گفتگو با ثنا حسنلو؛ رتبه 339 کنکور 1402 ریاضی

درس زیست نقطه ضعفم بود. سالی که پشت کنکور بودم سعی کردم به این درس مفهومی‌تر نگاه کنم و با حل تستهای بیشتر مطالبی که خوندم رو در ذهنم تثبیت کنم.

گفتگو با ثنا حسنلو؛ رتبه 339 کنکور 1402 ریاضی

نام و نام خانوادگی: ثنا حسنلو    

رشته : تجربی

رتبه سال 1402: ۳۳۹ 

نام شهر و استان: زنجان - زنجان 

میانگین تراز:  ۶۴۴۹

درصدهای کنکور 1402 :  زیست: 26/79  و فیزیک:60  و  شیمی:43/51  و ریاضی:12/11 و زمین شناسی:34/73

تراز کنکور: ۱۰۶۴۳

تراز سوابق تحصیلی: ۱۰۴۳۶

مصاحبه‌گر : فرزانه قاسمی


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟

از طریق برادرم با کانون آشنا شدم.برادرم کانونی بود.برادرم دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زنجان هست.


چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بودید؟ 

از سال نهم تا سالی که پشت کنکور بودم.یعنی ۵ سال_ از سال ۹۷-۹۸ تا ۴۰۱-۴۰۲

 

در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردید؟ 

سالی که پشت کنکور بودم ۱۸ آزمون شرکت کردم.


دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

نوعی شبیه سازی برای آماده شدن برای کنکور و کسب آمادگی برای اتفاقات غیر منتظره ی حین آزمون.

 

آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

من در آزمونهای اصلی غیبت نداشتم.به نظرم هر آزمون نکات و موارد جدیدی به من یاد میداد.هم نکات آموزشی و هم نکات عملی که باید در حین آزمون دادن انجام می‌دادم.مثلا کنترل استرس،بی دقتی و .... .


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

اینکه مطابق برنامه راهبردی درس میخوندم خیلی کمک کرد که بتونم درسهارو به موقع بخونم و عقب نمونم.با آزمون دادن میتونستم نتیجه تلاش دوهفته‌ام رو ببینم و نکات منفی و مثبت کارم رو ارزیابی کنم.


از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

فقط کارنامه اصلی رو بررسی می کردم.

 

روش مطالعه‌ی شما چگونه بود؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خواندید یا دوباره‌خوانی می‌کردید؟

باتوجه به مبحث یا فصلی که در برنامه راهبردی مطرح شده‌بود برادرم برام برنامه می نوشت که بعد از خوندن کتاب درسی تست آموزشی و بعد سنجشی بزنم.

 

روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کردید؟

همه سوالات چه درست چه غلط و چه نزده رو بررسی می‌کردم.


آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

راستش رو بخواید چون مباحث هر آزمون متفاوت بود عملکردم در فصل‌های مختلف دروس متفاوت بود و ترازهام بالا پایین می‌شد. مواقعی بود که ترازم افت شدیدی پیدا می‌کرد.سعی می‌کردم به‌جای فکر کردن به نتیجه آزمونم،تلاش کنم که اشتباهات هفته های گذشته رو تکرار نکنم و روی مباحث بعدی آزمون تمرکز کنم. هر دفعه که افت تراز داشتم به خودم قول می‌دادم که در آزمون بعدی این افت رو جبران کنم. خانواده‌ام خیلی کمکم می‌کردن.ترازم رو ازم نمی‌پرسیدن ولی خب با توجه با حالات روحیم و شناختی که ازم داشتن می تونستن بفهمن که نتیجه آزمون چطور بوده.سعی می‌کردن با روحیه دادن بهم انرژیمو برگردونند تا بتونم در آزمون های آینده بهتر عمل کنم.

 

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

برادرم برام برنامه می‌نوشت.کمک می‌کرد که نقاط ضعفم رو پیدا کنم و باهم رفعشون کنیم.

 

کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

درس زیست نقطه قوتم بود.روش مطالعه ام اینطور بود که کتاب رو میخوندم.بعد از کتاب‌های تستم تست آموزشی و بعد سنجشی میزدم. در مدرسه نمره‌ی خیلی خوبی در درس زیست نمی‌گرفتم.ولی بقیه درسها نمره هام عالی بودن.

 

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

درس زیست نقطه ضعفم بود. سالی که پشت کنکور بودم سعی کردم به این درس مفهومی‌تر نگاه کنم و با حل تستهای بیشتر مطالبی که خوندم رو در ذهنم تثبیت کنم.


کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمع‌بندی؟ دلیل این موضوع چیست؟

دوران نوروز باعث شد بتونم خیلی خوب دروس پایه رو جمعبندی کنم و اشکالات طول سال تحصیلیم رو برطرف کنم.


کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیل‌تان برای این انتخاب را بگویید.

نقش برنامه‌ای و سنجشی آزمون خیلی کمکم کرد.سوالات آزمون سطح بالایی داشتن و درمن باعث ایجاد چالش می‌شدند.


 آیا در کلاس‌های درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟ 

درسال دوازدهم بله.ولی درسال پشت کنکور مدرسه نمی‌رفتم.

 

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

اول درصد زیست و شیمی رو نگاه می‌کردم چون ضریب بیشتری داشتن.


آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟

نه.من کارنامه‌ام رو به والدینم نشون نمی‌دادم.برادرم هم چون مشاورم بود و کارنامه‌ام رو تحلیل می‌کرد کارنامه‌ام رو نگاه مینداخت.


بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روش‌های مطالعه خود را در این درس بنویسید.

زیست اول کتاب درسی رو مطالعه می‌کردم.بعد تست آموزشی می‌زدم تا مطالب در ذهنم تثبیت بشن.بعد تست سنجشی میزدم.

 

کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ این روش‌ها در جلسه‌ی کنکور چه کمکی به شما کرد؟

.من همه آزمون ها از روش ضربدر و منفی استفاده می‌کردم.در جلسه کنکور هم با این روش تونستم در درسهای مختلف سوالات آسون و متوسط رو شناسایی کنم.

 

کدام درس در جلسه‌ی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟

روز قبل کنکور تجربی شنیده بودم که سوالات کنکور ریاضی  دشوار بودن و کنکور آسونی در انتظارم نیست.با اینحال سوالات شیمی سطح بالایی داشت و تشخیص سوالات آسون و متوسط راحت نبود و باعث شد کمی سردرگم بشم.سوالات ریاضی مشخص بود که سخت هستن و غافلگیر نشدم ولی اون لحظه‌ که ریاضی رو جواب میدادم استرس زیادی رو تجربه کردم.

 

در طول سال چقدر به رتبه فکر می‌کردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت می‌کردید؟

من خیلی به رتبه‌ای که دوس داشتم داشته باشم فکر میکردم،تقریبا هرروز.خانواده من همیشه می‌گفتن که ما میدونیم تو چه‌ قدر خوب هستی و بهم امید میدادن.تاحالا ازشون سوال نکردم که به چه رتبه‌ای فکر می‌کردن ولی به نظرم انتظار داشتن یکی از دانشگاه‌های شهر تهران قبول بشم.برادرم همیشه بهم میگفت که فکر کردن به رتبه باعث پس‌رفت و استرس میشه و همینطور هم بود.سعی می‌کردم وقتی این افکار به ذهنم می‌اومدند چشمهام رو ببندم و با خودم تکرار کنم که(فقط به درسی که میخونی فکر کن،تمرکز کن،خدا خودش کمکت می‌کنه همونطور که تا‌به‌حال تورو تنها نگذاشته).

 

اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمی‌دهید؟ چرا؟

من به این حرف باور دارم که اگر کاری رو در گذشته انجام ندادم در توانم نبوده،وگرنه حتما انجامش می‌دادم.همه کارهایی که در گذشته بوده،خودم انجام دادم.پس تمام اون شخص با خوبی و بدی من بودم.با اینحال اگر بخوام به بقیه توصیه کنم که چه کارهایی انجام ندن میگم که به فکر تراز و رتبه و چیزی که درآینده میخواد اتفاق بیفته نباشید.میدونم که خیلی سخته و شاید غیرممکن.هرچه‌قدر با آرامش و امید به آینده‌ای خوب درس بخونید کارایی شما بالاتر میره.و اینکه سعی کنید درک کنید که چرا دارید درس میخونید.چرا زحمت میکشید،برای رسیدن به کمال.برای اینکه بگید من تونستم به چیزی که میخواستم برسم.از مسیر لذت ببرید.همه چیز گذراست چه روزهای خوب،چه روزهای بد.

 

استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟ 

در فضای مجازی فعالیت آنچنانی نداشتم.اگر وقت پیدا می‌کردم با گوشی یا لپ‌تاپ بازی می‌کردم.گاهی هم با خواهرم می رفتیم گیم نت‌ یا تو خونه بازی فکری می‌کردیم.آهنگ گوش می‌دادیم.


فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

به نظرم چیزی که باعث شد در این نقطه از زندگیم قرار بگیرم و موفق بشم اینه که دوست دارم چیزی که می‌خوام رو حتما به دست بیارم،نمی‌گم به هرقیمتی ولی نمی‌ذارم حسرت نرسیدن به هدف به دلم بمونه.اگر زمین بخورم به شدت ناراحت می‌شم ولی بعد طوری تلاش می کنم که دوباره اون حس ضعف رو تجربه نکنم.من به این دنیا نیومدم که بازنده باشم

 

آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

آخر هفته‌ها پنجشنبه تایم آخر برنا‌مه‌ام خالی بود تا کمی فیلم ببینم یا تفریح کنم.جمعه ها بعد آزمون هم بعداز تحلیل آزمون با خانواده یا با برادر و خواهرم میرفتم بیرون،گیم‌نت،پاساژگردی و ... .

 

آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو می‌کنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟

دوست صمیمی من خواهرم بود و همیشه پیش هم بودیم و باهم درس میخوندیم.پس عملا درباره همه چیز درسی و غیردرسی باهم صحبت میکردیم.


نمره‌های امتحان نهایی و تراز سوابق تحصیلی‌تان چند شد؟

دینی: 20   عربی:۲۰   فارسی:۲۰   زبان انگلیسی:75/19   شیمی:۲۰   سلامت و بهداشت:16     علوم اجتماعی:5/15   زیست:20   ریاضی:۲۰   فیزیک:20   تراز تحصیلی: ۱۰۴۳۶

Menu