25 بهمن (14 فوریه)، روز جهانی اهدای کتاب مبارک باد

25 بهمن (14 فوریه)، روز جهانی اهدای کتاب بر دوستداران کتاب مبارک باد

25 بهمن (14 فوریه)، روز جهانی اهدای کتاب مبارک باد

 25 بهمن (14 فوریه)، روز جهانی اهدای کتاب مبارک باد

چه بخواهید اعتراف کنید یا نه، احتمالا از دادن و هدیه گرفتن لذت می برید. نمی توان لحظه خاصی را انکار کرد که یک بسته بسته بندی شده را دریافت می کنید و می خواهید بفهمید که چه چیزی داخل آن است. یا به‌عنوان هدیه‌دهنده، وقتی می‌توانید کسی را که دوستش دارید، در حالی که لبخند می‌زند، تماشا کنید. این روز به ایجاد عشق مادام العمر به مطالعه به ویژه در کودکان و تهیه کتاب برای کودکان نیازمند اختصاص دارد.

این روز در ابتدا در انگلستان آغاز شد. با این حال، در طول سال ها این روز گسترش یافته و دوستداران کتاب در سراسر جهان اکنون در این جشن ها شرکت می کنند. این تعطیلات توسط امی برادمور و پسرش از طریق Delightful Children’s Books آغاز شد، که ایده اصلی را در سال 2012 پس از مشاهده نیاز به کتاب برای کودکان در مناطقی که بودجه کمتری داشتند، مطرح کردند. سپس این زوج مادر و پسر با Zoe Toft برای توسعه این روز کار کردند. پس از ایجاد رویداد و کار بر روی ایجاد جشن‌ها و مشوق‌ها، آن‌ها در سال ۲۰۱۳ این روز را به اما پری، که در حال حاضر وب‌سایت آن روز را اداره می‌کند، سپردند. این سایت این روز را به عنوان "ابتکار صد در صد داوطلبانه با هدف افزایش دسترسی و اشتیاق کودکان به کتاب" تعریف می کند.


بد نیست بدانید:

سال 868 پیش از میلاد:

اولین کتاب چاپ شد

در چین، اولین کتاب با استفاده از بلوک های چوبی حک شده با نقش برجسته چاپ می شود. بلوک های کنده کاری شده در جوهر آغشته می شوند و سپس روی کاغذ قرار می گیرند.

 

1436 میلادی:

ماشین چاپ اختراع شد

یوهان گوتنبرگ، زرگر آلمانی، با انگیزه دسترسی بیشتر به انجیل، کتاب مقدس مسیحیان، ماشین چاپ را اختراع می کند.

 

1744 میلادی:

اولین کتاب کودک منتشر شد

اعتقاد بر این است که کتاب جیبی کمی زیبا، که توسط جان نیوبری منتشر شد، اولین کتابی است که صرفا برای خواندن لذت برای کودکان ساخته شده است.

 

1997 میلادی:

اولین کتاب خوان الکترونیکی دستی منتشر شد

Rocketbook توسط مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ، دو خواننده مشتاق ایجاد شده است. به آمازون فرستاده شد اما آن را رد کرد و سپس توسط Barnes & Noble تحویل گرفت. 

 

2012 میلادی:

اولین روز جهانی اهدای کتاب جشن گرفته می شود

امی برادمور و پسرش در لحظه ای الهام بخش، ایده روز جهانی اهدای کتاب را با همکاری کتاب‌های کودکان دلپذیر (Delightful Children’s Books) ایجاد کردند.

و در نهایت بدانیم:

بنیاد علمی آموزشی قلم چی، این روز را، در هر روز سال با اهدای کتاب به مدارس و کتابخانه های سراسر کشور، گرامی می دارد.


تهیه و تنظیم و ترجمه: مصطفی صارمی

واحد اهدای کتاب به مدارس و کتابخانه های بنیاد علمی آموزشی قلم چی

Menu