نام و نام خانوادگی: علی مهین رنجبر
مقطع و رشته: یازدهم ریاضی
نام شهر و استان: آبیک، قزوین
میانگین تراز: 6276
سالهای حضور در کانون : 2 سال (از پایه دهم)
شغل و تحصیلات مادر: دیپلم، خانه دار
شغل و تحصیلات پدر: لیسانس، آزاد
مصاحبهگر :معصومه صدیق انوری
برنامه شما برای امتحانات نیم سال اول چیست؟
چون از اول سال درسهای تخصصی را خواندم و به درسهای عمومی نیز تسلط کافی دارم، مشکلی برای امتحانات نوبت اول ندارم و بیشتر وقت خود را صرف حل سوال و تست زنی دروس تخصصی میکنم.
در دوران امتحانات از کدام کتابهای کانون استفاده خواهید کرد؟
از کتابهای آبی کانون استفاده میکنم، اما فعلاً حداقل برای نوبت اول نیازی به کتابهای تشریحی ندارم.
آیا از نمونه سوالات موجود در سایت کانون استفاده میکنید؟
بله، صد درصد، سایت کانون منبعی بسیار عالی به منظور آشنایی با نحوه طراحی سوالات است و حتی قبل از آنکه عضو کانون شوم ازاین نمونه سوالات استفاده میکردم.
تصمیمات شما برای نیمسال دوم چیست؟
سعی میکنم از منابع تشریحی بیشتر استفاده کنم و محور اصلی درس خواندنم را مطابق امتحانات نهایی تنظیم کنم.
روش شما برای جمع بندی دروس نیم سال اول چیست؟
همانطور که اشاره کردم به دلیل آنکه به دروس تخصصی تسلط دارم و به دروس عمومیهم تسلط نسبی دارم مشکلی برای جمع بندی دروس ندارم.
در دوره امتحانات چگونه بین برنامه راهبردی آزمونها و امتحانات تعادلایجاد میکنید؟
برایایجاد تعادل بین برنامه راهبردی و امتحانات، روزهایی را برای درس خواندن انتخاب میکنم که آزمون درس تخصصی داشته باشم و سعی میکنم برای آن مبحث تخصصی تست بزنم. چرا کهاین تستها هم به مدیریت برنامه راهبردی کمک میکند و هم به امتحان آن درس.
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟
خیر، بنده تا به حال غیبت نداشتهام و فقط یک بار آزمون آنلاین دادهام.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
پیوستگی از ارکان مهم پیشرفت میباشد و شرکت بدون غیبت در آزمونها به خودی خود میتواند موجب پیشرفت شود. البته که اراده شخص هم بر میزان پیشرفت موثر است.
آیا در آزمونهای هدفگذاری شرکت میکنید؟
بله، چرا که شیوه درس خواندن من بهاین صورت است که معمولاً هفته اول را فقط به درسی مانند حسابان نسبت میدهم که مطالب زیادی دارد و معمولاً بااین شیوه نمیتوانم در آزمونهای هدفگذاری شرکت کنم.
آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکنید؟
بله، آزمون مشابه پارسال به منظور آگاهی و خود سنجی بیش از آزمون اصلی بسیار موثر است.
شرکت دراین آزمونها چه تاثیری بر وضعیت درسی شما در مدرسه داشته داشت؟
بیشترین تاثیر آن افزایش تسلط من بر دروس تخصصی و افزایش انگیزه پیگیری بیشتر آنها و علاقه بیشتر به آنها بوده است.
مطابق برنامهی راهبردی حرکت میکنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی میکنید؟ برنامهی مدرسه و آزمونها هماهنگ بود؟
برنامه امسال خیلی منطبق با آزمونها نبود و به دلیل آنکه امتحانها کمی دیرتر شروع شد، فشرده و پشت سر هم بود و مجبور شدم زمان بیشتر از آن زمانی که انتظار داشتم را صرف امتحانات کنم. شاید همین عامل هم باعث افت تراز موقتی من در آزمونها شد.
نقاط قوت شما کدام درسها بودند؟ روش مطالعه آنها را توضیح میدهید؟
قطعاً درس فیزیکاین درس دلیل انتخاب رشتهام بود و از دوران راهنمایی بهاین درس علاقهمند بودم. من برای مطالعه فیزیک بسیار پیش مطالعه میکنم و از بسیاری از منابع دیگر برای درک ژرف مبحثها کمک میگیرم.
دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما میکند؟
شاید نداشتن برنامهای مکتوب از نقاط ضعف من باشد. معمولاً برنامه مشخص و تنظیم شدهای برای مطالعه درس و مبحثی خاص در زمانی معین ندارم. معمولاً به طور اتفاقی تصمیم میگیرم مبحثی را مطالعه و تکمیل کنم.
تکنیکها و روشهای مدیریت زمان را، تمرین و استفاده میکنید؟
معمولاً از نظر زمانی مشکل ندارم و طبق برنامه دفترچه پیش میروم. البته که گاهی هم از زمان درسی میگیرم و آن را به درسی دیگر میدهم ولی تنها زمانی که بر مبحثی که از آن زمان گرفتم تسلط کافی داشته باشم.
در چه درسهایی با تغییر روش تغییر رادیکال داشتید؟ روش مطالعهاین درسها را توضیح میدهید؟
در درس حسابان، از اول سال به آن پی بردم که مباحث حسابان زیاد است. بنابراین تصمیم گرفتم خیلی جدی آن را پیگیری کنم. بهترین روش مطالعه، دروسی مانند حسابان، تست زدن و سوال حل کردن است. در ابتدا کمی دراین درس گنگ بودم شاید چون ابتدا درس نامه را جز به جز میخواندم. ولی الان فقط نگاهی پنج دقیقهای به درسنامه میاندازم و مستقیم سراغ حل سوال میروم.
تحلیل آزمون را چگونه انجام میدهید؟
اول سه درس حسابان، فیزیک و شیمی را مورد تحلیل قرار میدهم و سپس سراغ درسهای هندسه و آمار میروم. به این صورت که ابتدا بدون پاسخنامه هر سوال را (حتی آنهایی که درست پاسخ دادهام) حل میکنم. تا آنجایی که بتوانم سوالها را حل کنم. اگر نتوانستم سوالی را حل کنم بدون نگاه به پاسخ گزینهای، نگاهی به پاسخ تشریحی سوال میاندازم و با این راهنمایی کوچک به سوال پاسخ میدهم و پس از پیدا کردن جواب آن را با جواب پاسخنامه تطبیق میدهم. با این روش تقریباً همه سوالها را حل میکنم. اگر چه احساس کنم دانشم برای پاسخ به سوالات آن درس کم است و برای آزمون نتوانستهام آن مبحث را درست مطالعه کنم، مطالعه درس را در اولویت قرار میدهم و تحلیل آزمون را به زمان دیگری موکول میکنم.
شما از کدام کارنامه جعبه ابزار کانون در صفحه شخصیتان استفاده میکنید؟ این کارنامه چه ویژگیهایی دارند؟
از بخش کارنامه پروژهای این بخش برای بررسی پیشرفت در آزمونها نمودارهای منظمی را تحت اختیار من قرار میدهد.
نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر دراین سالها چگونه بود؟
از لحاظ آموزشی بیشتر خودم مشغول هستم و خودآموزی را نقطه قوت خودم میدانم. بنابراین شاید خانواده نقش آموزشی در این مسیر نداشته باشند ولی قطعاً بدون حمایت آنها اهداف من میسر نمیشوند.
آیا پدر یا مادر نتایج آزمون را میبینند؟ در صورت افت خودتان یا خانواده چه عکس العملی دارند؟
بله، امسال دوبار پیش آمده که شاهد افت تراز (تا 1000 تراز نسبت به آزمون قبل از آن) باشم. این مساله شاید باعث دلسردی خودم شود اما خانواده همواره با دیدن این نتایج به من روحیه میدهند که در آزمون بعد این افت را جبران کنم.
از سایت کانون و مجله آزمون استفاده میکنید؟ کدام بخشها برای شما جالبتر بود؟
خواندن مصاحبههای قهرمانهای پیشرف و پیوستگی در سایت کانون همواره برای من جذاب بوده چرا که این مصاحبهها خصوصاً در زمانی که برای درس خواندن کمی تنبلی میکنم به من روحیه میدهند و در افزایش تمرکز و انگیزه درس خواندن به من کمک میکنند.