گفتوگو با الهه ظرافتی دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران

نام و نام خانوادگی: الهه ظرافتی مقطع و رشته: دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران نام شهر:تهران میانگین تراز:5888 شغل و تحصیلات مادر: لیسانس حسابداری شغل و تحصیلات پدر:کارشناس حسابداری

گفتوگو با الهه ظرافتی دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران

نام و نام خانوادگی: الهه ظرافتی

مقطع و رشته: دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران

نام شهر:تهران

میانگین تراز:5888

شغل و تحصیلات مادر: لیسانس حسابداری

شغل و تحصیلات پدر:کارشناس حسابداری

از چه سالی عضو کانون بوده‌اید: از سال دهم کانونی بودم



مصاحبه‌گر : زهرا رفیق شیرزن


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟

از طریق مدرسه بورسیه کانون بودم .

 

چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بوده‌اید؟ 

سه سال دبیرستان دانش آموز کانون بودم. سال های دهم یازدهم و دوازدهم.

 

در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کرده‌اید؟ 

امسال در ۱۸ آزمون عادی و ۸ آزمون تابستان شرکت کردم.

 

شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟

من در هیچ یک از آزمون های کانون غیبت نداشتم. گاهی اوقات در آزمون های مشابه پارسال شرکت می‌کردم.اغلب برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی می‌کردم. از کتاب های سه سطحی برای زیست شناسی پایه استفاده می‌کردم.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کنید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

در بعضی درس ها مثل زیست شناسی مطابق برنامه راهبردی پیش می‌رفتم و با کانون هماهنگ بودم . بعضی دروس را که به بودجه آزمون ها نمی‌رسیدم برای خودم شخصی سازی می‌کردم. مثلا برای درس شیمی، برنامه راهبردی پایه را مطابق با روندی که خودم درپیش داشتم تغییر می‌دادم.

 

روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کنید؟

اغلب برای تحلیل آزمون ها سوالاتی که غلط یا نزده بودم و دام های آموزشی را به طور کامل تحلیل می‌کردم .اما برای درس زیست شناسی تمام سوالات حتی آنهایی که درست زده بودم را گزینه به گزینه تحلیل می‌کردم.

 

آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟

در بازه زمانی امتحانات ترم اول و قبل از عید دچار افت تراز شدم.چون بیشتر با برنامه خودم درس می‌خواندم و گاهاً به بودجه بندی های کانون در بخش پایه نمی‌رسیدم.

 

به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کنید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری می‌کند؟ 

در ابتدا برای شروع یک مبحث زمان بیشتری را به مطالعه درسنامه و یا فیلم آموزشی اختصاص می‌دادم و طبیعتا زمان کمتری برای تست زدن باقی می‌ماند، ولی به محض مسلط شدن بر همان مبحث زمان بیشتری صرف تست و تحلیل تست ها می‌کردم.چون بخش قابل توجهی از یادگیری کامل هر مبحث ، با تست زنی به دست می‌آید. در زمان امتحانات نهایی تعداد تست هایی که می‌زدم خیلی کمتر شده بود و زمان بیشتری را به خواندن دروس نهایی اختصاص دادم. ولی در نوروز و فروردین ماه بیشتر تست می‌زدم.

 

کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است؟دلیل این موضوع چیست؟

تابستان،نوروز و بازه زمانی خرداد ماه و امتحانات نهایی در موفقیت من نقش پررنگ‌تری داشت. به این دلیل که در تابستان به بسیاری از مباحث پایه و بخشی از دوازدهم تسلط پیدا کردم و در نوروز هم موفق به جمع بندی و مرور مطالبی که خوانده بودم شدم.در خرداد ماه به دلیل خواندن مفهومی تر و تشریحی دروس به سطح بالایی رسیدم، و تراز امتحانات نهایی خیلی به بالا رفتن تراز کل من کمک کرد.در طول سال دروس عمومی را همزمان با تخصصی ها می‌خواندم و به روز های آخر موکول نکردم.

 

سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید؟ 

بله، سعی داشتم اول به سوال های ساده تر و متوسط هر درس پاسخ بدهم و اگر زمان باقی ماند به حل سوالات دشوارتر بپردازم.

 

به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بوده است؟

به طور میانگین نزدیک ۲۰

 

نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بوده است؟ 

مدرسه برای من از لحاظ دروس عمومی(مخصوصا ادبیات) و به ویژه آزمون های تشریحی خیلی نقش داشت و دلیل اصلی موفقیت من در امتحانات نهایی بود.

 

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

درس زیست شناسی، با تحلیل دقیق تمام سوالات حتی آنهایی که درست زدم.

 

آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟

خیر، پدر و مادرم درس خواندن و رسیدگی به امور درسی را به خودم سپرده بودند و خیلی جویای تراز و کارنامه آزمون ها نبودند.

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

بله، برنامه ریزی واقع بینانه و با توجه به توانایی های خودم خیلی کمک کننده بود.

 

کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

کتاب سه سطحی زیست شناسی پایه.وجود سوالات پر تکرار و درصد پاسخگویی سایر افراد به این سوالات و آشنایی با سطح سوالات از ویژگی این کتاب است.

 

کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟

روش ضربدر و منها، تقریبا از اوایل آبان به بعد.


استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟

از گوشی و فضای مجازی استفاده می کردم، با اینکه تقریبا کنترل شده بود ولی  الان از نظر خودم جا داشت که کمتر هم بشود.

  

آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

بله. حتما در برنامه ریزی باید زمان هایی را به استراحت و تفریح اختصاص داد تا انگیزه و انرژی برای درس خواندن به وجود بیاید.من معمولا آهنگ ها و پادکست های مورد علاقه ام را گوش می‌دادم، گاهی شعرهایی که دوست داشتم می‌خواندم، یکی از سریال های مورد علاقمو دنبال می‌کردم (هفته ای یک قسمت)، نقاشی، تفریح با خانواده و دوستان و... .

 

آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟

بله،دبیر خاصی هست. همه معلمانم به ویژه  استاد زبان و ادب پارسی.

Menu