نام و نام خانوادگی: کوثر هواسی
مقطع و رشته: دوازدهم تجربی
نام شهر و استان: ایلام-ملکشاهی
میانگین تراز: 6822
از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است: از پایه نهم و 181 آزمون
شغل و تحصیلات مادر: دیپلم-کارمند
شغل و تحصیلات پدر: فوق لیسانس:دبیر عربی
رتبه در کنکور 1402 : 325 منطقه 3
مصاحبهگر : الهام خزان
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجهای کسب کردند؟
از طریق خانواده ام با کانون آشنا شدم و خودم تصمیم گرفتم که در آزمون ها شرکت کنم .
چند سال و چه سالهایی دانشآموز کانون بودید؟
چهار سال دانش آموز کانون بودم از پایه نهم تا دوازدهم کانونی بودم .
در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردید؟
در تمام آزمون های کانون(اصلی و هدیه) شرکت کردم و در مجموع در 181 آزمون شرکت کردم .
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
آزمون های کانون به برنامه ی درسی من نظم خاصی می داد و باعث پیوسته بودن مطالعه من شد و برای من یک فضای رقابتی را ایجاد می کرد که خودم را ارتقا دهم .
شما تا چه حد خود را یک دانشآموز کانونی میدانید؟
معیارها این موارد است:
- من یک دانشآموز بیغیبت یا کمغیبت در آزمونهای اصلی بودم.
- من در آزمونهای هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت میکردم.
- من با برنامه راهبردی آزمونهای کانون هماهنگ بودم یا برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی میکنم.
-منابع من کانونی بود.
من در تمامی آزمون های کانون شرکت کردم و برنامه ی درسی من بر اساس برنامه ی راهبردی بود و آن را شخصی سازی می کردم از منابع کانون هم استفاده می کردم .
چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
چون آزمون های کانون به دلیل داشتن فضای رقابتی به من انگیزه می داد و آزمون دادن برایم لذت بخش بود و باعث افزایش تلاش من می شد.
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
خیر-غیبت نداشتم چون آزمون های کانون به دلیل داشتن فضای رقابتی به من انگیزه می داد و آزمون دادن برایم لذت بخش بود و باعث افزایش تلاش من می شد.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
با پیوستگی در آزمون ها توانستم اشتباهات و نقاط ضعف خود را پیدا کنم و برای رفع آن ها تلاش کنم.
آیا در آزمونهای هدفگذاری شرکت میکردید؟
اگر پاسختان مثبت است،الف) انگیزهتان چه بود؟ ب) فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
بله آزمون هدفگذاری به من کمک می کرد که وضعیت خودم را از ابتدایی هفته تا روز آزمون بفهمم و نقص هایم را متوجه شوم و طبق نتیجه آن برای هفته ی بعدی برنامه ریزی می کردم.
آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکردید؟
اگر پاسختان مثبت است، الف) انگیزهتان چه بود؟ ب) فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
بله آزمون مشابه به من کمک می کرد که قبل از ازمون اصلی اشکالاتم را متوجه شوم و برای آزمون اصلی آن ها را برطرف کنم .
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
با استفاده از کارنامه ی اصلی از درصد دروس و تراز رتبه ام نسبت به سایر رقیبان مطلع می شدم و با استفاده از کارنامه 5 نوع درس نقاط ضعف و قوت پایدار خود را پیدا می کردم .
مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه شخصی سازی میکردید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
بله. در بازه ی دوهفته ی آزمون ها سعی می کردم که بودجه بندی آزمون را همراه با تست اموزشی در هفته ی اول تمام کنم و در هفته ی دوم از منابع دیگر استفاده کنم و بیشتر آزمون حل کنم و مرور داشته باشم.
آیا روش بازیابی (RETRIEVE) را میشناسید، اگر این روش را میشناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟
در پایه ی نهم در یکی از مقاله های آقای قلم چی که در مورد جمع بندی در ایام عید بود این روش را یاد گرفتم.
روش مطالعهی شما چگونه بود؟ آیا با روش بازیابی درس میخواندید یا دوبارهخوانی میکردید؟
روش مطالعه ی من آزمون محور بود و با روش بازیابی درس می خواندم .
در کدام درسها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟
در همه ی دروس اختصاصی من از این روش استفاده می کردم و باعث شد وسواس مطالعاتی من برطرف شود و سرعت مطالعه ی من بالاتر رود.
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکردید؟
همه ی سوالات را تحلیل می کردم برای درس زیست و مطالب حفظ کردنی شیمی همه گزینه ها را کامل بررسی می کردم و نکات آن ها را یادداشت می کردم و برای درس فیزیک و ریاضی و مسائل شیمی پاسخنامه را بررسی می کردم و اگر راه حل جدیدی بود آن را یادداشت می کردم سوالات غلط-نزده و سوالاتی که به نظرم مهم بودند و درست جواب داده بودم را نشان دار می کردم و برای سوالات غلط و نزده از فیلم تحلیل سوالات استفاده می کردم.
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
بله-به علت مریض شدن در ایام نوروز در یکی از آزمون هایم افت کردم و پس از بهبود وضعیتم برنامه ام برای جبران عقب ماندگی فشرده تر شد .خانواده ام به من روحیه می دادند و از من حمایت کردند.
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما میکنند؟
پدر و مادرم-همیشه پشتیبان من بودند و به من انگیزه می دادند و تمام امکانات لازم و محیطی ارام را برایم فراهم کردند.
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکنید؟
فیزیک و زیست
برای فیزیک از منابع مختلف استفاده می کردم و بسیار تست کار می کردم تا به تسلط برسم
-برای زیست بارها کتاب درسی را مرور می کردم و خیلی آزمون زمکان دار کار می کردم در مدرسه نمره هایم برای این دو درس بین 19-20 بود.
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
بله-زیست-در سال دهم و یازدهم در درس زیست ضعف داشتم اما در سال دوازدهم با افزایش تعداد دفعات مرور و تست و آزمون های زمان دار درس زیست به نقطه قوتم تبدیل شد و بالاترین درصد کنکورم در درس زیست بود.
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکردید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟
برنامه ی من تست محور بود و بیشتر زمانم صرف تست زنی می شد به طوری که 80 درصد مطالعه ی من تست زنی بود.
کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز، دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمعبندی؟ دلیل این موضوع چیست؟
دوران جمع بندی-به دلیل اینکه در دوران جمع بندی هر روز آزمون جامع حل می کردم و بر روی مدیریت زمان کار می کردم.
کدام نقش آزمونهای کانون برای شما پررنگتر بود: نقش برنامهای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیلتان برای این انتخاب را بگویید.
نقش برنامه ی-چون برنامه راهبردی بودجه بندی خوبی برای دروس مختلف در بازه های متفاوت دارد و تعداد بالای دفعات مرور مباحث از نکات مثبت برنامه راهبردی است.
سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما میتوانستید سؤالهای ساده آزمون را تشخیص دهید؟
آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟
بله . با افزایش تسلط روی مباحث سریعتر می توانستم سوالات ساده را تشخیص دهم .
در جلسه کنکور آیا توانستید سؤالهای سادهتر را تشخیص دهید؟
بله-ابتدا سوالات ساده را جواب دادم و سپس به سراغ بقیه سوالات رفتم .
به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباههای شما چند تا بود؟
بین 15 تا 20 اشتباه
هنگام بررسی آزمونها به کدامیک اولویت بیشتری میدادید؟
الف) بررسی اشتباهات
ب) بررسی سؤالهای ساده
بررسی اشتباهات
آیا در کلاسهای درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟
بله-تدریس خوب بعضی از دبیران به من کمک می کرد.
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میروید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکنید؟
زیست-ایراداتم را ریشه یابی می کردم که آیا تعداد تست من برای این مبحث کافی نبوده یا این مبحث را به خوبی یاد نگرفته ام و بر اساس دلیل آن سعی می کردم ایراداتم را برطرف کنم.
آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را میبینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آنها با این افت چگونه است؟
بله-من را تشویق می کردند که بتوانم دفعات بعدی جبران کنم.
دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟
بله-باعث می شد که من با خودم رقابت کنم و هر روز نسبت به روز قبل مطالعه ی بیشتری داشته باشم.
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
کتاب های سه سطحی بیشتر استفاده می کردم-این کتاب ها به دلیل طبقه بندی کردن تست ها و داشتن سطح سوال به افزایش تسلط من کمک می کردند.
شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی میدانید؟
1) قهرمان پیوستگی
2) قهرمان پیشرفت
قهرمان پیوستگی
بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روشهای مطالعه خود را در این درس به صورت آیتم وار بنویسید.
زیست-ابتدا برای هر مبحث کتاب درسی را مطالعه می کردم و جاهای که متوجه نمی شدم از روی درس نامه کتاب کمک درسی می خواندم و حدود 40 تست آموزشی حل می کردم پس از اتمام منبع اول به سراغ باقی منابعم می رفتم ان ها را زمان دار حل می کردم و روز قبل از آزمون یک بار دیگر متن کتاب را مرور می کردم.
اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظهای داشتید، توضیح دهید که در طی ماههای بین این دو آزمون چه برنامهای اجرا کردید؟
در دی ماه به علت کمبود زمان جمع بندی ناقصی داشتم و نتیجه کنکور دل خواهم نبود اما برای تیر ماه زوتر جمع بندی را شروع کردم و تعداد ازمون
های جامع را افزایش دادم و حدود 40 آزمون حل کردم و جمع بندی را از اواسط فروردین شروع کردم .
هوش هیجانی
امسال سؤال های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سؤالها و سؤالهای دشوار درسهای دیگر خودتان را مدیریت کنید؟ زمان را مدیریت کنید؛ سؤالهای سادهتر را پیدا کنید و به سؤالها به صورت تصادفی پاسخ ندهید. لطفاً در این مورد توضیح دهید.
بله-چون روز قبل از کنکورم سوالات کنکور ریاضی را بررسی کردم و ریاضی خیلی سخت بود و این احتمال وجود داشت که ریاضی کنکور تجربی هم سخت باشد و برای آن آمادگی نسبی داشتم.
کدامیک از روشهای مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمانهای نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ این روشها در جلسهی کنکور چه کمکی به شما کرد؟
از روش ضربدرمنها و استراتژی بازگشت برای تمام ازمون هایم استفاده کردم و سر جلسه کنکور هم به کار بردم این روش باعث شد مدیریت زمان من بهتر شود و با استراتژی بازگشت از میزان استرس من کم شد و با خیال راحت برروی سوالات سخت تر و وقت گیر زمان می گذاشتم .
کدام درس در جلسهی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟
ریاضی-هر چند که از روز قبل برای دشوار بودن ریاضی آمادگی نسبی داشتم ولی واقعا تصور نمی کردم که سوالات ریاضی به این اندازه دشوار باشد اما توانستم خودم را مدیریت کنم و به جای وقت گذاشتن روی همه ی سوالات به 10 سوال که به نسبت باقی سوالات دشواری کمتری داشته پاسخ دادم .
در طول سال چقدر به رتبه فکر میکردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت میکردید؟
از دوران عید به بعد گاهی اوقات به رتبه فکر می کردم اما به تلاشم ایمان داشتم و سعی می کردم به جای فکر کردن به این مساله تمام تمرکزم را روی درس خواندن بگذارم .
اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمیدهید؟ چرا؟
در سال دهم و یازدهم برای زیست تمام درس نامه های کتاب های کمک درسی را مطالعه می کردم و این کار واقعا وقت گیر بود به جای آن تعداد تستم را بیشتر می کردم .
استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟
معمولا روزانه بین یک تا یک ونیم از فضای مجازی استفاده می کردم و برنامه های وقت گیر را حذف کرده بودم .
دلیل این که در آزمونهای تابستان شرکت کردهاید چه بود؟
آزمون های کانون در تابستان باعث منظم شدن روند درس خواندن من می شد و همین طور باعث می شد که من از درس فاصله نگیرم .
برنامه شما برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه بود؟
در سال دوازدهم به روی درس های پایه وقت زیادی نمی گذاشتم چون در سال های قبل آنها را به خوبی مطالعه کرده بودم و فقط آن ها را مرور می کردم.
چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟
ساعت مطالعه م را افزایش دادم و آزمون های زمان دار بیشتری حل کردم و سعی می کردم آزمون ها را طبق زمان کنکور در سه دفترچه حل کنم .
فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید، چیست؟
داشتن پیوستگی و اراده ی قوی
آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص میدهید؟ چه کارهایی میکنید؟
بله-روز جمعه های که آزمون نداشتیم چند ساعتی را با خانواده برای استراحت و تفریح به طبیعت می رفتیم .
آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟
بله-پدر و مادرم
قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب میخواندند؟ چه کتابهایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟
بله-کتاب های داستان توسط پدر و مادرم خوانده می شد .
در حال حاضر مطالعه غیردرسی ندارم .
آیا در کلاسهای درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟
بله-تدریس خوب بعضی از دبیران به من کمک می کرد .
آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟
بله-از پدرم که دبیر عربی من بود و همواره از من حمایت می کرد و برای ادامه دادن به من انگیزه می داد .