گفتگو با کوثر یوسفی ؛ دانش آموز برتر دوازدهم انسانی

در این مقاله گفتگو با کوثر یوسفی ؛ دانش آموز برتر دوازدهم انسانی

گفتگو با کوثر یوسفی  ؛ دانش آموز برتر دوازدهم انسانی



نام و نام خانوادگی : کوثریوسفی

نام شهر و استان: بجستان –خراسان رضوی

مقطع و رشته : دوازدهم انسانی

تعداد  کل آزمون ها : 87 آزمون

میانگین تراز : 7244

سال‌های حضور در کانون : 3 سال (از مقطع دهم)

شغل و تحصیلات مادر : خانه دار، دیپلم 

شغل و تحصیلات پدر : معلم، کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث


مصاحبه‌گر : تازه گل آقچه لی

 

چند سال و در چه مقاطعی دانش آموز کانون بودید؟

 3سال ،از پایه ی دهم تا دوازدهم به طور پیوسته دانش آموز کانون بودم ، که هم در طول سال تحصیلی و هم در تابستان در آزمون های کانون شرکت می کردم.

 

آیا در آزمون های هدف گذاری شرکت می‌کردید؟

بله

اگر پاسخ تان مثبت است ، الف) انگیزه ی شما چه بود؟ ب) فایده ی آزمون های هدف گذاری برای شما چه بود؟

تا جایی که می‌توانستم و زمان به من اجازه می‌داد، در آزمون‌های هدف گذاری شرکت می‌کردم. هرچند در آزمون‌های هدف گذاری پیوستگی نداشتم ، اما متوجه می‌شدم وقتی در آزمون‌های هدف گذاری شرکت می‌کنم ، آزمون اصلی کانون را بهتر پاسخ می دهم ودرصدهایم بالاتر می‌رود . دلیل این پیشرفت این نبود که سوالات آزمون اصلی تکراری است بلکه از این جهت به پیشرفت من کمک می‌کردکه وقتی در پایان هفته ی اول به سوالات هدف گذاری پاسخ می‌دادم، ضعف‌های خود را در هر مبحثی می‌شناختم و تلاش می‌کردم در سوال‌ها و تیپ سوالاتی که ضعیف هستم، مهارت بیشتری کسب کنم و در هفته ی دوم آن مباحث را مرور کنم. خصوصاً در دروس ریاضی و علوم و فنون ادبی سوالات هدف گذاری به بنده کمک می‌کرد ، تا در هفته ی دوم به سوالاتی که مشابه آزمون هدف گذاری بود پاسخ دهم و فرمول‌ها و نکات جدیدی کشف کنم.

 

آیا در آزمون های مشابه پارسال شرکت می‌کردید؟

بله

اگر پاسخ تان مثبت است، الف) انگیزه تان چه بود؟ ب) فایده آزمون های مشابه برای شما چه بود؟

آزمون های مشابه پارسال را پراکنده جواب می دادم زیرا دروس هفته ی بعد و دروس پایه وقت و انرژی زیادی از من می گرفت و فرصتی برای شرکت و تحلیل آن نداشتم. ولیکن به این موضوع اقرار می کنم که سوالات مشابه پارسال منبع تستی بسیار خوبی است.به ویژه در تابستان ها که تلاش می کردم مطالب کتب را در روز های ابتدایی هفته ی‌دوم به اتمام برسانم و بعد از آن تا پایان هفته ، تست های مختلف و آزمون مشابه پارسال را کار می‌کردم.

 

برنامه ی راهبردی شما برای مطالعه در طول سال  چه بود؟ اگر برنامه راهبردی کانون را برای خودتان شخصی سازی می‌کردید،‌توضیح دهید که روش تان چگونه بود؟

برنامه ی راهبردی من ، همان برنامه‌ای بودکه کانون در اختیارمان قرار می‌داد و به‌عنوان یک چشم انداز به‌آن نگاه می‌کردم و می دانستم که در پایان دو هفته باید به چه نقطه ای برسم. سپس برنامه ریزی می‌کردم‌که چگونه طبق بودجه بندی درس بخوانم. شیوه ی من اینگونه بودکه ، ابتدا هدف روزانه را تعیین می کردم ، برای مثال دروسی که باید برای مدرسه می خواندم را در اولویت قرار می دادم و تصمیم می گرفتم که علاوه بر آنها دیگر چه دروسی را برای آزمون کانون مطالعه کنم یا تست بزنم. اهداف روزانه و میزان مطالعه را عموماً در دفتر برنامه ریزی و گاهی‌در کاغذی یادداشت کرده و در دسترس قرارمی دادم. اگر به هر دلیلی در یک روز نمی توانستم که برنامه خود را اجرا کنم، برنامه ی روزهای بعد را اندکی فشرده می‌کردم و در چند روز متوالی آنها را به انجام می رساندم.توصیه ی من  به دانش آموزان این است که هرگاه از برنامه خود عقب افتادند هرگز تلاش نکنند در همان روز بعد، تمام کارهای عقب افتاده را انجام دهند.مثلا اگر نتواستند روز شنبه درس بخوانند، همه ی مباحث را برای روز یکشنبه برنامه ریزی نکنند ، بلکه طی روزهای یکشنبه و دوشنبه و سه شنبه و در کناردروسی که برای آن روز قرارداده اند،دروس روز شنبه را هم قرار بدهند. زیرا این کار به آنها انگیزه ی جبران می‌دهد و آنها را خسته نمی کند‌.

 

در بازه های مختلف به طور میانگین چند ساعت تست می زدید یا مساله حل می‌کردید ؟ چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کردید؟ در طول سال و در ماه های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟ 

ساعت مطالعه و میزان تست زنی در هر دانش آموزی متفاوت است. برخی دانش آموزان احساس نیاز بیشتری به متن کتاب و درس نامه دارند تا درس را متوجه شوند درحالی که برخی دانش آموزان پس از مطالعه کتاب سریعاً به سراغ تست می روند و زمان بسیاری به آن اختصاص می‌دهند. من بیشتر متکی به کتاب بودم تا درس نامه کتب کمک آموزشی و وقتی به سراغ تست می رفتم انرژی زیادی می گرفتم. تابستان و عید بیشترین میزان تست زنی را داشتم اما در طول سال تحصیلی از تعداد تست هایم به طرز قابل توجهی کاسته می شد، به همین خاطر تابستان و عید را فرصت بسیار خوبی ارزیابی می کردم.

 

آیا روش بازیابی(Retrieval )را  می‌شناسید، اگر این روش  را می شناسید ،‌ آن را چگونه یاد گرفتید؟

 در سایت کانون با روش بازیابی آشنا شدم و در بازه امتحانات نوبت اول و دوم و به ویژه امتحانات نهایی دوازدهم از این روش استفاده می کردم.در بازه امتحانات قبل از شروع مطالعه هر درسی، ابتدا چند نمونه سوال امتحانی حل می کردم . با این روش هم با انواع سوالات آشنا می شدم و هم اینکه متوجه می شدم روی کدام قسمت کتاب باید وقت بیشتری بگذارم، پس از تمام کردن مطالعه کتاب هم چندین نمونه سوال حل می کردم و مرور خود را به صورت حل سوال انجام می دادم. 

 

در کدام درس ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تاثیر این روش برای شما چه بود؟

در دروس حفظی، مانند تاریخ و جغرافیا ،جامعه شناسی،روان شناسی و دروسی که تسلط بیشتری روی متن کتاب داشتم ، مانند عربی و فلسفه روش بازیابی موثرتر بود.برخلاف اینها در درس ریاضی روش بازیابی مفید نبود.

 

سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید؟

کشف سوالات ساده نیاز به تمرین زیادی دارد.

 

 آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟

در ابتدا خیلی موفق نبودم اما کم کم مهارت بیشتری به دست آوردم.

 

در جلسه کنکور آیا توانستید سوال‌های ساده تر را تشخیص دهید؟

درجلسه ی‌کنکور قرار را براین گذاشته بودم که یکبار همه سوالات را بخوانم و هر سوالی که می توانم سریع به پاسخ برسم را دردور اول جواب می دادم. براساس سه سال شرکت در آزمون های‌ مختلف می دانستم کدام مباحث را قوی ترهستم و قابلیت پاسخگویی سریع را دارم. در دوردوم، سوالاتی که علامت گذاری کرده بودم و احتمال پاسخ دادن به آنها بیشتر بود را جواب دادم.این روش را در چهار درس ریاضی،ادبیات،عربی و فلسفه و منطق به طور کامل اجرا کردم و امیدوارم درصد خوبی کسب کرده باشم.

 

به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه های شما چند تا بود؟

تعداد زیاد اشتباهات مسئله ای بود که بسیار ذهنم را درگیر می کرد. با تحلیل آزمون ها متوجه می شدم که بسیاری از سوالاتی که غلط جواب داده‌ام در اثر عدم یادگیری نیست و بی دقتی در انتخاب گزینه و حتی بی دقتی در واردکردن در پاسخنامه علت اصلی اشتباهاتم هستند.گاهی تعداد اشتباهات زیر۱۰ و بسیاری از مواقع بین ۱۰ تا ۱۵ غلط بود.

 

هنگام بررسی آزمون ها به کدام یک اولویت بیشتری می‌دادید؟

الف) بررسی اشتباهات

ب)بررسی سوال‌های ساده 

بررسی اشتباهات همیشه در اولویت من بودند.تحلیل آنها وخواندن پاسخنامه، جلوی اشتباهاتم را درآزمون های بعدی می گرفت و ممکن بود مرا به نکته ای برساندکه تا به حال متوجه آن نشده بودم. 


شما تا چه حد خود را یک دانش آموز کانونی می‌ دانید؟

من یک دانش آموز بی غیبت یا کم غیبت در آزمون‌های اصلی بودم.

من در آزمون های هدف گذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کردم.

من با برنامه ی راهبردی آزمون های کانون هماهنگ بودم و برنامه ی راهبردی  را برای‌خودم شخصی سازی می‌کنم.

د)منابع من کانونی بود.

با توجه به معیار های ذکر شده، خودم را کاملاً کانونی می دانم.زیرا غیبت من در آزمونها بسیار کم بود و در تابستان دوازدهم و سال تحصیلی دوازدهم هیچ غیبتی نداشتم.تا حد امکان در آزمون های هدف گذاری و مشابه پارسال شرکت می کردم و درتمام سال با برنامه راهبردی کانون درس خواندم و کتاب های کانون برای من منبع مفیدی بودند.

 

 

اگر خود را یک دانش آموز کانونی می‌دانید، توضیح بدهید که از کدام منابع کانونی استفاده موثری داشتید؟ نام این منابع را بنویسید و درباره هر کدام یک خط توضیح دهید.

 همانگونه که عرض کردم درسنامه کتب کمک آموزشی را نمی خواندم و به دنبال تست بیشتر بودم.کتاب های جامع آبی کانون این خواسته مرا برآورده کردند. در درس روان شناسی از کتاب سه سطحی کانون استفاده کردم.چون تدریس دبیر روان شناسی بنده بسیارعالی و سطح سوالات این کتاب بالا بود، پس از حل آن ،آمادگی مواجه با سوالات سخت و پیچیده را داشتم به همین سبب سوالات چندقسمتی و ترکیبی کنکور در درس روان شناسی مرا غافلگیر نکرد.


از میان کتاب‌های سه سطحی کدام کتاب‌ها را مطالعه کرده‌اید؟

سه سطحی روان شناسی

کتاب را به طور کامل (حداکثری) یا فصلی (قسمت محور) مطالعه کرده‌اید؟

قسمت محور تست های کتاب را پاسخ می دادم.


از میان کتاب‌های آبی کدام کتاب‌ها را مطالعه کرده‌اید؟

 کتاب آبی ریاضی ،جامعه شناسی،روان شناسی ،ادبیات،فلسفه منطق را مطالعه کردم.

کتاب را به طور کامل (حداکثری) یا فصلی (قسمت محور) مطالعه کرده‌اید؟

تلاش می کردم برخی دروس با سطح دشواری بالاتر را به طور کامل تر مطالعه کنم و برخی دیگر را به صورت قسمت محور و درس به درس مطالعه می کردم.


از کتاب‌های برنامه‌ای کانون شامل (کتاب تابستان، جمع‌بندی (پایه و دوازدهم)،‌ نوروز، کتاب زرد (12 دوره کنکور، چهار سطحی، 2دوره تیرماه و دی ) کدام یک را مطالعه کرده اید؟

کتاب های تابستان،نوروز، زرد۱۲ دوره کنکور و  زرد دو دوره ی تیرماه  و زرد دی ماه را مطالعه کردم. 


کتاب را به طور کامل (حداکثری) یا فصلی (قسمت محور) مطالعه کرده‌اید؟

 این کتاب ها را به طور کامل مطالعه کردم.

 

شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟ 

1)قهرمان پیوستگی 

2)قهرمان پیشرفت 

در پایه دهم و یازدهم ،هم پیوستگی آزمونها را رعایت می کردم هم تراز خود را بالا می بردم.تابستان دوازدهم تراز خود را در ۷۰۰۰ تثبیت کردم و پس از آن تلاشم این بود که ترازهایم را حفظ کنم تا زیر۷۰۰۰ نرسد، با این اوصاف خودم رادر هردو قهرمان می دانم. 

 

در صورتی که خود را قهرمان پیشرفت می‌دانید توضیح بدهید که در کدام درس پیشرفت زیادی داشتید؟

در درس ریاضی و فلسفه پیشرفت ملموس تری داشتم.ریاضی دهم برایم دشوار بود و تعطیلی مدارس در دوران همه گیری کرونا باعث شد همواره درصد بسیار پایینی در درس ریاضی کسب کنم.اما از آنجایی که اهمیت درس ریاضی را در کنکور می‌دانستم هیچگاه آن را رها نکردم. و روش‌هایی را که منجر به پیشرفت شما شد، توضیح دهید.

در درس ریاضی از کتب کمک آزموشی استفاده کردم و با کاسته شدن از موج کرونا در کلاس خصوصی ریاضی شرکت کردم.همزمان با برگزاری آزمون های کانون،سوالات آزمون را در کلاس خصوصی با دبیر بررسی و حل می کردیم.اینگونه بود که فرمول های سریع و نکات مفید را آموختم و حل سوالات ریاضی کانون برایم آسان تر شد.  


روش مطالعه یک درس را هم بنویسید.

درس ریاضی،تنها درسی بود که برای یادگیری ،به درسنامه کتاب کمک آموزشی رجوع می کردم و بعد از حل تست های آموزشی آن کتاب، تست های کتاب آبی کانون را پاسخ می دادم و پس از اندکی پیشرفت، به صورت زمان دار به سوالات ریاضی جواب می دادم تا مهارت پاسخگویی سریع را در خود تقویت کنم.

 

بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روش‌های مطالعه خود را در این درس به صورت آیتم‌وار بنویسید.

طبق نظر شخصی خود،در درس روان شناسی بهترین عملکرد را داشتم  -1مطالعه روان شناسی را از تابستان یازدهم آغاز کردم. -2همراه با تدریس دبیر،تست های کنکور و کانون را حل می کردم. -3در تابستان دوازدهم،یک بار دیگر روان شناسی را به طور کامل مرور و جمع بندی کردم. -4به دلیل علاقه شخصی خود به درس روان شناسی،هرگاه درسهای دیگر مرا خسته می کردند،به مرور درس روان شناسی و حل تست های آن می پرداختم. 

 

اگر در آزمون تیر ماه نسبت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتید، توضیح دهید که در طی ماه‌های بین این دو آزمون چه برنامه‌ای اجرا کردید؟

بعد از کنکور دیماه به مدت دو هفته بسیار به هم ریختم.سطح سوالات کنکور نسبت به سالهای گذشته دشوار شده بود و دغدغه این را داشتم که چگونه تا کنکور تیر دروس ریاضی و تاریخ و جغرافیا را با سبکی جدید و متفاوت بخوانم. بعد کنکور دی،از سوالات کانون کمک گرفتم تا بتوانم با تیپ سوالات ریاضی آشنا شوم و مسائلش را حل کنم.هرگاه سوالی حل می کردم،دفترچه کنکور دیماه را هم باز می کردم و دوباره سوالی که شبیه آن در کنکور آمده بود را پاسخ می دادم.به گونه ای که در فاصله بین دو کنکور بیش از ۱۵ بار سوالات ریاضی کنکور دی را حل کردم و روش های جدید یا سریعتری برای حل آنها به کار گرفتم و در همین حین تصمیم گرفتم به کدام نوع سوالات در کنکور پاسخ ندهم و به عبارتی آنها را برای خود حذف کنم. درس تاریخ دهم و اندکی از تاریخ یازدهم را در عید جمع بندی کردم.به این صورت که در یک دفتر،توالی تاریخ ها، مطابقت دادن اتفاقات سلسه های ذکر شده در کتاب و.. را همانگونه که در کنکور دی مورد پرسش قرار گرفته بود،نوشتم و مابقی را در فاصله عید تا آغاز امتحانات نهایی خلاصه نویسی کردم.آن دفتر مهمترین منبع دوران جمع بندی ام در دو هفته منتهی به کنکور تیرماه بود.

 

امسال سوال‌های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سوال‌ها و سوال‌های دشوار درس‌های دیگر خودتان را مدیریت کنید؟ زمان را مدیریت کنید؛سوال‌های ساده‌تر را پیدا کنید و به سوال‌ها به صورت تصادفی پاسخ ندهید. لطفاً در این مورد توضیح دهید.

من مطالعه زیادی در درس ریاضی داشتم و به‌دنبال کسب درصد بالایی در این درس بودم اما بعد کنکور دی فهمیدم باید روی سوالات ساده تر متمرکز شوم.وقتی سوالات ریاضی را در جلسه کنکور دیدم فقط به خودم یادآوری کردم که این سوالات برای همه داوطلبین سخت و دشوار است و کسی از این قاعده مستثنی نیست.به همین علت حتی بعد از پایان کنکور که دیگران آشفته بودند و از دشواری سوالات گله داشتند، من با اینکه عملکرد خوبی در درس ریاضی نداشتم اما باز هم خونسرد بودم.این خونسردی را بعد از کنکور دی تقویت کردم.مشاوران و اعضای خانواده تا لحظه آخر تاکید می کردند که سوالات سخت برای همه سخت است پس با آرامش خاطر روی پیدا کردن سوالات آسان تمرکز کنم

Menu