گفت‌و‌گو با امیرحسین نیکخواه؛ پزشکی دانشگاه کردستان

گفت‌و‌گو با امیرحسین نیکخواه؛ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان

گفت‌و‌گو با امیرحسین نیکخواه؛ پزشکی دانشگاه کردستان


نام و نام خانوادگی : امیرحسین نیکخواه

رشته قبولی  : پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان

نام شهر و استان : قروه ، کردستان

میانگین تراز : ۵۹۰۰

سال‌های حضور در کانون : 4 سال (پایه ششم و از پایه یازدهم تا کنکور )

شغل و تحصیلات مادر : معلم ، لیسانس

شغل و تحصیلات پدر : کارمند آموزش پرورش ، لیسانس


مصاحبه‌گر : ایلناز صالحی

 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ 

از آنجایی که در مدرسه تیزهوشان بودم و متوجه حضور دوست ها و هم‌کلاسی هایم در آزمون های کانون و رضایت و پیشرفت‌شان شدم و همچنین اقوام و آشنایانم هم قبلا در آزمون‌های کانون بوده اند و نتایج و رشته های خوبی آوردند احساس نیاز کردم و از تابستان سال یازدهم در آزمون های کانون شرکت کردم.


چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بوده‌اید؟ 

پایه ششم برای آزمون نیزهوشان و نمونه در آزمون های کانون شرکت کردم و نتیجه خوبی هم کسب کردم، سپس از تابستان سال یازدهم تا پایان دوره کنکورم در آزمون ها شرکت کردم و به طور کل به مدت ۴ سال کانونی بودم.


در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کرده‌اید؟

نزدیک به ۹۰ آزمون اصلی به صورت حضوری و آزمون های هدیه شرکت کردم.

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

استفاده از برنامه راهبردی کانون قلم‌چی و پیش‌روی بر اساس این برنامه، محک زدن خود در آزمون های اصلی هر دو هفته، شرکت در آزمون های هدفگذاری و مشابه پارسال به صورت مجازی و کمک های آقای صالحی به عنوان مسئول کانون قلم‌چی شهرمان و یاری ‌رسان بنده در این راه که نتیجه آن قبولی در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان شد.


آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟

خیر در هیچ آزمون اصلی غیبت نداشتم و همه آن ها را به صورت حضوری شرکت کردم.

گفت‌و‌گو با امیرحسین نیکخواه؛ پزشکی دانشگاه کردستان

دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده‌اید چه بود؟

تابستان را سکوی پرتاب و پیشرفت می‌دانستم و همیشه تلاشم این بود نهایت استفاده را آز آزمون های تابستان داشته باشم، تابستان فرصت مناسبی برای مرور درس های سال گذشته و پیش خوانی درس های سال پیشرو است.


شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟  

قهرمان پیوستگی؛ در تمام آزمون های کانون شرکت کردم و به وسیله آن توانستم در تراز آزمون‌ها پیشرفت داشته باشم.

 

کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ 

از روش ضربدر و منها و زمان های نقصانی از همان سال یازدهم شروع به استفاده کردم و از همان زمان خودم را به این روش عادت دادم که به وسیله آن توانستم مدیریت زمان بهتری در آزمون ها داشته باشم.


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

با پیوستگی در آزمون ها توانستم به طور کامل و دقیق با برنامه راهبردی کانون قلم‌چی پیش بروم و از مبحثی عقب نمانم، به این ترتیب توانستم هر آزمون تلاشم را بیشتر کنم و برنامه‌ریزی کنم که در آزمون بعدی عملکرد بهتری نسبت به آزمون قبل داشته باشم.

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟

تقریبا از تمام آن ها استفاده می‌کردم، به طور طبیعی از کارنامه اصلی برای مشاهده عملکرد آزمون خود و اطلاع درباره روند مطالعه دو هفته ای که داشتم استفاده می‌کردم، از کارنامه اشتباهات برای دانستن یادگیری های ناقصی که داشتم و همچنین از کارنامه هدفگذاری برای پیشرفت در ازمون بعد استفاده می‌کردم.


مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ 

بله، هر ساله با برنامه راهبردی کانون قلم‌چی پیش می‌رفتم و سعی‌ام این بود که از این برنامه عقب نمانم و به بهترین شکل بر آن مسلط شوم اما قطعا شخصی سازی این آزمون نیز از واجبات است و هر کانونی باید براساس اطلاعاتی که از خود دارد این برنامه را شخصی سازی کند، هروقت از برنامه کانون قلم‌چی عقب می‌ماندم اولویتم بر رفع این مشکل در آزمون بعد بود و تلاش می‌کردم خودم را به برنامه عادی برسانم، همچنین به دلیل آزمون هدفگذاری تلاشم بر این بود که هفته اول بیشتر مباحث دوازدهم آزمون را بخوانم و هفته بعد به مباحث پایه و مرور و شرکت در آزمون مشابه پارسال بپردازم، همچنین در درسی مثل زیست به دلیل ضریب و اهمیت بالای آن بیشتر زمان می‌گذاشتم و درسی مثل ریاضی به دلیل ضعفی که داشتم اهمیت زیادی می‌دادم.


آیا روش بازیابی را می‌شناسید، اگر این روش را می‌شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟

بله، آقای صالحی مسئول کانون شهرمان این روش را به من یاد دادند و به خصوص سال آخر همواره از روش بازیابی به جای بازخوانی استفاده می‌کردم.

 

روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ 

1 یا 2ساعت بعد از هر آزمونی که می‌دادم به سراغ تحلیل آن می‌رفتم و تمام سوالات آن را بررسی می‌کردم اما تمرکز بیشتری بر سوالاتی که به طور نزده یا غلط یا حتی شک دار جواب دادم می‌گذاشتم، در ابتدا تلاش می‌کردم سوالات آزمون را بدون توجه به پاسخنامه یکبار حل کنم و سپس به پاسخ مراجعه می‌کردم و سپس نکته آن را در گوشه کتابم یادداشت می‌کردم، همچنین اگر سوالی نزده یا غلط یا دارای نکته خوبی باشد در کتاب خودآموزی همراه با پاسخ آن می‌نوشتم که بعدا بتوانم مرورش کنم.


آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

بله در آزمون های آخر دچار افت تراز شدم و در ابتدا خیلی آشفته و نگران شدم اما سپس با کمک دوستان و خانواده ام توانستم به فرم پایدار برگردم و با افزایش ساعت مطالعه به فرم قبلی خودم برگردم و به ثبات برسم.


پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ 

پدرم، از همان ابتدای مسیر همراه من بودن و همیشه به من باور داشتند و هرگاه که به مشکلی برمی‌خوردم به من کمک می‌کردند.


کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟

زیست و شیمی، این دو درس به دلیل ضریب بالایی که دارند زمان زیادی برای مطالعه هم می‌طلبند، همچنین که کتاب درسی باید اولویت شما در این دو درس باشند و پس از آن به سراغ ابتدا تست های آموزشی و سپس تست های آزمونی بروید در مدرسه معمولا نمره بالایی را برای این دو درس می‌گرفتم و میانگین درصدهایم برای این دو درس حدودا ۵۰ درصد بود.


در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟

در درس ریاضی ضعف داشتم و مشکل خود را با تغییر منابع و افزایش ساعت مطالعه در این درس و همچنین با یادگیری شیوه صحیح خواندن آن توانستم به نقطه قوت خود تبدیل کنم، در ابتدا کمتر به تست ها توجه داشتم و بیشتر تمرکزم بر خواندن درسنامه و جزوه ها بود اما سپس با افزایش تعداد تست توانستم به درصد مطلوبی در آزمون ها برسم.

 

کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟

تقریبا تمام نقش ها، اما نقش برنامه ای آن برای من از این نظر مهم تر بود که به آن اطمینان داشتم و باور داشتم به روش صحیحی پیش می‌روم.


سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید؟ آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟ 

دو سوال ساده از جمله دغدغه هایی بود که در ابتدا داشتم و اوایل نه تنها نمی‌توانستم آن ها را پیدا کنم بلکه به طور غلط نیز جواب می‌دادم، اما با تمرکز بیشتر بر آزمون ها و تحلیل صحیح تر آن‌ها توانستم این دو سوال را تشخیص دهم و به فرم پایداری برسم.

 

به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بوده است؟

حدودا ۱۵تا

 

هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دادید؟ 

بررسی سوالات ساده برایم اهمیت بیشتری داشت، از آنجا که این سوالات در آزمون ها تعداد کمی هم نداشتند می‌توانستم با پاسخ دادن به آن‌ها تراز خود را افزایش دهم.

 

فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

تلاش و باور به هدفی که دارم.

 

آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دادید؟ چه کارهایی می‌کردید؟

بله، قطعا استراحت درست به اندازه خود درس خواندن اهمیت دارد، از آنجایی که فضای مجازی تاثیر منفی‌ بر من داشت و باعث کاهش تمرکزم می‌شد سعی می‌کردم در زمان استراحت از این فضا دوری کنم و در طول روز کمتر از نیم ساعت به آن بپردازم، در زمان استراحتم بیشتر به صحبت با اعضای خانواده یا دوستان کنکوری دیگرم مشغول می‌شدم و اغلب راجع به درس‌هایم و چالش‌های آن صحبت می‌کردیم.


آیا از دفتر برنامه ریزی استفاده کردید؟

بله، در تمام سال های دبیرستانم از این دفتر استفاده می‌کردم و با وجود شکل ساده ای که داشت بسیار مفید بود، آخر هر شب ساعت مطالعه هر درس و ساعت مطالعه کل را وارد دفتر می‌کردم و آخر هر هفته میانگین ساعت مطالعه آن هفته را وارد دفتر می‌کردم.


آیا از کتاب خودآموزی استفاده می‌کردید؟

بله، تمام درس های کنکوری را در آن وارد می‌کردم.


از میان کتاب‌های سه سطحی کدام کتاب‌ها را مطالعه کرده‌اید؟

از کتاب های زیست و فیزیک آن به طور کامل و شیمی و ریاضی آن به صورت قسمت محور استفاده کردم.


از میان کتاب‌های آبی پیمانه ای کدام کتاب‌ها را مطالعه کرده‌اید؟

از کتاب های فیزیک و ریاضی آن به صورت کامل و سایر درس ها به صورت قسمت محور استفاده کردم.


از کتاب‌های برنامه ای و زمان دار کانون کتاب تابستان .کتاب جمع بندی( پایه و دوازدهم).نوروز .کتاب زرد اختصاصی دوازده مجموعه .کتاب زرد اختصاصی تیرماه .کتاب زرد اختصاصی دی ماه .کتاب 4 سطحی کدام یک را مطالعه کردید؟

از کتاب های تابستان و نوروز مجموعه کتاب های زرد هر ساله به طور کامل و حداکثری استفاده می‌کردم.

 

آیا شخص خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟

از پدر و مادرم که در این راه همراهم بودند و همچنین از آقای صالحی به واسطه زحمات چندساله کمال تشکر را دارم.


چه پیشنهادی برای سایر دانش آموزان دارید؟

تلاش کنید و به هدف خود باور داشته باشید، یادتان نرود که اهداف بزرگ تاوان دارد و در نهایت عرق سعی شما گوهر می‌شود.


Menu