گفت وگو با معین بگلری؛قبول پزشکی دانشگاه تهران

برنامه ریزی شخصی که برای خودم انجام می‌دادم باعث شد خروجی خوبی داشته باشم چون با شناختی که از خودم داشتم این کار را انجام می‌دادم و همین باعث بهتر شدن نتیجه در آخر کار شد.

گفت وگو با معین بگلری؛قبول پزشکی دانشگاه تهران

نام و نام خانوادگی : معین بگلری

مقطع و رشته :دانشجوی  پزشکی دانشگاه تهران 

نام شهر و استان :خوی، استان آذربایجان غربی

میانگین تراز : 6700 

از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده اید؟سال های دهم تا دوازدهم و پس از فارغ‌التحصیلی در کانون حضور داشته و جمعا در ۵۷ آزمون شرکت کرده ام.

شغل و تحصیلات مادر : خانه دار،دیپلم 

شغل و تحصیلات پدر : کارمند بازنشسته بانک ،فوق دیپلم 

تراز کنکور:۱۱۵۹۹

تراز معدل:۱۰۱۳۶

رتبه در منطقه:۳۳

رتبه کشوری:۳۰۲


مصاحبه گر:آرش فتحعلی


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟

معلمان و دوستانم کانون را به من معرفی کردند، و فضایی رقابتی که در مدرسه وجود داشت موجب می شد در آزمون ها شرکت داشته باشم تا بتوانم خود را به خوبی محک بزنم و هم چنین در شرایط رقابت با دیگر داوطلبان قرار بگیرم.


دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟ 

آشنایی با تکنیک های تست زنی،آشنایی با سوالات دامدار و نحوه حل اینگونه سوالات،مدیریت زمان،افزایش سرعت عمل و دقت در تست زدن.


چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟

اوایل که تازه شروع به آزمون دادن کرده بودم توانایی مدریت زمان را نداشتم و فشار زیادی را تحمل می کردم ولی با گذر زمان و تقسیم کردن اهدافم به بخش های کوچک تر براساس پروژه های مشخص شده در برنامه راهبردی باعث شد مشکلم حل شود و بتوانم با تقسیم کردن هدف اصلی به اهداف کوچک تر ، رسیدن به هدف را آسان تر نمایم.


پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می کنند؟

بیشتر مادرم پیگیر برنامه تحصیلی من بود و با راهنمایی های خود به من انگیزه می داد تا پر قدرت تر به راهم ادامه دهم.


از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کردید؟

از کارنامه اصلی بیشتر استفاده می کردم،تراز ها و درصد هایم را ثبت می کردم و با آزمون های قبلی مقایسه می کردم و با کمک آن می‌توانستم متوجه شوم که کدام درس نیاز به تلاش بیشتری دارد.


مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می خواندید؟ چگونه برنامه‌ریزی می کردید؟

بله طبق برنامه راهبردی درس می خواندم و حداقل تا سه آزمون بعد را برنامه ریزی می کردم و طبق آن درس می‌خواندم . 

 نحوه برنامه ریزی ام از اول شناسایی یادگیری های ناقص در هر درس بود و سپس با یادداشت کردن آن و زمان آزمون می‌توانستم با خواندن و تست زدن مشکل را رفع کنم و آمادگی لازم را برای آزمون کسب نمایم.


کدام درس ها نقطه قوت شما بود؟ روش مطالعه این درس ها چگونه بود؟ در مدرسه یا آزمون ها چه نمره ای برای این درس ها کسب می کردید؟ 

در درس فیزیک خیلی خوب بودم و بخاطر استعداد ذاتی که داشتم در مدرسه موفق به کسب نمره ۲۰ می شدم و در کنکور موفق به کسب درصد ۸۰ شدم که یکی از دلایل خوب بودنم در این درس حل تست های پی در پی و زیاد و تکرار و تمرین آن ها بود که باعث می‌شد نقاط ضعف خودم را در این درس بیابم و آن هارا رفع کنم.


در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش،آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

بله در دروس زیست ، شیمی و ریاضی کمی ضعف داشتم ولی مثلا در درس زیست با مدیریت زمان و حل کتب تست مختلف و افزایش تعداد تست و در درس ریاضی با تحلیل آزمون هایم و یافتن مباحثی که نیاز به تکرار و تمرین بیشتری داشت توانستم از این بحران نیز گذر کنم.


 روزی چند ساعت درس می خواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دادید؟

در ماه های آذر و دی به طور میانگین ۷ ساعت درس می‌خواندم و تا اردیبهشت و خرداد ماه زمان درس خواندن را به ۹ ساعت در روز افزایش دادم.

هم چنین ۹۰ درصد زمان را به تست زنی و ۱۰ درصد را به درسنامه خوانی اختصاصی میدادم.


در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس ها می رفتید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می کردید؟

مقایسه خودم با هم تراز هایم برایم خیلی جذاب بود چون دقیقا متوجه می شدم کدام درس نقطه قوت و کدام نقطه ضعف من هست و با دریافتن این موضوع می‌توانستم با تکرار و تمرین نقاط ضعف خودم را رفع کنم.


آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می دیدند؟ اگر افت داشتید برخورد آن ها با این افت چگونه بود؟

تمامی اعضای خانواده ام کارنامه های من را مشاهده می‌کردند ولی مادرم بیشتر پیگیری می‌کرد و در صورت مشاهده افت من با صبر و با لحنی آرام و با دور کردن استرس از من کمک می‌کردند تا مشکلاتم در هر درس را حل کنم و افت تحصیلی خودم را جبران کنم.


دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی می کرد؟

من در کل یک برنامه چند روزه و یک برنامه ماهانه برای خودم طراحی می کردم و به کمک آن می‌دانستم که در چند روز آینده یا در کل این ماه چه مباحثی باید مرور شود.

 اصولا در نوشتن برنامه هایم واقع بینانه عمل می کردم و برنامه ای در حد توانم برای خودم می‌نوشتم چون اگر فراتر از حد توانم بود قطعا نمی‌توانستم تمام کار های مذکور را انجام دهم و همین باعث تضعیف روحیه من می شد.


کدام یک از کتاب های کانون را استفاده می کردید؟ این کتاب ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

کتاب سه سطحی،

 چون انواع تیپ های سوالی را داشت و هم سطح سوالات آن استاندارد بود و همین باعث می‌شد پایه تست زنی قوی شود.


چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟

تمرکز بر تست زنی و آزمون دادن چون درسنامه خوانی را تا قبل از نیم سال دوم تمام کرده بودم و با تست زنی درصد هایم را افزایش می دادم.


فکر می کنید مهم ترین ویژگی که شما دارید و باعث شد خوب درس بخوانید، چیست؟ 

برنامه ریزی شخصی که برای خودم انجام می دادم باعث شد خروجی خوبی داشته باشم چون با شناختی که از خودم داشتم این کار را انجام می دادم و همین باعث بهتر شدن نتیجه در آخر کار شد.


آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می دادید؟ چه کارهایی می کردید؟

بله قطعا وقتی هم برای تفریح و استراحت خودم مشخص کرده بودم که بیشتر با دیدن فوتبال و وقت گذراندن با خانواده سپری می‌شد.


آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟ 

به صورت کلی خواندن و نوشتن را در مدرسه آموختم ولی با بیشتر حروف الفبا آشنا بودم و در ریاضی هم به کمک پدرم کمی تسلط داشتم. 

 لازم است این‌ نکته را ذکر کنم که افرادی که در واقع رتبه برتر می‌شوند هم مانند سایر دانش آموزان کاملا عادی هستند و فقط با تلاش و زحمت خود به نتیجه ای مطلوب تر می‌رسند.


قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می خواندند؟ چه کتاب‌هایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟

 بله آن‌ها بیشتر کتاب های داستان برایم می‌خواندند ولی با دیدن علاقه من به کتاب های علمی بیشتر این مطالعات به طرف کتب علمی رفت ولی الان به دلیل زیاد شدن حجم درس ها نمی‌توانم مطالعه غیر درسی داشته باشم.

Menu