گفتگو با دبیر حدیثه فرهادی تحلیل امتحان نهایی فلسفه دوازدهم

گفتگو با دبیر، حدیثه فرهادی تحلیل امتحان نهایی درس فلسفه دوازدهم

گفتگو با دبیر حدیثه فرهادی تحلیل امتحان نهایی فلسفه دوازدهم

نام مشاور: حدیثه فرهادی 

عیار علمی: کارشناسی فقه و حقوق دانشگاه تهران 

شهر، استان: نظرآباد، البرز

مصاحبه گر : محبوبه مولوی

 

آیا تفاوتی بین امتحان نهایی فلسفه دوازدهم امسال و سال قبل مشاهده می کنید ؟

امتحان فلسفه امسال نسبت به سال قبل در سوال های کوتاه و صحیح و غلط، دانش آموزان را کمی به چالش انداخته بود و توجه به نام کتاب های مطرح در کتاب بیشتر شده بود. در کل سطح آزمون از ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ دشوارتر شده بود.

 

چیدمان سوالات امتحان نهایی در درس فلسفه دوازدهم چگونه بود ؟

طراح سوالات را در هر بخش از سوالات ساده شروع کرده و به دشوارتر چیده بود، به گونه ای که دانش آموز در سوال های اول با خونسردی می توانست به سوال ها پاسخ دهد و در ادامه با چالش و ایده های طراح روبه رو می شد و رفته رفته توجه به نام فیلسوفان و نکات ریز کتاب به چشم می خورد ، در ضمن، سوالات مستقل و ریز از درس ۴ هر سال پایه ثابت امتحانات هستند.

بنابراین پیشنهاد می کنم دانش آموزان حتما خلاصه نویسی از دوران های فلسفی و نظریات فلاسفه داشته باشند، زیرا در دوران جمع بندی تمرکز روی مباحث مهم است.  


ایا در چیدمان سوالات ترتیب فصل ها رعایت شده بود؟

چیدمان دروس زیاد رعایت نشده بود. به طور مثال ابتدا از درس ۱ بعد ۵ بعد ۴ و بعد 3 اشاره کرده بود.

 

نکته جالب امتحان نهایی فلسفه دوازدهم از نظر شما چه بود ؟

امتحان نهایی امسال در سوال های ۱و۲ خیلی از نکات تستی و دشوار کنکور را استفاده کرده بود، به طوری که دانش آموز باید درس را درک می‌کرد تا پاسخ دهد. حفظ کردن خالی کافی نیست! سوالات مفهومی هم مانند سوال های ۱۹و۲۰  در امتحان به چشم میخورد.

مثلاً بخش "ه" که به حیات عقلی که یکی از دوره های فلسفی است اشاره کرده و تاثیرات آن یا بخش "و" که نیار به درک نظریه ملاصدرا است.

 

چه توصیه ای به دانش آموزان برای کنکور تیر دارید ؟

مانند سال های قبل توجه به نیمه دوم کتاب هم در نهایی هم در کنکور بیشتر شده است. پیشنهاد می کنم دانش آموزان برای کنکور تیر روی درس های (عقل در دوران های فلسفه و فلاسفه معاصر ، دوران های فلسفی ) توجه ویژه ای داشته باشند. زیرا در کنکور اردیبهشت سوالات زیادی از این فصل ها آمده بود و احتمالا در کنکور تیر هم سوالات زیادی از این فصل ها خواهد آمد. به نظر من طراح ایده های مختلفی را می تواند با این درس ها اجرا کند. (مثلاً تفاوت فیلسوفان غربی با مسلمان ، یا ابن سینا و سهروردی که هردو مسلمان بودند و عقل را می‌پذیرفتند ولی نظریه و مکتب های کاملا متفاوت داشتند، یا نتیجه برهان اخلاقی کانت که جهان مجرد را نام برد، جز مطالب مورد علاقه طراحان است ) عقل در دوره اول کلیسا باعث ضعف بود و در دوره دوم با تاثیر ابن سینا و ابن رشد (که مسلمان بودند) قوت گرفت. مثلاً در کنکور اردیبهشت سوال ۱۳۵ به دوران نسبی گرایی فلسفه اشاره دارد که دوره تحولات بوده یا در سوالات ۱۳۶ ،۱۳۷،۱۴۲،۱۴۳، نظریات فیلسوفان عربی است و در سوال ۱۴۴ و ۱۴۵ به سراغ فیلسوفان مسلمان رفته است

 

به نظر شما چگونه دانش آموزان می توانند در کنکور تیر ماه موفق شوند؟

به نظر من امتحانات نهایی امسال نیمه کاملی از کنکور را در بر گرفته بود. دانش آموزان به صورت ریز و با دقت همان طور که برای آزمون ها می خوانند. برای امتحانات نهایی هم بخوانند و تستی و تشریحی تمرین کنند ، نکات مفهومی در امتحانات خیلی به چشم می خورد. آزمون های آخر کانون بخصوص دو آزمون هدیه 11  و 16 تیر را جدی بگیرند. زیرا این آزمون ها مشابهت کامل با کنکور اردیبهشت و به مراتب تیر را خواهد داشت و دانش آموز با توجه به آن هم در کنکور و هم در آزمون های نهایی مسلط می شود. بنابراین خلاصه‌نویسی از دروس فلسفه و به خصوص منطق باعث افزایش بازدهی دانش آموز در دوران جمع بندی است .

 

لطفا تحلیل خود را در رابطه با تک تک سوالات بیان کنید ؟

سوال 1: همان طور که انتظار می‌رفت سوالات مفهومی ( مثل مورد ه) و توجه به نکات ریز کتاب بوده (مثل مورد و)

سوال 2:  سوال اسانی است و با مطالعه خوب کتاب و به خاطر سپردن جملات به راحتی می توان پاسخ داد. مثلاً در بخش الف نیاز است دانش آموز به خاطر داشته باید این بیت برای کدام مورد است (از مفهوم بیت نیز می‌توان متوجه شد) یا در بخش "و" فقط نام کتاب است سوال مفهومی این بخش در مورد "ب" است که که افلاطون راجب حقیقت جهان صحبت کرده نه نظم جهان !

سوال ۳: این سوال هشدار می دهد که دانش آموز نظریه هر فیلسوف را باید جداگانه یادداشت و تفاوت آنها را به خاطر بسپارد. زیرا بسیاری از فیلسوفان نظریه های شبیه به هم دارند، با اندکی تفاوت که طراح سوال به همان تفاوت ها توجه دارد ! با رعایت این موارد سوال اسانی بود.

سوال ۴: مثل سال گذشته اهمیت درس ۴ و به خاطر سپردن تمامی معنای اتفاق و اجتماعی از دروس اول کتاب

سوال ۵: عقل نظری و عملی ، هر سال سوال کاملی از این بخش در فلسفه می بینیم. پیشنهاد می کنم دانش آموز به کتاب اکتفا نکند و سوالات این مورد را بیشتر تمرین کند و مثال های مختلفی به چشم ببینید تا تفاوت این دو عقل آشکار شود.

سوال ۶: نکته خاصی ندارد و سوال ساده ای  است. بنابراین یادگیری و تفاوت مراحل مختلف رشد عقل برای کنکور تیر توصیه می شود.

سوال ۷: در سوالات جای خالی توجه به متن کتاب بیشتر حس می شود و استفاده حداکثر از تمام دروس به چشم می خورد. پیشنهاد می کنم دانش آموز این امتحان را حتما برای کنکور تیر تحلیل کند.

سوال ۸ فقط نام بردن آن اصل است و جزو اصل های مهم است .

سوال۹ نکته ای ندارد و اسان است و تکرار سال های قبل و توجه به درس 1 را لازم داشت.

سوال۱۰ سوال ترکیبی از درس ۱ و ۳ است و از سوال های ترکیبی امسال است .

سوال۱۱ توجه به متن کتاب و نکته کنکور 

سوال۱۲ توجه به نکته مهم نظریه درس ۲ اشاره کرده است.

سوال۱۳ چالشی تر شده و نیاز به درک مفهومی دارد ، سوال از سطح متوسط بود.

سوال۱۴ همین طور سطح سوال بالا می‌رود و نیاز به درک چند بخش از کتاب دارد.

سوال۱۵ سطح متوسطی داشت.

سوالات ۱۶ تا ۲۱: این سوالات همانند سال های قبل در دسته سوالات مفهومی و موردی بودند. مثلاً در سوال ۱۸ می خواهد فقط بداند فیلسوفان چرا از معرفت شهودی هم بهره مند بودند! یا درس سوال ۱۹ فقط راجب خشوع و خشیتی که از علوم طبیعی حاصل می شود، سوال دارد نه از علت علوم طبیعی! پس در امتحانات نهایی فقط نکته ای که سوال می خواهد را باید نوشت و مصحح هم به آن نمره را تعلق می دهد. سوالات دیگر مقایسه ای و نام بردنی است و توجه زیادی به اصل های فلسفی معروف از جمله سنخیت و اجتماع نقیضین و علیت دارد.

 

Menu