گفت‌و‌گو با هستی بابائی؛ رتبه 24منطقه 3تجربی کنکور 1402-خرمدره

گفت‌و‌گو با هستی بابائی؛ رتبه 24 منطقه 3 تجربی کنکور 1402

گفت‌و‌گو با هستی بابائی؛ رتبه 24منطقه 3تجربی کنکور 1402-خرمدره


نام و نام خانوادگی : هستی بابائی

رتبه کنکور : رتبه ۲۴ منطقه ۳ تجربی کنکور 1402

رشته و دانشگاه قبولی : پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

نام شهر و استان : خرمدره ، زنجان

سال‌های حضور در کانون : 4 سال (ششم، نهم ،یازدهم، دوازدهم)

تعداد کل آزمون‌ها : ۱۱۵ آزمون

شغل و تحصیلات مادر : فرهنگی ، فوق لیسانس

شغل و تحصیلات پدر : کارمند ، لیسانس

درصدهای کنکور 1402

کنکور دی ماه:  زیست:  ۷۱%     فیزیک:  ۶۲%     شیمی:  ۵۱%     ریاضی:  ۲۰%     زمین شناسی:  ۶۰%

کنکور تیر ماه:   زیست:  ۷۹%    فیزیک:  ۵۳%    شیمی:  ۵۰%    ریاضی:  ۳۳%    زمین شناسی:  ۵۰%

تراز سوابق تحصیلی :  ۱۱۰۷۳

تراز کنکور :  ۱۱۲۵۵

 

مصاحبه‌گر : صفا شیدایی


نمرات امتحانات نهایی شما چند بود؟

فیزیک، شیمی، ادبیات و عربی :  ۲۰

ریاضی، زیست و زبان انگلیسی : ۱۹.۷۵

دین و زندگی : ۱۹.۲۵

هویت : ۱۹  و سلامت : ۱۸.۲۵


  1. آیا در آزمون هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می‌کردید؟ دلیل آن چیست؟
  2. بله، آزمون مشابه پارسال دید بهتری نسبت به عملکردم در طول ۲ هفته به من می‌داد و در این شرایط می‌توانستم نتیجه‌ی آزمون جمعه را بهتر پیش بینی کنم و اگر ضعفی داشتم آن را برطرف می‌کردم. با اینکه گاهی به مباحث آزمون هدف گذاری نمی‌رسیدم اما سعی می‌کردم تا جایی که امکان دارد، شرکت داشته باشم و تست های مختلفی ببینم.

 

  1. از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ چرا؟
  2. از کارنامه ۵ نوع درس و پروژه ای. کارنامه ۵ نوع درس کمک می‌کرد که وقت خود را بین دروس مختلف تقسیم کنم و با کارنامه پروژه ای هم روند مطالعاتی و پیشرفت و پسرفت خود را بررسی می‌کردم.
     

  3.  برنامه شما برای دوره امتحانات چه بود؟ 
  4. در دوره امتحان مطالعه تستی من صفر نشد، البته نسبت به دوره‌های عادی کمتر شده بود. این به دلیل اهمیت معدل و نمره‌های امتحانی بود، بالاخره تاثیر 40%، تاثیر کمی نبود، پس من هم مطالعه تستی خود را کم و مطالعه تشریحی‌ام را بیشتر کردم. 
  5. من نسبتا کندخوان بودم و اکثر زمان فرجه امتحانات به مطالعه تشریحی می‌گذشت به ویژه دروس عمومی.
    برای درس‌های اختصاصی ابتدا کتاب را روزنامه‌وار مطالعه و روخوانی می‌کردم و سپس با تست زنی مطالب را جمع بندی می‌کردم تا هم برای امتحان آماده شوم و هم مطالعه کنکوری داشته باشم.
  6. برای درس‌های عمومی از همان روزی که از امتحان برمی‌گشتم شروع به مطالعه درس امتحان بعدی می‌کردم. یادم است برای درس دین و زندگی از 2هفته قبل شروع کرده بودم تا بتوانم کامل یاد بگیرم. البته در این 2 هفته حداقل نصف روز را به مطالعه درس دینی اختصاص می‌دادم و مابقی را آزمون‌های جمع بندی کار می‌کردم و مطالب فرّار دروس اختصاصی را مرور می‌کردم. بعضی روزها هم سهم دینی بیشتر می‌شد.
  7.  

  8. روش مطالعه درس‌هایی که نقطه قوت شما بودند، چگونه بود؟
  9. نقطه قوت من زیست شناسی بود. تا اوسط پایه یازدهم درصد بالایی در این درس نداشتم و پس از آن تصمیم گرفتم که روش مطالعه را تغییر بدهم. تمرکز روی کتاب درسی را بیشتر کردم و وقت زیادی روی شکل ها گذاشتم تا خود به شخصه نکات را استخراج کنم و نتیجه بخش بود.
     
     
  10. در ماه آخر برای درس‌هایی که نقطه قوت‌تان بودند، چکار کردید؟ 
  11. تورق سریع، کار کردن تست های نشاندار و حل آزمون های مختلف
     
     
  12. در ماه آخر برای درس‌هایی که نقطه ضعف‌تان بودند، چکار کردید؟ 
  13. برای این درس‌ها مرور بیشتری داشتم و تست های نشاندار کار کردم.



  1. روزی چند ساعت درس می‌خواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می‌دادید؟
  2. در روزهای مدرسه ۵ الی ۶ ساعت که در دوران امتحانات و روزهای خاص گاهی به ۷ ساعت هم می رسید و روزهای تعطیل بالای ۱۰ ساعت. در ماه‌های آخر هم ساعت مطالعه‌ام به شدت کم شده بود. پس از دی خستگی شدیدی به سراغ من آمد و تا روز کنکور هم ادامه داشت و کیفیت مطالعاتی من را به شدت کاهش داد.
     
     
  3. آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دادید؟ چه کارهایی می‌کردید؟
    بله، سعی می‌کردم بیشتر با خواهرم وقت بگذرانم. سریال و فیلم تماشا می‌کردم و به خانه مادربزرگ و پدربزرگ می‌رفتم.در صفحه مقطع هم گاهی فعال بودم‌.


  4. نظر شما در مورد آزمون‌ها و برنامه راهبردی چیست؟
  5. به نظر من نقاط قوت برنامه راهبردی این است که می‌توان با پیشروی با آن مرور مناسبی داشت.
  6. من در آزمون‌ها شرکت کرده و آزمون را در سال دوازدهم غالبا بعد از ظهر جمعه آزمون تحلیل می‌کردم. اما در پایه یازدهم گاهی نمی‌رسیدم که تحلیل آزمون را انجام دهم‌‌. در آزمون‌ها من از تکنیک ضربدر منها استفاده می‌کردم.


در مورد روش تحلیل آزمون توضیح دهید.

من آزمون‌ها را حضوری شرکت می‌کردم و بعد از برگشت از جلسه و استراحت تا زمانی که پاسخنامه روی سایت قرار بگیرد، در صفحه مقطع پیام‌های ارسالی را که در مورد سطح دشواری سوالات و پاسخگویی‌ها بود، می‌خواندم. با این کار ابتدا یک برآورد از عملکرد خودم به دست می‌آوردم تا ساعت 15 که کارنامه آماده می‌شد و بررسی می‌کردم.
با قرار گرفتن پاسخنامه، به سراغ تحلیل آزمون می‌رفتم. در تحلیل آزمون، من همه سوالات، چه درست و چه غلط را می‌خواندم و در مورد سوالات درست اگر نکته‌ای بود یادداشت می‌کردم.

در ریاضی با توجه به سطح خودم، سوالات غالباً دشوار بود و به همین دلیل هم سوال و هم پاسخ را در دفترم می‌نوشتم که همین کار باعث شد با وجود دشواری درس ریاضی در کنکور تیر، بتوانم درصد بالاتری نسبت به کنکور دی‌ماه خودم کسب کنم.

در دوران جمع بندی از این دفتر خیلی استفاده کردم. در یک ماه پایانی به صورت مداوم این دفتر را مرور می‌کردم و نکات مهم را یادداشت می‌کردم و به عبارتی این دفتر رفته رفته خلاصه‌تر می‌شد و نکات مهم‌تری برایم داشت که با مرور مستمر سعی کردم یادم نرود.


  1. پیشنهادی برای دانش آموزان دارید؟
  2. توصیه می‌کنم فشار مضاعف بر خود وارد نکنند. خود را با دیگران مقایسه نکنند. برای مثال من به این دلیل که احساس می‌کردم دهم و یازدهم را به طور جدی مطالعه نکرده ام در طول پایه دوازدهم حسرت می خوردم و مطمئن بودم که نمی‌توانم نتیجه خوبی کسب کنم و اوایل سال خود را محدود کرده بودم و این باعث خستگی شدیدی در من شد که مشکلات زیادی را برایم به بار آورد‌. البته من از ابتدا به کنکور فکر می‌کردم اما جدیت من اسفند سال یازدهم بود‌.
     
     
  3. کدام بخش مجله آزمون برای شما جالب بود؟
  4. مصاحبه با رتبه‌های برتر
    ساعات مطالعه رتبه‌های برتر برایم مهم‌ بود. شاید میزان مطالعه خیلی نکته کلیدی نباشد ولی برای من داشتن ساعت مطالعه ایده‌آل مهم بود. همچنین تعداد تست و روش مطالعه هم برایم مهم بود.
    من فکر می‌کنم این مصاحبه با رتبه‌های برتر کنکوری کمک کننده است.


  5. روز قبل از کنکور چگونه گذشت؟ چه کارهایی کردید؟
  6. روز قبل از کنکور سوالات کنکور ریاضی را بررسی کردم. سعی کردم شب زود بخوابم و ساعت ۱ بامداد با سردرد شدیدی بیدار شدم و از مادرم کمک خواستم و در این شب سرنوشت ساز در کنارم بودند و کمک بسیاری کردند تا آرام بگیرم.
     
     
  7. جلسه کنکور چگونه بود؟ 
  8. در کنکور دی ماه تا اتتهای دفترچه سوم همه چیز خوب بود تا اینکه با سوالات ریاضی مواجه شدم و تمرکز خود را به شدت از دست دادم و سوالات ساده را اشتباه حل کردم. حتی به یاد دارم که یک دوم ضرب در یک پنجم را دو پنجم به دست می‌آوردم و چندین سوال را اینگونه از دست دادم. 
  9. در کنکور تیر ماه صندلی من کنار پنجره و زیر کولر بود و آفتاب چشمانم را اذیت می‌کرد . در میانه کنکور هم باد از پنجره می‌وزید و مجبور شدم بلند شوم و پنجره را ببندم. مهم این است که خود را با شرایط سازگار کنیم.
     
     
  10. اگر مجدد به سال قبل برگردید، چه کاری انجام می‌دهید؟
  11. سعی می‌کردم برنامه دقیق تری داشته باشم و وقت بیشتری را برای آرامش خود صرف کنم.

 

برنامه شما برای دوران جمع‌بندی چگونه بود؟ 

در دوران جمع بندی کنکورهای سال‌های گذشته را کار می‌کردم و مرور سریعی بر مباحثی که فراموش کرده بودم داشتم. دفتری که سوالات دشوار آزمون‌ها را در طی دو سال یادداشت کرده بودم در این دوران مرور کردم تا تیپ‌های دشوار را به خاطر بسپارم. 


مباحث فراموش شده را چگونه شناسایی می‌کردید؟

براساس آزمون‌هایی که کار می‌کردم، می‌فهمیدم کدام قسمت‌ها را فراموش کرده‌ام. همچنین وقتی به سوالات پاسخ می‌دادم، اگر سرعت پاسخگویی‌ام پایین بود فکر می‌کردم د ر آن مبحث دچار فراموشی شده‌ام. اگر تستی از آن مباحث باقی مانده بود برای تمرین دوباره کار می‌کردم.


  1. در هفته تورق سریع چه کارهایی انجام دادید؟
  2. به دلیل اینکه آخرین آزمون جمع بندی من نتیجه مطلوبی نداشت این هفته را در ناامیدی کامل به سر بردم و ساعت مطالعه خود را کاهش دادم و سعی کردم خوابم را تنظیم کنم تا روز کنکور با مشکل مواجه نشوم.

من با تحلیل آزمون‌ها متوجه شدم بیشتر تعداد غلط‌هایم مربوط به سوالات ساده است و این روال تکرار و بیشتر هم می‌شد. یعنی یکسری اشتباهات مثلا در محاسبات جمع و تفریق داشتم، با وجود اینکه تسلطم بر مبحث کافی و خوب بود. در این مورد با مادرم مشورت کردم و به این نتیجه رسیدیم یک خستگی مفرط در من بوجود آمده که منجر به کاهش تمرکزم شده است. به همین دلیل هم تصمیم گرفتیم در هفته پایانی روی آرامش روانی خودم متمرکز شوم، چون می‌دانستم تمام مباحث را بلد هستم و استرس مانع استفاده از دانشم برای پاسخگویی می‌شد.


در مورد روش مطالعه زیست توضیح دهید.

من در سال یازدهم فقط متن کتاب درسی را می‌خواندم و بعد سراغ درسنامه و تست می‌رفتم. عدم توجه کافی به تحلیل تست‌ها باعث می‌شد در آزمون‌ها به سوالاتی برخورد کنم که نکات زیادی دارند و من آنها را بلد نبودم و به آنها دقت نکرده بودم.

به همین دلیل تصمیم گرفتم روی نکات ریز در درس زیست تمرکز کنم. به همین دلیل سراغ شکل‌ها رفتم، شاید بتوانم بگویم روی هر شکل از کتاب زیست حداقل 15دقیقه وقت می‌گذاشتم و نکات ریز آن را استخراج و یادداشت می‌کردم.

در روش مطالعه‌ام هم روی نکات و متن کتاب و تست زنی تمرکز کردم و همچنین تعداد تست‌هایم را بیشتر کردم.

در کل می‌توانم بگویم در ساعات مطالعه هفتگی من درس زیست بیشترین ساعت را به خود اختصاص می‌داد.


از کدام کتاب‌های کانون استفاده کردید؟

من از کتاب‌ سه سطحی فیزیک استفاده کردم. خیلی هم راضی بودم. این کتاب در عین کم بودن سوالات، اگر در یک مبحث به همه سوالات آن پاسخ داده شود، باعث تسلط کافی در آن مبحث می‌شود. از نظر تنوع تیپ و تست، این کتاب کامل است.

به نظرم این کتاب برای دانش آموزانی که در تست زدن کند هستند، زمان کافی ندارند و همچنین برای جمع بندی مطالب مفید است.


چرا پیوستگی در آزمون‌ها برای شما مهم بود؟

من حضور در آزمون‌های کانون را از سال ششم، به منظور آماده شدن برای آزمون تیزهوشان شروع کردم. ولی در آن سال پذیرفته نشدم و این مسئله یک ناامیدی در من ایجاد کرد که این ناامیدی باعث شد تا در سال‌های هفتم تا نهم سخت درس بخوانم و تصمیم صریح به موفقیت در آزمون ورودی سال دهم بگیرم.

در سال نهم به دلیل جو رقابتی مجددا در آزمون‌ها شرکت کردم، چون درس اولویت من بود.

در سال‌های یازدهم و دوازدهم هم که در آزمون‌ها ثبت نام کرده بودم، همه را به صورت حضوری شرکت می‌کردم. چون شرکت حضوری در آزمون به دلیل شرایط آزمون و حضور جمعی به واقعیت نزدیک‌تر است.

در منزل شاید من حتی در حد 5دقیقه زمان اضافه بگذارم ولی در جلسه حضوری با وجود اجبار و نظم قطعا این اشتباه را نخواهم داشت. در کل شرکت حضوری تداعی کننده شرایط جلسه کنکور بود. مثل شلوغی جلسه آزمون، نشستن بلندمدت روی صندلی و پاسخگویی به سوالات و... که همگی باعث مدیریت بهتر شرایط آزمون می‌شد.


Menu