حمید آقالوئی: کلکسیون روش‌های مطالعه (بخش دوم)

یکی ازویژگی‌­های دانش‌­آموزانی که سال­‌ها در کانون بودند و موفق شدند، ابراز صادقانه و تعهدی است که به اعضای خانواده­ی بزرگ کانون یعنی شما دانش‌­آموزان دارند.

حمید آقالوئی: کلکسیون روش‌های مطالعه (بخش دوم)

راه­‌های رسیدن به یک پایانِ موفق، بیشمارند

یکی ازویژگی‌­های دانش‌­آموزانی که سال­‌ها در کانون بودند و موفق شدند، ابراز صادقانه و تعهدی است که به اعضای خانواده­ی بزرگ کانون یعنی شما دانش‌­آموزان دارند. آن‌­ها دوست دارند آن­‌چه را که خود تجربه کرده اند صمیمانه در اختیارتان بگذارند. درس آنان این است: نخست باید به نقاط قوت خود تکیه کرد و سپس از راه‌هایی که به دستاوردی  موفق می‌رسند یاد گرفت و آن را در عرصه­‌های دیگر به کار بست. امیدوارم شما هم از آنان یاد بگیرید.

                                                                                                                                                            حمید آقالوئی 


حمید آقالوئی: کلکسیون روش‌های مطالعه (بخش دوم)

نگار خزائلی با 223 آزمون از نجف‌آباد، رتبه‌ی 217 تجربی منطقه‌ی 2، دانشجوی پزشکی دانشگاه اصفهان

درصدهای کنکور 1401: ادبیات ۷۳،  عربی ۸۹،  دینی ۸۳،  زبان ۸۷، ز‌مین‌شناسی ۵۵،  ریاضی ۷۹،  زیست‌شناسی ۶۸،  فیزیک ۷۸،  شیمی ۶۹

فیزیک و زیست نقطه قوت من بود. ‌روش مطالعه من در درس فیزیک در سال دوازدهم اینطور بود که اول ویدیو آموزشی ‌می‌‌دیدم و بعد یک درسنامه خیلی مختصر ‌می‌‌خواندم و شروع به تست زنی ‌می‌‌کردم. اگر به مشکل جدی برخورد ‌می‌‌کردم سعی ‌می‌‌کردم با تست بیشتر آن مشکل را برطرف کنم و دیگه سراغ درسنامه یا فیلم نمی‌‌رفتم. در آزمون‌ها‌ هم یادم است سؤالات خیلی سخت را در دفتر جدا یادداشت ‌می‌‌کردم و چند بار حل ‌می‌‌کردم. برای درس زیست اول فیلم آموزشی ‌می‌‌دیدم و بعد کتاب ‌را کامل مطالعه ‌می‌‌کردم تا حدی که جمله به جمله‌اش را حفظ ‌می‌‌شدم و وقتی که دیگردر متن مشکل نداشتم، سراغ تست ‌می‌‌رفتم. زیست به نظر من درسی است  که هر چقدر هم که تست کار کنید، باز هم کم است (متن کتاب هم به‌شدت مهم است) من از ۳ تا منبع برای سال دوازدهم استفاده ‌می‌‌کردم و از تست‌ها‌ی زیست آزمون‌ها‌ی سال‌های قبل کانون استفاده ‌می‌‌کردم و ایده‌های خیلی خوبی هم در زیست ‌می‌‌گرفتم.

 

 سارا حسینی سیوکی با 113 آزمون از تربت حیدریه، رتبه‌ی 137 انسانی منطقه‌ی 2، دانشجوی آموزش ابتدایی

درصدهای کنکور1401: ادبیات ۴۸، زبان عربی 69 ، دینی 77 ، زبان ۲۰ ، ریاضیات ۶۰ ،  اقتصاد  ۹۲ ، ادبیات تخصصی  ۶۸ ، عربی تخصصی ۸۸، تاریخ و جغرافیا ۲5، علوم اجتماعی ۱۰۰، فلسفه و منطق ، روانشناسی ۷۸

 یکی از نقاط قوت من اقتصاد بود. درس اقتصاد شامل دو مبحث حفظی و محاسباتی می باشد. من برای مباحث حفظی و خواندنی در ابتدا به کتاب تسلط کامل پیدا می کردم و سپس در زمان‌های  مختلف تست آن را می‌زدم. برای مباحث محاسباتی ابتدا با خواندن فرمول ها آغاز می کردم، سپس بلافاصله بعد از خواندن نکات و فرمول ها تعدادی تست به طور آزمایشی می‌زدم. در فرصت های بعد طبق برنامه ریزی برای تثبیت شدن نکات تست می زدم. در درس عربی من در کلاس درس به تمامی نکاتی که دبیرم بیان می‌کردند  به طور کامل گوش می کردم و سپس نکات لازم و موجود در کتاب های تست را  می‌خواندم.  بعد از خواندن نکات و مسلط شدن به آن‌ها تست های آزمایشی و تثبیتی مختلفی می زدم. من برای درس عربی روتین روزانه داشتم. روزهای زوج تست ترجمه و درک مطلب و روزهای فرد تست قواعد می‌زدم.

 به این موضع توجه کنید که اگر شما در تحلیل آزمون ها و امتحانات مشاهده کردید که در درسی پیشرفت ندارید یا پسرفت می‌کنید شاید یکی از دلایل آن این است که روش مطالعه آن درس اشتباه است. در واقع من نحوه مطالعه دروس را به طور جزئی در سال کنکور تغییر دادم. یعنی سعی کردم برای هر آزمون زمان بیشتری را برای تست زدن بگذرانم تا خواندن کتاب ها. برای درسی مثل منطق و فلسفه به جای خواندن مکرر کتاب تلاش کردم نکات اضافه ای را برای یادگیری بیشتر بخوانم و سپس تست بیشتری برای آن بزنم.

 

علیرضا اسدی با 170 آزمون از آباده، رتبه‌ی 375 ریاضی منطقه‌ی 2، دانشجوی مهندسی مکانیک امیرکبیر

درصدهای کنکور 1401: ادبیات 24 ، عربی 56 ، معارف 76 ، زبان 80 ، ریاضیات 34، فیزیک 87،   شیمی 35

نقطه قوت من درس فیزیک بود.  در درس فیزیک فیلم های آموزشی می دیدم و نکات را یادداشت می کردم وسپس به سراغ تست ها می رفتم. با این روش که ابتدا چند سوال را با حوصله حل می کردم و جواب را تحلیل می کردم تا مطالب به خوبی در ذهنم بنشیند و بعد با سرعت بیشتری تست حل می کردم.  من هر روز فیزیک را در برنامه خودم داشتم و به این درس خیلی اهمیت می دادم.  علاقه به این درس و حل تست زیاد باعث شد تا این درس دلنشین به نقطه قوتم تبدیل شود.

 در واقع مهم‌ترین عامل برای پیشرفت در هر درس تغییر نگرش نسبت به آن درس است.  مثلا من اصلا به عربی علاقه نداشتم و هرچقدر تلاش می کردم نمره آن تکان نمی خورد، ولی از وقتی به عربی به عنوان یک زبان سراسر وزن دار و موزون نگاه کردم، شروع به لذت بردن از آموختن زبان عربی کردم و 30درصد  رشد کردم، بدون اینکه به میزان تلاشم و ساعت مطالعه ام اضافه کنم.

 

الهام عرفان پور با 123 آزمون از سبزوار، رتبه‌ی 302 تجربی منطقه‌ی 2، دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران

درصدهای کنکور 1401 : ادبیات 67، دینی  85، عربی  85، زبان  85، ریاضی 73، زیست  72، فیزیک  61، شیمی 76

روش مطالعه‌هایی که توسط رتبه برترها در سایت کانون بوده را مطالعه می‌کردم و بهترینشان را اجرا می‌کردم. برای زیست مطالعه مفهومی متن کتاب برای آموزش عمیق و کامل، تست‌های فراوان از آزمون‌های مختلف بالاخص ازمون‌های سال های قبل کانون و کتاب تست‌های مختلف خیلی به من کمک کرد. برای ریاضی داشتن جزوه و درسنامه خوب و حل سؤالات تالیفی از طراحان مختلف با دیدگاه‌های متفاوت خیلی کمک کننده هست، ولی در کل در درس ریاضی داوطلب باید پایه قوی داشته باشد و بهتر است حداقل از سال دهم به صورت جدی به یادگیری ریاضی بپردازد. درشیمی بیشتر درسنامه های خوب استفاده می‌کردم و سؤالات کتاب سه سطحی هم خیلی خوب بود و تمرین می‌کردم.  البته نه فقط برای شیمی بلکه برای فیزیک و ریاضی هم سؤالات کتاب سه سطحی را بررسی می‌کردم که خیلی کتاب قوی و خوبی بود. فیزیک سال دوازدهم را خودم پیش بردم. البته از فیلم‌های  آموزشی مثل فیلم‌های  سایت کانون و هر فیلم قوی که پیدا می‌کردم استفاده می‌کردم. همینطوراز فیلم‌های  تحلیل سوالات آزمون هم استفاده می‌کردم. در درس شیمی و حل مسائل آن خیلی ضعف داشتم .برای همین روتین هفتگی از مسائل شیمی برای خودم قرار دادم و هر شب تیپ‌های  مختلف تست‌های  شیمی را کار کردم تا جایی که تقریبا به درصد100 مسائل شیمی می‌توانستم جواب دهم.

 

معصومه عزیزپور با 242 آزمون از بابل، رتبه‌ی 150 انسانی منطقه‌ی 2، دانشجوی ادبیات دانشگاه تهران

درصدهای کنکور 1401: فارسی 45، ریاضی 60، عربی 58، اقتصاد 89، دینی 78، علوم و فنون 67، زبان 62، تاریخ و جغرافیا 73، عربی اختصاصی 93، روانشناسی 75، علوم اجتماعی 80، فلسفه و منطق 31

درس های عربی، اقتصاد و جامعه شناسی نقاط قوت من بود. درس عربی را به صورت مبحثی مطالعه می کردم، ابتدا قواعد، ترجمه و در آخر درک مطلب. پس از پایان هر بخش تست های آموزشی آن بخش را انجام می دادم. درس اقتصاد را به صورت حفظی و مفهومی مطالعه می کردم. برای حل مسائل درس اقتصاد فرمول های آن را حفظ می‌کردم و سپس سوالات آن مبحث را حل می کردم تا آن مطالب تثبيت شود. در درس جامعه شناسی بعد از مطالعه کتاب مطالب مهم را در حاشيه کتاب می نوشتم و بعد مرور می کردم.   در درس عربی تغیر زیادی داشتم. در اوایل سال دوازدهم به علت فشرده شدن دروس، عربی‌ام افت زیادی داشت. با به کارگیری روش مبحثی و انجام تست آموزشی و آزمون های زمان دار توانستم  عربی ام را از 30 به 90 برسانم.

 

علیرضا یارمحمد با 144 آزمون از قم، رتبه‌ی 209 ریاضی منطقه‌ی 2، دانشجوی مهندسی مکانیک امیرکبیر

درصدهای کنکور 1401: ادبیات 52، عربی 73، دین و زندگی 84، زبان 84، ریاضی 42، فیزیک 71 ، شیمی 44

 نقطه قوت من در دروس تخصصی فیزیک بود. در درس فیزیک تا توانستم منبع مختلف زدم و در یک ماه مانده به روز کنکور نزدیک به ده منبع مختلف فیزیک را پاسخ داده بودم و بعضی منابع را در صورت نیاز چندبار پاسخ دادم.همین مسئله باعث شد تا به تسلط قابل توجهی در درس فیزیک برسم .تجربه تغییر درصد در درس شیمی داشتم . اوایل سوالات شیمی را به صورت منظم و از ابتدا پاسخ می دادم که با کمبود وقت زیادی مواجه می شدم و درصدهای پایینی را کسب می کردم اما با تغییر استراتژی توانستم مشکل زمانی را تا حد زیادی برطرف کنم. روش مطالعه شیمی من به صورت دو بخش مسائل و مفاهیم بود که مفاهیم را با درسنامه منابع مطالعه می کردم و برای تثبیت بهتر مطالب و یافتن نکات پنهان در تصاویر و متون کتاب درسی شیمی حتما به آن مراجعه می کردم.

 

محمد نوح پیشه با 142 آزمون از شیراز، رتبه‌ی 155 تجربی منطقه‌ی 1، دانشجوی دندان‌پزشکی دانشگاه شیراز

درصدهای کنکور 1401: ادبیات77.4 ، عربی 80، دین و زندگی 80، زبان 80، ریاضی  63، زیست‌شناسی   76،  فیزیک 91 ،  شیمی 68  ،  زمین شناسی  35

 دو درس زیست و فیزیک نقاط قوت من بودند. برای درس فیزیک بعد از تدریس دبیر، تست‌های مربوطه را حل می‌کردم؛ ابتدا بصورت آموزشی و بدون گرفتن زمان و سپس تعدادی تست از کتاب را انتخاب می کردم و با زمان از خودم آزمون می گرفتم . سپس سوالاتی که نمی‌توانستم به جواب برسم یا از من زمان زیادی می برد را علامت گذاری می کردم تا در آینده، دوباره آن ها را حل کنم. از آن‌جا که تست‌های فیزیک کنکور تیپ‌های نسبتا مشخصی دارند، تست‌ها را تیپ بندی می کردم و برای هر تیپ با توجه به تدریس دبیر و اطلاعات تست هایی که حل کرده بودم ، مسیر و استراتژی مشخصی پیدا می کردم تا زودتر و مطمئن تر به جواب سوال برسم. زیست شناسی درسی بسیار کتاب محور بوده و مسلط بودن بر تعابیر و اصطلاحات کتاب درسی ضروری است. درس زیست را پس از تدریس ، دوباره از روی کتاب مطالعه می کردم و بعد سراغ تست های آموزشی می رفتم . برای چک کردن تست ها، در کتاب درسی دنبال پاسخ می گشتم تا با مطالب سوال خیز کتاب درسی آشنا شوم. تعابیر و اصطلاحات را در بازه های زمانی مختلف مرور می کردم تا در مواجهه با تست ها سریع تر منظور طراح سوال را متوجه شوم و در زمان کمتر و با دقت بیشتری سوالات این درس را پاسخ بدهم. در درس ریاضی، در سال‌های پایه درصدهای بالایی داشتم و معمولا درصدم بالای 80 بود و این درس جزو نقاط قوتم محسوب می‌شد، اما در سال کنکور، به دلیل سختی درس ریاضی در کنکور 1400 سطح سختی سوالات بالا رفته بود و با دو دفترچه ای شدن دروس اختصاصی، عملا زمان برای پاسخگویی به این درس بسیار محدود شده بود و این باعث افت شدید درصد من به زیر 50 درصد شده بود. در این شرایط، تصمیم گرفتم که تست‌های این درس را مانند درس فیزیک تیپ بندی کنم و در حین آزمون هم دنبال تیپ تست های آشنا باشم تا دچار کمبود وقت نشوم.

Menu