گفت و گو با راحیل صیدی؛ قهرمان پیوستگی پایه ششم

از سال تحصیلی 1402/1401 به توصیه مادرم با کانون آشنا شدم و اولین ترازم حدود 5000 بود که در ادامه توانستم خودم را از نظر علمی رشد دهم و به میانگین تراز 6000 رسیدم .

گفت و گو با راحیل صیدی؛ قهرمان پیوستگی پایه ششم

نام و نام خانوادگی: راحیل صیدی

نام مقطع و رشته: ششم

استان و شهر: کرمانشاه- دالاهو

میانگین تراز: 6000

چه تعداد در آزمون شرکت کرده: بدون غیبت

مصاحبه‌گر: مهردادزمانی


از چه سالی عضو کانون شدید؟

از سال تحصیلی 1402/1401 به توصیه مادرم با کانون آشنا شدم و اولین ترازم حدود 5000 بود که در ادامه توانستم خودم را از نظر علمی رشد دهم و به میانگین تراز 6000 رسیدم. 

 

مهم‌ترین آموزه‌هایی که در روند ارتباط با کانون آموختید؟

هدف‌گذاری، برنامه ریزی، سخت کوشی، پیگیری، نظم، تکرار و تمرین، عبرت گیری از شکست، آشنایی با انواع سؤالات، تست زنی، کاهش استرس، افزایش اعتماد به نفس، دقت، سرعت و تمرکز و مدیریت زمان و ..با آموزه های کانون توانستم از نظر درسی در مدرسه پیشرفت خوبی را داشته باشم و این مسئله اعتماد به نفس خاصی را برایم حاصل نمود.

قبلاً برنامه ریزی من به گونه ای بود که فرصت کافی برای انجام تمام کارهایم را نداشتم و در دستیابی به بسیاری از خواسته‌هایم ناموفق بودم اما با یاری خداوند و کسب آمادگی کافی دیگر نگران وضعیت تحصیلی، رسیدگی به امور دلخواه، مطالعه منابع غیر درسی و ... نیستم و استرس شرکت در امتحانات را ندارم.در یک خود ارزیابی، اگر بخواهم خودم را در موضوعی قهرمان معرفی کنم به نظر خودم قهرمان پیشرفت و پیوستگی می‌باشم.


نظر شما در خصوص سخت کوشی چیست و چه تأثیری در پیشرفت درسی و زندگی فرد دارد؟

سخت کوشی مهم‌ترین اصل پیشرفت و موفقیت انسان در زمینه‌های مختلف است. تمام انسان ها تیز هوش نیستند از طرفی هم خداوند هیچ انسانی را بدون استعداد خلق نکرده، اما بهره‌گیری از هر سطحی از هوش و بروز استعدادها در زندگی انسان، نیازمند سخت کوشی است و انسان‌های سخت کوش تر زندگی مطلوب‌تری دارند.


هدف‌گذاری در آزمون‌های کانون چگونه می‌تواند به رشد ترازی شما و پیشرفت درسی کمک کند؟

واقعیت امر این است که برای انجام هر کاری در زندگی نیازمند هدف‌گذاری هستیم. هدف‌گذاری چراغ راه و تعیین مسیر است به عنوان مثال من در یکی از آزمون‌ها در هوش ریاضی از 10 سؤال به 2 سؤال پاسخ صحیح دادم اما با هدف‌گذاری در آزمون بعدی از 10 سؤال در این هوش به 5 سؤال پاسخ صحیح دادم و همین کار را در سایر موضوعات آزمون انجام دادم که به نتایج خوبی از نظر تراز کسب شده رسیدم این امر را در زمینه دروس مدرسه نیز تجربه کردم که به پیشرفت تحصیلی‌ام کمک قابل توجهی کرد.


در مورد عضویت در باشگاه 500 سؤال چه می‌دانید؟

در صورتی که در طول سال از طریق آزمون‌های کانون و مکمل بتوانیم به 500 سؤال پاسخ درست دهیم به عضویت این باشگاه در خواهیم آمد و این موضوع با هدف گذاری حاصل می شود.


مهم ترین فعالیت شما پس از هر آزمون چیست؟ 

من پس از هر آزمون آن را تحلیل می کنم یعنی سؤالات را دوباره حل می کنم و پاسخ آنها را با پاسخنامه مقایسه می‌کنم . از پاسخ‌های صحیحم خوشحال می‌شوم و از آن‌هایی که به دلیل بی‌دقتی یا نا آگاهی اشتباه پاسخ دادم ناراحت می‌شوم و سعی می‌کنم پاسخ‌های درست را یاد بگیرم و نکات کلیدی حل مسائل را در یک دفتر برای مرور در دفعات بعد یادداشت کنم.  

 

آیا هم کلاسی‌های شما تاکنون علت پیشرفت درسی را از شما جویا شده‌اند؟

بله، من قبلا هم وضعیت درسی خوبی داشتم اما بعد از عضویت در کانون و شرکت پیوسته در آزمون‌ها با نکاتی که از آزمون‌های کانون یاد گرفتم از جمله برنامه‌ریزی، رقابت سالم، سخت کوشی، استمرار در یادگیری و آشنایی با روش‌های جدید حل مسائل توانستم پیشرفت بیشتر را تجربه کنم.


نقش منابع در برنامه ریزی و پیشرفت درسی شما چیست و مهم‌ترین و مؤثرترین منبعی که با معرفی کانون از آن استفاده می‌کنید چیست؟

استفاده از منابعی غیر از کتاب‌های درسی باعث آشنایی ما با انواع سؤالات و حتی سؤالات آزمون های قبلی می‌شود و همین امر دید ما را بازتر می‌کند و احتمال موفقیت ما را افزایش می‌دهد. مهم ترین منبع من با معرفی کانون کتاب دوازده آزمون جامع تیزهوشان پایه ششم.


ایام نوروز را ایام طلایی می‌نامند چرا؟

با توجه به تعطیلی مدارس و ایجاد زمان کافی، می  توان از این فرصت با برنامه ریزی مناسب به منظور رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت استفاده کرد و استراحت کافی نیز داشت.


برنامه شما برای تابستان چیست؟ 

اگر به امید خدا در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم پذیرفته شدم سعی می‌کنم دروس پایه را مرور کنم که با آمادگی کافی در کلاس حضور پیدا کنم و در صورتی که در آزمون تیزهوشان پذیرفته نشدم ناامید نمی‌شوم  و تلاشم را بیشتر می‌کنم و همچنان در آزمون‌های کانون فعال شرکت می‌نمایم تا انشاء الله در آزمون نهم به دهم پذیرفته شوم.


از صفحه شخصی خود در کانون چه استفاده‌ای می‌کنید؟

یکی از مهمترین استفاده‌ها از صفحه‌ی شخصی استفاده از جعبه ابزار کارنامه است. بیشترین استفاده برای هدف‌گذاری ، برنامه‌ریزی بهتر و نیز شناسایی نقاط قوت وضعف و تلاش برای رفع معایب و ضعف‌ها می‌باشد.


اگر روش شما در مطالعه ی درس بخصوصی مناسب نباشد چه برنامه‌ای برای رفع این مشکل دارید؟ 

برای رفع این مشکل مطالعه الگو و روش‌هایی که نفرات موفق استفاده نموده و بهره گیری از الگوهای مورد استفاده‌ی آن‌ها البته متناسب با وضعیت فکری و جسمی خودم را به عنوان یک روش استفاده می‌کنم. در ادامه تلاش می‌کنم روش مطالعه‌ی خودم را تغییر دهم و نهایت تلاش خود را می‌کنم که از کلکسیون یا مجموعه روش‌ها استفاده کنم ،البته استفاده از مجله‌ی آزمون را هم توصیه می‌کنم. 


نقش خانواده و پدر و مادر در پیشرفت علمی شما چیست؟

کمک به برنامه‌ریزی بهتر، تشویق و ایجاد انگیزه، ایجاد فضای مناسب برای مطالعه، نظارت بر انجام فعالیت‌های کانون و نیز شرکت در آزمون‌ها مطابق برنامه، کمک به رفع اشکال و یادگیری برخی از سوالات، تهیه منابع مناسب.

  

آیا در امتحانات نوبت گذشته از نمونه سوالات کانون که به شکل رایگان در اختیار شما قرار گرفته استفاده نموده‌اید ؟میزان این استفاده در چه حدی است؟ 

بله در حد متوسط. این کار را با هدف آشنایی با انواع نمونه سوالات و بازیابی انجام دادم و همین امر در مطالعه عمیق‌تر مطالب درسی به من کمک کرد.


شرکت در آزمون‌های کانون را تا چه حد ضروری می‌دانید؟

بهترین ابزار برای بازیابی آموخته‌ها آزمون دادن است چون شرکت در آزمون به ما کمک می‌کند بفهمیم چه مقدار یاد گرفته‌ایم و چه مقدار می‌توانیم آموخته‌ها را به یاد آوریم و پاسخ گو باشیم.


آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشته‌اید؟ آیا می‌دانید که پیوستگی کلید موفقیت است؟ 

خیر، من در تمام آزمون‌های اصلی شرکت کرده‌ام. بله درست است، زیرا شرکت پیوسته در آزمون‌ها به ما می‌فهماند که در چه موضوعاتی تسط داریم و در کدام بخش‌ها ضعیف هستیم و نیاز به تمرین بیشتری داریم.


موفقیت را در یک سطر بنویسید.

من موفقیت را پیشرفت  نسبت به گذشته می‌دانم و همین که بهتر بیاموزیم و از آموخته‌ها بهتر از گذشته استفاده کنیم تا به اهدافمان نزدیک شویم یا برسیم موفق هستیم.


توصیه شما به هم کلاسی‌ها و هم سن و سال‌های خودتان چیست؟

به جمع کانونی ها بپیوندند تا با کمک آن بتوانند توانمندی‌های خود را افزایش دهند و حتی با پذیرش در مدارس نمونه دولتی یا تیزهوشان و استفاده از امکانات این مدارس از تأثیر گذاران در آینده کشور خود باشند.

 

Menu