نام و نام خانوادگی: آریا دادار
رتبه سال 1402 : 976 منطقه 2
رشته و دانشگاه قبولی: داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران
نام شهر و استان: بهبهان، خوزستان
میانگین تراز: 58۲۵
سالهای حضور در کانون: یک سال
تحصیلات و شغل مادر: لیسانس شیمی، خانه دار
تحصیلات و شغل پدر: دیپلم ریاضی، بازنشسته فرهنگی
درصد های کنکور 1402 : زیست ۷۱، فیزیک ۵۰، شیمی ۵۳، زمین ۵۱، ریاضی ۴۵
تراز کنکور: ۱۱۰۸۹
تراز سوابق تحصیلی: ۸۴۴۲
مصاحبهگر: نوید مختاریپور
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟
از طریق همکلاسیهایم که عضو کانون بودند با کانون آشنا شدم و خواهرم هم عضو کانون بودند.
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
مدیریت زمان و بالا بردن درصد دروس مهمترین دستاوردم من از شرکت در آزمونهای کانون بود.
شما تا چه حد خود را یک دانشآموز کانونی میدانید؟
من یک دانشآموز بیغیبت یا کمغیبت در آزمونهای اصلی بودم و در آزمونهای هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت میکردم، با برنامه راهبردی آزمونهای کانون هماهنگ بودم یا برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی میکنم اکثر منابع من کانونی بود.
چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
خیر چون هدف داشتم خستگی برایم معنایی نداشت و پیوسته تلاش میکردم که به هدفم برسم.
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
خیر، چون به نظر من پیوستگی در آزمونها نتیجه بخش است.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
پیشروی با برنامه راهبردی خیلی در برنامه ریزی به من کمک میکرد به همین دلیل سعی میکردم همه آزمونها را شرکت کنم.
آیا در آزمونهای هدفگذاری شرکت میکردید؟ انگیزه و فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
بله برای کسب آمادگی برای آزمون اصلی و مدیریت زمان در این آزمونها شرکت میکردم.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه شخصی سازی میکردید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
بله براساس برنامهی راهبردی در هفته اول دروس دوازدهم و هفته دوم دروس پایه را میخواندم.
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکردید؟
ابتدا سوالاتی را که جواب نداده بودم را حل میکردم سپس آزمون را صحیح غلط میکردم و اگر نکتهای در سؤالات بود یادداشت میکردم سؤالات درس را نیز نگاه میکردم تا اگر نکتهای بود یادداشت کنم.
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
بله ابتدا آرامش خودم را حفظ کردم بعد به دنبال دلیل نقاط ضعف خودم گشتم و آن را حل کردم خانواده از لحاظ روحی خیلی به من کمک کردند و به من امید دادند.
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما میکنند؟
مادرم پشتیبان تحصیلی من در خانه بودند ایشان همیشه به من روحیه و انگیزه میدادند و من با قدرت ادامه میدادم.
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکنید؟
ریاضی و فیزیک نقاط قوت من بودند که ابتدا جزوه دبیرم را کامل با تمرینات مطالعه میکردم بعد به سراغ کتاب تست میرفتم به صورت زوج و فرد تستها را میزدم.
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
زیست ضعیفترین درس من در کنکور 1۴۰۱ بود ولی با مطالعه مستمر و تست زیاد به بهترین درصد من در کنکور 1402 تبدیل شد.
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکردید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟
هر ساعت حدود ۲۰ تا ۳۰ تست میزدم و به مرور و متناسب با شرایطم تعداد تستها هم بیشتر شد.
کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز، دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمعبندی؟ دلیل این موضوع چیست؟
دوران بعد از عید چون به کنکور نزدیکتر میشدم احساس جدیت بیشتری میکردم و ساعت مطالعهام را افزایش میدادم.
کدام نقش آزمونهای کانون برای شما پررنگتر بود: نقش برنامهای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیلتان برای این انتخاب را بگویید.
نقش سنجشی چون باعث میشد که نقاط ضعف خودم را شناسایی و آنها را برطرف کنم.
در جلسه کنکور آیا توانستید سؤالهای سادهتر را تشخیص دهید؟
بله در درس ریاضی با پیدا کردن سوالات ساده توانستم درصد ۴۵ را کسب کنم و از ۱۵ سوالی که زدم فقط یک غلط داشتم.
به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباههای شما چند تا بود؟
به طور میانگین در هر آزمون ۱۵ اشتباه داشتم.
هنگام بررسی آزمونها به کدامیک اولویت بیشتری میدادید؟
الف) بررسی اشتباهات
ب) بررسی سؤالهای ساده
هنگام بررسی آزمونها، بررسی اشتباهات د راولویتم قرار داشت.
آیا در کلاسهای درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟
بله دبیران مدرسه واقعا نقش پر رنگی در یادگیری من داشتند و باعث شدند که از کلاس کمکی بینیاز شوم و وقت آن را به تست و مطالعه بیشتر بدم.
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میروید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکنید؟
ابتدا به سراغ زیست و شیمی میروم، برای تحلیل نیز با یادداشت کردن نکات مهم آنها را برای آزمون بعد یاد میگرفتم.
آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را میبینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آنها با این افت چگونه است؟
بله بیشتر سعی بر امیدوار کردن و روحیه دادن به من داشتند.
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
فیزیک پایه سهسطحی را داشتم، تعداد سوالات نسبتا کم این کتاب برای دوره جمع بندی عالی بود و سطحبندی سوالات نکته مثبت این کتاب بود.
شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی میدانید؟
1) قهرمان پیوستگی
2) قهرمان پیشرفت
من خودم را هم قهرمان پیوستگی و هم پیشرفت میدانم.
بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روشهای مطالعه خود را در این درس به صورت آیتموار بنویسید.
زیست، روش مطالعهام در این درس چنین است:
۱- مطالعه کتاب درسی و شکلها به طور دقیق
۲- نکته برداری از شکلهای کتاب درسی
۳- تست و تحلیل آن
۴- یادداشت نکات تستها
۵- زدن تست مرور
۶- مرور نکات تستها و نکات کتاب
امسال سؤال های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سؤالها و سؤالهای دشوار درسهای دیگر خودتان را مدیریت کنید؟ زمان را مدیریت کنید؛ سؤالهای سادهتر را پیدا کنید و به سؤالها به صورت تصادفی پاسخ ندهید. لطفاً در این مورد توضیح دهید.
من با توجه به کنکور ریاضی پیشبینی کرده بودم که کنکور تجربی سخت خواهد بود به همین دلیل با آمادگی سر جلسه رفتم و وقتی با سوالات ریاضی مواجه شدم غافلگیر نشدم و اول سراغ سوالات و مباحثی که در آن قوی بودم رفتم و از آنجا که میدانستم چون سوالات ریاضی سخت هست و خیلی از دانش آموزان نمیتوانند سوالات زیادی پاسخ دهند پس قاعدتا به سراغ درس زمین شناسی میروند برای همین وقت بیشتری به زمین دادم تا تراز کنکورم افت نکند.
کدام درس در جلسهی کنکور شما را غافلگیر کرد؟
تقریبا هیچکدام از دروس مرا غافلگیر نکردند و همانگونه که حدس میزدم بودند.
در طول سال چقدر به رتبه فکر میکردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت میکردید؟
من خودم وقتی که برای کنکور شروع کردم فکر نمیکردم رتبهام سه رقمی شود چون از دیماه شروع کردم ولی یکی دو ماه که گذشت دیدم درصدهایم رشد خوبی دارد و از آن زمان امیدوار شدم.
انتظارات خانواده بیشتر مربوط به همان لحظه بود و میخواستند که از زمانم بهترین استفاده روا کنم و زیاد برای رتبه فشار نمیآوردند.
اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمیدهید؟ چرا؟
وقت تلف کردنهایم را کمتر میکردم چون واقعا بیشترین چیزی که باعث شد دو سال پشت کنکور بمانم وقت تلفیها و اهمال کاریهایم بود.
استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟
استفاده از گوشی را بیشتر برای زمان بعد از درس و آخر شب میگذاشتم که مانع درسم نشود همچنین بعضی از برنامههای گوشی را محدود کردم.