گفت و گو با ایلیا علی ین ؛ از پایه‌ی ششم تا قبولی در تیزهوشان

پیوستگی در آزمون‌های کانون به دلیل این که مطالب چندین و چند بار تکرار می‌شوند باعث ثبات یادگیری مطالب می‌شود. من با شرکت مداوم در این آزمون‌ها توانستم نقاط ضعف خود را شناسایی و برطرف کنم.

گفت و گو با ایلیا علی ین ؛ از پایه‌ی ششم تا قبولی در تیزهوشان

نام و نام خانوادگی : ایلیا  علی ین 

مقطع و رشته : هفتم

نام شهر و استان: بندر کنگان، بوشهر

میانگین تراز : 7020

از چه سالی عضو کانون بوده : سال ششم و هفتم

شغل و تحصیلات مادر: خانه دار- کارشناس زبان و ادبیات فرانسه

شغل و تحصیلات پدر : مدیر فنی و مهندسی کارخانه سیمان کنگان – مهندسی مکانیک - گرایش جامدات

 

مصاحبه‌گر : عیسی گلابی

 

  1. شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟
  2. در سال گذشته که برای آزمون تیزهوشان درس می خواندم خانواده ام خیلی به دنبال آزمون های هدف مند بودند که بتوانم خودم را در طی این مسیر بارهاو بارها مورد ارزیابی قرار دهم و از طریق مادر یکی از دوست هایم متوجه شدیم که آزمون های کانون در شهر ما هم برگزار می شود.

  3. در دوران امتحانات از کدام کتاب های کانون استفاده می کنید؟ 
  4. من همیشه ابتدا بر کتاب درسی مسلط می شوم و سپس درس نامه  کتاب آبی را مطالعه می کنم و بعد شروع به حل کردن سوالات و تست های کتاب آبی می کنم.پس از این که تست های کتاب آبی را تمام کردم به سراغ کتاب های سه سطحی که سطحی بالاتر از کتاب های آبی دارد می روم.

  5. آیا از نمونه سوالات موجود در سایت کانون استفاده می کنید؟ 
  6. بله قطعا با توجه به تجربه ای که سال گذشته در مورد استفاده از این نوع سوالات داشتم امسال هم حتما از این امکانی که کانون قلم چی برای ما فراهم کرده است استفاده می کنم. علاوه بر آن امکانی در صفحه شخصی وجود دارد به نام آزمونک مبحثی که سال گذشته خیلی زیاد از آن استفاده می کردم در این قسمت با توجه به درسی که انتخاب می کردم می توانستم به هر تعداد که می خواهم آزمون بدهم. 

  7. دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟
  8. مهم ترین دستاورد من یادگیری روش صحیح درس خواندن و مدیریت زمان است. راستش زمانی که برای آزمون آماده می شوم و کتاب های کانون را مطالعه می کنم همیشه با سوالات جدید روبرو می شوم و می توانم همه جوره خودم را به چالش بکشم و یک موضوع را با انواع و اقسام سوالات بررسی کنم این ویژگی بسیار خوب کانون به من یاد داد که متن کتاب را به طورکامل مطالعه کنم و حواسم باشد که تمام قسمت های کتاب نکته هایی دارد که من نباید ساده از کنار آنها بگذرم.

  9. آیا در آزمون های کانون غیبت داشته اید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون ها چه بود؟ 
  10. خیر نه تنها در آزمون های کانون بلکه در مدرسه هم هیچ گاه غیبت نمی کنم و اعتقادم بر این است که غیبت باعث می شود از روند کار خارج شوم و به نتیجه مطلوب دست پیدا نکنم.  حتی به طور مستمر در جلسات هفتگی و سخنرانی های آقای قلم چی هم شرکت می کنم.
  11.  
  12. پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی بود؟ چه کمکی به شما می کنند؟ 
  13. مادرم در منزل پشتیبان درسی و برنامه ریزی ام هستند و پا به پای من در رسیدن به این موفقیت همراه و همیار هستند و پدرم هم در طول این مسیر همیشه  با صحبت های دوستانه به من انگیزه می دهند.

  14. تحلیل آزمون را چگونه انجام می دهید؟
  15.  بعد از این که کارنامه آزمون روی سایت بارگزاری شد و دفترچه پاسخ نامه تشریحی روی سایت قرار گرفت ابتدا پاسخ هایی که درست زده ام و یا نادرست جواب داده ام و حتی آن هایی را که پاسخ نداده ام را روی دفترچه کاغذی مشخص می کنم.سپس سوالاتی را که نزده ام و یا اشتباه زده ام را دوباره با دقت بیشتری حل می کنم. بعضی از سوالات را درست جواب می دهم و آن هایی را که برای بار دوم اشتباه زده ام با استفاده از پاسخ نامه مطالعه می کنم و سعی می کنم آن مبحث را دوباره مطالعه داشته باشم.

  16. مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می خوانید؟ چگونه برنامه‌ریزی می کنید؟ 
  17. بله من هر روز با توجه به برنامه راهبردی قسمتی از وقتم را در روز به درس خواندن برای آزمون های کانون قرار می دهم. علاوه بر برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی شخصی خودم را دارم. 

  18. چرا با این که در آزمون تیزهوشان قبول شدید و به مدرسه‌ی تیزهوشان رفتید، پیوستگی‌ خود را به آزمون‌ها حفظ کردید؟ 
  19. چون قبولی من در مدرسه تیزهوشان تازه شروع راه موفقیتم است. و کانون یک عامل مهم در کنار تمام عوامل موثر در قبولی ام است و من باید برای رسیدن به هدف اصلی ام هم چنان قوی بمانم و قوی تر شوم. به نظرم کانون جایی است که می تواند در این امر من را به شیوه درست و کارشناسی شده همراهی کند.

  20. پیوستگی در آزمون ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
  21. پیوستگی در آزمون های کانون به دلیل این که مطالب چندین و چند بار تکرار می شوند باعث ثبات یادگیری مطالب می شود. من با شرکت مداوم در این آزمون ها توانستم نقاط ضعف خود را شناسایی و برطرف کنم و نقاط قوتم را هم چنان قوی نگه دارم.

  22. آیا در آزمون های هدف گذاری شرکت می کنید؟
  23.  بله در این آزمون ها به طور مداوم شرکت می کنم و پیشنهاد پشتیبان آموزشی ام این بود که در این آزمون ها شرکت کنم. 

  24. آیا در آزمون های مشابه پارسال شرکت می کنید؟ 
  25. بله آزمون های مشابه پارسال به دلیل این که از نظر محتوا خیلی شبیه آزمون اصلی است انجام این آزمون در اولین فرصت باعث می شود که اگر در جایی ضعف یا یادگیری ناقصی دارم آن را برطرف کنم. 

  26. آیا برنامه‌ی مدرسه با برنامه‌ی آزمون هماهنگ بود؟ چگونه بین این دو برنامه هماهنگی ایجاد می‌کردید؟ 
  27. گاهی اوقات خیر ولی سعی می کردم مطالبی را که هنوز نخوانده ایم پیش خوانی کنم. روز بعد از آزمون مطالب آزمون بعدی را در دفترچه ام یادداشت می کردم و سعی می کردم روزانه ابتدا در کتاب آبی و اگر فرصت می شد کتاب سه سطحی، سوالات و تست های مربوط به آن درس را انجام دهم و در روز های قبل آزمون اگر فرصت می کردم سوالاتی که از این دو کتاب انجام نداده بودم را تمام می کردم. 

  28. اگر به بودجه‌بندی برنامه‌ی آزمون نمی‌رسیدید چگونه جبران می‌کردید؟ 
  29. زمان هایی هم پیش می آمدکه با توجه به حجم درس ها و امتحانات مدرسه به بودجه بندی نمی رسیدم در این جور مواقع سعی می کردم حداقل با مطالعه درس نامه های کتاب های آبی این ناهماهنگی را جبران کنم.

  30. در سال ششم چه کارهایی کردید که باعث موفقیت شما در آزمون تیزهوشان شد؟ 
  31. برنامه ریزی و پشت کارم به نظرم اولین رمز موفقیتم در آزمون تیزهوشان بود. برای قبولی در آزمون امیدوار بودم و تمام تلاشم را می کردم که با تمرکز روی هدفم وسط راه خسته نشوم.

  32. در سال ششم روزی چند ساعت درس می‌خواندید؟ آیا در روزهای تعطیل بیشتر درس می‌خواندید؟ چقدر؟ 
  33. شروع آمادگی من برای آزمون از تیرماه قبل از ورود به پایه ششم بود و به صورت مستمر روزی 4 الی 5 ساعت تست می زدم با شروع سال تحصیلی چون به این روال درس خواندن عادت کرده بودم اصلا با وجود درس های مدرسه و امتحانات نهایی فشاری را احساس نمی کردم. علاوه بر آن واقعا سوالات هوش را دوست داشتم و خیلی اوقات برای من جنبه سرگرمی داشت. بله روزهای تعطیل بیشتر تست می زدم و اگر از برنامه ام در طول هفته گذشته عقب بودم حتما آن را جبران می کردم. در روزهای آخرو نزدیک آزمون تیزهوشان هم ساعت مطالعه و تست زنی من خیلی بیشتر شده بود حتی بعضی اوقات فراموش می کردم که چه مدت در حال مطالعه هستم.

  34. تلاش و سخت‌کوشی و تمرین مداوم چقدر در موفقیت شما نقش داشته است؟ 
  35. خیلی زیاد به نظرم آمادگی در آزمون تیزهوشان روش صحیح درس خواندن را بهتر به من یاد داد و در نهایت منجر به رسیدن به هدفم شد. ولی من قبولی در آزمون را پایان راه نمی دانم بلکه مسیر موفقیت برای من تازه شروع شده و من تازه در ابتدای راه قرار دارم.

  36. آیا پدر و مادرتان کانونی بودند؟ یا از قبل با کانون آشنا بودند؟چگونه؟ 
  37. پدرم بله دو سال دانش آموز کانونی بودند و در زمان دانشجویی تقریبا دو سال پشتیبان آموزشی کانون بودند.

  38. آیا پدر و مادرتان در برنامه‌ریزی درسی به شما کمک می‌کنند؟ چگونه؟
  39. بله مادرم مانند یک دوست و هم کلاسی با تجربه در کنارم بودند و هستندو همیشه از تجربه و راهنمایی های ایشان استفاده می کنم. پدرم هم با راهنمایی های ارزشمند و دوستانه خود مسیر را برای من هموار می کنند. 

  40. اگر در درسی نمره‌ی کامل نمی‌گرفتید، واکنش پدر و مادرتان چه بود؟ 
  41. قطعا کمی ناراحت می شوند ولی همیشه توصیه می کنند که برای آزمون بعدی تلاشم را بیشتر بکنم.

  42. هدف شما از این که دوست داشتید در مدارس تیزهوشان قبول شوید چه بود؟ 
  43. به خاطر این که می دانستم سطح علمی در مدارس تیزهوشان خیلی بالاتر از مدارس عادی است و رقابت در این مدارس بین دانش اموزان خیلی بالاتر است.

  44. دستاورد یا مهارت غیر درسی هم داشتید یا دارید؟ 
  45. بله من حتی در زمانی که برای آزمون تیزهوشان درس می خواندم به کلاس زبان و موسیقی هم می رفتم.

  46. با خودتان رقابت می‌کردید یا با دوستانتان؟ چگونه با خودتان رقابت می‌کردید؟ از طریق افزایش ساعت مطالعه یا افزایش نمره‌تان در آزمون؟ 
  47. قطعا با خودم رقابت داشته ام و دارم و همیشه سعی می کنم نسبت به گذشته خودم پیشرفت داشته باشم. اگر در آزمون های مدرسه یا کانون متوجه شوم جایی ایراد دارم و باعث کم شدن نمره من در آن درس شود حتما پیگیری می کنم تا اشتباهم را جبران کنم.

  48. از کدام‌یک از معلم‌های خودتان می‌خواهید تشکر کنید؟ معلم چه درسی هستند؟ دلیل تشکر شما چیست؟ 

جا دارد در ابتدا از پدر و مادرم که نزدیک ترین افراد و موثر ترین کسانی هستند که من را در این مسیر از ابتدا تا به حال همراهی کرده اند ، تشکر وقدردانی کنم. از استادم جناب آقای رجب زاده که مدرس تیزهوشانم بودند و تا آخرین لحظه در کنارم بودند و قطعاً ایشان هم سهم بزرگی در قبولی ام در آزمون داشتند و در پایان از تمام دبیران محترم امسال و کادر مدرسه علامه حلی هم تشکر می کنم  و برای همگی آرزوی سلامت و موفقیت دارم.


  1. کدام بخش مجله آزمون برای شما جالب بود؟
  2. قسمت هایی که آقای قلم چی راه کارهایی برای پیشرفت معرفی می کنند برای من خیلی جذاب است. 

در پایان جا دارد که از مدیر نمایندگی کانون قلم چی در شهرستان کنگان جناب آقای گلابی تشکر ویژه داشته باشم که از همان ابتدا پی گیر پیشرفت و روند تحصیلی ام هستند و همیشه بعد از موفقیت هایم همانند خانواده ام برای من خوشحال می شوند و با حمایت ها و راهنمایی هایشان باعث دل گرمی ما بودند و هستند برای ایشان آرزوی موفقیت و سلامتی دارم.

 

 

Menu