ریحانه شعبان زاده مقدم
رتبه 2116 منطقه 3 کنکور 1402 رشته تجربی
شهر و استان :صومعه سرا، گیلان
شغل و تحصیلات مادر: راهنمایی-خانه دار
شغل و تحصیلات پدر:ابتدایی-آزاد
سالهای حضور در کانون: 3 سال
میانگین تراز: 5825
تعداد آزمون: 57 آزمون
درصدهای کنکور 1402
زیست شناسی 48%- فیزیک55%-شیمی39%- ریاضی17%- زمین شناسی40%
تراز کنکور: 9481
تراز سوابق تحصیلی: 8626
مصاحبهگر :امیرمحمد تعالی پسند
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟
آشنایی من با کانون از طریق دوستانم و تبلیغات مربوط به کانون بوده است.
چند سال و چه سالهایی دانشآموز کانون بودید؟
از سال دوازدهم و دو سال پشت کنکور دانش اموز کانون بودم.
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
آزمون به سنجیدن قوت ها و ضعف های مطالعاتی من کمک کرده تا دید کامل از وضعیتم به دست بیارم
شما تا چه حد خود را یک دانشآموز کانونی میدانید؟
معیارها این موارد است:
- من یک دانشآموز بیغیبت یا کمغیبت در آزمونهای اصلی بودم.
من در آزمونهای هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت میکردم.
د) منابع من کانونی بود.
من با برنامه راهبردی آزمونهای کانون هماهنگ بودم یا برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی میکنم.
من هماهنگ با آزمون پیش میرفتم و سعی میکردم تا جای ممکن غیبت نکنم و سعی میکردم برنامه را برای خودم شخصی سازی کنم.
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
به جز در سال اول در بقیه زمان ها سعی کردم پیوستگی را در آزمون های کانون حفظ کنم.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
پیوستگی در آزمون ها هم باعث عادت من به شرایط کنکور میشد و چون همگام با برنامه بودم بدون نگرانی به مطالعه میپرداختم و از جو کنکور خارج نمیشدم.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
از 5 نوع درس و کارنامه مبحثی برای چک کردن وضعیت درس ها استفاده میکردم.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه شخصی سازی میکردید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
بله طبق بودجه بندی برنامه راهبردی برنامه ریزی انجام میدادم شخصی سازی من طبق اهمیت درس ها در رشته تجربی انجام میشد به طوری که برای درس زیست که مهم ترین درس تجربی است تقریبا هر روز مطالعه و تست داشتم.
آیا روش بازیابی (RETRIEVE) را میشناسید، اگر این روش را میشناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟
بله-در تایم های جمع بندی ابتدا تعدادی تست از مبحث مورد نظر میزدم بخش هایی که فراموشم شده بود را مرور میکردم.
روش مطالعهی شما چگونه بود؟ آیا با روش بازیابی درس میخواندید یا دوبارهخوانی میکردید؟
در دوران جمع بندی به روش بازیابی مطالعه میکردم.
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکردید؟
در تحلیل بیشتر زمان را صرف سوالات غلط و نزده میکردم و سوالات درست را فقط چک میکردم که نکته جدیدی نداشته باشد.
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
بله سعی کردم با برنامه ریزی و افزایش مطالعه به بازه قبلی برگردم.
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکنید؟
درس زیست مبنای اصلی من مطالعه کتاب و درسنامه و در بعضی بخش ها مشاهده فیلم های آموزشی بوده در آزمون هم درصد های مطلوبی کسب میکردم.
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
بله درس ریاضی و سعی کردم با تغییر شیوه آموزشی و استفاده از کلاس این درس را تقویت کنم.
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکردید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟
مطالعه اصلی من از سال اول پشت کنکوری شروع شد که ۱۰ تا ۱۱ ساعت مطالعه داشتم و به دلیل تسلط نسبی امسال حدود ۸ تا ۹ ساعت مطالعه داشتم و حداقل تست های من ۱۵۰ تست به بالا در روزی هایی که کلاس نداشتم بود و در سایر روزها که کلاس داشتم سعی میکردم حداقل ۱۰۰ تست را داشته باشم.
کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز، دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمعبندی؟ دلیل این موضوع چیست؟
دوران طلایی نوروز و جمع بندی به دلیل مرور چند مرتبه مباحث نقش بیشتری در موفقیت تحصیلی من داشت.
در جلسه کنکور آیا توانستید سؤالهای سادهتر را تشخیص دهید؟
به دلیل تمرینی که در آزمون های سه روز یکبار داشتم توانستم تا حدودی سوالات متناسب خودم را پیدا کنم.
هنگام بررسی آزمونها به کدامیک اولویت بیشتری میدادید؟
الف) بررسی اشتباهات
ب) بررسی سؤالهای ساده
الویت اولم بررسی اشتباهات بود.
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میروید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکنید؟
در تحلیل درس هارا طبق ترتیب خود آزمون بررسی میکردم و نکات جدید را یادداشت میکردم.
دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟
بله دفتر برنامه ریزی کمک میکند عملکرد خودم را با روزهای گذشته خودم مقایسه کنم و از میزان مطالعه و تست هایم اطلاع داشته باشم.
شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی میدانید؟
1) قهرمان پیوستگی
2) قهرمان پیشرفت
پیوستگی چون میدانستم اشتباه سالهای قبل من عدم پیوستگی بود سعی کردم امسال به این نکته توجه بیشتری داشته باشم.
بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روشهای مطالعه خود را در این درس به صورت آیتموار بنویسید.
بالاترین درصد من در کنکور مربوط به درس فیزیک است که پس از آموزش سعی کردم در سطح های مختلف تست کار کنم.
اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظهای داشتید، توضیح دهید که در طی ماههای بین این دو آزمون چه برنامهای اجرا کردید؟
با برنامه راهبردی پیش رفتم و سعی کردم درس هایی که درصد پایینی در دی داشتند را بیشتر در برنامه ام لحاظ کنم.
امسال سؤال های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سؤالها و سؤالهای دشوار درسهای دیگر خودتان را مدیریت کنید؟
من برای درس ریاضی باتوجه به سال های گذشته آمادگی دیدن سوالات سخت را داشتم به همین علت توانستم خودم را کنترل کنم و فقط سوالاتی که به نظرم قابل حل شدن در تایم آزمون بود را مد نظر قرار دادم.
کدامیک از روشهای مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمانهای نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ این روشها در جلسهی کنکور چه کمکی به شما کرد؟
روش ضرب در منها و زمان نقصانی و استراتژی بازگشت و این روش هارو به مراتب بیشتر در تایم آزمون سه روز یکبار به توصیه پشتیبانم کار کردم.
در طول سال چقدر به رتبه فکر میکردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت میکردید؟
نگرانی های مربوط به نتیجه چندین بار باعث افت وضعیت مطالعه من شد اما دوباره با برنامه ریزی سعی کردم به مسیر برگردم و برنامه را دنبال کنم.
اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمیدهید؟ چرا؟
سعی میکردم به نتیجه فکر نکنم و تا لحظه آخر مطالعه کنم و شایعات را دنبال نکنم و کنترل بهتری بر کمالگرایی داشته باشم.
استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟
بخشی از مطالعه من مربوط به آموزش توسط فضای مجازی بوده اما بخشی که مربوط به ارتباط با آشنایان است را سعی کردم کنترل کنم.
برنامه شما برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه بود؟
من درس های پایه را به موازات پایه دوازدهم مطالعه میکردم و در آزمون ابتدا پایه دهم و سپس پایه یازدهم را مطالعه کردم.
آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟
بله تا حدی پدرم به من آموزش داده بود.
قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب میخواندند؟ چه کتابهایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟
بله خانواده ام برایم کتاب های غیر درسی میخواندند و اکنون هم مطالعه غیر درسی را دنبال میکنم.
آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟
بله معلمم در درس زیست شناسی آقای موقاری که علاقه من را به این درس به آموزش روان خود چند برابر کردند.
در آخر تشکر میکنم از پدرو مادرم که در کل مسیر همراهم بودند و هیچ وقت ناامیدم نکردند و از کادر کانون به خصوص پشتیبان های عزیزم.