گفت‌و‌گو با مهدی محظوظی؛ قبولی پزشکی شهید بهشتی

کارتان را انجام دهید به حواشی توجه نکنید.در کنکور چه چیزی تغییر می‌کند نمرات مدرسه چگونه محاسبه می‌شود برنامه‌ریزی کنید اما ذهنتان را درگیر نکنید تلاشتان را بکنید

گفت‌و‌گو با مهدی محظوظی؛ قبولی پزشکی شهید بهشتی

تست زدن باعث بهتر یاد گرفتن مطالب می‌شود و به یاد‌گیری عمق می‌دهد


نام و نام خانوادگی: مهدی محظوظی

نام استان و شهر: البرز-کرج

رتبه 457 منطقه3 و 2600کشوری کنکور تجربی

میانگین تراز : 6500

سال‌های حضور در کانون : یک سال - 25 آزمون

شغل و تحصیلات مادر: لیسانس نرم افزار-معلم

شغل و تحصیلات پدر: دیپلم-کارمند سایپا

مصاحبه‌گر: الهام یافته

 

شما چند سال کانونی بودید و از چه سالی و در چند آزمون شرکت کردید؟ 

سال دوازدهم عضو کانون شدم و به جز یک آزمون در همه آزمون‌ها شرکت کردم.

 

آزمون های برنامه ای چه دستاوردهایی برای شما داشت؟

قبل از این که وارد کانون شوم نمی‌دانستم کجای کار هستم و در چه سطحی هستم و نسبت به بقیه چطور ارزیابی می‌شوم با اولین آزمون فهمیدم برنامه‌ریزی‌ام باید چگونه باشد و چه روشی درست‌تر است مثلا قبل از کانون منابع مطالعاتی‌ام دو‌گانه بود و نتیجه عکس می‌داد و درصد‌هایم پایین آمد نتیجه گرفتم که منابعم مطالعاتی‌ام واحد باشد و فهمیدم با کدام روش بهترین نتیجه را می‌گیرم.

 

چطور عضوکانون شدید و در آزمون‌ها شرکت کردید، ادامه دادید؟ شما چطور شد که پیوستگی داشتید؟

عامل پیوستگی من برادرم بود. اگر درس نمی‌خواندم از او عقب می‌ماندم و مجبور بودم درس بخوانم.برادرم یک سال جهشی درس خواند تا به من برسد و متاسفانه (با خنده )رتبه‌اش از من بهتر شد هر دو کنکور دادیم و رتبه برادرم 106 و من 457 شدم. برادرم دانشجوی دندانپزشکی شهید بهشتی و من پزشکی این دانشگاه شدم.

 

آیا طبق برنامه کانون درس می‌خواندید؟

با برنامه کانون هر دو هفته برنامه‌ریزی می‌کردم مبحث مورد نظر را می‌خواندم و تعداد تست را تقسیم بر 12روز می‌کردم و روزانه باید آن تعداد تست را می‌زدم.

 

امسال درکنکور تغییراتی که درکنکور رخ داد، یک رویداد مهمی بود که برای دانش آموزان چالش زیادی را به همراه آورد، شما چگونه کنکور دی و تیر را تلفیق کردید؟

به طور جدی از سال یازدهم شروع به درس خواندم و قبل از سال دوازدهم سه سال کنکور را بستم و خودم را برای کنکور دی آماده کردم و مطمئنم که دی را بهتر از تیر ماه کنکور دادم.

 

چه روش‌هایی ویژه‌ی خودتان بود و چه روش‌هایی را مثل بقیه درس می‌خواندید؟

روش من برای مرور درس‌ها این بود درسی را دوباره نمی‌خوانم مثلا فیلم ریاضی تابع روی دور تند ضدربدر3 می‌دیدم مرور می‌شد حتی قسمت تحلیل سوال را رد می‌کردم تا به راه حل برسم.برای کنکور دی از یک ماه قبل دیگر درس نخواندم و فقط تست زدم آزمون جامع و آزمون پارسال کانون حدود 43آزمون را حل کردم که بسیار مفید بود.

 

چند ساعت مطالعه می‌کردید؟ موقعی که مدرسه می‌رفتید چطور؟

سال نهم کرونا شد و مدرسه نرفتم در طول سه ساله کنکور سال دهم و یازدهم به جر فیلم‌های آموزشی که می‌دیدم روزی 3 ساعت و سال دوازدهم 8ساعت درس می‌خواندم.

 

منابع مطالعاتی چه بود؟

کتاب‌های سه‌سطحی و کتاب 5000گذاره زیست شناسی که واقعا خفن بود و نکات عالی داشت و کتاب سه‌سطحی هم طبقه‌بندی سوالاتش خیلی خوب بود.

 

در دوره نزدیک به کنکور ساعت‌ مطالعه‌تان تغییری نکرد؟

نزدیک کنکور به 10تا 12 ساعت رسید. ساعت مطالعه من به خاطر آزمون‌ها  بالا رفت چون مجبور بودم روزی 2 آزمون بزنم و تحلیل کنم.

 

چقدر تست می‌زدید و چقدر روخوانی می‌کردید؟ چند درصد؟

یک ماه قبل کنکور فقط آزمون می‌دادم  و یک هفته قبل از کنکور فقط رو‌خوانی می‌کردم.

 

آیا این تمرکز روی تست باعث نمی شد از مفهومی درس خواندن جا بمانید؟

 خیر تست زدن باعث بهتر یاد گرفتن مطالب می‌شود و به یاد‌گیری عمق می‌دهد. من اعتقاد دارم روش هر کس مختص خودش است من با تست بیشتر یاد می‌گیرم این روش من است.در سال کنکور من نگاه نکردم که کدام رتبه برتر چکار کرده است که موفق شده و من آن کار را انجام دهم بلکه روش خودم را استخراج و با آزمون‌های کانون روش خود را پیدا کردم اگر خوب بود ادامه می‌دادم اگر نتیجه نداشت روشم را تغییر می‌دادم.

.

برخی می‌گویند کسانی که تست می‌زنند محفوظات آنها قوی می‌شود و دانش‌شان سطحی است و یادگیری عمیق ندارند، شما نظرتان چیست؟

اشتباه است.اتفاقا تست زدن زیاد یادگیری را عمیق‌تر می‌کند.

 

تحلیل آزمون‌ها را چه وقت انجام می‌دادید؟ ابتدا سراغ کدام دسته از سوالات می رفتید؟ این تحلیل را چگونه انجام می‌دادید؟

 روز آزمون نه دقیقا بعد از جلسه آزمون.سه تا 4ساعت تحلیل و در ذهنم ثبت می‌کردم.تحلیل را با توجه به درس انجام می‌دادم مثلا زیست را کل سوالات را بررسی و ریاضی و فیزیک فقط اشتباهات بررسی می‌کردم چون ریاضی و فیزیک را که نمی‌شود شانسی زد باید راه درست را انتخاب کرد.اما زیست و شیمی چون سوالات شک‌دار زیاد است باید کل سوالات تحلیل شود.

 

در مورد روش‌های درس خواندنی که خواست خودتان بود می‌توانید توضیح بدهید؟ و احیانا اگر در یک درسی روش درس خواندن‌تان را تغییر دادید و نتیجه‌ی بهتری در سال آخر گرفتید، توضیح دهید. 

شیمی در کنکور دی 40درصد زدم روشم را تغییر ندادم معلم را عوض کردم درصد شیمی در کنکور تیر 46 رسید.

 

برای مطالعه‌ی تستی وتشریحی چگونه تلفیق ایجاد می‌کردید‌؟

اول تست را مطالعه و سپس کتاب درسی را مرور و بعد با تمرین آزمون‌های تشریحی امتحان نهایی مطالعه خود را کامل می‌کردم.

 

امسال برای هر سه رشته درس ریاضی خیلی دشوار شد، شما در کنکور تیر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟

در هر دو کنکور 30درصد زدم اما توصیه می‌کنم خودتان را برای اتفاق‌هایی که پیش‌بینی نکرده‌اید آماده کنید.تنها چیزی که در درس ریاضی باید مد نظر داشت این است که سوالات را انتخاب شده بزنید من از قبل می‌دانستم کدام مبحث را پاسخ دهم و سراغ کدام یک نروم و حتما پیش زمینه ذهنی داشته باشید مثلا حد را قوی‌ام، تابع را  هم قوی‌ام و احتمالا درست می‌زنم یا لگاریتم را نمی‌توانم جواب دهم.من در درس هندسه برنامه‌ام این بود که مباحث مشخص کرده بودم تالس را بزنم و همین کار را کردم و موفق بودم.قرار نیست در کنکور همه سوالات را پاسخ دهیم اما می‌شود بسیاری را به جواب رساند چه با عدد‌گذاری چه با حدس زدن

 

درباره رشته‌ای که قبول شده‌اید و تصورتان را از رشته دانشگاهی قبل از کنکور توضیح دهید؟ 

والا بچه که بودم می‌خواستم دزد بشوم تصورم این بود که میروند بانک پول‌ها را برمی‌دارند و پولدار می‌شوند بعد دوست داشتم رفتگر بشوم اما از 9سالگی تصمیم گرفتم پزشک شوم که خدا را شکر شد


در دانشگاه کسی هست که عضو کانون بوده و اکنون با شما هم کلاس باشد؟

بله تقریبا همه عضو کانون بوده‌اند.

 

آینده خود را چگونه می‌بینید؟ در چه مسیری می‌خواهید پیش بروید؟

قصدم ادامه تحصیل و گرفتن فوق تخصص مغز و اعصاب است خدا را چی دیدید شاید رفتم تخصص داخلی(با خنده) ببینیم چی پیش میاد.

 

فکر می‌کنید مهم‌ترین عامل نتیجه شما چیست‌؟

مهم‌ترین عامل مادرم است.به ما روحیه می‌داند البته من و برادرم کلا شوخ طبع هستیم مثلا در آزمون‌ها ترازمان 6000 می‌شد ناراحت نمی‌شدیم می‌خندیدیم نمی‌دانم چرا اما همیشه خوشحال بودیم و اما پیگیری‌های مادرم از همه نظر و از همه جهات برای ما کمک کننده بود و راهنمایی‌های به جایی داشتند.سختگیر بودند اما ما هم مقاومت نمی‌کردیم و گوش می‌کردیم.

  

راجع به کلاس‌ها نظرتان چیست؟ کلاس‌های آنلاین را بیشتر ترجیح می‌دهید یا کلاس‌های حضوری را ترجیح می‌دهید؟

صددرصد کلاس های آنلاین را ترجیح می‌دهم.برای اینکه شما یک سوال دارید دسترسی به معلم هم ندارید استادتان می‌روند باید صبر کنید تا دوباره ایشان را ببینید و بپرسید این باعث تلف شدن زمان می‌شود مخصوصا برای مرور کردن آنلاین خیلی مفید است.

 

 در مورد شکست‌ها و افت‌های احتمالی بگویید. اگر احیانا یک جایی نتیجه‌تان خوب نمی‌شد چه کار می‌کردید؟ اگر یک زمانی هم خیلی خوب می‌شد مغرور نمی‌شدید که روی درس خواندن‌تان اثر منفی بگذارد؟

چیزی برای من و برادرم به عنوان شکست یا افت وجود نداشت که باعث شود ناراحت شویم و یا پیشرفت کنیم و مغرور شویم ما همیشه درس می‌خواندیم و طبق برنامه خودمان جلو می‌رفتیم.یکبار در آزمون‌ها موفق نشدم تراز دلخواهم را در درس زیست به دست بیاورم یک کتاب تست دیگر تهیه کردم هر دو کتابم را زدم اما ترازم پایین‌تر آمد تصمیم گرفتم به خودم اعتماد کنم و پیش روم.

 

در سایت کانون ازچه قسمت‌هایی استفاده کردید؟

در بخش مصاحبه‌ها برتر‌ها را دیدم برای اینکه ایده بگیرم و از بخش کارنامه‌ها استفاده می‌کردم.

 

دوست دارید چه سوالی به مصاحبه اضافه کنید؟

کلا فیلم‌ها و صحبت‌های انگیزشی نمی‌دیدم چون به اندازه کافی انگیزه داشتم تنها چیزی که دوست دارم بگویم این است که شما کارتان را انجام دهید به حواشی توجه نکنید.در کنکور چه چیزی تغییر می‌کند نمرات مدرسه چگونه محاسبه می‌شود برنامه‌ریزی کنید اما ذهنتان را درگیر نکنید تلاشتان را بکنید.من نهم به دهم نمونه دولتی هم قبول نشدم به نظرم خیر در آن چیزی است که اتفاق می‌افتد شاید به همین خاطر است که در کنکور اصلا استرس نداشتم گفتم من کارم را کرده‌ام هر چه شود می‌پذیرم. 

Menu