گفت‌وگو با مریم خدابخش قهرمان پیوستگی دوازدهم انسانی بندپی

پیوستگی در آزمون‌ها باعث آشنایی بیشتر با نحوه‌ی سوالات و انسجام در اجرای برنامه‌ی درسی و مطالعه شد.

گفت‌وگو با مریم خدابخش قهرمان پیوستگی دوازدهم انسانی بندپی

نام و نام خانوادگی: مریم خدابخش 

مقطع و رشته: دوازدهم انسانی 

نام شهر و استان: بندپی غربی، مازندران

میانگین تراز: ۶۸۰۰

از چه سالی عضو کانون بودید: 2سال (از سال ۱۴۰۱)

شغل و تحصیلات مادر: خانه دار، فوق دیپلم 

شغل و تحصیلات پدر: آزاد، دیپلم 


 مصاحبه‌گر : رستم فیروزی کیا 

 


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟

از طریق مدرسه با کانون آشنا شدم


چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بوده‌اید؟ 

دو سال از ۱۴۰۱


دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

شرکت در آزمون‌ها موجب افزایش ترازم شد.


شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟

من با برنامه‌ی راهبردی آزمون‌های کانون هماهنگ بودم.


چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟

برای آمادگی در کنکور در این تعداد آزمون شرکت کردم.


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

پیوستگی در آزمون‌ها باعث آشنایی بیشتر با نحوه‌ی سوالات و انسجام در اجرای برنامه‌ی درسی و مطالعه شد.


آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌های مشابه برای شما چه بود؟ 

بله، این آزمون‌ها موجب آمادگی بیشتر و سنجش وضعیت خودم می‌شود.

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

کارنامه‌ای که تمام گزینه‌های صحیح و غلط و بدون پاسخ را نشان می‌دهد، کارنامه‌ی مبحثی و کارنامه‌ی چند از 10


مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کنید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟ 

بله، هر بخش از مبحثی که در آزمون می‌آید را در چند قسمت مطالعه و تست آن را می‌زنم.

 

آیا روش بازیابی (RETRIEVE) را می‌شناسید، اگر این روش را می‌شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟

بله، از طریق مشاورم آموزش دیدم.


روش مطالعه‌ی شما چگونه است؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خوانید یا دوباره‌خوانی می‌کنید؟ 

در صورتی که مبحثی تکراری باشد از روش بازیابی و در صورتی که آن مبحث را به خوبی تسلط نداشته باشم دوباره خوانی می‌کنم و تست می‌زنم.


در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کنید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟ 

در درس روانشناسی استفاده کرده‌ام، موجب تثبیت بیشتر مطالب در ذهنم شد.


روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کنید؟ 

بررسی سوالات غلط و نزده را تحلیل می‌کنم.


آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

بله، روش مطالعه‌ی خود را تغییر دادم، خانواده مرا تشویق می‌کردند برای جبران افتم.


پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

پدر و مادرم، به من روحیه و امید می‌دهند.


کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟ 

ریاضی، ابتدا درسنامه را خوب مطالعه می‌کنم و بعد تست‌های مربوط به آن را می‌زنم.


در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

بله، جغرافیا، تست‌های بیشتری زدم وساعت مطالعه‌ام را بیشتر کردم.


به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کنید؟

۴ تا ۵ ساعت تست و مسئله حل می‌کردم و ۵ تا ۶ ساعت مطالعه داشتم.

 

کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی ؟ دلیل این موضوع چیست؟ 

تابستان، به دلیل تعطیلات زیاد زمان زیادی برای درس خواندن داشتم.

 

کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیل‌تان برای این انتخاب را بگویید. 

نقش سنجشی، برای پی بردن به نقاط ضعف و قوتم پی بردم.

 

به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بوده است؟ 

من ۱۰ تا ۱۵ اشتباه داشتم.

 

هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دهید؟ 

الف) بررسی اشتباهات 

ب) بررسی سؤال‌های ساده 

 بررسی اشتباهات در اولویتم بود.


نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بوده است؟ 

نقش زیادی در یادگیری بیشتر من داشته است.

 

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

ریاضی ، نکته های مهم هر درس را در دفترم یادداشت می‌کنم.


آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟

بله، به من امیدواری می‌دهند که حتماً درآزمون‌های بعدی می‌توانم جبران کنم.


دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

بله، باعث شده به همه‌ی کارهای درسی و غیر درسی خود برسم و آن‌ها را به موقع انجام دهم.

 

کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟ 

همه‌ی کتاب‌ها، مطالب را به خوبی توضیح داده و دارای تست‌های زیادی در سطوح مختلف است.

 

شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟ 

1) قهرمان پیوستگی 

2) قهرمان پیشرفت 

من قهرمان پیوستگی هستم. 


کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ 

من از روش استراتژی بازگشت و روش ضربدر منها در دی ماه استفاده کردم.


برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بود؟

مرور چندباره دروس به همراه تست بیشتر را در برنامه‌ی خود دارم.


فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟ 

پشتکار و امیدم زیاد است.


آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟ 

بله مادر و پدرم به من خواندن را یاد دادند.


روش مطالعه‌ موفق شما برای دروس عمومی چه بود؟ 

ساعاتی در روز را به آن‌ها اختصاص می‌دهم 

 

Menu