جدول تناوبی-شیمی 2-درسنامه-کیارش حقانی

جدول تناوبی-شیمی 2-درسنامه-کیارش حقانی سلام به همه کنکوریای عزیز 🖐🖐 در این مطلب قصد داریم تا به مباحث فلزات، نافزات و شبه‌فلزات، خصلت فلزی و نافلزی، بررسی رفتار و شعاع عناصر بپردازیم.

جدول تناوبی-شیمی 2-درسنامه-کیارش حقانی

سلام به همه کنکوریای عزیز 🖐🖐

در این مطلب قصد داریم تا به مباحث فلزات، نافزات و شبه‌فلزات، خصلت فلزی و نافلزی، بررسی رفتار و شعاع عناصر بپردازیم.


برای دریافت درسنامه‌های آمادگی آزمون 21 مهر به این مطلب مراجعه کنید.


ویژگی‌های مطلب

روش های مختلف دسته بندی عناصر

بررسی جدول تناوبی و گروه 14م آن

درسنامه خصلت فلزی و نافلزی

درسنامه رفتار عناصر

درسنامه شعاع عناصر


مؤلف: امین خوشنویسان


بخشی از درسنامه:


* گسترش فناوري، به میزان دسترسی به مواد مناسب وابسته است، به طوري که کشف و درك خواص مواد جدید، پرچمدار توسعۀ فناوري است. به همین خاطر است که امروزه رشد و گسترش تمدن بشري را در گرو کشف و شناخت مواد جدید می دانیم.

• گسترش صنعت خودرو مدیون شناخت و دسترسی به فولاد (آلیاژي از فلز آهن) است. پیشرفت صنعت الکترونیک نیز بر اجزایی مبتنی است که از موادي به نام نیمه رساناها ساخته می شوند.

• با گسترش دانش تجربی، شیمی دان ها دریافتند که گرما دادن به مواد و افزودن آن ها به یکدیگر، سبب تغییر و گاهی بهبود خواص می شود.

• همۀ مواد طبیعی و ساختگی از کرة زمین به دست می آیند. به طور مثال، براي تهیه یک دوچرخه بر روي موادي که منشأ اصلی آن ها کرة زمین است فراوري هایی انجام شده و اجزاي دوچرخه ایجاد می شوند.

طبق قانون پایستگی جرم، مجموع جرم کل مواد در کرة زمین به تقریب ثابت است.

• هر چه میزان بهره برداري از منابع مختلف در یک کشور بیشتر باشد، آن کشور توسعه یافته تر است.

جدول دوره هاي امروزي، شامل 7 دوره و 18 گروه است. تعیین موقعیت (دوره و گروه) یک عنصر در جدول دوره ها، کمک شایانی به پیش بینی خواص و رفتار آن عنصر خواهد کرد. این جدول شامل عناصري با عدد اتمی 1 تا 18 شده و از بین عناصر موجود در آن، 26 عنصر به صورت ساختگی تولید شده و 92 عنصر به صورت طبیعی وجود دارند.

• هلیم با اینکه در گروه 18 جدول دوره هاي عنصرها جاي دارد، آرایش الکترونی لایۀ ظرفیت آن با دیگر گازهاي نجیب قرار دارد. S متفاوت است. توجه داریم که این عنصر، برخلاف دیگر عناصر موجود در گروه گازهاي نجیب، در دستۀ

• شال ژانت، با کنار هم چیدن عنصرهاي شناخته شده در زمان خود، الگویی ارائه کرد که بر اساس آن می توا ن عنصرهایی با عدد اتمی بزرگ تر از 118 را نیز طبقه بندي کرد. جدول پیشنهادي شال ژانت با مدل کوانتومی هم خوانی دارد.


ادامه درسنامه را در فایل‌های ضمیمه مشاهده کنید.

Menu