گفتگو با مونس و علی کرمی آبدهگاه ، قهرمان تاب آوری از گچساران

علی: وقتی مادرم ما رو ترک کرد ، پدرم همه توانش رو برای رفاه و آسایش ما بکار گرفت و از هیچ کاری برای موفقیت ما دریغ نکرد و همیشه تکیه گاه من بود همچنین دعای مادرم در تمام لحظات برای من مثل معجزه عمل...

گفتگو با مونس و علی کرمی آبدهگاه ، قهرمان تاب آوری از گچساران

نام و نام خانوادگی دانش‌آموز: مونس کرمی آبدهگاه

پایه تحصیلی : دهم تجربی 

نام و نام خانوادگی دانش‌آموز: علی کرمی آبدهگاه 

پایه تحصیلی : دهم ریاضی

 نام شهر:گچساران 

استان: کهگیلویه و بویراحمد احمد 

سال های حضور در کانون: هر دو از سال نهم به کانون آمدیم. 

تحصیلات پدر و شغل پدر: فوق لیسانس حقوق کارمند دادگستری  

تحصیلات و شغل مادر: لیسانس حقوق کارمند اداره کار و تعاون رفاه اجتماعی 


نام و نام خانوادگی مصاحبه کننده: گلناز محمدی    


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه ای کسب کردند؟ 

مونس: تعداد زیادی از دوستانم و فامیل که مشغول به تحصیل بودند در آزمون های این موسسه شرکت می‌کردند و من وقتی وارد پایه نهم شدم دوستانم بسیار به من توصیه کردند برای آمادگی در آزمون های نمونه و سمپاد در آزمون های قلم چی شرکت کنم و من هم به این موسسه آمدم.

 علی: وقتی من به پایه نهم آمدم باید در آزمون سمپاد و نمونه شرکت می کردم و برای موفقیت در این آزمون باید خیلی زیاد تست کار می‌کردم و برای همین دوستان و معلمانم به من شرکت کردن در آزمون های قلم چی رو توصیه کردند .


 دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟ 

مونس: من بخش بزرگی از موفقیتم در آزمون های ورودی مدرسه تیزهوشان را مدیون آزمون های قلم چی هستم چون که من تا قبل از پایه نهم اصلا روی تست زدن کار نکرده بودم و وقتی در آزمون های قلم چی شرکت کردم مهارت تست زنی ام تقویت شد و باعث قبول شدنم شد. 

علی : مهم‌ترین دستاورد شرکت در آزمون های کانون برای من تقویت مهارت تست زنی و مدیریت زمان بود که به موفقیت من در آزمون های ورودی خیلی کمک کرد .


دلیل پیوستگی شما با آزمون‌های کانون چه بود؟ 

مونس : آزمون های کانون در هر دو هفته باعث مطالعه پیوسته من می شد و اگر در آزمونی غیبت می کردم باعث می شد برنامه های درسی ام بهم بخوره و دیگه پیوسته درس نخوانم ، بنابر‌این هر بار سعی می کردم در آزمون ها شرکت کنم و پیوسته آزمون بدم. 

علی: شرکت در آزمون های کانون من رو موظف به درس خواندن و تست زدن می کرد و این موضوع انگیزه ای در من ایجاد می‌کرد که پیوسته در آزمون ها شرکت کنم.


پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی بود؟ چه کمکی به شما می کردند؟  

مونس: متاسفانه من یک ماه قبل از اینکه وارد پایه نهم بشم مادرم رو به دلیل کرونا از دست دادم و این ضربه بسیار بزرگی به من زد ولی خاله ام کنار ما آمد و در تک تک لحظات کنار من بود و حتی لحظه ای من رو تنها نگذاشت و خاله‌ام بزرگترین پشتیبان من در خانه بود که همیشه سعی می‌کرد فضای خانه را آرام نگه ‌دارد و مدام به من روحیه ، انگیزه و امید بده و همیشه سعی داشت با حضورش غم از دست دادن مادرم را برام کمرنگ کند تا بتوانم در کنار این درد بزرگ درس بخوانم . 

علی: من و مونس چون دوقلو هستیم ، رابطه بسیار خوبی با هم داریم و بسیار زیاد همدیگر رو درک می کنیم و در تمام مسائل با مشورت هم به دنبال راه درست هستیم ، به همین دلیل خواهرم مهم‌ترین پشتیبان تحصیلی من در خانه بود و همیشه می‌توانستم از اون در مسائل درسی کمک بگیرم . ما معمولا تمام مسائل درسی رو با مشارکت هم انجام می‌دادیم و این خیلی کمک می کرد که بتوانیم پیشرفت کنیم .


 آیا در آزمون هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می کردید؟ دلیل آن چیست؟ 

مونس : بله ، چون این آزمون ها یک تمرین بسیار عالی برای من بود که هم برای آزمون اصلی کانون و هم آزمون سمپاد و نمونه آماده بشم. 

علی: بله ، این آزمون ها به من کمک می کردند که بتوانم مطالعه ام رو در هر درس تثبیت کنم و اگر در مبحثی دچار مشکل هستم بیشتر برای یادگیری اش وقت بگذارم تا در آزمون اصلی کانون بهتر عمل کنم ‌.


از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید. 

مونس : از کارنامه اشتباهات استفاده می‌کردم چون می‌توانستم سوالاتی که در آنها یادگیری ناقص داشتم را بررسی کنم و یادگیری ناقص رو به یادگیری کامل تبدیل کنم . 

علی: کارنامه مبحثی رو بررسی می کردم بیشتر ، چون نقاط ضعف و قوت من رو در هر درس و آزمون عیناً نوشت می‌داد .

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می خواندید؟ چگونه برنامه‌ریزی می کردید؟ 

مونس: بله، چون این برنامه بسیار دقیق و حساب شده نوشته شده بود . برنامه ریزی من برای آزمون های کانون به این صورت بود که در دو هفته ای که تا آزمون بعدی فرصت داشتم ، هفته اول دروسی مثل علوم و ریاضی رو بخوانم و هفته دوم دروس حفظیاتی مثل دینی و مطالعات و فارسی .  

علی: بله ، برنامه راهبردی تقریبا با مدرسه من هماهنگ بود و من می‌توانستم با مطالعه بودجه بندی برنامه راهبردی به مدرسه‌ام هم برسم ، من معمولا برنامه ریزی روزانه داشتم و سعی می کردم از هر روزم بیشترین استفاده رو ببرم.


دام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه بود؟ در مدرسه یا آزمون ها چه نمره ای برای این درس ها کسب می کردید؟ 

مونس: نمره و معدل من در تمام درس هایم در کارنامه پایه هفتم ، هشتم  و نهم ۲۰ بود ، من برای خواندن دروس حفظیاتی مطالب رو با صدای بلند می‌خواندم   و مثل یک معلم برای خودم توضیح می دادم و برای درس علوم که هم نقطه قوت من بود و در بین درس ها از همه بیشتر اون رو دوست داشتم ، اول کتاب اصلی و جزوه معلمم رو مطالعه می کردم بعد سعی می کردم با تست زدن از اون مبحث از کتاب های کمک آموزشی یادگیری ام رو تثبیت کنم .  

علی: درس ریاضی نقطه قوت من بود و من سعی می کردم سر کلاس وقتی معلم در حال تدریس هست درس رو یاد بگیرم و بعد با تمرین اون مبحث از روی کتاب و جزوه معلمم و تست کار کردن از روی کتاب های کمک آموزشی درس رو یاد می‌گرفتم .نمره من در این درس در اکثر اوقات ۱۹ و ۲۰ بود .


در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟ 

مونس : درس ریاضی برای من خسته کننده بود ولی هیچ وقت در آن ضعف نداشتم ولی وقتی میخواستم مسئله ای رو حل کنم، اگر با راه حل اول به جواب نمی‌رسیدم، کلا بیخیال حل کردن می‌شدم ولی در سال نهم خودم رو مجبور می‌کردم که به حل سوال ادامه بدم و خسته نشوم و در نهایت وقتی گزینه صحیح رو پیدا می کردم انگیزه ام برای سوال حل‌کردن بیشتر می شد.  

علی: درس ادبیات برای من همیشه خسته کننده و سخت بود ولی سعی کردم که با کتاب خواندن دایره لغاتم رو بالا ببرم و با تست زدن و تحلیل تست ادبیاتم رو بهتر کنم.


روزی چند ساعت درس می خواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دادید؟ 

مونس: در طول سال ساعت های مطالعه ام متفاوت بود و ممکن بود در یک روز حتی ۸ ساعت هم درس بخوانم ولی به طور میانگین ۴ ساعت مطالعه داشتم که حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد آن به تست زدن اختصاص می‌دادم. 

علی: من بین ۳ الی ۶ ساعت در روز مطالعه داشتم ولی تایم کمتری رو برای خوندن می گذاشتم و سعی میکردم با تست زدن مطالب جدید رو یاد بگیرم و حدود ۶۰٪ مطالعه ام رو تست میزدم.


دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده بود؟ 

مونس: بله ، چون نوشتن کارهایی که باید انجام می دادم در هر روز باعث می‌شد بتوانم آن ها رو طبقه بندی کنم و حتی می‌توانستم به همه‌ ی مطالب برسم ، علاوه بر این من با برنامه ریزی زمانم رو مدیریت می کردم و کمتر با مشکل مواجه بودم. 

علی: بله ، برنامه ریزی باعث نظم در کارها و درس خوندن من می‌شد و من می‌توانستم کارهایم را در هر روز مدیریت کنم و برای هر کدوم زمان معینی بگذارم تا به مشکل برنخورم.


دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده اید چه بود؟ 

مونس : فرصتی که در طول سال برای درس خواندن داشتم خیلی کم بود و درس خوندن در کنار تفریح در تابستان من رو برای سال بعد آماده می‌کرد و من با آزمون های کانون در تابستان می‌توانستم تست زدن را تمرین کنم . 

علی: تابستان معمولا دانش آموزان رو از درس خواندن دور می‌کند و این وقفه‌ سه ماهه باعث می‌شد من با شروع سال تحصیلی در درس‌هایم به مشکل بر‌ بخورم ، و برای همین تصمیم گرفتم تابستان درس بخوانم و در آزمون های کانون هم شرکت کنم که به درسم صدمه ای وارد نشود .


فکر می کنید مهم ترین ویژگی که شما دارید و باعث می شود خوب درس بخوانید، چیست؟ 

مونس: من از کودکی علاقه زیادی به درس خواندن داشتم و همیشه درس خواندن رو دوست داشتم و با درس خواندن  لذت می‌بردم و همین باعث می‌شد خوب درس بخوانم . 

علی: من به نظم داشتن توی کارهای زندگی ام خیلی اعتقاد دارم و از نظر خودم این ویژگی در درست درس‌ خواندن و همچنین رسیدگی به بقیه کارهای زندگی ام به من خیلی کمک‌ کرد.


 آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می دادید؟ چه کارهایی می کردید؟

مونس: بله ، قطعا درس خواندن بدون تفریح خیلی خسته کننده است ، معمولا با دوستانم و خاله و برادر و پدرم وقت می‌گذراندم و یا به سر قبر مادرم می‌رفتم و با اون حرف می‌زدم چون این کار آرامم می‌کرد. 

علی: بله ، من معمولا یا ورزش می کردم و یا با خانواده ام وقت می‌گذراندم و یا سرگرم گوشی بودم ، ولی به نظرم ورزش در تایم هایی که فرصت داریم خیلی روحیه رو بهتر می‌کند .


قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می خواندند؟ چه کتاب‌هایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟ 

مونس و علی : در دوران کودکی خاله ی ما برای کتاب می‌خواند چون پدر مادر ما سر کار بودند و خاله از ما نگهداری و پرستاری می‌کرد . وقتی هم ما بزرگ تر شدیم مادرم تقریبا هر ماه یک کتاب برایمان می‌خرید و به عنوان هدیه به ما می‌داد و همیشه از ما می‌خواست که وقتی اون کتاب رو خواندیم ،قسمت هایی که دوستشون داریم برای اون هم بخوانیم ، همچنین پدرم برای ما داستان های شاهنامه می‌خرید و از ما می‌خواست که آن ها رو حفظ کنیم و برایش بخوانیم . و الان هم وقتی یک کتاب رو می‌خریم اول یکی از ما کتاب را می‌خواند و بعد دیگری کتاب را مطالعه می‌کند و حتی گاهی هر دو درباره آن کتاب صحبت می‌کنیم .


چرا با اینکه در آزمون تیزهوشان قبول شدید و به مدرسه‌ی تیزهوشان رفتید، پیوستگی‌ خود را به آزمون‌ها حفظ کردید؟ 

مونس : دلیل اصلی من این هست که برای آزمون کنکور که سرنوشت اصلی ما آنجا تعیین می شود آماده بشوم و تا آن زمان بتوانم مهارت تست زنی خودم رو بهتر و با نمونه سوالات بیشتری آشنا بشوم. 

علی: دلیل اصلی من هم آمادگی برای آزمون کنکور هست.


تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دادید؟ جمعه یا در روزهای بعد از آزمون؟ 

مونس: من در دو هفته ای که تا آزمون بعد وقت داشتم ، در هفته اول آزمون رو تحلیل می‌کردم. 

علی : من معمولا دو سه روز بعد از آزمون این کار رو انجام می‌دادم.


روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟

 مونس: من اول سوالاتی که اشتباه حل کرده بودم رو تحلیل می‌کردم و سعی می‌کردم متوجه بشوم چرا اشتباه جواب رو پیدا کردم و بعد روش صحیح حل اون سوال رو یاد می‌گرفتم و در مرحله بعد سوالاتی که نزده بودم رو تحلیل می‌کردم و سعی می‌کردم روش حل کردن اون تیپ سوال رو یاد بگیرم و و در مرحله آخر سوالاتی که درست زده بودم رو تحلیل می‌کردم ، به این صورت که ببینم آیا از روش درستی به پاسخ رسیده ام یا نه . اگر هم سوالی رو متوجه نمی‌شدم آن را یادداشت می‌کردم تا از دوستان و معلمم بپرسم . 

علی : من همیشه تحلیل آزمونم به این صورت بود که سوالات اشتباه رو دوباره حل می‌کردم که ببینم آیا سر جلسه بی دقتی کردم یا کلا   سوال رو بلد نبودم ، بعد هم از روی پاسخ ‌نامه جواب سوال رو چک می‌کردم ، بعد هم سوالات نزده رو سعی می‌کردم دوباره حل کنم و ببینم واقعا چرا نتوانستم به اون سوال پاسخ بدهم بعد هم از روی پاسخ نامه جواب رو مطالعه می‌کردم.


آیا کتاب خودآموزی داشتید؟ چگونه آن را تکمیل می‌کردید؟ 

مونس : من کتاب خود آموزی نداشتم ولی دفترچه سوال و پاسخ نامه ام رو می‌آوردم و سوالات نزده و غلط زده رو مشخص و علامت گذاری می‌کردم که بعداً بتوانم دوباره آنها را مطالعه و حل کنم . 

علی: من سعی می‌کردم سوالاتی که فکر می کردم درست یاد نگرفتم یا نیاز دارن دوباره دوره بشوند رو در دفترچه سوالم علامت گذاری کنم و اگر فرمول جدیدی هم یاد می‌گرفتم آن را در کتابم می‌نوشتم .


تکنیک ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می کردید؟ 

مونس: من سر جلسه آزمون های قلم چی سعی می کردم همیشه این تکنیک ها رو تمرین کنم تا سر جلسه آزمون سمپاد به مشکل برنخورم. علی: من حین تست زدن و آزمون دادن در قلم چی از این تکنیک ها استفاده می‌کردم تا آنها رو کامل یاد بگیرم . 21. توصیه ای برای دانش آموزان دارید؟ مونس: من به شدت آدم استرسی بودم و هستم و استرسم خیلی وقت ها زحمت هام رو به باد می‌داد ، مهم ترین توصیه ام این است که لطفا به اندازه استرس داشته باشید ، نه آنقدر زیاد که اذیت بشوید نه آنقدر کم که بیخیال بشوید . 

علی: من در سخت ترین شرایط ممکنه بودم ، مادرم رو از دست داده بودم و ضربه روحی بدی خورده بودم اما سعی می‌کردم که به خودم امید بدهم که من می‌توانم این کار رو انجام بدهم ، پس توصیه ام به دانش آموزان اینه که لطفا خودتون رو دست کم نگیرید و با مشکلاتی که دارین مقابله کنید .


دستاورد یا مهارت غیر درسی هم داشتید یا دارید؟ 

مونس: در رشته های ورزشی هم فعالیت داشتم و علاوه بر آن می توانم بگویم که آشپز خوبی هم هستم.

علی: من در کنار درس بیشتر در رشته ورزشی فعالیت می‌کردم از فوتبال و فوتسال تا باشگاه بدنسازی .


از کدام‌یک از معلم‌های خودتان می‌خواهید تشکر کنید؟ معلم چه درسی هستند؟ دلیل تشکر شما چیست؟ 

مونس : دوست دارم از آقای احمد برات نژاد دبیر علوم پایه نهم تشکر کنم چون من وقتی وارد پایه نهم شدم ضربه روحی خیلی بزرگی رو تجربه کرده بودم و دچار نا امیدی و استرس زیادی شده بودم و آقای برات نژاد که در مدرسه معلم من بودند سعی می‌کردند که من رو نصیحت کنند که روحیه ام بهتر بشود تا بتوانم درس بخوانم و بی انگیزه و ناامید نباشم ، همچنین کلاس هاشون همیشه جو شاد و شوخی داشت و همیشه معتقد بودند درس علوم خودش خسته کننده است و با معلمِ خسته کننده درس خواندن واقعا عذاب است. ایشون همیشه بیشتر از وظیفشون برای دانش آموزان وقت می‌گذاشتند و علاوه بر اینکه معتقد بودند باید سخت تلاش کرد و درس خواند اما همیشه می‌گفتند در هر جایی می شود خوب درس خواند و تیزهوشان اوج آمال و آرزو نیست .

علی: دوست دارم از معلم ریاضی پایه نهم ‌ام آقای یاسر خدایی تشکر کنم ، ایشون همیشه بیشتر از وظیفشون برای ما وقت می‌گذاشتند و تدریس می‌کردند ، معلمی بسیار توانمند و دانا و با سواد که همیشه سعی می‌کردند نهایت خودشان رو برامون بزارن . چون ما در پایه نهم بودیم خیلی سعی داشتند با ما صحبت کنند و ما رو راهنمایی کنند برای آزمون های نمونه و تیزهوشان و هر زمانی که ما از ایشون می‌خواستیم برای ما رفع اشکال می‌کردند و به سوالاتمون پاسخ می‌دادند .و علاوه بر اون از خانم گلناز محمدی عزیز که مهمترین پشتیبان تحصیلی ما در درس بودن و واقعا در تمام طول سال با ما همراه بودند و با توجه به شرایط بد روحی که ما داشتیم در طول سال و در تمام لحظات پشتیبان ما بودند و از هیچ کمکی دریغ نکردند و مدام صحبت می‌کردند و ما را راهنمایی می‌کردند که بتوانیم بهتر درس بخوانیم و پیشرفت کنیم .


برنامه شما برای دوره امتحانات چیست؟برای کسب نمره بالا چه راهکاری بکار می برید؟

مونس: من همیشه اول از بارم بندی سوالات مطلع می‌شدم بعد برنامه ریزی می‌کردم که روی درس هایی که نمره بیشتری رو در امتحان به خودشان اختصاص می‌دادن بیشتر تمرکز کنم و اولویتم روی آن درس ها بود ، همزمان سعی می‌کردم نمونه سوالات امتحانی هر درس رو بخوانم تا با نمونه سوالات بیشتری آشنا بشوم. علاوه بر این در تایم امتحانات سعی می‌کردم عواملی که حواس پرتی ایجاد می‌کرد مثل گوشی یا کتاب های غیر درسی رو از خودم دور کنم . 

علی: من اصولاً برای آزمون هام اولویت بندی می‌کردم ، یعنی دروسی که بلدم و نسبتاً بلدم و اصلا بلد نیستم رو مشخص می‌کردم و به ترتیب اول روی دروسی که بلد نیستم وقت می گذاشتم و بعد روی دروسی که قبلاً یادگیری ناقص داشتم و در آخر مروری روی دروسی که بلد بودم می‌کردم .


آیا از نمونه سوالات امتحانی سایت یا کتاب های تشریحی کانون استفاده می کنید؟ چه زمانی؟ با چه روشی؟ 

مونس : من زمانی که در مدرسه امتحان تشریحی داشتم ، شب آزمون توی اینترنت به سراغ نمونه سوالات سایت قلم چی می‌رفتم و آنها رو می‌خواندم ، به این صورت که سعی می کردم اول کاملا درسم رو بخوانم بعد به اون سوالات پاسخ بدم تا ببینم کجا ضعف دارم و درست مطلب رو یاد نگرفتم و بعد اون قسمت رو دوباره می‌خواندم. 

علی: من روز های که در مدرسه امتحان داشتم و امتحان به صورت تشریحی بود ، اول خود کتاب رو می‌خواندم بعد نمونه سوالات معلمم رو می‌خواندم و بعد به سراغ نمونه سوالات سایت قلم چی می‌رفتم تا در خانه از خودم امتحان بگیرم و ببینم درست خواندم و درست یاد گرفتم یا نه .

 

نقاط قوت برنامه راهبردی از نظر شما چیست؟ 

مونس : مهم ترین نقطه قوت برنامه راهبردی از نظر من این است  که تایم هایی برای جمع بندی و جبران داره ، یعنی کسی که به هر دلیلی نرسیده قسمتی از کتاب رو درست بخواند می‌تواند در آن تایم جبرانش کند. 

علی: برنامه راهبردی توسط افراد متخصص نوشته شده و حتما خیلی حساب شده است و به نظرم اینکه این برنامه برای امسال که من پایه دهم بودم موازی و عادی داشت به کسایی که نتوانسته بودن در مدرسه به آن قسمت از کتاب برسند ،کمک خیلی زیادی می‌کرد .

 

از چه زمانی برای قبولی در تیزهوشان جدی شدید؟ 

مونس: من اوایل سال نهم چون حال روحی خوبی نداشتم اصلا به این آزمون فکر نمی‌کردم ولی حدود یک ماه بعد از شروع سال برای خواندن و تست زدن جدی شدم و انگیزه ام هم این بود که با این کار می‌توانم روح مادرم رو آرام کنم . 

علی: من اوایل سال به خاطر شرایطم اصلا به این آزمون ها فکر هم نمی‌کردم ولی بعد یک ماه همراه با مونس تصمیم گرفتیم برای شادی روح مادرمون جدی به فکر درس خواندن و موفقیت در این آزمون باشیم .


از کتاب‌های پرتکرار چه زمانی استفاده می‌کردید؟

 مونس : من وقتی که یک مطلب از کتاب رو برای اولین بار می‌خواندم و می خواستم تست های آن رو بزنم از کتاب پر تکرار استفاده می‌کردم چون دستم می آمد از آن قسمت چه تیپ سوالاتی بیشتر تکرار شده . 

علی: سوالات پر تکرار خیلی واضح سوالاتی که باید بیشتر روی آنها وقت گذاشت را به ما نشان می داد و من با تست زدن از این کتاب بعد از مطالعه کتاب هام می توانستم قسمت های مهم هر مطلب رو خیلی خوب یاد بگیرم . 


از کتاب‌های آبی چه زمانی استفاده می‌کردید؟ 

مونس: سوالات آبی برای آمادگی توی آزمون قلم چی خیلی به من کمک می‌کرد و من در تایم دو هفته ای تا آزمون بعدی می‌توانستم با نمونه سوالات آزمون بعد آشنا بشوم . 

علی : من وقتی درسی رو می‌خواندم از کتاب آبی تست می زدم چون کتاب آبی سوالاتش به من کمک می‌کرد یادگیری ام رو از اون قسمت تثبیت کنم و بتوانم با تیپ سوالات مختلف آشنا بشوم چون کتاب آبی چندین سوال مختلف از یک مبحث داشت و این عالی بود .


کدام بخش مجله آزمون برای شما جالب بود؟ 

مونس : قسمتی که افراد موفق از تجربه هاشون می گفتن و مصاحبه داشتن خیلی برایم جالب بود چون هم انگیزه می‌گرفتم و هم از تجربه آن ها کمک می‌گرفتم و گاهی مشکلاتی که داشتم با صحبت های آنها حل می‌شد. 

علی: قسمتی که مشاورین برای هر مشکل دانش آموزان صحبت می‌کردند برایم جالب بود چون به حل چالش های که در طول درس خواندنم درگیرش بودم خیلی کمک کننده بود .


 فکر می‌کنید مهم‌ترین دلیل موفقیت شما در آزمون ورودی تیزهوشان، چیست؟ 

مونس : من انگیزه بزرگی برای موفقیت در این آزمون داشتم و اون هم شاد کردن دل پدر و خاله ام و جبران زحمت هایی که برام کشیدن بود و مهم تر از این آرامش روح مادرم و اینکه از من راضی باشد باعث شد پشتکار داشته باشم و خسته نشوم. 

علی: به نظرم اینکه استرس نداشتم خیلی به من کمک کرد ، چون آرامشی که داشتم باعث شد بتوانم تمرکز بالایی داشته باشم و موفق بشوم.


جلسه آزمون ورودی تیزهوشان چگونه گذشت؟ 

مونس: من شدیداً برای این آزمون استرس داشتم و همین باعث شد تمرکزم کمی به هم بریزه ولی با این حال سعی کردم با آرامش به سوالات پاسخ بدم ولی چون برای آزمون استعداد تحلیلی زمان کم آوردم و آنطور که دلم می‌خواست نتوانستم به سوالات جواب بدم استرسم بیشتر شد ولی سعی کردم باز همه تمرکزم رو جمع کنم و به سوالات آزمون تحصیلی بپردازم و تحصیلی رو خیلی بهتر پاسخ دادم ولی در کل استرسم کمی اذیتم کرد . 

علی: من کمی استرس داشتم ولی سعی کردم آن را نادیده بگیرم و با آرامش سوالات رو پاسخ بدهم و جز اینکه کمی وقت برای آزمون تحلیلی کم آوردم مشکل خاصی نبود و سعی کردم با تمرکز روی سوالات تحصیلی آن را جبران کنم .


از نقش اولیای خود بگویید. 

مونس : پدرم هر چیزی که من اراده می‌کردم رو برایم فراهم می‌کرد ، از کلاس تا کتاب و وقتی پشتیبان و حامی من بود دیگه به هیچی جز درس فکر نمی‌کردم و آرامش داشتم ، این بزرگترین کمک رو به من کرد تا با تمرکز به درس خواندنم بپردازم و خاله ام هم در تک تک لحظات کنارم بود و سعی می‌کرد حال روحی من رو بهتر کند تا فقط به درس خواندن فکر کنم ، همیشه سعی داشت به من کمک کنه که استرسم رو مدیریت کنم تا آسیب نبینم .  

علی: وقتی مادرم ما رو ترک کرد ، پدرم همه توانش رو برای رفاه و آسایش ما بکار گرفت و از هیچ کاری برای موفقیت ما دریغ نکرد و همیشه تکیه گاه من بود همچنین دعای مادرم در تمام لحظات برای من مثل معجزه عمل می‌‌کرد علاوه بر این وجود خاله ام باعث آرامش و آسایش روحی من بود و تمام اینها باعث می‌شد با همه توانم به درس خواندن ادامه بدم .

 

Menu