حمید آقالوئی: کلکسیون روش‌های مطالعه (بخش اول)

یکی ازویژگی‌­های دانش‌­آموزانی که سال­‌ها در کانون بودند و موفق شدند، ابراز صادقانه و تعهدی است که به اعضای خانواده­ی بزرگ کانون یعنی شما دانش‌­آموزان دارند

حمید آقالوئی: کلکسیون روش‌های مطالعه (بخش اول)

راه­‌های رسیدن به یک پایانِ موفق، بیشمارند

یکی ازویژگی‌­های دانش‌­آموزانی که سال­‌ها در کانون بودند و موفق شدند، ابراز صادقانه و تعهدی است که به اعضای خانواده­ی بزرگ کانون یعنی شما دانش‌­آموزان دارند. آن‌­ها دوست دارند آن­‌چه را که خود تجربه کرده اند صمیمانه در اختیارتان بگذارند. درس آنان این است: نخست باید به نقاط قوت خود تکیه کرد و سپس از راه‌هایی که به دستاوردی  موفق می‌رسند یاد گرفت و آن را در عرصه­‌های دیگر به کار بست. امیدوارم شما هم از آنان یاد بگیرید.

                                                                                                                                                                                           حمید آقالوئی

 

حمید آقالوئی: کلکسیون روش‌های مطالعه (بخش اول)

سارا کاویان پور با 104 آزمون از شهرستان نور، رتبه‌ی 132 تجربی منطقه‌ی 2، دانشجوی پزشکی شهید بهشتی

درصدهای کنکور 1401:  ادبیات 67 ، عربی 90 ، دین و زندگی 90 ، زبان 95

زمین شناسی  57 ، ریاضی 82 ، زیست شناسی 70 ، فیزیک  92،  شیمی 50

در دروس اختصاصی در طول سال تحصیلی نقطه قوت پایدار نداشتم، اما ناامید نشدم و از روش‌های مطالعه رتبه برترهای پارسال و همچنین نقاط قوت مطالعه‌ام در عمومی‌ها استفاده می کردم. درس فیزیک که در کنکور نقطه قوت من بود به سبب مفهمومی کار کردن مطالب و همچنین تمرین تست فراوان و استفاده از جزوه و نمونه سوالات استادم بود. در درس زیست هم نکته‌ی خیلی مهم پس از تسلط کامل به مطالب کتاب درسی؛ تحلیل و یادداشت نکات تک تک سوالات زیست آزمون کانون، آزمون مشابه پارسال و هدف‌گذاری و تک درس ها است. (چون مطالب  جدید می آموزیم و نکات آزمون عصاره‌ای از نکات مهم و چالشی و مورد نظر طراحان است که محدوده ی دید ما را بازتر می کند و دانسته ها را تثبیت می کند). من از بهمن ماه به بعد در درس زیست، آزمون و نمونه تست های چالشی را محور کار قرار دادم (البته با درس‌های جدید همچنان به صورت کاملا مفهومی و با دقت زیاد در کتاب درسی، برخورد می کردم) که باعث شد از تکرار بیهوده و خسته کننده جلوگیری شود و مرورها از طریق تمرین تست باشد یعنی کاملاً فعالانه نه منفعلانه رخ دهد و متون کتاب درسی در ذهن حفظ شود. به طور کلی بعد از نوروز در خانه به جز آزمون جمعه (مثلا پنجشنبه ی آزمون یا بین دو آزمون) با رعایت کامل شرایط از خودم آزمون می گرفتم که موجب پیشرفت درسی ام شد.

 

سینا دانشگر با 127 آزمون از شهرستان برازجان، رتبه‌ی 19 ریاضی منطقه‌ی 3، دانشجوی علوم کامپیوتر شریف

درصدهای کنکور 1401:  ادبیات ۸۲، عربی ۸۴، دین و زندگی ۷۵، زبان ۵۰

ریاضیات ۴۲، فیزیک ۸۰، شیمی ۴۰

در اختصاصی‌ها نقطه قوت من در آزمون‌‌ها شیمی بود که به‌خاطر علاقه‌ای که به این درس داشتم، بیش‌تر وقت می گذاشتم و سعی می‌کردم خیلی دقیق قسمت های حفظی را به خاطر بسپارم تا در سوالات شمارشی به شک نیافتم. اگر در هفته قرار بود ۴۵ ساعت درس بخوانم، حدودا ۱۰ ساعت را به شیمی اختصاص می‌دادم (حفظیات و مسئله) چون گاهاً حجم زیادی داشت و نیازمند تمرکز بیش تری بود. در کل باید قسمت های حفظی خیلی دقیق خوانده شوند تا سر جلسه از پاسخگویی به آن سوالات بتوانید وقت بیشتری ذخیره کنید. برای شیمی در سال آخر دو منبع جامع داشتم و بیش تر تمرکزم بر کتاب‌های تک پایه سال های گذشته‌ام بود. درفیزیک در اواسط سال به شدت احساس ضعف می‌کردم و تا حدی از درصد بالا گرفتن ناامید شدم. ولی در وهله‌ی اول ساعات بیشتری را به فیزیک اختصاص دادم، تعداد تست بسیار بیشتری زدم، و سپس از کنکوری‌های سال‌های گذشته مباحث مهم را رفع‌اشکال می‌کردم و در نهایت به دنبال راه‌حل‌های ابداعی یا تکنیکی برای حل سریع‌تر سوالات رفتم زیرا در کنکور نیاز به ذخیره‌ی زمان از این درس برای شیمی داشتم. در آزمون‌ها شاید ۲۷ الی ۴۰ درصد می‌زدم اما با این راهکار‌ها و تست زدن مداوم، در بعضی آزمون‌ها  تا ۹۰ درصد هم پیشرفت داشتم.

 

حسین جعفری نژاد با 176 آزمون از شهرستان مینودشت، رتبه‌ی 130 انسانی منطقه‌ی 3، دانشجوی دبیری الهیات

درصدهای کنکور ۱۴۰۱:  ادبیات 60 ، عربی 84، دین و زندگی 84، زبان انگلیسی  10، ریاضی و آمار40 ، اقتصاد: 90 ، ادبیات تخصصی  61، عربی تخصصی 100 ، تاریخ و جغرافیا  50 ، جامعه شناسی  66 ، فلسفه و منطق  10، روان شناسی  80 

در دروس تخصصی نقطه قوت من درس عربی تخصصی بود که توانستم در کنکور 100 درصد بزنم. من ابتدا تمام لغات ترجمه را برای خودم می‌خواندم و معنای آن‌ها را در جمله یاد می‌گرفتم و سپس قواعد درس را به طور کامل فرا می‌گرفتم و تمرین های کتاب را حل می‌کردم برای این منظور از فیلم های آموزشی سایت کانون هم استفاده می‌کردم وسپس تست های مختلف از جمله سؤالات کنکور سال های اخیر در بخش ترجمه و درک مطلب را حل می‌کردم و آن ها را تحلیل می‌کردم. درس ادبیات فارسی تخصصی را ابتدا به شکل درس به درس مطالعه می کردم، اما در ماه‌های پایانی کنکور روش مطالعه خود را موضوعی قرار دادم که ابتدا تاریخ ادبیات را جمع بندی کردم و سپس سبک شناسی و عروض و قافیه و آخر آرایه های ادبی را مطالعه کردم.

 

آرشام افاضاتی با 176 آزمون از شهرستان سیرجان، رتبه‌ی 167 تجربی منطقه‌ی 2، دانشجوی پزشکی شهید بهشتی

درصدهای کنکور 1401: ادبیات 80، عربی 57، دین و زندگی 78 ، زبان 84

ریاضی 83 ، زیست شناسی 75 ،  فیزیک  78 ، شیمی  73

با توجه به اینکه در کنکور 1400 سطح سوالات ریاضی سخت شده بود و سطح سوالات ریاضی آزمون های کانون هم به همین دلیل بالا رفته بود دچار چالش شدم. ولی به جز آن همیشه درس ریاضی نقطه قوت من بود. درس ریاضی من از دوران دبستان خوب بود و پایه ام قوی بود. روش مطالعه ام این‌گونه بود که اگر مبحث خیلی غریب بود درسنامه را می خواندم و بعد کامل تست آموزشی کار می کردم و پس از آن تست زمان دار می زدم و درسنامه را مرور می کردم. در درس زیست شناسی سال دهم متن کتاب درسی را نمی‌خواندم و می گفتم شاید سطح کیفی آن پایین باشد و فقط از منبع تستی استفاده می‌کردم و در نهایت درصد پاسخگویی من 40 می‌شد. از سال یازدهم روش مطالعه‌ام را تغییر دادم و همیشه با کتاب درسی شروع می کردم و چندین بار متن کتاب را می خواندم و سپس سراغ منابع تستی می رفتم. با این روش درصد زیست کنکورم 75 شد. 

 

صادق فرجی با 109 آزمون از شهرستان فلاورجان، رتبه‌ی 28 ریاضی منطقه‌ی 3، دانشجوی دبیری فیزیک

درصدهای کنکور 1401:  ادبیات 54، دین و زندگی 70 ، عربی 86،  زبان 26

 ریاضی  38،  فیزیک 76،  شیمی 48 

فیزیک نقطه  قوت من بود. اول فیلم آموزشی نگاه می‌کردم سپس پیش خوانی قبل از تدریس دبیر انجام می دادم و در حین آموزش نکات مهم را، هر چند پیش پا افتاده بود، یاداشت می کردم و بعد از آموزش تست می زدم و تحلیل می کردم و بعد نکات تستی که در درسنامه نبود را یا دادشت می کردم و دوباره تست می زدم.  در فیزیک دهم در بخش دما و گرما  و ترمو دینامیک بسیار مشکل داشتم و می خواستم این فصل ها و پاسخگویی به این سوالات در کنکوررا حذف کنم ولی با تغییر روش های تست‌زنی نقطه ضعف من  به نقطه قوت تبدیل شد. من به این جمله اعتقاد دارم: از چیزی که می‌ترسی باید واردش شوی. ترس عامل بازدارنده است. با این روش بهترین بخش پاسخگویی در درس فیزیک در کنکور بخش دما و گرما و ترمودینامیک شد.

 

 

محمد حاجی‌احمدیان با 115 آزمون از شهرستان قم، رتبه‌ی 18 انسانی 5درصد، دانشجوی راهنمایی و مشاوره

 درصدهای کنکور 1401 : ادبیات  ۴۹، عربی  ۷۱ ، دینی ۶۲، زبان  ۱۴، ریاضی ۸۲، اقتصاد۱۰۰، 

فنون  ۸۳، جامعه‌شناسی ۹۳، عربی اختصاصی ۸۲، تاریخ و جغرافیا ۶۲، فلسفه و منطق ۴۳، روانشناسی 75

 درس های ریاضی و اقتصاد نقاط قوت بنده در بین دروس بودن و بهتر از سایر دروس در آن‌ها تسلط داشتم. برای درس ریاضی ابتدا از ویدیو های آموزشی استفاده می‌کردم و نکات را در جزوه یادداشت می کردم  تا در موقع مرور و جمع‌بندی ازش استفاده کنم و سعی می‌کردم  برای اثبات یادگیری کمی تست آموزشی همراهش بزنم. پس از یکی دو روز برای هر مبحثی که ویدیو دیده بودم، تست‌های جامع و کامل می‌زدم  تا به درصد مطلوب برسم و حتما حتما هم تست هارو تحلیل می کردم  تا اگر راه حل ی مسئله ای رو بلد نبودم با تحلیل یاد بگیرم و در مواقع آزمون ها ازش بهره ببرم. برای درس اقتصاد هم برای سوالات حفظیات، ابتدا متن کتاب درسی رو مطالعه می‌کردم  و سعی می‌کردم  آن را در زمان دو سه روز بعد از آن، درس اقتصاد رو مرور می‌کردم  تا مطلب تثبیت شود .برای قسمت مسائل نیز سعی می‌کردم  ابتدا نمونه هایی از حل مسائل را توسط کتاب بررسی کنم و بعدش برای این مبحث تست های مکرر بزنم تا یادگیری قوی ای داشته باشم. در درس فلسفه من ابتدا به شدت مشکل داشتم و درصد پایینی در آزمون ها کسب می‌کردم.پس از مشورت با یکی از دوستان که خودشان هم کانونی بودند ( آقای محمدحسین شکری رتبه ۱۹ کنکور ۹۹) بهم پیشنهاد تغییر منبع دادند و راجع به روش مطالعه این درس توضیح دادند و با  کمی تحقیق فهمیدم که در فلسفه باید با کمی تامل و تفکر بیشتری سوالات را خواند و پاسخ داد و سعی می‌کردم  چندین بار صورت سوال و گزینه ها را بخوانم و برای خودم در عالم ذهن تحلیل و بررسی کنم. من هم از این شیوه استفاده کردم و پس از مدتی از درصد زیر ۳۰ به درصد های بالا ۷۵ در آزمون های کانون رسیدم.

 

 سینا ابراهیم پور با 108 آزمون از شهرستان سبزوار، رتبه‌ی 382 تجربی منطقه‌ی 2، دانشجوی پزشکی مشهد

درصدهای کنکور 1401: ادبیات 56، عربی 71،  دینی 91 ، زبان53 

ریاضی۷۲، زیست ۶۹، فیزیک 87، شیمی 64

نقاط قوت من در درس‌های  ریاضی و زیست و فیزیک بود.  در درس ریاضی برای هر مبحثی بسیار تست می زدم و اگر در مبحثی مشکلی داشتم سعی می‌کردم با مراجعه به معلم یا با فیلم‌های آموزشی سایت کانون آن‌را برطرف کنم. در درس زیست من برای هر درس ابتدا خود کتاب درسی را به دقت برسی می کردم، سپس درسنامه کتاب کمک درسی را مطالعه می‌کردم و بعد به سراغ تست می‌رفتم. همواره بعد مطالعه زیست ۵۰ تا ۶۰ تست می‌زدم و اگر تستی مشکل داشتم یا غلط زدم آن مبحث را دوباره در کتاب برسی می‌کردم. در درس فیزیک در هر مبحث  ابتدا درسنامه را می‌خوانم، سپس به سراغ تست می‌رفتم و بیشتر تست حل می کردم تا با تیپ های مختلف آن آشنا شوم.  در درس  ریاضی تغییر درصد زیادی را تجربه کردم. در درس ریاضی حدود ۴۰  تست روزانه برایش قرار دادم و سعی می‌کردم اگر مشکلی داشتم حتما همان لحظه مشکل را برطرف کنم و سپس ادامه دهم.


حنانه جانپرور چنگ آبادی با 132 آزمون از شهرستان قائم شهر، رتبه‌ی 299 انسانی منطقه‌ی 2، دانشجوی حقوق الزهرا

درصدهای کنکور 1401: ادبیات ۷۲، عربی 70، دین و زندگی 61،  زبان ۴۰، ریاضی ۴۰،  اقتصاد 82،  ادبیات اختصاصی۶۰ ،عربی اختصاصی 61، تاریخ و جغرافیا 53، علوم اجتماعی 82،  فلسفه و منطق 50،  روانشناسی ۶۵

برای درس عربی ، مشاهده ویدئو آموزشی و سپس مطالعه درسنامه و نکته نویسی مطالب مهم آن و مطالعه نکات سایت کانون را انجام می دادم و هر شب ۲۰ تست زماندار ترجمه و ۲۰ تست زماندار قواعد به عنوان واحد ثابت داخل برنامه ام داشتم. برای درس علوم و فنون ادبی، هرشب یک درس از تاریخ ادبیات را مرور می کردم و این موضوع به تثبیت مطالب در ذهنم بسیار کمک می کرد همچنین برای مبحث عروض قافیه تست های زماندار می زدم و برای مبحث آرایه هم به عنوان واحد ثابت هرشب ۲۰ تست آرایه کار می کردم .من در ابتدا برای درس فلسفه و منطق فقط کتاب درسی را مطالعه می کردم و تست کافی کار نمی کردم و بازدهی خوبی در آزمون‌ها نداشت و درصدهایم پایین می‌شد. اما بعد از مدتی روش خودم را تغییر دادم و علاوه بر کتاب درسی درسنامه هم مطالعه کردم و تست های زیادی می زدم و خدا را شکر درصدهایم افزایش پیدا کرد.


Menu