گفت وگو با ریحانه سیفی؛قهرمان پیوستگی دوازدهم انسانی

چون هدف اصلیم فرهنگیان است ، بیشتر روی اردیبهشت تمرکز دارم. اما در نهایت هر دو کنکور برایم مهم است.

گفت وگو با ریحانه سیفی؛قهرمان پیوستگی دوازدهم انسانی

نام و نام خانوادگی: ریحانه سیفی

نام شهر و استان: تکاب، آذربایجان غربی 

میانگین تراز:۷۱۱۱

معدل: ۲۰

سال‌های حضور در کانون: دهم، یازدهم و دوازدهم

چند آزمون شرکت کرده اید؟  ۶۰ آزمون

شغل و تحصیلات مادر: کارمند،لیسانس 

شغل و تحصیلات پدر: دبیر ریاضی،لیسانس


مصاحبه‌گر : لیلا رستمی


 اولین تراز شما چند بود و در آزمون آخر به چند رسید؟

اولین ترازم ۶۸۶۸ بود که اسفند ماه به ۷۵۱۳ رسید.


مهم‌ترین دلیل این پیشرفت را چه می دانید؟ 

سعی کردم در نیمسال دوم ساعت مطالعه خود را به ۱۰ ساعت برسانم و تست بیشتری کار کنم، برای دروسی که ضعف داشتم مثل درک مطلب عربی و آرایه ها یک روز در میان روتین کار کردم، همچنین توجه بیشتری به تکمیل گزارش کار روزانه خود داشتم و این باعث می شد اگر روزی کم کاری می کردم روز بعد آن را جبران کنم.


منابع شما برای دوران نوروز چه بود؟

مهم ترین منبع من همچنان کتاب درسی است. اما از تابلو نوروز و کارنامه هدف گذاری نوروز استفاده کردم تا بر نقاط ضعفم بیشتر کار کنم. همچنین از کتاب ۱۰  آزمون فرهنگیان کانون هم استفاده کردم.


شما بعد از نوروز تا آغاز دوران جمع‌بندی چه برنامه‌‌ای اجرا خواهید کرد؟  

سعی کردم روی یادگیری های ناقص به ویژه دروس پایانی دوازدهم که آنها را عمیق نخواندم تمرکز کنم. همچنین با دادن آزمون از دروس مختلف نقاط ضعفم را بهتر بشناسم ودر دوران جمع بندی بیشتر روی آنها تمرکز کنم.


 از چه زمانی جمع‌بندی را شروع خواهید کرد ؟

من هفته پایانی اسفند و هفته ی نخست فروردین را طبق برنامه ی کانون به جمع بندی دروس دهم و یازدهم اختصاص دادم بعد از آن هم دروس دوازدهم را تا ۱۶ فروردین جمع بندی می کنم تا در نهایت در دهه ی پایانی فروردین به کنکور های سال های گذشته و مرور سریع دروس بپردازم.


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

باعث شد که از برنامه راهبردی عقب نمانم. به برنامه ی کانون اطمینان کامل داشتم و می دانستم کاملا در جهت پیشرفت من است و با عدم غیبت در آزمون ها اضطرابم کاهش می یافت و با گرفتن نتیجه مطلوب بعد از هر آزمون اعتماد به نفسم بالا می رفت. 


تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کنید؟ کدام روش؟

از تکنیک روش های نقصانی استفاده کردم به طوری که مقداری زمان از زمان مقرر شده ی هر درس به ویژه دروسی که روی آنها مسلطم مثل روان شناسی جامعه شناسی (از دفترچه ی اول) و تاریخ و جغرافیا ( در دفترچه دوم)ذخیره می کردم و در نهایت از آن زمان برای حل سوالات ریاضی  ،فنون ودرک مطلب عربی استفاده می کردم.


آیا در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می کنید؟

 بله،اغلب شرکت می کنم. آزمون های مشابه پارسال باعث می شود نتیجه ی عملکردم را در طول این ۲ هفته بهتر درک کنم ، همچنین نوع نگاه طراح را به من نشان می داد ، گاهی اوقات نکاتی از آن آزمون ها می آموختم که در آزمون جمعه دقیقا همان نکات تکرار می شد. ازمون های هدف گذاری هم باعث می شد روی نقاط ضعفم در هفته ی دوم تمرکز کنم. 


  از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ 

بله، از کارنامه بازیابی و کارنامه اشتباهات استفاده می کنم ، کارنامه ی اشتباهات برایم بسیار مهم بود چون توجه زیادی به اشتباهاتم در آزمون ها داشتم تا دوباره آن ها را تکرار نکنم.


مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه است؟

بله، مطابق برنامه ی راهبردی پیش می رفتم. امتحانات مدرسه گاهی  مطابق بودجه‌بندی کانون نبود ولی من سعی می کردم با برنامه ریزی صحیح به هر دو برسم،  هفته ی اول دروس جدید دوازدهم را می خواندم و هفته ی دوم تست زنی و مرور پایه را انجام می دادم.


 روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟

همه سوالات حتی سوالاتی که با قطعیت پاسخ دادم را تحلیل می کنم و نکات مهمشان را در حاشیه ی کتاب می نویسم ولی تمرکزم بیشتر روی سوالاتی است که اشتباه زدم یا اصلا نزدم، سوالات نزده را بدون نگاه به پاسخنامه خودم حل می کنم تا ببینم مشکل از کمبود زمان،وقت گیر بودن سوال یا یادگیری ناقص بوده؟ همچنین در صورت نیاز برای درس فنون و دیگر دروس غالبا به فیلم تحلیل آزمون که بعد از ظهر جمعه در سایت کانون بارگذاری می شود نگاه می کنم.


به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زنید یا مسأله حل می‌کنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کنید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟

 در آغاز سال ۷۰ درصد زمانم را می خواندم و ۳۰ درصد تست می  زدم که با نزدیک شدن به کنکور و تسلط بر درس ها این مقدر به ۵۰ درصد خواندن و ۵۰ درصد تست زدن تغییر کرد.در کل برای دروسی مثل تاریخ جغرافیا جامعه شناسی تاریخ ادبیات فنون بیشتر وقتم را صرف خواندن می کنم اما دروسی مثل فلسفه منطق عربی به تست بیشتری نیاز دارند.


 دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

بله باعث می شود بدانم علت ضعفم در یک درس چیست ؟ ایا زمان کمی برای آن گذاشتم یا تست کمی برای آن درس زدم ؟ و این باعث می شود بهتر برای آزمون بعدی برنامه ریزی کنم. همچنین نوشتن دقیق تعداد تست ها و ساعت مطالعه روزانه باعث می شد انگیزه ام بیشتر شود تا روز بعد  را بهتر و باکیفیت تر مطالعه کنم.


 کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟ 

کتاب سه سطحی ریاضی و کتاب های آبی روان شناسی و تاریخ جغرافیا را استفاده کردم که تست های سطح بالا مهم ترین مزیت این کتاب ها بوده است. به نظرم طبقه بندی سوالات در کتاب های سه سطحی به سه دسته ی نسبتا دشوار ، دشوار و دشوار تر بسیار قابل توجه است که باعث می شود دانش آموز با سوالات متنوع و حتی چالش برانگیز مواجه شود. درسنامه های خلاصه کتاب های آبی برای مرور مناسب است و تست های سطح بالایی هم دارد که به جهش تراز کمک می کند  . همچنین از کتاب ۱۰ آزمون فرهنگیان کانون استفاده می کنم.


 برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه است؟

طبق برنامه کانون برای ۷ فروردین جمع بندی دهم و یازدهم را انجام دادم و در پایان فروردین هم مرور سریعی از آن دروس خواهم داشت. با توجه به تسلطم در دروس پایه سعی می کنم آزمون های بیشتری برای انها کار کنم. البته خواندن دوباره را برای دروسی که بیشتر جنبه ی حفظی دارند و فرارند مثل تاریخ و جغرافیا  در اولویت قرار دادم.


چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟ 

اغلب به داشتن روتین در برنامه ام بی اهمیت بودم و تعداد تست هایم پایین بود تعداد تست هایی که می زدم و تعداد تست های درست و غلط را نمی شمردم اما با مطالعه ی گفت و گوهایی که کانون با رتبه برتر ها انجام داده بود ، تصمیم گرفتم اصولی تر درس بخوانم.همچنین با توجه به اهمیت دروس عمومی در امتحانات نهایی سعی کردم جدی تر انها را مطالعه کنم.


 شما تصمیم گرفته اید برای کنکور اردیبهشت یا کنکور تیر تمرکز کنید؟

چون هدف اصلیم فرهنگیان است ، بیشتر روی اردیبهشت تمرکز دارم. اما در نهایت هر دو کنکور برایم مهم است.


با توجه به اهمیت امتحانات خرداد ماه و تاثیر مستقیم آن روی نتیجه کنکور، آیا از  ابزارهای کانون یا کتاب‌های آن استفاده خواهید کرد با چه برنامه و روشی؟

با توجه به اهمیت حل سوالات تشریحی و سوالات نهایی سال های قبل  حتما از نمونه سوالاتی که کانون در اختیارمان گذاشته استفاده می کنم.چون موفقیت در امتحانات نهایی اول با مطالعه دقیق و  بعد با حل نمونه سوالات فراوان و سطح بالا محقق می شود، چون باعث می شود با نوع نگاه طراحان مختلف آشنا شویم و حل سوالات گوناگون قدرت  بازیابی ما را بالا می برد.

 


Menu