نام و نام خانوادگی: علیرضا عوض خواه
رتبه منطقه سال 1402: 1281
رتبه کشوری سال 1402: 2777
رشته و دانشگاه قبولی:پزشکی- دانشگاه علوم پزشکی گیلان/رشت
نام شهر و استان: املش-گیلان
میانگین تراز: 6800
از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است:4 سال عضو کانون بودم
90 آزمون شرکت کردم
شغل مادر: خانه دار
شغل پدر: دبیر
درصدهای کنکور 1402:
زیست شناسی 62.97- فیزیک 65.56 – شیمی 50.48 – ریاضی 23.34 – زمین شناسی 28.89
تراز کنکور: 10492
تراز سوابق تحصیلی: 8948
مصاحبه کننده: محمد تقی حبیب خواه
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟
آشنایی من با کانون برای قبولی در تیزهوشان بود. از پایه پنجم به کانون آمدم و در آزمون تیزهوشان قبول شدم و در پایه هفتم نیز در آزمون های کانون شرکت کردم. در پایه نهم دوباره در کانون ثبت نام کردم و تا پایه دوازدهم کانونی بودم
در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردید؟
در پایه دوازدهم در همه آزمون های کانون شرکت کردم. در بعضی از آزمون هدیه نیز شرکت می کردم.
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
دستاورد من از شرکت در آزمون این بود که شرایط آزمون کنکور را برای خودم شبیه سازی کنم. همچنین برنامه راهبردی کانون به مطالعه من نظم می داد.
شما تا چه حد خود را یک دانشآموز کانونی میدانید؟
من دانش آموز بدون غیبتی بودم. همچنین پیشروی من در درس هایم منطبق بر برنامه راهبردی کانون بود.
چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
از شرکت در آزمون ها خسته نمی شدم گاهی ممکن بود به بودجه بندی و برنامه آزمون نرسم اما باز در آزمون شرکت می کردم.
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
در آزمون ها غیبت نداشتم. دلیل عدم غیبت هم این بود که میخواستم از وضعیت خودم آگاه شوم و نقطه ضعف های خود را تشخیص دهم.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
پیوستگی در آزمون ها باعث می شد از وضعیت خودم اگاه باشم. همچنین باعث می شد تمام تلاشم را بکنم برای اینکه به برنامه آزمون کانون و بودجه بندی دروس آن نزدیک شوم.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه شخصی سازی میکردید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
تمام تلاشم را می کردم که با برنامه راهبردی پیش روم. اگر در آزمونی برای مبحثی از یک درس درصد پایینی داشتم سعی می کردم در ایستگاه های جبرانی که در برنامه راهبردی وجود داشت آن را جبران کنم.
آیا روش بازیابی را میشناسید، اگر این روش را میشناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟
بله این روش را می شناسم و آن را از پشتیبان کانون یاد گرفتم.
روش مطالعهی شما چگونه بود؟ آیا با روش بازیابی درس میخواندید یا دوبارهخوانی میکردید؟
بیشتر در دوران جمع بندی از روش بازیابی استفاده می کردم.
در کدام درسها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟
بیشتر از همه در ریاضی و زیست باعث می شد در وقتم صرفه جویی شود
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکردید؟
سوالات نزده و سوالات غلط و سوالاتی که وقت زیادی از من گرفته بودند و همچنین سوالات نکته دار را تحلیل می کردم.
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
بله بارها دچار افت تراز شدم اما به مطالعه ادامه دادم. در این شرایط با پشتیبانم صحبت می کردم و همچنین از توصیه های پدر و مادرم استفاده می کردم.
شتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما میکنند؟
در حقیقت همه آنها برای من پشتیبان بودند. زیرا شرایط درس خواندن در خانه را برایم فراهم می کردند و این بهترین پشتیبانی بود.
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکنید؟
تقریبا همه دروس را در یک سطح بودم. اما در فیزیک نسبت به سایرین قوی تر و در شیمی نسبت به سایرین ضعیف تر بودم. علت قوی بودن در فیزیک تست زدن زیاد و اشنایی با سبک های مختلف سوالات بود. علت ضعیف بودن در درس شیمی کمبود وقت برای حل مسایل شیمی بود.
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش،آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
در مسایل شیمی بسیار ضعیف بودم اما با تست زدن و حل آزمون زمان دار در خانه توانستم به گروهی از این سوالات پاسخ دهم.
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکردید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟
در اوایل سال کنکور 80 درصد زمان را صرف مطالعه و 20 درصد را صرف تست زدن می کردم. اما کم کم این نسبت تغییر کرد و 80 درصد تست و 20 درصد مطالعه شد.
کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است؟ دلیل این موضوع چیست؟
تابستان و نوروز بسیار کمک کننده بود. در سایر زمان ها چون مدرسه می رفتم وقت کافی نداشتم. در تابستان دروس پایه را در حد توانم جمع بندی کردم و این بسیار کمک کننده بود.
کدام نقش آزمونهای کانون برای شما پررنگتر بود؟ دلیلتان برای این انتخاب را بگویید.
بیشتر نقش برنامه ای و سنجشی. برنامه راهبردی به مطالعه ام نظم و جهت می داد و آزمون نیز میزان یادگیری من را سنجش می کرد و من را از وضعیت خودم اگاه می کرد.
سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما میتوانستید سؤالهای ساده آزمون را تشخیص دهید؟ آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟
بله انجام می دادم و موثر بود.
در جلسه کنکور آیا توانستید سؤالهای سادهتر را تشخیص دهید؟
بله. مخصوصا در درس زیست.
به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباههای شما چند تا بود؟
در هر درس به طور میانگین 2 یا 3 نادرست داشتم و این به این دلیل بود که به سوالات شک دار پاسخ نمی دادم.
آیا در کلاسهای درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟
بله شرکت می کردم. مدرسه به اندازه خودش تاثیر گزار بود.
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میروید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکنید؟
نمره همه دروس برایم مهم بود. با تمرین و تکرار و گاهی تغییر سبک مطالعه.
آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را میبینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آنها با این افت چگونه است؟
بله هم پدرم و هم مادرم کارنامه ام را می دیدند. اگر نتیجه خوب بود تشویقم می کردند و اگر بد بود به من روحیه می دادند همچنین توصیه هایی به من می کردند که بسیار کارامد بود.
دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟
بله. پر کردن آن باعث شده بود که زمان های اتلافی در روز را تشخیص دهم و آنها را کمتر کنم.
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
کتاب های سه سطحی به دلیل اینکه سوالات را طبقه بندی کرده بودند بسیار خوب بودند.
بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روشهای مطالعه خود را در این درس به صورت آیتموار بنویسید.
بهترین درس زیست شناسی بود. مطالعه کتاب درسی با جزییات و تست زدن زیاد بهترین روش می باشد.
اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظهای داشتید، توضیح دهید که در طی ماههای بین این دو آزمون چه برنامهای اجرا کردید؟
کنکور تیر من خیلی خیلی بهتر از کنکور دی ماه بود زیرا من دوازدهم بودم و در کنکور دی ماه نزدیک به نصف مطالب پایه دوازدهم را مسلط نبودم. همچنین ایام جمع بندی نوروز بسیار روی نتیجه کنکور تیرماه تاثیر گزار بود.
امسال سؤال های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سؤالها و سؤالهای دشوار درسهای دیگر خودتان را مدیریت کنید؟
بله ابتدا سوالات آسان را برای پاسخگویی انتخاب کردم تا بتوانم در مدت زمان باقی مانده به سوالاتی که اندکی وقت بیشتر می خواستند پاسخ دهم.
کدامیک از روشهای مدیریت زمان را استفاده کردید؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ این روشها در جلسهی کنکور چه کمکی به شما کرد؟
بیشتر از همه روش ضربدر منها و استراتژی بازگشت. بیشتر در دوران آزمون های جمع بندی آخر سال استفاده می کردم. در جلسه کنکور هم از این روش ها استفاده کردم.
کدام درس در جلسهی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟
درس ریاضی مرا غافلگیر کرد اما در آن لحظه با خودم گفتم اگر سوالات برای من سخت است یعنی برای سایر داوطلبین هم سخت است و این به من آرامش می داد.
در طول سال چقدر به رتبه فکر میکردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت میکردید؟
خیلی به رتبه فکر نمی کردم. بیشتر به رشته قبولی فکر می کردم.
اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمیدهید؟ چرا؟
استفاده از گوشی و تلفن همراه را محدود می کردم چون وقت زیادی از من می گرفت همچنین تست زماندار بیشتری می زدم.
استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟
سعی می کردم مدیریت کنم اما گاهی اوقات از مدیریتم خارج می شد.
دلیل این که در آزمونهای تابستان شرکت کردهاید چه بود؟
دلیل من برای شرکت در این آزمون ها مطالعه و جمع بندی دروس سال قبل بود.
برنامه شما برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه بود؟
در سال دهم و یازدهم آنها را خوانده بودم و در تابستان 1401 انها را جمع بندی کردم. در طول پایه دوازدهم مرور و تست می زدم.
چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟
تست و مرور بیشتر. همچنین حل تست های زمان دار در خانه.
فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید، چیست؟
مهم ترین ویژگی روحیه رقابتی که دارم می باشد. همچنین انگیزه هایی که خانواده ام به من می داد بسیار تاثیر گزار بود.
آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص میدهید؟ چه کارهایی میکنید؟
بله. مثلا خوردن یک میان وعده کوچک. اندکی صحبت کردن با خانواده و...
قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب میخواندند؟ چه کتابهایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟
قبل از دوران دبستان همیشه مادرم برای من کتاب داستان می خواند.
آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو میکنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟
بله بسیار زیاد. بیشتر از همه در مورد آرزو ها و رویا هایمان صحبت میکردیم. تقریبا هم تراز من بودند
آیا در کلاسهای درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟
بله. مدرسه نیز به اندازه خودش تاثیر گزار بود.
آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟
از تمام معلمان محترم کادر مدرسه که در موفقیت من نقش داشته اند و همچمین کانون قلم چی که باعث شد با برنامه درس بخوانم تشکر می کنم.
فکر میکردید چنین رتبهای کسب کنید؟
بله فکر می کردم رتبه ام در همین حدود باشد.
روش مطالعه موفق شما برای دروس عمومی چه بود؟
به صورت تشریحی تمام متن کتاب را می خواندم و منبع اصلی کتاب بود. تست آموزشی نیز به من کمک می کرد زیرا تست آموزشی به من نشان می داد در آموزش کدام قسمت نقص دارم.
این رشته اولویت چند شما بود؟
این رشته در اولویت 40 بود.
نقش پشتیبان در موفقیتتان چقدر بود؟
بسیار بسیار زیاد. من در ماه پایانی بسیار استرس داشتم و حال روحی ام اصلا خوب نبود. با کمک ایشان توانستم تا روز کنکور روحیه ام را تقویت کنم. از ایشان به خاطر کمک های بسیار کارامدشان تشکر می کنم.