گفت‌و گو با نیلا قدیمی؛ رتبه 328 منطقه 3 رشته تجربی از سقز

در این مسیر دچار شکست هایی شدم اما خسته نه. دلیل آن هم ارزش زیادی بود که برای هدفم قائل بودم. من خودم را مسئول می‌دانستم و اگر غیبت می‌کردم واقعا احساس می‌کردم وظایفم را به درستی انجام نداده‌ام

گفت‌و گو با نیلا قدیمی؛ رتبه 328 منطقه 3 رشته تجربی از سقز

نام و نام خانوادگی: نیلا قدیمی

مقطع و رشته: پایه دوازدهم تجربی  

نام شهر و استان: سقز، استان کردستان

میانگین تراز: 6141

رتبه کنکور: 328 منطقه 3 رشته تجربی

تعداد آزمون های شرکت کرده: 98 آزمون

شغل و تحصیلات مادر: کارشناسی ارشد مامائی

شغل و تحصیلات پدر: پزشک متخصص بیماری های عفونی


مصاحبه‌گر : سروه قادری


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ 

معلم هایم آزمون های کانون را به من معرفی کردند و با توجه به اینکه دانش آموزان سال های قبل هم نتیجه ی خوبی از آن گرفته بودند در آزمون ها شرکت کردم.


چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بودید؟ و در چند شرکت کردید؟

کلاس پنجم برای آمادگی آزمون تیزهوشان و تابستان پایه دهم و کل پایه یازدهم و دوازدهم در آزمون ها شرکت کردم و در مجموع در ۹۸ آزمون شرکت داشتم.


دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

آزمون های کانون باعث می‌شد برنامه ی من دو هفته ای و منظم باشد و از درس های مدرسه پیشی بگیرم. همچنین در نهایت زمان خوبی برای جمع بندی پیدا کردم.


شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟

تا حد بسیار زیادی خودم را دانش آموزی کانونی می‌دانم چون در هیچ کدام از آزمون ها غیبت نداشتم و به طور منظم با برنامه راهبردی پیش می‌رفتم.


چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟ 

در این مسیر دچار شکست هایی شدم اما خسته نه. دلیل آن هم ارزش زیادی بود که برای هدفم قائل بودم. من خودم را مسئول می‌دانستم و اگر غیبت می‌کردم واقعا احساس می‌کردم وظایفم را به درستی انجام نداده‌ام و دلیل عدم غیبت بنده این بود که پیوستگی باعث شد هیچ وقت از برنامه عقب نیافتم و همیشه زمانی اضافه برای تست های بیشتر داشته باشم.


آیا در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کردید؟ انگیزه‌تان چه بود؟ 

بله من همه ی آزمون های هدف گذاری و مشابه پارسال را شرکت می‌کردم، فقط چند آزمون آخر جواب ها را وارد سایت نمی‌کردم (چون مقداری زمان می‌برد) و فقط سوالات و پاسخ ها را پرینت می‌گرفتم. فایده ای که این آزمون ها داشت این بود که با انواع سوالات آزمون اصلی آشنا می‌شدم و خودم را می سنجیدم. در مورد آزمون های مشابه پارسال هم دقیقا مثل آزمون های هدف گذاری شرکت می‌کردم و آمادگی ام را قبل از آزمون بالا می‌بردم.

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

بله کاملا. ابتدا با توجه به بودجه بندی درس ها کارهایی که لازم بود انجام دهم را یادداشت می‌کردم و بعد طبق اهمیت و ترتیبی که لازم بود آن ها را بین ۱۳ روز پیش رو می‌چیدم. البته بیشتر اوقات سریع تر از برنامه ام پیش می‌رفتم و وقت برای مرور و تست بیشتر باقی می‌ماند.


روش کلی مطالعه‌ی شما چگونه بود؟ 

من همه ی درس های اختصاصی را خلاصه برداری کرده بودم و در مورد دروسی که سوالات محاسباتی داشت، همه‌ی سوالات جالب را که در کتاب ها یا آزمون ها می‌دیدم انتخاب می‌کردم و در جزوه ام می‌نوشتم. موقع مرور، هر بار نگاه سریعی(چون کتاب هایلایت شده بود و نکات آن مشخص شده بود) به کتاب درسی داشتم و بعد جزواتم را مطالعه می کردم، که به مرور زمان خواندن جزوه ها هم بسیار سریع شد.


روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ 

من همه ی سوالاتی که غلط بود یا با شک زده بودم یا کلا سفید گذاشته بودم را بررسی می کردم ولی در مورد درس زیست شناسی همه ی سوالات همراه با همه ی گزینه ها را به دقت بررسی می کردم.


آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

بله من در پایه دوازدهم یکی دو بار دچار افت تراز شدم ولی با کمک خانواده ام و انگیزه ای که به من دادند توانستم تلاشم را بیشتر کنم و آن را جبران کنم. من به یاد دارم پارسال در یکی از آزمون ها افت قابل توجهی داشتم اما در آزمون بعد هزار نمره افزایش تراز داشتم.


کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه بود؟ 

درس فیزیک نقطه قوت من بود که  در مدرسه نمرات فیزیکم بین ۱۹ و ۲۰ بود و در کانون هم اغلب بالای ۶۰ درصد می‌زدم و به نظر من دلیل اصلی آن علاقه‌ای بود که به این درس داشتم. برای خواندن درس فیزیک ابتدا کتاب درسی را مطالعه می‌کردم و بعد درسنامه ی کتاب تستم را می‌خواندم و نکات جدید آن ها را در جزوه یادداشت می‌کردم. سپس سراغ تست های آن می‌رفتم و تست های جالب را یادداشت می‌کردم و موقع مرور همه ی آن ها را دوباره حل می‌کردم.


در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ 

من ابتدا در درس زیست شناسی ضعف داشتم و درصد های مطلوبی نداشتم اما پایه دوازدهم تصمیم گرفتم به شکل های کتاب درسی و کلمه به کلمه ی کتاب دقت کنم و از منابعی استفاده کردم که بسیار ریز بینانه کتاب درسی را تحلیل می‌کردند و همچنین به تحلیل دقیق تری از تست های آزمون پرداختم به طوری که متن پاسخ تشریحی آن ها را به طور کامل می‌خواندم و نکات آن را جدا می‌کردم.


کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشت؟

دوران جمع بندی برایم بسیار مهم بود چون باعث شد اطلاعاتم به انسجام خاصی برسد و اعتماد به نفس خوبی به خودم داشته باشم.


کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ 

نقش آموزشی، چون هر بار بعد از تحلیل آزمون متوجه می شدم که به کدام موضوع توجه آن چنانی نداشته ام یا مثلا به کدام شکل کتاب دقت نکرده‌ام و همین باعث می‌شد آن مطلب را با نکات بیشتر یاد بگیرم.


سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید؟ آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟ 

بله اکثرا آن ها را تشخیص می‌دادم چون قبل از جواب‌دهی به هر سری از سوالات نگاهی کلی به آن ها می انداختم و سوال های آسان را علامت می‌زدم. این مهارت در طول سه سال پایانی روز به روز بهبود می‌یافت و دلیل آن هم تعدد آزمون هایی بود که خودم را با آن می‌سنجیدم و در جلسه کنکور هم اکثر سوالات ساده را پاسخ دادم و همان استراتژی آزمون های کانون را اجرا کردم.


آیا در کلاس‌های درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟ 

بله به جز چهار ماه پایانی من در مدرسه حضور داشتم و کادر مدرسه هم با دانش آموزان همکاری زیادی داشتند مثلا در زنگ تفریح  کتابخانه را در اختیار دانش آموزان قرار می دادند تا از آن استفاده کنند و همین طور معلم ها هم بسیار زحمت می کشیدند و در مواقع استراحتشان پاسخگوی سوالاتم بودند.


آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟

بله هر بار که کارنامه ها در سایت بارگذاری می شد آن را به خانواده ام نشان می‌دادم. زمانی که افت می کردم خودم بسیار ناراحت می شدم و فکرم درگیر می شد اما پدر و مادرم به من امید می دادند و همیشه این جمله را گوشزد می کردند که تو چون زحمت می کشی حتما به نتیجه ی دلخواهت می رسی. همین جملات باعث می شد که راهم را ادامه دهم و نگرانی ام بابت نتیجه نهایی کارهایم برطرف شود.


دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

بله از دفتر برنامه ریزی استفاده می کردم. این کار باعث می شد که بدانم در روزهای هفته دقیقا چه کارهایی را بر اساس چه ترتیبی انجام دهم و در واقع برای هر کدام چه قدر زمان دارم. با برنامه ریزی می توانستم تفریح مختصری هم برای خودم در نظر بگیرم و همزمان از درس هایم هم عقب نیفتم و اعتقاد داشتم که با برنامه ریزی همه کاری در زمان خودش انجام می شود. 


بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روش‌های مطالعه خود را در این درس به صورت آیتم‌وار بنویسید.

-درس زیست

-مطالعه کتاب درسی

-مطالعه درسنامه کتاب تست

-حل همه ی تست های کتاب تست مد نظر

-یادداشت نکات درسنامه و تست ها در جزوه

-حل تست های سخت تر و جزئی تر از آن مبحث از کتاب های دیگر و یادداشت نکات اضافه

-شرکت در آزمون های مشابه پارسال و هدف گذاری قبل از آزمون اصلی

-مرور کتاب درسی و نکات جزوه قبل از آزمون اصلی و همچنین توجه مجدد به شکل های کتاب درسی


امسال سؤال های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید خودتان را مدیریت کنید؟ 

بله مانند همان کاری که در آزمون ها انجام می‌دادم در جلسه کنکور هم انجام دادم. ابتدا نگاه سریعی به همه ی سوالات انداختم و هشت سوال که به نظر ساده تر می‌آمدند را پاسخ دادم. البته در مورد این هشت سوال هم باز هم تصمیم گیری کردم و سوالاتی که کوتاه تر بود را اول جواب دادم.


کدام درس در جلسه‌ی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟

خب کنکور امسال ریاضی بسیار سختی داشت‌ و البته انتظار داشتم دشوار باشد اما نه تا این حد. در چنین مواقعی همیشه یاد حرف پدرم می افتم که می گفت اگر درسی سخت باشد برای همه سخت است پس تو تلاش کن آرامشت را حفظ کنی و سوالات آسان را پیدا کنی.


در طول سال چقدر به رتبه فکر می‌کردید؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت می‌کردید؟

حقیقتا من مدام در مورد کنکور و نتیجه ی آن فکر می کردم به طوری که هر بار بعد از صدور کارنامه ها رتبه ی کنکورم را تخمین می زدم و طبق قبولی سال های قبل رشته و دانشگاهم را حدس می زدم. اما بعد از صحبت کردن با خانواده در مورد رتبه ی احتمالی ام کمی آرام می‌شدم چون آن ها به من اطمینان می‌دادند که نتیجه خوبی می‌گیرم.


استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟ 

برای استفاده ی درست از برنامه های مجازی برای آن ها محدودیت زمان قرار داده بودم به طوری که بعد از زمانی مشخص امکان استفاده از آن را نداشتم. البته ۹۰درصد استفاده ی من از فضای مجازی مربوط به فایل ها و ویدیو های آموزشی می شد.


فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

من اراده ی خوبی دارم و اگر چیزی را بخواهم نهایت تلاشم را برایش انجام می دهم از آن دست نمی کشم. همچنین می توانم برنامه ریزی مناسبی داشته باشم در این زمینه سرعت تقریبا خوبی دارم و مطالعاتم را سریع انجام می دهم.


آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

در پایه دهم و یازدهم که فشار درسی کمتر بود سه روز در هفته به فوتسال می رفتم اما در پایه دوازدهم فشردگی درس ها بسیار بیشتر شد، به طوری که یک بار در هفته حدود دو ساعت به باشگاه می رفتم. جمعه ها بعد از آزمون هم تفریح مختصری با خانواده داشتم.


قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می‌خواندند؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟

بله همیشه قبل ازخواب مادرم برایم کتاب های داستانی می خواند و یا از کتابخانه برایم کتاب می آورد و خودم آن ها را می خواندم. در سه سال پایانی تقریبا سه یا چهار کتاب غیر درسی مطالعه کردم، اما اکنون که کنکور تمام شده بیشتر اوقات در حال خواندن رمان هستم.


آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ 

بله، جا دارد که از همه ی معلم هایم که در این مسیر همراه من بودند تشکر ویژه داشته باشم. همه ی آن ها من را در این مسیر یاری داده اند و زحمت کشیده اند، به خصوص معلم درس های اختصاصی دبیرستانم از جمله آقایان مجیدی، غفوری، قاموسی و شیخی. امیدوارم روزی بتوانم زحمات این عزیزان را جبران کنم.

Menu