گفت وگو با حمید نویدپور ؛ قهرمان پیوستگی دهم تجربی از ملکان

گفت وگو با حمید نویدپور ؛ قهرمان پیوستگی دهم تجربی از ملکان برتر تجربی

گفت وگو با حمید نویدپور ؛ قهرمان پیوستگی دهم تجربی از ملکان

نام و نام خانوادگی: حمید نویدپور

 مقطع و رشته تحصیلی: دهم تجربی

 نام شهر و استان :  ملکان - آذربایجان شرقی

 میانگین تراز :  ۶۴۶۷

 شغل و تحصیلات مادر : خانه‌دار - فوق دیپلم

 شغل و تحصیلات پدر : حسابدار -  لیسانس

 

مصاحبه گر : اکبر فیضی


چرا کانون را انتخاب کردید و چگونه با کانون آشنا شدید ؟  

من از طریق پیشنهادهای آشنایان و همچنین معاون آموزشی مدرسه‌مان، در قلم چی ثبت نام نمودم البته باید گفت که چون در خانواده‌ام افرادی بودند که با شرکت در آزمون‌های قلم‌چی در کنکور سراسری موفقیت را به دست آورده بودند بسیار تاثیرگذار بود و مرا به شرکت در این آزمون‌ها تشویق می‌کرد جدای این؛ جامعه آماری در قلمچی بالاتر است و سوالات به صورت استاندارد طراحی می‌شوند و همچنین به خاطر زمانبندی درست آزمون‌ها (یعنی دو هفته یک بار ) برنامه‌ریزی اصولی‌‌تر انجام می‌شود. این‌ها از دیگر موارد دلایل انتخاب قلمچی توسط من بود.


دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟  

من برای تثبیت آموخته‌های قبلی و همچنین برای اینکه بتوانم نقاط ضعف و قوت خودم را بشناسم و اشکالاتم را رفع بکنم به حضور مستمر در آزمون‌ها تاکید داشتم و تا جایی که امکان داشت در هیچ آزمونی تاکنون غیبت نکرده‌ام.


انگیزه شما از شرکت در آزمون‌های هدفگذاری چه بود ؟

هدف من از شرکت در آزمون‌های هدف گذاری این بود که برای آزمون پیش رو آمادگی کامل و بیشتری داشته باشم و با مرور کردن آموخته‌های قبلی اشکالاتم را پیدا کنم و آنها را تا روز آزمون رفع کنم فایده شرکت در این آزمون‌ها این بود که آمادگی‌ام برای آزمون اصلی بیشتر می‌شد و با تداعی‌گری روز آزمون استرسم کمتر می‌شد.

 

آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟  

بله من تا حد امکان در این آزمون‌ها شرکت می‌کنم البته برای بعد از پایان امتحانات نوبت اول برنامه ویژه برای این قسمت دارم.

 

نقش آموزشی خانواده بالاخص پدر و مادرتان چگونه بوده است ؟  

پدر و مادرم برای شرکت داشتن به صورت مستمر در آزمون‌ها تشویق می‌کنند و بعد از روز آزمون به همراه پدرم سوالات درس ریاضی را با هم حل می‌کنیم و اگر در آزمونی بنا به دلایلی افت داشته باشم به من دلگرمی می‌دهند و اشتیاقم را برای ادامه دادن این مسیر بیشتر می‌کنند.

 

 آیا از سایت کانون و مجله آزمون استفاده می‌کنید؟ کدام بخش‌ها برای شما جالب‌تر است؟

از سایت قلمچی برای دانلود نمونه سوالات استفاده می‌کنم که این نمونه سوالات در زمان کنونی (دی ماه) آمادگیم را برای امتحانات نوبت اول بالا برده است.  کارنامه اشکالاتم بیشترین تاثیر را در روند پیشرفت تحصیلی من دارند و با مقایسه کارنامه نفرات برتر شهرها و درصدهایشان اشتیاق و هدف‌گذاری‌ام برای آزمون‌های بعدی بیشتر می‌شود و همچنین با خواندن مصاحبه‌های نفرات برتر کنکور سعی می‌کنم از شیوه و روش‌های آنها در روند مطالعاتی خودم استفاده بکنم.


شرکت درآزمون‌های قلمچی چه دستاوردی برای شما داشت ؟

سرعت تحلیل و تست زنی سوالات ارتقا پیدا کرده است و با شرکت در آزمون‌ها برای دروس مدرسه نیز آمادگی کافی دارم و انگیزه‌ام برای شرکت مستمر در آزمون‌ها و سعی بر ارتقاء ساعت مطالعه‌ام  افزایش پیدا کرده است.


آیا مطابق برنامه راهبردی حرکت می‌کنید؟  چگونه برای دو هفته برنامه‌ریزی می‌کنید؟

برنامه مدرسه و آزمون‌ها تقریباً با هم هماهنگ هستند در صورتی که در آزمون‌ها مبحثی بوده که در مدرسه فعلا تدریس نکرده بودند با پیشخوانی کردن خودم را برای آزمون آماده می‌کردم در این صورت بعد از آزمون در صورتی که معلم آن درس را برای ما تدریس می‌کرد به خاطر آشنایی قبلی و پیشخوانی که داشتم بهتر می‌توانستم آن درس را یاد بگیرم. عصر هر جمعه برنامه هفته پیش رو  را در دفتر برنامه‌ریزی می‌نویسم و مطابق آن پیش می‌روم در صورتی که مشکلی پیش بیاید و نتوانم درسی را در زمان مقرر خودش بخوانم، زمانی را برای مطالعه دروس عقب افتاده در نظر می‌گیرم تا از آنها عقب نمانم.


نکات قوت شما کدام درس‌ هست روش مطالعه آنها را توضیح دهید؟ 

 در درس زیست منبع اصلی من برای مطالعه خود کتاب‌ درسی است و از نکاتی که به نظر خودم می‌تواند مد نظر طراح سوال باشد نکته برداری میکنم و با حل تست‌ها نکات آموزشی آن را در دفتر خودآموزی می‌نویسم و به سراغ تست‌های تسلطی در کتاب‌های سه سطحی می‌روم تا خودم را به چالش بکشانم.


آیا دفتر برنامه‌ریزی دارید؟ نظرتان در مورد این دفتر چیست ؟

بله دارم با تکمیل دفتر برنامه‌ریزی برنامه هفتگی هم خیلی منسجم است و سردرگمی در طول هفته جلوگیری می‌کند قبلاً که از این دفتر استفاده نمی‌کردم برای آزمون‌ها و برنامه هفتگی هم زمان کم می‌آوردم و در بعضی اوقات از دروس عقب می‌افتادم ولی از زمانی که با جدیت آن را پر می‌کنم مدیریت زمان و میزان ساعت مطالعه افزایش پیدا کرده است.


سر جلسه آزمون چگونه زمان خود را مدیریت می‌کنید؟ 

 با حل تست‌های زماندار قبل از روز آزمون مدیریت زمانی را انجام می‌دهم و با حل سوالات بیشتر و چالش برانگیز سرعت تحلیل سوالات را بالا می‌برم در سر جلسه آزمون ابتدا سوالاتی که برایم آسان هستند یا وقت کمی می‌گیرند آنها را پاسخ می‌دهم و سپس به سراغ سوالاتی که روش حل آنها را بلدم ولی زمان بیشتری می‌گیرند می‌روم و حل می‌کنم و در انتها زمانم را به سوالاتی اختصاص می‌دهم که چالشی هستند یا آنها را سفید گذاشته‌ام. 


تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دهید ؟ 

عصر روز آزمون پاسخ‌ها را از سایت برمی‌دارم و با پاسخ‌هایی که در پاسخ برگ داده‌ام مقایسه می‌کنم و میزان سوالات درست و اشتباهم را می‌سنجم و بعد از دریافت پاسخنامه تمام سوالات را بررسی می‌کنم تا نکات آموزشی آنها را در دفتر خودآموزی یادداشت کنم. من در تحلیل سوالات حتی سوالهایی که به آنها پاسخ صحیحی داده‌ام را بار دیگر میخوانم چرا که ممکن است حتی در این سوالات هم ، نکات آموزشی و حائز اهمیتی داشته باشد که من آنها را نمیدانستم‌.در حل سوالاتی که پاسخ اشتباه دادم ابتدا به سراغ آن مبحث در کتاب درسی می‌روم تا ببینم که آیا یادگیریم ناقص بوده است یا تست آموزشی کمی زدم و... بعد از رفع اشکال دوباره به سراغ سوالات می‌روم و سعی می کنم اینبار با دقت بیشتری سوال را حل کنم و اگر درست پاسخ ندهم از پاسخنامه برای رفع اشکال استفاده می‌کنم و در انتها به سراغ سوالات می‌روم که آنها را بدون پاسخ گذاشتم با بررسی دلیل سفید گذاشتن چنین سوالاتی سعی می‌کنم که آنها را برای آزمون بعدی رفع کنم.

 

شما از چه منابع کانون استفاده می‌کردید ؟ 

 من از دو مجموعه کتابهای آبی و سه سطحی استفاده می کنم کتاب‌های آبی برای تست های آموزشی من خیلی خوب هستند و چون در این کتاب سوالات قبلی آزمون‌های قلمچی تکرار شده است باعث می‌شود با شناخت و حل آنها نسبت به سوالات آزمون‌های پیش رو هم شناختی پیدا کنم. همچنین برای آمادگی بر آزمون‌های تستی مدرسه هم عالی هستند.من برای همه کتاب‌هایم کتاب‌های آبی را تهیه کرده‌ام.

در رابطه با کتاب های سه سطحی هم که این کتاب‌ها برای تسلط کامل عالی هستند و با به چالش کشاندن دانش آموز او را به شناخت سطح سوالات در روز آزمون راهنمایی می‌کند.


چه صحبتی با همکلاسی‌های خودتان دارید؟

با تلاش کردن هر چیزی امکان‌پذیر است اگر در آزمون نتوانستم مطابق با هدف گذاری خود عمل کنند ناامید نشوند و با تلاش مستمر در سعی در جبران آن داشته باشند برنامه‌ریزی خود را دقیق انجام دهند و خود را ملزم به انجام وظایفشان بکنند.

 

Menu