گفت و گو با ابوالفضل تقی زاده ؛ ازپنجم تا قبولی در تیزهوشان

با تلاش و پشتکار مستمر و تمرین و مرور موفق خواهید شد.

گفت و گو با ابوالفضل تقی زاده ؛ ازپنجم تا قبولی در تیزهوشان

نام و نام خانوادگی: ابوالفضل تقی زاده  

مقطع تحصیلی : هفتم

از چه سالی عضو کانون بوده اید: از دی ماه پایه پنجم

نام شهر و استان : ماکو،آذربایجان غربی

شغل و تحصیلات پدر :
راننده ترانزیت،لیسانس مهندسی عمران

شغل و تحصیلا مادر :‌
خانه دار،لیسانس روانشناسی عمومی

میانگین تراز:۶۲۵۵

 مصاحبه گر: زهرا سروش

 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه ای کسب کردند؟

از طریق خواهرم، پدرومادرم. خواهرم در کانون بوده اند ایشان از زمانی که در آزمون های کانون شرکت کردند نحوه مدیریت زمان و تست زنی را در کانون یاد گرفتند و همچنین در مدرسه هم پیشرفت خیلی خوبی داشتند.


دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟
شرکت کردن در آزمون ها باعث پیشرفت بیشتر من در مدرسه و نظم در مطالعاتم شد و همچنین مدیریت زمان و تست زنی را یاد گرفتم و بهترین دستاوردم تا الان از شرکت در آزمون های کانون قبول شدن در آزمون  تیزهوشان بوده است.


دلیل پیوستگی شما با آزمون‌های کانون چه بود؟
هدف اصلی من قبول شدن در کنکور سراسری است.شرکت کردن در آزمون ها  باعث می شود مطالعاتم محدود نباشد و شرکت در آزمون و سنجش خودم در کنار دیگران باعث می شود سطح تحصیلی خود را بدانم.برنامه راهبردی کانون خیلی زیبا مسیر یکسال تحصیلی ام را مشخص می کند.


پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی بود؟ چه کمکی به شما می کردند؟

مادرم،ایشان در پایه ششم برای من برنامه ریزی می کردند و مشکلات درسی ام را به من یاد می دادند و آزمون را باهم تحلیل و و بررسی می کردیم.


از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
کارنامه اصلی،کارنامه اشتباهات، کارنامه پروژه ای. کارنامه اصلی :رتبه و تراز میانگین کل دروس را در کشور شهر و به صورت تفیکیکی و در هر درس به صورت درصد چند از ده می توانستم مشاهده کنم و به من کمک می کرد برای آزمون بعد با اولویت بندی بهتری برنامه ریزی کنم. از کارنامه اشتباهات برای تحلیل آزمون استفاده می کردم و برای آزمون بعد تمرین بیشتری از آن مباحث حل می کردم.


مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می خواندید؟ چگونه برنامه‌ریزی می کردید؟
بله، دروس مدرسه را مطابق برنامه راهبردی در طول هفته به کمک مادرم برنامه ریزی می کردم و دروس استعداد تحلیلی را هم هر روز در برنامه ام می گذاشتم.

 
کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه بود؟ در مدرسه یا آزمون ها چه نمره ای برای این درس ها کسب می کردید؟
علوم و ریاضی. درسنامه درس را کامل و دقیق مطالعه می کنم و تمرین های متنوع و زیادی از آن مباحث حل می کنم. در مدرسه نمره کامل و در آزمون ها ۷۰ الی ۹۰ درصد کسب می کنم.


در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

ادبیات، تمرین هایی با سبک سوالات متفاوت حل می کردم.


تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دهید؟ جمعه یا در روزهای بعد از آزمون؟

جمعه، تحلیل آزمون را کامل انجام می دادم تا در طول هفته درس های مربوط به همان روز را مطالعه و تمرین کنم.


اگر به بودجه‌بندی برنامه‌ی آزمون نمی‌رسیدید چگونه جبران می‌کردید؟

 در ایستگاه های جبرانی جبران می کردم. و درآزمون سوالاتی را که نمی دانستم به هیچ وجه پاسخ نمی دادم تا نمره منفی نگیرم.


در سال ششم چه کارهایی کردید که باعث موفقیت شما در آزمون تیزهوشان شد؟

تمرین و مرور بسیار داشتم.


در سال ششم روزی چند ساعت درس می‌خواندید؟

3 الی 4 ساعت تیزهوشان 2و  ساعت دروس مدرسه.


درس استعداد تحلیلی را با چه روشی می‌خواندید؟

ابتدا درسنامه را مطالعه می کردم و و تعدادی تست آموزشی حل می کردم و بعد از تسلط در مبحث تست زمان دار حل می کردم.


هر روز معمولاً چقدر برای استعداد تحلیلی وقت می‌گذاشتید و‌ چقدر تست تمرین می‌کردید؟

۲ الی ۳ ساعت، حداقل ۵۰ تست حداکثر ۵۰۰تست حل می کردم.

 
چگونه بین مطالعه‌ی درس‌های مدرسه و درس استعداد تحلیلی(هوش) تعادل را حفظ می‌کردید؟
برنامه راهبردی در ایجاد تعادل بین هوش و درس های مدرسه خیلی به من کمک می کرد ۳ الی ۴ ساعت برای تیزهوشان قرار می دادم و ۲ ساعت برای درس های مدرسه می گذاشتم.


دفتر برنامه‌ریزی را تکمیل می‌کنید؟ دفتر برنامه‌ریزی چه کمکی به شما می‌کند؟

بله، دفتر برنامه ریزی باعث ایجاد تعادل و نظم در مطالعاتم می شد کارهایم را در آن به کمک مادرم می نوشتم و کارهایی را که به پایان می رساندم را علامت می زدم.

 
هر روز معمولاً چقدر برای استعداد تحلیلی وقت می‌گذاشتید و‌ چقدر تست تمرین می‌کردید؟
۳ الی ۴ ساعت ۵۰ الی ۵۰۰ تست حل می کردم.


اگر در درسی نمره‌ی 20 نمی‌گرفتید، واکنش پدر و مادرتان چه بود؟

پدر و مادرم ناراحت می شدند، و می گفتند خودت را محدود به درس هایی که نمره کامل می گیری نکن و برای درس هایی هم که چالش داری تلاش و تمرین بیشتری انجام بده.


آیا در امتحانات نیم‌سال اول تمرین تستی هم داشتید؟ تست جدید می‌زدید یا تست‌های نشان‌دار را کار می‌کردید؟

بله، تست های نشان دار را دوباره حل می کردم و تست جدید هم می زدم.
 

آیا در دوران طلایی نوروز برای قبولی در آزمون تیزهوشان برنامه‌ی مشخصی داشتید؟

بله، برای عید یک برنامه کامل  برای هوش در نظرگرفتم و حتی بخاطر آزمون تیزهوشان من به مسافرت هم نرفتیم.تعطیل بودن مدرسه هم باعث می شد مطالعه و تعداد تست بیشتری بتوانم حل کنم.


در ماه آخر روزانه چند تست می‌زدید و چگونه تست‌ها را تحلیل می‌کردید؟

بین ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ تست حل می کردم. سوال های اشتباه و نزده را با پاسخنامه بررسی می کردم.

 
هدف شما از اینکه دوست داشتید در مدارس تیزهوشان قبول شوید چه بود؟

پیشرفت در درس ها، کنار دوستان تلاشگر و باهوش قرار بگیرم و در کنار دبیران خوب رقابت سالم اول با خودم و بعد با دوستانم داشته باشم.



چه تفریح و سرگرمی در سال قبل داشتید؟
در ساعتی که در برنامه ام برای تفریح اختصاص داده بودم استراحت می کردم به دوچرخه سواری و بازی با دوستانم می پرداختم.


دستاورد یا مهارت غیر درسی هم داشتید یا دارید؟

بله، کلاس نقاشی،خوش نویسی وطراحی می رفتم.


وقتی در طول سال خسته می‌شدید یا انگیزه‌تان را از دست می‌دادید، برای بیشتر شدن انگیزه‌تان چه کار می‌کردید؟با خودتان رقابت می‌کردید یا با دوستانتان؟ چگونه با خودتان رقابت می‌کردید؟ از طریق افزایش ساعت مطالعه یا افزایش نمره‌تان در آزمون؟
با خودم صحبت می کردم و خودم را تشویق می کردم و به خودم می گفتم اگر در مدرسه تیزهوشان قبول شوی در کنار دبیران و افرادی که تلاشگر و  درس خوان  قرار می گیری. اکثر اوقات با خودم رقابت می کردم و بعد با دوستانم که آن هم رقابت سالمی بود. وقتی ترازم خوب می شد به خودم حسادت می کردم و می گفتم در آزمون بعد باید بهتر شوی از طریق افزایش مطالعه و بالا بردن نمره و تراز.


از کدام‌یک از معلم‌های خودتان می‌خواهید تشکر کنید؟ دلیل تشکر شما چیست؟

سرکارخانم محمودی جناب آقا حضرتی، تشکر فراوان از پدر ومادرم که آنها هم به نوعی بهترین معلم من بوده اند. خانم محمودی روش درست حل سوالات در آزمون را به من یاد دادند و جناب آقا حضرتی مدیریت زمان در حل سوالات را به من آموزش دادند و آموزش ایشان باعث موفقیت من در کنترل زمان آزمون ها شد.


قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می خواندند؟ چه کتاب‌هایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟

بله، کتاب داستان و کتاب های اول ابتدایی خواهرم. از چهار سالگی خواندن ونوشتن را یاد گرفتم. بله، کتاب های دانستی متناسب با سن خودم را مطالعه می کنم.


از چه زمانی برای قبولی در تیزهوشان جدی شدید؟

بعد از نیمسال اول پایه پنجم.


کدام بخش مجله آزمون برای شما جالب بود؟

مصاحبه های رتبه برتر های کنکور و آزمون تیزهوشان. من از روش های مطالعاتی و تست زنی دانش آموزانی که تیزهوشان قبول شدند استفاده می کردم.

Menu