخش مهمی از قواعد عربی دهم است.
|
نام درس | شماره سؤال | چند کلمه از ابتدای سؤال | دلیل انتخاب |
اقتصاد | 431
| کدام گزینه در مورد تولید ناخالص....
| فراگیری مبحث تولید ناخالص داخلی با توجه به ویژگیها و کلمات کلیدی مربوط به آن
|
438
| فرض کنید کشوری صرفاً دو کالای....
| سؤالی جامع و کاربردی با موضوع تولید ناخالص داخلی و انواع آن و توجه به تفاوت های GDP واقع GDP اسمی و نرخ رشد حاصل از آن
|
445
| وضعیت توزیع درآمددر کشور…..A
| مرور کارآمد و جامع مبحث توزیع درآمدها و ارتباط مؤثر آن با شاخص دهکها
|
460
| جدول زیر قیمت سه کالای مختلف....
| یادگیری مفهومی مبحث تورم به شیوه جدولی و پارامتر (اول سال و آخر سال)
|
455
| چند مورد از موارد زیر.........
| سؤالی حفظی با هدف درک مواردی که در شاخص تولید ناخالص داخلی لحاظ میشوند.
|
451
| میزان تولید کل کشوری ........
| سؤالی مهم و پراهمیت در بحث تولید – تورم – سال پایه و افزایش قیمتها و تمایز این مفاهیم از یکدیگر
|
482
| بهترتیب هر یک از عبارتهای.....
| یادگیری مبحث بودجهریزی ماهیانه و تمایز قائل شدن بین مراحل مختلف آن و ترتیب مراحل
|
485
| بهترتیب موارد کدام گزینه.....
| سؤالی جامع از مطالب مهم درس بودجهبندی و تمایز این مطالب با دیگر عناوین
|
486
| جدول روبهرو بیانگر مخارج سالانه....
| سؤالی مفهومی و کاربردی در مورد مخارج و درآمدها و چگونگی تخصیص پسانداز و رابطه این سه عنصر با یکدیگر
|
488
| هزینه فرصت تعمیرخودرو به میزان....
| سؤالی با اهمیت بالا و خلاقانه در خصوص مبحث بودجهبندی و پسانداز و نوآوری در سؤال با آوردن عنوان هزینه فرصت
|
نام درس | شماره سؤال | چند کلمه از ابتدای سؤال | دلیل انتخاب |
منطق | ۴۴۲
| کدامیک از گزینههای زیر بهترتیب …
| سؤالی ترکیبی از اشکال قیاس هست و نیاز به بررسی دقیق گزینهها دارد و باعث میشود دانشآموز به خوبی اشکال قیاس را بشناسد.
|
۴۴۶
| اگر درستی دو قضیه زیر را بدانیم …
| سؤالی جامع از قیاس اقترانی است که نیاز به بررسی شرط صحت یک قیاس دارد و نباید همیشه از یک قیاس نتیجهگیری کرد؛ چون شاید مغالطه داشته باشد.
|
۴۴۹
| کدامیک از گزینهها، شرط برای …
| این سؤال، دانشآموز را به طور کامل با شرط اصلی نتیجه گیری از یک قیاس آشنا میکند.
|
۴۶۰
| بهترتیب در قضایای زیر علامت موضوع و …
| این سؤال، باعث آشنایی کامل با دامنه مصادیق موضوع و محمول و نتایج آن میشود.
|
۴۸۰
| کدامیک از قیاسهای زیر ……
| یک سؤال جامع از درس ۸ هست و نیاز به تسلط بر کل مباحث درس ۸ دارد.
|
۴۹۱
| در عبارت میتوانستم لحظه آخر …
| این سؤال، پایه و گام اول برای حل سؤالات درس ۹ هست و دانشآموز حتماً باید بر آن مسلط باشد.
|
۴۹۶
| قضیه هر خیانتکاری یا به خود …….
| باعث آشنایی دانشآموز با اقسام قضایای شرطی میشود.
|
۴۹۸
| از قضیه این موجود یا …….
| سؤال پرتکرار در کنکور است و در امتحانات تشریحی مدارس همواره مورد توجه است.
|
۵۰۵
| در کدامیک از قیاسهای زیر …
| برای پاسخ به این سؤال، دانشآموز باید انواع مغالطات و به خصوص دو مغالطه اصلی مربوط به این درس را بداند. پس یک سؤال خوب و مورد نیاز است.
|
۵۱۹
| کدام قیاس معتبر است؟
| یک سؤال جامع از شرایط اعتبار قیاس استثنایی میباشد.
|