سوالات امتحان نهایی-فلسفه دوازدهم-درس 3 - جهان علی و معلولی

سلام به دوستان عزیز رشته انسانی👋 در این مطلب قصد داریم شما رو با سوالات امتحانات نهایی سال‌های اخیر که از درس 3 فلسفه دوازدهم طراحی شده ، آشنا کنیم .😎

سوالات امتحان نهایی-فلسفه دوازدهم-درس 3 - جهان علی و معلولی

دانش آموزان گرامی در ادامه می‌توانید سوالات امتحان نهایی فلسفه دوازدهم درس سوم مطابق با بودجه‌بندی آزمون 3 آذر را مشاهده کنید.

با مطالعه این مطلب به صورت کامل سوالات درس سوم فلسفه دوازدهم انسانی را به صورت مبحثی بخوانید.


♦️      دانلود تمام سوالات امتحان نهایی دوازدهم     ♦️

سوالات امتحان نهایی-فلسفه دوازدهم-درس 3 - جهان علی و معلولی



مهرشاد ایمانی نسب

دانشجوی رشته علوم قضایی دانشگاه علوم قضایی تهران 

رتبه 16 منطقه دو - کنکور انسانی  1400




🔶 درس سوم 🔶

❓ 1-گزینه مناسب را انتخاب کنید :

کدام مورد از مصادیق رابطه علیت می باشد ؟   1-حرارت و سوزاندن     2-دوستی بین دو نفر

                                                                                              ((شهریور1402))


❓ 2-عبارت های زير درباره منشاء درک و پذيرش رابطه ی علیّت، ديدگاه كدام فیلسوف يا گروه است؟    

الف)انسان از طريق حس، توالي يا هم زماني پديده ها را مشاهده مي كند و رابطه ی ضروری بین علّت و معلول را در مي يابد. 

ب)ذهن انسان پس از درک ( اصل امتناع اجتماع نقیضین ) مي فهمد كه حوادث خود به خود رخ نمي دهند .  

                                                                                              ((شهریور1402))


❓ 3-اصل سنخیّت علّت و معلول را با ذكر مثال تعريف كنید .                                                              

                                                                                             ((شهریور1402))


❓ 4-تعیین كنید كدام عبارت صحیح و كدام يك غلط مي باشد: 

از نظر هیوم ، درک رابطه ضروری میان علت و معلول از طريق تجربه به دست مي آيد.     

                                                                                              ((شهریور 1401))


❓ 5-گزينۀ مناسب را از میان كلمات داخل پرانتز انتخاب كنید : 

پشتوانه ی نظم دقیق جهان، اصل (( 1-وجوب بخشي علت به معلول 2-سنخیت علت و معلول )) است.                                  

                                                                                               ((شهریور1401))


❓ 6-تعیین کنید کدام عبارت صحیح و کدام یک غلط می باشد :

 از نظر فیلسوفان مسلمان، انسان به طور مادرزادي با اصل علیت آشنا است .

                                                                                               ((شهریور1400))


❓ 7-گزینه درست را انتخاب کنید.

از طریق اصل ( 1-سنخیت  2-ضرورت ) علت و معلول است که می توان برای نظم دقیق جهان ، پشتوانه عقلی قائل شد .

                                                                                             ((شهریور 1400))   


❓ 8- رابطۀ علیت را تعریف نموده و تفاوت آن را با سایر روابط با ذکر مثال شرح دهید.

                                                                                              ((شهریور 1400))


❓ 9-كدام گروه از فیلسوفان ( اصل سنخیت ) را یك اصل عقلي مي دانند؟

                                                                                                 ((دی 1401))


❓ 10-تفاوت دیدگاه هیوم با تجربه گرایان درمورد منشاء درک رابطه ی علیت را بنویسید.

                                                                                                  ((دی 1401))


❓ 11-گزینۀ مناسب را انتخاب کنید :

از نظر دکارت، درك رابطۀ علیت توسط انسان به صورت ( 1-حسی و تجربی  2-فطری ) است .

                                                                                                (( دی 1400 ))


❓ 12-تفاوت رابطۀ علیت با سایر روابط را با ذکر یک مثال توضیح دهید.

                                                                                                  ((دی 1400))


❓ 13-از نظر فلاسفۀ مسلمان منشأ اعتقاد به علیت چیست؟ توضیح دهید .

                                                                                                   ((دی 1400))


❓ 14-تعيين كنيد كه هر يك از گزاره هاي زيرعقيدة كدام فيلسوف است؟

الف)تداعی علیت ، چیزی جز یک حالت روانی ناشی از توالی پدیده ها نیست .

ب)اصل علیت ، جزء اصول اولیه ای است که درک انسان از آن فطری است .

                                                                                               ((خرداد 1401))


❓ 15-تفاوت رابطه علیت با ساير روابط ميان موجودات چيست؟با استفاده ازيك مثال توضيح دهيد.

                                                                                              ((خرداد 1401))


❓ 16-تعیین كنید كدام عبارت صحیح و كدام يك غلط مي باشد:

به عقیدۀ هیوم منشاء درک و پذيرش رابطۀ علیت، يك حالت رواني ناشي از توالي پديده ها است.

                                                                                               ((خرداد1402))


❓ 17-جاهای خالي را با كلمات مناسب كامل كنید:

از نظر دكارت، انسان اصل علیت را به طورِ ............................... درک مي كند.

                                                                                               ((خرداد1402))


❓ 18-از نظر فیلسوفان مسلمان، انسان بعد از درک كدام اصل، در مي يابد كه پديده ها خود به خود به وجود نمي آيند ؟

                                                                                              ((خرداد1402))


❓ 19-هنگامي كه راننده ای، خودروی بدون نقص را روشن كرده و هدايت مي كند، اين عملِ او بر مبنای پذيرش كدام يك از لوازم علیّت است؟

                                                                                              ((خرداد1402))


❓ 20-تعیین کنید کدام عبارت صحیح و کدامیک غلط می باشد .

رابطه علّیت، رابطه اي وجودي است، مانند رابطه اي که میان دو دوست وجود دارد .

                                                                                               ((خرداد1400))


❓ 21-گزینه درست را انتخاب کنید.

از نظر فلاسفه مسلمان ، کشف علل امور طبیعی از طریق ( 1-حس و تجربه 2-عقل ) صورت می گیرد .

                                                                                             ((خرداد 1400))


❓ 22-نظر دیوید هیوم را دربارة منشاء اعتقاد به علیت در نزد انسان را توضیح دهید .

                                                                                             ((خرداد1400))



✔️ 1-حرارت و سوزاندن

✔️ 2- الف)تجربه گرایان     ب)فیلسوفان مسلمان

✔️ 3-هر علتی معلول خاص خودش را پدید می آورد . هر معلولی از علت خاصی صادر می شود . مثال : آتش می سوزاند. ( یا هر مثال درست دیگر (

✔️ 4-غلط

✔️ 5-سنخیت علت و معلول

✔️ 6-غلط

✔️ 7-سنخیت

✔️ 8-رابطۀ وجود بخشی میان علّت و معلول را رابطۀ علیت می گویند. رابطه اي وجودي است که در آن، یک طرف، یعنی علت به طرف دیگر،یعنی معلول، وجود می دهد. یعنی یک طرف،وابسته به طرف دیگر است. مانند رابطۀ دوستی نیست که در ابتدا وجود دو فرد فرض می شود و سپس میان آنها رابطۀ دوستی برقرار می شود.

✔️ 9-همه فیلسوفان به جز فیلسوفان تجربه گرا

✔️ 10-هیوم بر خالف تجربه گرایان كه معتقدند درک رابطه ی علیت از طریق حس وتجربه ممکن است   می گوید كه رابطه ی ضروری میان علت و معلول یک موضوع حسی نیست و آن را نمی توان از طریق مشاهده ی حسی وتجربه به دست آورد .

✔️ 11-فطری

✔️ 12-علیت رابطه اي وجودي است ، یعنی وجود یکی،ضرورتاً وابسته به وجود دیگري است؛ یعنی مانند رابطۀ دوستی نیست که در آن ابتدا وجود دو فرد فرض می شود و سپس میان آنها دوستی برقرار می گردد.

✔️ 13-آنان می گویند همین که ذهن انسان شکل گرفت و متوجه اصل امتناع اجتماع نقیضین شد(متوجه می شود که وجود یک چیز با عدم آن جمع نمی شود)، در می یابد که پدیده ها خود به خود به وجود نمی آیند؛ زیرا این که چیزي خودش به خودش وجود بدهد، به معناي آن است که چیزي که نیست، قبلاً هست باشد و این همان اجتماع نقیضین است که محال بودن آن بدیهی است.

✔️ 14- الف)هیوم      ب)دکارت

✔️ 15-در رابطة عليت يا همان رابطة وجودي، وجود يك چيز ضرورتاً وابسته به وجود ديگري است، و اگر علت باشد،معلول آن هم حتماً خواهد بود و اگر علت نباشد، معلول هم نخواهد بود. اين رابطه با روابط ديگري كه ميان موجودات برقرار است تفاوت دارد، مثلاً رابطة علّيت همانند رابطة دوستي نيست كه در آن ابتدا وجود دو فرد فرض مي شود و سپس ميان آنها دوستي برقرار مي گردد .

✔️ 16-صحیح

✔️ 17-فطری

✔️ 18-اصل امتناع اجتماع نقیضین

✔️ 19-اصل وجوب بخشی علت به معلول (یا اصل ضرورت علی و معلولی)

✔️ 20-غلط

✔️ 21-حس و تجربه

✔️ 22-به نظر دیوید هیوم تنها راه شناخت واقعیات، حس و تجربه است، اما اصل علیت و رابطۀ ضروري میان علّت و معلول را نمی توان از حس و تجربه به دست آورد. از نظر او اعتقاد به علیت در نزد انسان، ناشی از عادت ذهنی است که یک امر روانی بر اثر توالی و پشت سر هم آمدن پدیده ها است.



🔷           مشاوره و پشتیبانی ویژه با من          🔷


♦️          فایل پی‌دی‌اف (PDF)           ♦️

دوستان عزیز، شما می‌توانید فایل پی‌دی‌اف این فصل و فصل‌های قبل را که شامل سوالات امتحان نهایی و پاسخ تشریحی رسمی آن‌ها می‌باشند را در انتهای همین مطلب دانلود کنید.


💯موفق باشید!💯

📌مهرشاد ایمانی نسب📌

📍دانشجوی رشته علوم قضایی دانشگاه علوم قضایی تهران📍

فایل های ضمیمه

Menu