گفت و گو با علیرضا عابدی دبیر زیست کنکور -کتاب آبی

کلاس زیست­ شناسی به صورت پرسش و پاسخ تدریس می­ شود و دانش آموزان قبل از کلاس مطالب را پیش خوانی می‌­کنند و در کلاس درس همراه با معلم در تدریس یا حل سوال به صورت داوطلبانه نقش موثری دارند.

گفت و گو با علیرضا عابدی دبیر زیست کنکور -کتاب آبی

نام و نام خانوادگی : علیرضا عابدی

عیار علمی : دکتری زیست شناسی

نام کتاب :کتاب آبی زیست شناسی

مصاحبه‌گر : مرحمت مداح اصل

 

 چرا این کتاب را به دانش آموزان خود معرفی کرده‌اید؟

تعداد سوالات این کتاب و حجم مطالب متناسب با هر فصل، دلیلی است که باعث می شود این کتاب را به تمامی دانش­آموزانم معرفی کنم. علاوه بر آن در طراحی تست های کتاب، هیات مولفان نقش دارند و تست‌ها بر اساس سلیقه یک فرد طراحی نشده است. کتاب آبی درس محور است و علاوه بر درخت دانش، درسنامه و پاسخ تشریحی نیز دارد.

 

 به نظر شما این کتاب چه ویژگی‌هایی دارد؟

این کتاب ویژگی‌های متعددی دارد که می­توان به موارد زیر اشاره کرد. نخست این­که سوالات به صورت پیمانه‌ای آورده شده­اند، اعم از سوالات کانون و سوالات کنکور سراسری و همچنین سوالاتی طراحی شده از قسمت‌های مختلف کتاب مانند شکل­ها، فعالیت‌ها و همچنین مقدمه هر فصل و... . علاوه بر تست­های متعدد پیمانه­ای، برای هر گفتار دو پیمانه وجود دارد. در آخر نیز پیمانه‌ای قرار گرفته است که تمام فصل را پوشش می دهد و از تمام فصل سوال طراحی کرده است. همچنین در ابتدای هر فصل درخت دانشی وجود دارد که مطالب کتاب درسی را به صورت موضوعی و زیرموضوعی دسته‌بندی کرده و به دانش آموزان کمک می‌کند تا مطالب را به صورت هوشمندانه یاد بگیرند و بدانند کدام مطالب را یاد گرفته اند یا در کدام مطالب ضعیف هستند.

 

 آیا در تدریس این کتاب روش خاصی برای خود دارید؟

در حین تدریس یکی از پیمانه‌ها را در کلاس حل می‌کنیم و پیمانه دیگر را به عنوان تمرین برای دانش آموزان مشخص می‌کنیم تا در جلسه بعدی حل کنند و در کلاس مرور کرده و رفع اشکال می‌کنیم.

 

 آیا دانش آموزان‌تان در کلاس نقش فعال دارند؟

کلاس زیست­ شناسی به صورت پرسش و پاسخ تدریس می­ شود و دانش آموزان قبل از کلاس مطالب را پیش خوانی می ­کنند و در کلاس درس همراه با معلم در تدریس یا حل سوال به صورت داوطلبانه نقش موثری دارند.

 

 چه معیاری در معرفی منابع به دانش آموزان خود دارید؟

در معرفی منابع به دانش آموزان علاوه بر سطح دانش آموز، زمانی را که دانش آموز می‌تواند به مطالعه زیست شناسی بپردازد را هم مد نظر قرار می دهیم. کتاب آبی کتابی است که حداکثر طی ۱۰۰ ساعت در طول یک سال، می‌توان سوالات و  پاسخ آن ها را بررسی کرد.

 

تجربه‌های موفق آموزشی خودتان را در مورد استفاده از این کتاب بیان کنید.

وقتی کتاب آبی در کلاس به عنوان کتاب کمک آموزشی تدریس و سوالات آن حل می شود، در آزمون کانون هم سوالاتی شبیه به سوالات کتاب آبی طرح می شود و در نتیجه تراز دانش آموزان در درس زیست شناسی افزایش پیدا می‌کند.


گفت و گو با علیرضا عابدی دبیر زیست کنکور -کتاب آبی

 

آیا دانش آموز ضعیفی داشتید که با استفاده از این کتاب پیشرفت کرده باشد؟

به طبع پاسخ مثبت است، همیشه ما دانش آموزانی با سطوح علمی متفاوت داریم و معمولاً دانش آموزانی که سطح علمی پایین دارند با استفاده از کتاب آبی می‌توانند سطح علمیشان را بالا ببرند.


  به نظر شما خودویژگی های این کتاب چیست؟

بسیاری از دلایل معرفی کتاب آبی را در سوال اول و دوم توضیح دادم، اما مهم‌ترین مطلبی که می‌توانم اضافه کنم، فهرست کتاب آبی می باشد، به خاطر اینکه در این فهرست در مقابل هر موضوع، مستطیل‌هایی آورده شده است که پیشرفت دانش آموز را مشخص می‌کند، به همین دلیل دانش آموز می‌تواند با توجه به رنگ آن­ها نقاط قوت و ضعف خود را بشناسد.

 

در مورد تغییر مثبت در نمره، تراز یا درصد این درس برای دانش آموزان‌تان توضیح دهید.

درس زیست شناسی به عنوان درسی مطرح می شود که بالاترین ضریب را در کنکور رشته تجربی دارد، به همین دلیل از همان ابتدا اهمیت ویژه‌ای داشته است، به طوری که هر فردی در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و یا سایر رشته‌های برتر علوم تجربی قبول می شود، در درس زیست شناسی درصد بالایی را کسب کرده است. به همین دلیل درصد بالای این درس تضمین کننده‌ قبولی دانش آموزان می باشد و از آنجایی که هر سال سوالات زیست شناسی سخت‌تر طراحی می شود و از شکل کتاب درسی و فعالیت‌ها، بیشتر از متن کتاب سوال طرح می شود، بنابراین توصیه من به دانش آموزان این است که زدن تست را در اولویت قرار دهند. ضمناً امتحان نهایی زیست شناسی هم به گونه ای طرح می شود که دانش آموزی که به صورت تستی کار کرده باشد، بتواند راحت‌تر به سوالات پاسخ بدهد.

 

آیا خاطره آموزشی خاصی از این کتاب دارید؟

دو سال قبل دانش آموزی داشتم که دیپلم ریاضی فیزیک داشت و درکنکور تجربی شرکت کرده بود. این دانش آموز چون مطالعه پایه ای زیست شناسی را نداشت، مدام درصد پایینی درآزمون‌های کانون کسب می‌کرد. به توصیه بنده، کتاب آبی را در برنامه مطالعه اش قرار داد و در نهایت توانست در کنکور سراسری از رشته دامپزشکی تبریز قبول شود.

Menu