گفت و گو با هلیا شیرکوهی؛رتبه 97 منطقه 2؛ کنکور تجربی 1402

آزمون‌های کانون یک برنامه منسجم داشت که برای برنامه ریزی شخصی، کمک خوبی بود و از نظر بار علمی آزمون،با ایده‌های طراح های متفاوت و در کنارش تیپ‌های مختلف تستی آشنا می‌شدم

گفت و گو با هلیا شیرکوهی؛رتبه 97 منطقه 2؛ کنکور تجربی 1402

نام و نام خانوادگی: هلیا شیرکوهی

رتبه منطقه سال 1402: 97 منطقه 2

رتبه کشوری سال 1402: 222

رشته و دانشگاه قبول: پزشکی شهید بهشتی

نام شهر و استان:  زاهدان، سیستان و بلوچستان

میانگین تراز:6800 

سال‌های حضور در کانون: 4 سال

تحصیلات و شغل مادر: فوق لیسانس ادبیات عرب ، دبیر مدرسه فرزانگان و نمونه

تحصیلات و شغل پدر: فوق لیسانس فیزیک ، دبیر آموزش و پرورش

درصدهای کنکور 1402: زیست 23/82، فیزیک 12/91، شیمی 58/48، ریاضی 34/23، زمین شناسی 67/66

تراز کنکور:   11665

تراز سوابق تحصیلی:  10439

نام و نام خانوادگی مصاحبه کننده:  اکرم کیخایی

 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟

خواهرم قبل از من کانون بوده‌اندو آشنایان ما هم کانونی بوده‌اند و من به تاکید خانواده وارد آزمون‌ها شدم.

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

 آزمون‌های کانون یک برنامه منسجم داشت که برای برنامه ریزی شخصی، کمک خوبی بود و از نظر بار علمی آزمون،با ایده‌های طراح ‌های متفاوت و در کنارش تیپ‌های مختلف تستی آشنا می‌شدم و تجربه حضور در جلسات که شرایط کنکوری را محیا می‌کردکمک بسیار خوبی بود .

 

شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟ 

من یک دانش آموز کانونی چون من یک دانش‌آموز بی‌غیبت یا کم‌غیبت در آزمون‌های اصلی بودم و با برنامه راهبردی آزمون‌های کانون هماهنگ بوده و برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی می‌کردم.

 

چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟

چون به من خیلی کمک می‌کرد که هر دو هفته یکبار می‌توانم یک ارزیابی خوبی برای خودم داشته باشم و هرگاه با نقاط ضعف رو برو می شدم نتیجه بد باعث می‌شد جدی‌تر و سخت‌تر برنامه ریزی داشته باشم .

 

آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

در کل این سال‌ها فقط سه مرتبه غیبت داشتم به دلیل بیماری کرونا و دیگری هم آزمون‌ها دیگری داشتم.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

با آزمون دادن به طور منظم روند تغییرات  خودم را بررسی می‌کردم و گذشت زمان باعث می‌شد بدانم مطالب گذشته تا چه حد در ذهنم ماندگار بوده و روند تثبیت مطالب جدید ارزیابی می‌شد. 

 

آیا در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کردید؟ الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌های این آزمون‌ها برای شما چه بود؟

بله، 1-تنوع تستی را تجربه می‌کردم 2- تجربه برای آزمون اصلی بیشتر می‌شد 3-یک برآیند از تلاش دو هفته مطالعه قبل از آزمون اصلی بدست  می‌آوردم .

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

کارنامه اشتباهات متداول . باعث می‌شد نواقص و خطاهای خود را بررسی کنم و برنامه ریزی کنم برای جبران و پوشش این موضوع ودر آزمون‌های بعدی این اشتباهات تکرار نشود .

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی‌سازی می‌کردید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

بله . برنامه من دو بخش داشت  بخش اول برنامه راهبردی و بخش دوم برنامه شخصی که برای ارتقا و جبران تستی خود اجرا می‌کردم .

 

آیا روش بازیابی (RETRIEVE) را می‌شناسید، اگر این روش را می‌شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟

بله، قبلا مقاله علمی خوانده‌ام و مشاورم به من تاکید می‌کردند. 

 

روش مطالعه‌ی شما چگونه بود؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خواندید یا دوباره‌خوانی می‌کردید؟

تنوع تستی زیاد ، تعادل منطقی برای مطالعه و تست ، مرور و استفاده از یاداشت‌ها و نکات تستی را داشتم. بسته به شرایط گاهی دوباره خوانی هم می‌کردم.

 

در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟

در در درس‌های محاسباتی بیشتر از روش بازیابی استفاده چون برای مدیریت زمان مفیدتر بود .

 

روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کردید؟

همه دفترچه را تحلیل می‌کردند بعد آزمون .برای هر سوالی روش متفاوتی داشتم باتوجه به نوع سوال که اشتباه، پاسخ نداده و درست  باشد روش تحلیلم متفاوت بود.

 

آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟ 

بله تک آزمون پیش می‌آمد به دلیل کسالت یا در موارد که مباحث خاصی بود که من در آن مشکل داشتم کمی افت کنم. در این مواقع خانواده به من مشورت می‌دادند و به من از نظر عاطفی خیلی کمک می کردند تا دچار استرس نشوم 

 

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

پدر و مادرم بودند . هشتاد درصد موفقیت من بخاطر حمایت‌های پدر و مادرم بوده است.

 

کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

فیزیک درسی بود که نقطه قوت من بود در این درس روی کتاب درسی تاکید می‌کردم و برای بخش محاسباتی تست زیادی می‌زدم و بیشترین زمان مفیدم برای تست بود .

 

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

زیست، تنوع تستی ایجاد کردم . خیلی عمیق مطالعه می‌کردم و سعی می‌کردم دلایل را پیدا کنم و ترکیب مطالب را انجام بدهم واین کار را قبل از این‌که کتاب ترکیبی بخوانم خودم انجام می‌دادم.

 

به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کردید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟ 

زمانم برای بخش‌های تئوری‌ها با محاسباتی‌ها فرق می‌کرد . برای زیست و شیمی دو ساعت مطالعه   و یک ساعت بدنبالش تست می‌زدم و برای فیزیک ریاضی یک ساعت مطالعه و دو ساعت تست می‌زدم.

 

کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیل‌تان برای این انتخاب را بگویید؟

همه آزمون‌ها تاثیر گذار بود به ویژه بخش آموزشی آزمون‌ها برایم مفیدتر بود.

 

سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید؟ آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟

بله در طول سال و با آزمون‌دادن هم این مهارت بهبود یافت.

 

در جلسه کنکور آیا توانستید سؤال‌های ساده‌تر را تشخیص دهید؟

 بله هم تشخیص و هم پاسخ دادم.

 

به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بود؟

به طور میانگین در هر آزمون 10تا اشتباه را داشتم.

 

هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دادید؟ 

الف) بررسی اشتباهات 

ب) بررسی سؤال‌های ساده 

هنگام بررسی آزمون‌ها، بررسی اشتباهات در اولویتم بود.

 

آیا در کلاس‌های درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟ 

بله معلم های علمی خوبی داشتم و مدرسه به نظم و جدیت من کمک می‌کرد.

 

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

من به ترتیب چک می‌کردم بعد از تحلیل آزمون روش مطالعه را بررسی می‌کردم و نواقص را بر طرف می‌کردم.

 

شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟ 

1)قهرمان پیوستگی 

2) قهرمان پیشرفت 

من خودم قهرمان پیوستگی را می‌دانم.

 

اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتید، توضیح دهید که در طی ماه‌های بین این دو آزمون چه برنامه‌ای اجرا کردید؟

 برنامه ریزی اصلی من کنکور تیرماه بوده است و توانستم در این فاصله :

1-تسلط بیشتری روی پایه 12 داشته باشم .

2-مرور بیشتر روی پایه داشتم.

3-کنکور سال‌های گذشته در آزمون های جمع بندی بیشتری انجام می‌دادم .

 

امسال سؤال های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سؤال‌ها و سؤال‌های دشوار درس‌های دیگر خودتان را مدیریت کنید؟ زمان را مدیریت کنید؛ سؤال‌های ساده‌تر را پیدا کنید و به سؤال‌ها به صورت تصادفی پاسخ ندهید. لطفاً در این مورد توضیح دهید. 

بله توانستم مدیریت کامل داشته باشم چون تا قبل از آن تجربه زیادی در آزمون‌ها بدست آورده بودم و برای من قابل پیش بینی بود که دروس سخت باشد.

 

کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ این روش‌ها در جلسه‌ی کنکور چه کمکی به شما کرد؟

از سال دهم سعی کردم روی روش ضربدر منها کار کنم که در جلسه کنکور هم بتوانم مدیریت کنم.

 

در طول سال چقدر به رتبه فکر می‌کردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت می‌کردید؟

گاهی اوقات به خاطر رقابتی که وجود داشت کمی استرس داشتم و زیاد درگیر این مسئله نبودم تمرکز اصلی به پایان کار ونتیجه بود.

 

اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمی‌دهید؟ چرا؟

1- این‌که زمان دروس عمومی را به دروس اختصاصی نمی‌دادم و تعادل مطالعاتی کامل‌تری داشتم.

2-از نظر روحی سعی می کردم آرام‌تر و تنش‌های ذهنی دور می‌شدم 

 

دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده‌اید چه بود؟

زیرا تمرکز اصلی‌ام روی دروس پایه بود و نقطه اوجی بود برای پایه در این دوران داشتم که در سال دوازدهم ونهایتا کنکور نتیجه آن را دیدم .

 

چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟ 

تا حد زیادی مباحث را تمام کرده بودم به خاطر همین تمرکزم را بیشتر به ترکیبی خواندن مطالب و تقویت نقاط ضعفم گذاشتم.

 

فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

آدم خیلی مسولیت پذیر و جدی هستم  و سعی می‌کنم کار را خیلی خوب انجام دهم.

 

آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

بستگی دارد به مقطعی که بودم، زمان‌های عادی شاید نیم ساعت تا چهل وپنج دقیقه در انتهای روز به استراحت می‌پرداختم اما در زمان امتحانات نهایی و دوران جمع‌بندی استراحت نداشتم.

 

آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟ 

بله، پدر و مادرم به من یاد دادند.

 

قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می‌خواندند؟ چه کتاب‌هایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟

بله کتاب‌های کودکان زیاد می‌خواندند والان بلافاصله بعد از کنکور مطالعه غیر درسی را شروع کردم .  

 

آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو می‌کنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟

فقط با یکی از دوستانم ارتباط داشتم و در مورد کلاس‌های مدرسه و آزمون‌ها صحبت می‌کردیم .و همه دوستان من کسانی بودند که رقیب درسی من بودند و سطح علمی بالایی داشتند.

 

آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟

 معلم های زیادی کمکم کردند حتی معلم‌هایی که غیر مدرسه بودند از نظر مشاوره‌ایی و درسی، کمک من بودند . 

 

فکر می‌کردید چنین رتبه‌ای کسب کنید؟ خاطره لحظه اعلام نتایج را برای ما تعریف می‌کنید؟

 بله به رتبه فکر می‌کردم و به دانشگاه تهران و بهشتی . لحظه اعلام نتایج بسیاری عالی بود.

 

روش مطالعه‌ موفق شما برای دروس عمومی چه بود؟

کتاب درسی را زیاد می‌خواندم.

 

دلیل انتخاب رشته‌تان چه بوده است؟ این رشته اولویت چند شما بود؟

اولویت اول من بوده است و از نظر شخصیتی مناسب من است و به افکار من نزدیک است .

 

 حرف آخر را بگویید ؟ 

تشکر ویژه از پدر و ماردم و خواهرم می‌کنم و باتوجه به این‌که کمک زیادی به من کردند امیدوار بودم رتبه بهتری داشته باشم و توصیه من به کنکوری‌ها این است که تا پایان مسیر هر چه قدر هم که دشوار باشد ادامه بدهند و امید و پیوستگی در کار داشته باشند و به پایان خوب آن فکر کنند .

Menu