گفتگو با نیما اکبری ؛ رتبه 302منطقه 2 کنکور تجربی 1402

در این مقاله گفتگو با نیما اکبری ؛ رتبه 302منطقه 3 کنکور تجربی 1402 را مطالعه خواهید کرد.

گفتگو با نیما اکبری ؛ رتبه 302منطقه 2 کنکور تجربی 1402

نام و نام خانوادگی: نیما اکبری

رشته: تجربی 

نام شهر و استان: شاهرود -سمنان

میانگین تراز: 6500

از چه سالی عضو کانون بودید و چند سال  در آزمون ها شرکت کردید: از اردیبهشت 1400، 2سال 

شغل و تحصیلات مادر: خانه دار، کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی

شغل و تحصیلات پدر: مدرس زبان ، کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی

 

مصاحبه‌گر : تازه گل آقچه لی

 

 

وضعیت شما و میزان آمادگی شما در کنکور دی و تیر چگونه بود؟ با کارنامه کدام کنکور قبول شدید؟ چگونه اشتباهات خود را برای کنکور تیر اصلاح کردید؟

من برای کنکور دی ماه به میزان زیادی آماده بودم و عملاً 90 درصد  دروس دوازدهم را هم خوانده بودم اما از عملکردم رضایت کامل نداشتم. چون که تست های کنکور های سال های قبل را برای کنکور دی بررسی نکرده بودم و کتاب های زرد را استفاده نکرده بودم که به ضررم تمام شد. البته تراز من در کنکور دی 9600 بود ولی من توقع بیشتری داشتم. من در کنکور دی ماه تراز 10600 را  کسب کردم و در نتیجه کارنامۀ کنکور تیر من به عنوان کارنامه اصلی انتخاب شد.

برای کنکور تیر ماه سعی کردم اشتباهات کنکور دی را تکرار نکنم. مهم ترین کاری که کردم بررسی کنکور های سال های گذشته بود. از 98 به بعد و در هر دو رشته ریاضی و تجربی، کنکور ها را بررسی کردم و نقش مهمی در موفقیت من داشت. دانش آموزان زیادی در طول سال از اهمیت بررسی کنکور ها غافل می شوند، چرا که فکر می کنند از آنجا که سوالات کنکور را قبلا دیده اند، برایشان بار آموزشی ندارد. در حالی که این طور نیست.  همچنین در درس زیست شناسی تصمیم گرفتم یک قسمت هایی از کتاب پایه دوازدهم که بیشتر جنبه حفظی داشتند را خط به خط حفظ کنم. چون در کنکور دی سوالات حفظی نیز در درس زیست شناسی حضور داشتند.

 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ 

پسر خاله من که ۹ سال از من بزرگتر است، در آزمون های کانون  شرکت می کردند و راضی بودند. او موفق شد پزشکی دانشگاه شهید بهشتی قبول شود.

چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بوده‌اید؟ 

از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ که اواخر پایه دهم بود،وارد کانون شدم. حدود ۲ سال در آزمون ها شرکت کردم.

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

مهم ترین دستاورد من به واسطه شرکت در آزمون های کانون، مدیریت هیجان و استرس و زمان بندی بود.

 

شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟

معیارها این موارد است: 

- من یک دانش‌آموز بی‌غیبت یا کم‌غیبت در آزمون‌های اصلی بودم. 

من در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کردم. 

من با برنامه راهبردی آزمون‌های کانون هماهنگ بودم یا برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی می‌کنم. 

د) منابع من کانونی بود. 

 

یادم نمی آید در آزمونی غیبت کرده باشم. من برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی می کردم و اولویت من، همیشه برنامه کانون بود و حتی سعی می کردم جلوتر از آن عمل کنم. تا حد خوبی خود را کانونی می دانم.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

به من کمک کرد تا در طول سال درسم را خوب بخوانم و نزدیک آزمون های مهم، متحمل فشار شدید نشوم.


از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

کلاسور ارزیابی به من کمک زیادی کرد تا میزان اشتباهاتم را در طول آزمون های سالیانه، مقایسه کنم و متوجه روند پیشرفت خودم شوم.


مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

بله،من بر اساس پیش خوانی و میزان پیش روی خودم، مطالعه ام را بر اساس برنامه راهبردی تنظیم می کردم. معمولاً از برنامه راهبردی جلوتر بودم و قسمت هایی که ضعف داشتم را بیشتر می خواندم و در برنامه راهبردی مشخص می کردم.


آیا روش بازیابی (RETRIEVE) را می‌شناسید، اگر این روش را می‌شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟

بله. از طریق مقالات سایت کانون که به این روش اشاره کرده بودند.


روش مطالعه‌ی شما چگونه است؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خواندید یا دوباره‌خوانی می‌کردید؟

من سعی می کنم طبق روش بازیابی، به جای مراجعه مستقیم به کتاب، از طریق آزمون، آموخته های خود را مرور کنم و به واسطه بررسی آزمون از آن مبحث، کتاب را مرور کنم. از دوباره خوانی غیر تست محور،پرهیز می کردم.


در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟

ریاضی و زیست شناسی. این روش از اتلاف وقت من جلوگیری کرد و بازدهی مرا بیشتر کرد.


روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کردید؟

من همان روز آزمون، ویدیوی تحلیل آزمون را در سایت کانون مشاهده می کردم و هم زمان همه سوالات را بررسی می کردم. حتی سوال های که درست زده بودم را بررسی می کردم تا نکته ای را جا نندازم.


آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

در سال کنکور چند بار پیش آمد. تصمیم گرفتم تا بر پیشرفت علمی و درسی خودم و افزایش درصدم تمرکز کنم و خیلی با موضوع تراز و رتبه،ذهنم را‌ آشفته نکنم.


پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

من مشاور تحصیلی نداشتم و پدر و مادرم مرا از لحاظ روحی و تحصیلی کمک می کردند و همیشه قدردان زحماتشان هستم.


کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کردید؟

دروس فیزیک و زیست شناسی و گاهی ریاضی نقطه قوت من هستند. معمولاً ۲۰.

در درس زیست شناسی، ابتدا سعی می کردم سر کلاس درس، خوب گوش بدهم و مفاهیم درس برایم جا بیفتد. سپس به کتاب درسی مراجعه می کردم و یک بار درس را به طور روزنامه وار می خواندم. بعد به کتاب تست رجوع می کردم و تست ها را یکی یکی بررسی می کردم و پاسخنامه را می خواندم. سپس دوباره به کتاب درسی رجوع می کردم تا ببینم تست از کدام قسمت کتاب طرح شده است. بعد از مدتی که تسلطم بیشتر می شد، تست های آزمونی(سنجشی) می زدم. عموماً هم از کتاب سه سطحی برای تست های سنجشی(زمان دار) استفاده می کردم.

در دروس فیزیک و ریاضی، ابتدا درسنامه کتاب کمک درسی را می خواندم یا سر کلاس درس، خوب گوش می دادم تا درس را به صورت مفهومی یاد بگیرم. بخش عمدۀ ریاضی و فیزیک را مفاهیم تشکیل می دهند و مهم است که بتوانید اول از همه آن ها را درک کنید و سپس دنبال تست و تسلط باشید. بعد به تست های کتاب کمک درسی مراجعه می کردم و یکی به یکی حل و بررسی می کردم.

 

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

در حل مسائل شیمی مشکل داشتم امّا با حل تست زیاد و رفع اشکال و شرکت در آزمون های متنوع، مشکلم را تا حد خوبی برطرف کردم.


به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کردید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری می‌کند؟ 

اگر بخواهم به طور کلی به شما بگویم، ۳۰ درصد مطالعه من، به یادگیری اختصاص داشت و ۷۰ درصد دیگر یادگیری من، در آزمون و تست تکمیل می شد. من در روز های مدرسه حدود ۷ ساعت و روز های تعطیل حداقل ۱۰ ساعت مطالعه مفید داشتم. در خرداد ماه میزان مطالعه ام به ۱۲ ساعت نیز رسید.


کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی ؟ دلیل این موضوع چیست؟

تابستان سال کنکور و خرداد ماه و امتحانات نهایی. زیرا در این دو بازه، گروهی از دانش آموزان وارد مسیر اشتباه شدند و خوشبختانه من توانستم این دو بازه حساس را مدیریت کنم و نتیجه مناسب بگیرم.


کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیل‌تان برای این انتخاب را بگویید.

سنجشی. تنوع سوالات آزمون و مدیریت زمان که در آزمون های کانون صورت می گرفت،بیشترین کمک را به من کرد.


سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید؟

آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟ 

بله. به واسطه زدن تست های زیاد، این مهارت در من در طول سال تقویت می شد.

 

هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دهید؟ 

الف) بررسی اشتباهات 

ب) بررسی سؤال‌های ساده 

بررسی اشتباهات 

 

آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟

بله. آن ها همیشه مرا تشویق می کردند و نمی گذاشتند دلسرد شوم.

 

کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

کتاب های سه سطحی. به دلیل داشتن سوالات استاندارد آزمون ها که امکان زدن تست ها به صورت زمان دار را فراهم می کند.


شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟ 

1) قهرمان پیوستگی 

2) قهرمان پیشرفت 

قهرمان پیوستگی

 

کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ 

روش های ضربدر منها، زمان های نقصانی و استراتژی بازگشت. تقریباً در تمام طول سال برای آزمون ها از این روش ها استفاده می کردم.


استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟ 

در حد معقول که حواسم پرت نشود. فضای مجازی و اینترنت این روز ها می تواندکمک شایانی به دانش آموزان در درس خواندن کند. مثلاً مراجعه به سایت کانون.

 

دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده‌اید چه بود؟

مرور درس های سال قبل و استمرار در مطالعه.


برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بود؟

دروس هر پایه را در همان پایه به طور کامل می خواندم تا فرصت برای مطالعه پایه دوازدهم فراهم شود.


فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

جستجوگر بودن و کنجکاوی در پیدا کردن منابع و ابزار های درست درس خواندن.


آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دادید؟ چه کارهایی می‌کردید؟

بله. حدوداً هر ۹۰ دقیقه، ۱۵ دقیقه استراحت می کردم. معمولاً ورزش کوتاه یا قدم زدن یا صحبت کردن با خانواده.

 

قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می‌خواندند؟ چه کتاب‌هایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟

بله. کتاب های داستان. اکنون هم به طرق مختلف مطالعه را ادامه می دهم.


آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو می‌کردید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟

بله. در خصوص منابع و آزمون به همدیگر کمک می کردیم. دوستانم عموما درس خوان هستند و در درس موفق هستند.


آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟

از معلم ادبیاتم، جناب آقای مسلم گرگانی تشکر و قدر دانی می کنم. دو سالی که شاگرد ایشان بودم، به قدری به من انگیزه دادند که من در ادامه مسیر تحصیلی هر جا احساس خستگی می کردم، یاد صحبت هایشان می افتادم و انرژی می گرفتم.

Menu