گفت و گو با فاطمه سهرابی؛ از نهم تا قبولی در تیزهوشان

نام و نام خانوادگی : فاطمه سهرابی پایه : دهم انسانی نام شهر و استان : اسفراین – خراسان شمالی سال‌های حضور در کانون : 2 سال – از نهم تعداد کل آزمون‌ها : 65 آزمون میانگین تراز : 5277

گفت و گو با فاطمه سهرابی؛ از نهم تا قبولی در تیزهوشان

نام و نام خانوادگی : فاطمه سهرابی

پایه : دهم انسانی

نام شهر و استان : اسفراین – خراسان شمالی

سال های حضور در کانون : 2 سال – از نهم

تعداد کل آزمون ها : 65 آزمون 

میانگین تراز : 5277

مصاحبه کننده : پریسا شمس

 

 شما چگونه با کانون آشنا شدید؟

من توسط خواهرم با کانون قلم چی آشنا شدم و با توصیه ایشان درآزمون هایش شرکت کردم خواهرم از آزمون ها و نحوه برنامه ریزی قلم چی بسیار رضایت داشتند و به مدت سه سال عضو خانواده بزرگ قلم چی بودند و در کنکور 1401 رتبه 100 را کسب کردند و در دانشگاه فرهنگیان مشغول تحصیل هستند.

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون ها چه بود؟

اولین و مهم ترین دستاورد من قبولی در مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان شد و اکنون در مدرسه تیزهوشان درس می خوانم و شرکت در آزمون ها به طور منظم سبب شد من درک عمیق تری نسبت به مطالب داشته باشم و دقتم را افزایش داد.

 

چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟

درس همواره بخش جدایی ناپذیری از زندگی من بوده به عنوان کسی که علاقه زیادی به درس دارم هیچگاه خسته نشدم. با برنامه ریزی دقیق تونستم سرگرمی های دیگری ایجاد کنم که از درس و کتاب ها دل زده نشوم.

 

 پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی بود ؟ 

پدرو مادرم نقش مهمی در موفقیت من دارند و خواهند داشت پدرم در مطالعه بعضی دروس بسیار کمکم کردند و تجربیات شان را در اختیار من قرار دادند. خواهرم همواره الگوی تحصیلی من بوده اند؛ من نحوه درس خواندن و تست زنی را از ایشان آموختم و در مسائلی که تجربیات کافی ندارم ایشان من را راهنمایی می کنند.

 

آیا در آزمون هدف گذاری و مشابه پارسال شرکت می کنید؟

بله من در آزمون هدف گذاری و مشابه پارسال شرکت می کنم و احساس میکنم شرکت در این آزمون ها سبب شده من با نحوه سوالات ان بخش آشنا شوم و در آزمون اصلی نتیجه بهتری بگیرم.

 

مطابق برنامه راهبردی درس می خوانید؟

به نظرم برنامه راهبردی کانون بسیار مفید و کار امد بوده است و من به طور مرتب از آن استفاده می کنم و مطالعه دروس را بر اساس آن پیش می برم و نتیجه ارزشمندی هم گرفتم. برنامه من اینگونه است که در هفته اول تمامی مطالب را مطالعه می کنم و هفته دوم را به تست و مرور مطالب اختصاص می دهم.

 

 درس نقطه ی قوت تان کدام است ؟ روش مطالعه تان در این دروس به چه شکل بوده؟

دروس عربی و علوم و فنون ادبی نقطه قوت من است در آزمون های کانون درصد هایم 8 و9 از 10است.

من لغات و ترجمه و قواعد درس عربی را کامل مطالعه می کنم و بعد به سراغ تمرین های آن بخش می روم و تمرین ها سبب می شود مطالب در ذهنم ته نشین شوند و آنها را کارامد تر به خاطر بسپارم. کتاب فنون به دلیل علاقه زیادی که به ادبیات دارم به راحتی یاد می گیرم و زمان بیشتری را به آن اختصاص می دهم زیرا مهم ترین کتاب در رشته تحصیلی ام است.

 

 درسی بوده که ضعیف بودید اما با تغییر روش مطالعه، تبدیل به نقطه ی قوت شده؟

من از ابتدای سال دغدغه تحصیلی ام درس ریاضی بود و در هنگام آزمون حتی به سراغ سوالاتش هم نمی رفتم و دلیلش هم این بود که علاقه ی به آن نداشتم و سبب شد ترازم از سطح واقعی پایین تر باشد اما از نیمه دوم سال تلاشم را افزایش و روش مطالعه را تغییر دادم و زمان بیشتری را برای یاد گیری ان اختصاص دادم و موفق شدم درصدم را در آزمون ها از 0 به  80درصد برسانم . و در مطالعه این درس بیشتر از توصیه های خواهرم استفاده کردم.

 

روزی چقدر درس می خوانید؟ چقدرش را تست می زنید؟

چیزی که همواره برایم مهم بوده کیفیت درس خواندن است و اصلا ساعت مطالعه برایم مهم نبوده.

من روزی 4 الی5ساعت درس می خوانم و می توانم تمامی کتاب ها را مطابق برنامه در این بازه زمانی مطالعه کنم. یک روز بعد از مطالعه به تست زدن آن دروس می پردازم و نکاتی را که از یاد برده ام را دوباره با تست زنی مرور می کنم.

 

در کارنامه اول سراغ کدام درس می روید؟

ابتدا به دیدن تراز و درصد هایم می پردازم و مهم ترین درس برایم درس ریاضی است که به طور دقیق بعد از آزمون و دریافت کارنامه و پاسخنامه آن را تحلیل می کنم و نکات مهمش را یادداشت برداری میکنم و این شیوه بسیار تاثیر گذار است. به نظرم تحلیل آزمون ها باعث آشنایی با نکات جدید و مهم تری می شود و ما را با نقاط ضعف مان بیشتر آشنا می کند.

 

 رفتار خانواده در برابر افت تحصیلی چگونه بود؟

خانواده بعد از هر آزمون در ساعت 15 کارنامه من را مشاهده می کنند در هنگامی که تراز بهتری داشته باشم مرا تشویق می کنند که همین موضوع مرا بیشتر به سوی درس سوق می دهد و گاهی که افت تراز داشتم اصلا مرا سرزنش نمی کنند و درباره اشتباهاتم در آن ازمون با من صحبت می کنند و انگیزه ام را برای درس خواندن بیشتر می کنند صحبت با خواهرم بعد هر آزمون کمکم می کند امید بیشتری به آزمون بعدی داشته باشم و دست از تلاش برندارم.

 

کدام یک از کتاب های کانون را استفاده می کنید؟ 

از کتاب آبی کانون برای درس اقتصاد استفاده می کنم به نظرم نقطه عطف این کتاب سوالاتی است که مشابه آزمون اصلی هستند و از همه مهم تر پیمانه بندی است که دارد و حتی در مطالعه این کتاب به نکاتی برخوردم که در دیگر کتابکار ها اصلا ذکر نشده است.

 

دلیل شرکت در آزمون های تابستان چه بود ؟ 

به نظرم تابستان زمان مناسبی برای مرور مطالب سال گذشته و نگاهی به دروس سال آینده است من تابستان ها را به مطالعه دروس مهم و نقاط ضعفم می پردازم و آن را دوران طلایی می دانم که به دلیل وقت آزاد بیشتری که دارم راحت تر می توانم آن ها را جمع بندی کنم و با هر آزمون آن ها را در ذهنم تثبیت می کنم. 

 

مهم ترین ویژگی شما چیست؟

به نظرم ویژگی مهمی که دارم پر انگیزه و پر هیجان بودنم است و این سبب شده هرگز از مطالعه دست بر ندارم. من روزم را با درس شروع می کنم با درس هم به پایان می رسانم و این روند طبیعی زندگی من است .

 

 در برنامه ریزی زمانی رو به تفریح اختصاص می دهید؟

در کنار درس به فعالیت های مختلفی می پردازم و ساعاتی را در کنار دوستانم می گذرانم و انرژی بیشتری برای درس خواندن کسب می کنم.

 

خواندن و نوشتن را در مدرسه یادگرفتید یا خارج مدرسه؟

از قبل مدرسه کتاب قصه های داشتم با این که خودم نمی توانستم بخوانم اما قوه داستان پردازی خوبی داشتم و با تصویر هایش داستان را مطابق میل خودم می نوشتم؛ در واقع نویسنده کتاب قصه هایم خودم بودم.

 

الان هم مطالعه ی غیر درسی دارید؟

مطالعه غیر درسی هنوز هم همراه من است کتاب های زیادی را خوندم. کتاب ملت عشق- ما تمامش می کنیم و...

و اکنون در حال مطالعه کتاب وقتی نیچه گریست هستم.

 

آیا برای درس خواندن با دوستان خود در ارتباط هستید؟ و ضعیت درسی آنها چگونه است؟ 

بله من همواره با دوستان صمیمی هم در ارتباط هستم چون من در مدرسه تیزهوشان درس می خوانم رقابت شدیدی بین دانش آموزان است و آن ها هم از سطح تحصیلی بالایی برخوردارند. با دوستانم بیشتر درمورد کتاب های غیر درسی که خواندیم صحبت می کنیم و کتاب های زیادی را به توصیه آن ها خواندم. به نظرم دوستان نقش مهمی در نحوه و روند تحصیلی دارند. 

Menu