گفت‌وگو با بردیا دهپور؛ قبولی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

گفت‌وگو با بردیا دهپور؛ قبولی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران-

گفت‌وگو با بردیا دهپور؛ قبولی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران


نام و نام خانوادگی : بردیا دهپور

رتبه کنکور 1402 : رتبه 75 منطقه 2 و 180 کشوری رشته تجربی کنکور 1402

تراز کنکور : 12177

تراز سوابق : 9852

رشته و دانشگاه قبولی : پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

نام شهر و استان : ساری ، مازندران

میانگین تراز : ۷۱۰۰

سال‌های حضور در کانون : 1سال

شغل مادر: دندان پزشک

شغل  پدر : هیئت علمی دانشگاه


مصاحبه‌گر :  زهرا رفیق شیرزن

 

  1. تصمیمات شما برای نیم سال دوم چه بوده است؟  
  2. پس از دادن کنکور دی ماه و کمی اطمینان یافتن از نتیجه، از بهمن بیشتر تمرکزم سمت تشریحی خواندن و دروس عمومی اختصاص یافت.

 

  1. آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ 
  2. تنها یکبار غیبت داشتم که آن هم دلیل موجهی داشت وگرنه چه زمان هایی که حالم خوب نبود و یا چه زمان هایی که خوب و یا حتی مبحث آن هفته ی آزمون را نخوانده بودم، با این حال باز هم در آزمون شرکت می کردم.

 

 پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟  

شرکت مستمر در آزمون ها بهتر از هر ابزار دیگری روند پیشرفت‌تان را نشان می‌دهد و اینکه اعتماد به نفس کاذب را از دانش آموز می‌گیرد. زیرا وقتی در خانه به مطالعه و تست زنی مشغول می‌شوید به دلیل جو آرام و بدون استرسی که دارد باعث می‌شود نتیجه بهتر از آنچه که هست کسب کنید اما در زمان آزمون به علت تعداد سوالات زیاد، زمان کم و جو مضطربی که وجود دارد، نتیجه ی کسب شده بسیار به واقعیت نزدیک می‌شود.

 

آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کردید؟

بله ، طبق تجربه ی دو ساله ای که از مسیر کنکور داشتم سوالات آزمون های آزمایشی (صرف نظر از سال انتشارشان) شباهت بسیار بیشتری به خود کنکور نسبت به تست های کتاب دارند و باعث به چالش کشیدن بیشتر دانش آموز می‌شوند. 

سوالات سال قبل آزمون قلم‌چی تا حدود زیادی شباهت به آزمون امسال‌شان دارند و از همین حیث مانند دوپینگ برای دانش آموز سر جلسه عمل می‌کنند.  

اگر قصد دارید سوالات هر آزمون را پیش بینی کنید بهترین کار بررسی تست های سال گذشته می باشد.

 

شرکت در این آزمون‌ها چه تاثیری بر وضعیت درسی شما در مدرسه داشته است؟  

به دلیل وجود کرونا تقریبا هیچ تجربه ای از دبیرستان نداشتم، اما دادن آزمون و بررسی کردن نکات آن مانند مرور سریع می باشد و زمانی که در کلاس حضور می‌یابید مطالب بهتر در ذهن تداعی می شود.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کردید؟ 

بله، برنامه را شخصی سازی می کردم به این صورت که به دلیل جلوتر بودن کلاس های حضوری(چون از تابستان شروع شده بود) مطالب هر آزمون قلم چی را حدود یک الی دو ماه قبل مطالعه کرده بودم به همین خاطر در فرجه ی دوهفته ای آزمون ها بیشتر مشغول مرور مبحث آزمون می‌شدم و تمرکز اصلی‌ام روی یادگیری دروس پیش رو بود.

 

  1. نقاط قوت شما کدام درس‌ها بودند؟
  2. تقریبا همه ی دروس اختصاصی ولی بیشتر فیزیک و شیمی. 
  3. در شیمی مباحث را به سه قسمت حفظی، مفهومی و مسئله تقسیم می‌کردم. قسمت مفهومی را از طریق دبیر شیمی و درسنامه ی کتاب مطالعه می‌کردم، قسمت حفظی نیز تنها نص کتاب درسی برایم ملاک بود و می‌خواندم. اما بخش مسئله که مهم‌ترین بخش شیمی هست تنها و تنها با تست های زیاد تقویت شد. این نکته حائز اهمیت است که تست های مسئله حتما باید بصورت زمان دار زده شوند. 
  4. در فیزیک منبع اصلی تست من تست های سال های مختلف قلمچی بود. به جرات می‌شود گفت (حداقل در نظر من) بهترین و زیباترین سوالات قلمچی مربوط به درس فیزیک می باشد و برای دانش آموزانی که خودشان را تا سطح متوسطی بالا کشیده اند بسیار بسیار منبع مناسبی می باشد.

 

  1. دفتر برنامه ریزی دارید؟
  2. من کلا آدم برنامه ریزی بودم و از همان سال ششم برای تیزهوشان این کار را شروع کردم. در سال دوازدهم به خاطر شناخت کامل خودم توانستم دفترچه ی برنامه ریزی را بصورت کاملا ساده و دقیق برای خودم شخصی سازی کنم. مهم ترین نکته در برنامه ریزی، مکتوب کردنش هست و اگر بخواهیم برنامه را در ذهن‌مان نگه داریم بی شک نمی‌توانیم به آن پایبند باشیم.

 

  1. تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کنید؟
  2. در هر رشته ای یک سری تکنیک و روش ها باعث افزایش سرعت و دقتمون می‌شوند و در کنکور این تکنیک ها بیشتر به نحوه ی استفاده از زمان برمی‌گردد.  زمانی که دانش آموز تا یک حدی آمادگی پیدا می‌کند و خودش را به سطح مطلوب می‌رساند، چیزی که او را از سایر رقیب هاش جدا می‌کند حل کردن بیشترین میزان سوال در کمترین زمان ممکن هست. از تکنیک های معروف و مهمی که بهتر است در هر آزمون تمرین کنید، زمان نقصانی و ضربدر منها می باشد. محاسبات سریع نیز در مسائل شیمی و فیزیک موضوعی غیر قابل اجتناب هست و بهتر است دانش آموزان آن ها را فراگیرند.

 

  1. در چه درس‌هایی با تغییر روش تغییر رادیکال داشتید؟ 
  2. زیست شناسی بسیار سد بزرگی برای من بود و در مدت زمان بسیار زیادی توانستم به یک درصد قابل قبولی برسم. در سال یازدهم به سمت خواندن درس نامه رفتم اما اصلا توصیه نمی‌کنم زیرا وقت بسیار زیادی می گیرد و دانش آموز کنکوری را خسته می‌کند. تنها و تنها خود کتاب درسی می‌تواند به عنوان درسنامه مورد استفاده دانش آموز قرار بگیرد. از طرفی به دلیل اهمیت زیاد زیست، به صورت روزانه و با ساعت مطالعه ی زیاد در برنامه گنجاندم و سعی کردم منابع بسیار زیادی از طراحان مختلف را امتحان کنم تا با ادبیات های طراحان مختلف و تنوع دیدگاه ها آشنا شوم.

 

  1. تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دادید؟
  2. بعد از ظهر همان روز آزمون کل سوالات را بررسی می‌کردم و هیچ تفاوتی میان غلط، صحیح و نزده قائل نمی‌شدم. تنها وقتی به سوالاتی که جواب صحیح داده بودم می‌رسیدم، به صورت روزنامه وار متن پاسخ نامه را می‌خواندم تا اگر نکته ای نوشته بود در کتاب یادداشت کنم. اگر هم بعضی اوقات کاری پیش می آمد و جمعه نمی‌توانستم تحلیل بکنم و حداکثر تا دو روز پس آزمون کل سوالات را بررسی می‌کردم.

 

  1. شما از کدام کارنامه جعبه ابزار کانون در صفحه شخصی‌تان استفاده می‌کردید؟ 
  2. پس از اعلام نتایج به ترازی که در هر درس داده شد نگاه می‌کردم و ضعفی که در یک مبحث داشتم رو از آن طریق مشخص می‌کردم.

 

  1. نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟  
  2. آنها بسیار پشتیبان خوبی برایم بودند و سعی می‌کردند جو خانه را برای درس خواندن آرام نگه دارند، از طرفی هنگام گرفتن نتیجه ی خوب در آزمون ها تشویقم می‌کردند و زمانی که نتیجه ی بدی نیز کسب می‌کردم بجای سرزنش، دوباره تشویقم می‌کردند تا از اشتباهاتی که سر آزمون مرتکب شده بودم درس بگیرم. بزرگترین اشتباه این است که با دادن استرس دانش آموز را مجاب به خواندن کنند دریغ از اینکه این عمل، بیشتر نتیجه ی عکس می‌دهد و جز مشوش کردن ذهن دانش آموز و گرفتن علاقه از او نتیجه ی دیگری نخواهد داد زیرا خواه ناخواه خود کنکوری با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و اگر نگرانی بیش از حد خانواده هم به این مشکلات اضافه شود کار برایش به مراتب سخت و سخت تر می‌شود.

 

سخن آخر...

در آخر می‌خواهم از دوستان، مشاور و دبیران زحمت کشم و کانون قلم چی تشکر کنم که من را در این مسیر راهنمایی کردند و از آنها چیزهای زیادی یاد گرفتم و مخصوصا پدر و مادرم که در روزهای سخت و مشکل من را همراهی کردند تا این نتیجه ی خوب را رقم بزنم.


Menu