گفت و‌گوی مریم جلیلی بال با قهرمان پیشرفت علیرضا نصیری

من بعد از کنکور سال اول اشتباهاتی که باعث شده بود به نتیجه دلخواه نرسم را نوشتم که به شرح زیر می‌باشد :

گفت و‌گوی مریم جلیلی بال با قهرمان پیشرفت علیرضا نصیری

"توصیه ای که به دانش آموزان دارم این هست که حتی اگر در یک آزمون کسالت هم دارند باز هم آزمون را شرکت کنند، چون ممکن است چنین شرایط مشابهی روز کنکور هم برایشان ایجاد شود و باید آمادگی لازم را داشته باشند."


علیرضا نصیری در یک نگاه

 شهر: زنجان

شغل مادر: خانه دار

شغل پدر: کارگر پمپ گاز

رتبه سال 1400 : ۶۴36 منطقه 2 و 15116 کشور

رتبه سال 1401: ۹۹۷ منطقه ۲ و 1251 کشور

رشته‌ و دانشگاه  قبولی: دندانپزشکی-دانشگاه علوم پزشکي قزوین 

درصدهای کنکور 1401:

ادبیات:  ۵۲%- عربی:۶۹%- دینی: ۹۲%- زبان: ۵۲%--ریاضی: ۴۳%- زیست:۶۶%-  فیزیک ۸۸%-   شیمی ۵۶%- زمین‌شناسی: ۰%

سال‌های حضور در کانون: ۵  سال

تعداد آزمون‌ها: 73 آزمون


به نظر شما چه عواملی باعث شدند که در اولین کنکور، سال۱۴۰۰ که سال دوازدهم بودید، به نتیجه‌ی دلخواه نرسید؟  

من بعد از کنکور سال اول اشتباهاتی که باعث شده بود به نتیجه دلخواه نرسم را نوشتم که به شرح زیر می‌باشد: 

۱-در یک محیط ساکت باید مطالعه کنم (تمرکز بیشتر)

۲-صبح زود بیدار شوم و شب زود بخوابم ( مطالعه درس‌ها را  بنا به شب بیدار ماندن به تعویق نیاندازم)

۳-به عمومی ها  اهمیت بدهم (لغت و املای فارسی-درک مطلب عربی-گرامر و درک مطلب زبان)

۴-هرجا لازم شد ویدئو آموزشی ببینم و هرجا لازم نبود نمی‌بینم. 

۵-کنکور را به سخت‌ترین  حالت ممکن در نظر می‌گیرم (سخت ترین سوالات را کار کنم) 

۶-در اختصاصی ها باید عادت کنم طبق ضریب پیش بروم.

۷-بیشترین حالت ممکن تست کار کنم.

۸-در دوران جمع بندی از آزمون‌های سال های گذشته استفاده کنم.

۹-در آخر اگه قرار باشد یک سال از عمرت را  دوباره پای کنکور بگذاری، باید یادت باشدکه آخرین فرصتت هست و باید با تمام وجود ازش استفاده کنی و با یک مشاور عالی و برنامه خوب قدم به قدم جلو برویم تا انشالله به هدفمون برسیم .

 

در طی این سال ها چگونه در آزمون‌ها شرکت می‌کردید؟

یکی از اشتباهاتی که باعث شد پشت کنکور بمانم این بود که سال دهم و یازدهم آن‌طور  که باید آزمون‌ها  را جدی نمی گرفتم و بعد از عید سال دوازدهم هم به صورت مستمر پیش نرفتم و نتیجش شد یک سال پشت کنکور ماندن ! 

اما سالی که پشت کنکور بودم کامل آزمون‌ها  را جدی گرفتم و پیوسته شرکت کردم، حتی اردیبهشت ماه یک کرونای شدید گرفته بودم ولی آزمون را شرکت کردم چون گفتم ممکنه همین اتفاق تیرماه برام پیش بیاد و باید در جلسه‌ی  کنکور آمادگی لازم داشته باشم حتی ترازی که در آن آزمون کسب کردم هم تراز خیلی خوبی بود و نتیجه خوبی گرفتم. توصیه ای که به دانش آموزان دارم این هست که حتی اگر در یک آزمون کسالت هم دارند باز هم آزمون را شرکت کنند، چون ممکن است چنین شرایط مشابهی روز کنکور هم برایشان ایجاد شود و باید آمادگی لازم را داشته باشند.

 

 

برای سال آخر یعنی ۱۴۰۱ چه استراتژی در پیش گرفتید؟

در سال ۱۴۰۱ علاوه بر شرکت منظم در آزمون ها، تحلیل آزمون را بسیار جدی گرفتم، چون از طریق بررسی دلیل کاهش یا افزایش درصد هایم متوجه کیفیت عملکردم می‌شدم  و می‌توانستم  استراتژی مناسبی را در پیش بگیرم. 

 

 

خانواده در مورد شرکت مجدد شما در کنکور مشکلی نداشتند؟

رتبه من سال اول که ۶۰۰۰ بود طوری بود که می‌توانستم  رشته های خوبی هم بروم و خانواده اصرار داشتند که پشت کنکور نمانم و یکی از رشته ها را انتخاب کنم چون چنین معتقد بودند که پشت کنکور ماندن یک سال آدم را  از زندگی عقب میاندازه ولی باهاشون صحبت کردم و قانع شدند که مجدد کنکور بدهم و بنظرم هرکس یکبار فرصت کنکور مجدد دارد تا اشتباهاتش را جبران کند، مخصوصا افرادی که از دهم و یازدهم شروع به مطالعه نمی کنند البته این فرصت را باید به عنوان آخرین فرصت درنظر بگیرند و تمامی تلاششان را به کار بگیرند.

 

امسال در کدام درس‌ تغییر روش مطالعه ایجاد کردید ؟

برای درس زیست شناسی من در ابتدا خیلی ویدئو آموزشی می دیدم و خیلی کم‌تر  فرصت می‌شد  که تست بزنم ولی در سال دوم متوجه شدم که برای این درس صرفاً ویدئو دیدن کافی نیست چون زیست شناسی درس به شدت فراری است و نیاز به مرور و تست بیشتر دارد. 

طبق برنامه راهبردی کانون این درس را مرور می‌کردم  چون طوری طراحی شده که مرور های تکرار شونده ای  دارد و باعث تثبیت مطالب در ذهنم می‌شد. 

همچنین برای درس زیست شناسی یک روش مطالعه خاص داشتم که شامل چند مرحله می‌شد: 

۱-اول کتاب درسی را به صورت سطحی مطالعه می‌کردم  و متن کتاب را سریع می‌خواندم  و به اشکال نگاه و روی آنها تمرکز می‌کردم. 

۲-بعد به سراغ آموزش می‌رفتم  که اگر قسمتی از مطالب برایم ابهام داشت فیلم آموزشی ببینم البته نه برای همه مطالب!

۳-بلافاصله سراغ تست می‌رفتم  و پاسخ تشریحی آن تست را دقیق مطالعه می‌کردم. 

۴-مبحث به مبحث به همین شکل پیش می‌رفتم  تا تمام مباحث آزمون تمام می شد، در هفته اول و حداکثر تا روز دوشنبه هفته آزمون

۵- تست‌های   مشکل دار را هایلایت می‌کردم  و چندبار آن تست ها را طی زمان های متفاوت دوباره پاسخ می‌دادم  که یکی از آن زمان‌ها  سه شنبه و چهارشنبه قبل از آزمون بود.

۶-پنج شنبه قبل از آزمون،  آزمون غیرحضوری را انجام می‌دادم  و چهارشنبه قبل از آزمون، آزمون های مبحثی یا سال‌های  گذشته کانون را انجام می‌دادم  تا مباحث مشکل دار را پیدا کنم و عصر پنجشنبه یک بار دیگر مباحث مشکل دار را مرور می‌کردم. 

تقریباً در تمامی دروس به همین شکل بود که تا دوشنبه قبل از آزمون یعنی طی ۱۰ روز سعی می‌کردم ،  مباحث را به اتمام برسانم و ۳ روز باقی مانده به آزمون را به آزمون های مبحثی و سال‌های گذشته بپردازم و مشکلاتی که ممکن بود از دستم در برود را طی آن سه روز قبل از آزمون مطالعه کنم.

 

در سال آخر خسته نشدید؟ چه چالش هایی در سال آخر داشتید؟ چه کاری برای رفع خستگی انجام می‌دادید؟ 

یکی از نکاتی که یکی از مشاورین بهم گفت این بود که پشت کنکوری نسبت به دانش آموز مشغول به تحصیل، نیاز به تفریح دارد، چون دوازدهمی‌ها مدرسه را دارند و تنوع برایشان ایجاد می شود، اما پشت کنکوری ها یک روند تکراری دارند. 

من از یک سیستمی استفاده کردم تحت این عنوان که در ابتدا وظایف و پارت های مطالعاتی ام را کامل اجرا کنم و بعد از آن برای خودم یک تفریح  قرار بدهم، مثلا تا ساعت ۸ شب مطالعه درس‌ها  را به اتمام می رساندم  و بعد از آن یک تفریح به عنوان جایزه برای خودم در نظر می‌گرفتم  که همین موضوع باعث می شد انگیزه ام کاهش پیدا نکند.

البته گاهی اوقات که ترازم کاهش پیدا می‌کرد  گاهی بی انگیزگی ایجاد می شد، اما همیشه با تحلیل درست آزمون به خودم قول می‌دادم  که آن اشتباه در آزمون بعدی تکرار نشود. 

 

چرا کانون را در این سال ها انتخاب کردید؟ به نظر شما مهم ترین ویژگی آزمون‌های کانون چیست؟

مهم ترین ویژگی  آزمون های قلم چی  داشتن برنامه راهبردی منسجم و اصولی است که مرورها و فرصت های جبران بسیار خوبی دارد، طوری که اگر کسی واقعا طبق بودجه بندی پیش برود و هر آزمون خودش را به بودجه برساند، مطمئناً تا آخر سال کل مطالب وارد حافظه بلند مدتش می شود. 

همچنین داشتن جامعه آماری بالا یکی دیگر از ویژگی های خوب آزمون قلمچی است.

 

تحلیل آزمون را چگونه انجام می دادید؟ 

من روز آزمون در حین آزمون دادن سؤالاتی که شک داشتم را علامت گذاری می‌کردم  و همین موضوع باعث دقیق تر و سریعتر پیش رفتن عملکرد تحلیل آزمونم می شد و روزهای جمعه ساعت ۴ عصر به محض این‌که  پاسخنامه تشریحی منتشر می شد، شروع می‌کردم  به تحلیل تست ها و هم سوالاتی که علامت زده بودم هم سوالات غلط و هم نزده و تمامی سوالات را بررسی و نکاتشان را یادداشت می‌کردم. 

 

ساعت مطالعه شما چگونه بود؟

ساعت مطالعه ام به صورت تدریجی بالا رفت و در این مسیر مشاورم آقای محمد بیات رتبه ۵ منطقه ۲ ریاضی ۱۴۰۰ که خودشان هم کانونی بودند بسیار به بنده کمک کردند که از سال هفتم با هم دوست بودیم و پیشنهادی که ایشون به من دادند، یک برنامه با ساعت مطالعه با افزایش تدریجی بود که از مهر ماه تا اواخر آذر روزانه ۱۰ ساعت مطالعه  و از آذر تا اواخر بهمن ۱۱ ساعت و از اسفند تا اواخر فروردین ۱۲ ساعت و از اردیبهشت تا کنکور ۱۳ ساعت مطالعه داشتم و این افزایش تدریجی باعث بهتر پیش رفتن عملکردم شد.

 

شما از چه منابع کانون استفاده می کردید؟ این منابع چه ویژگی هایی داشتند؟

از کتاب های سه سطحی استفاده می‌کردم،  چون سطح بالا بودند و این خیلی خوبه که نسبت به سؤالات سطح بالا گاردگیری نداشته باشیم و تیپ تست های مختلف را تمرین کنیم، چون این موضوع باعث می‌شود  که سرجلسه آزمون آمادگی بیشتری داشته باشیم و با دیدن تست های جدید تعجب زده نشویم.

همچنین از دفتر برنامه ریزی برای یادداشت کردن ساعت مطالعه و تعداد تست روزانه و ثبت عملکردم استفاده می‌کردم.

 

از سایت کانون و مجله آزمون استفاده می‌کردید؟ 

بله مخصوصاٌ سالی که پشت کنکور بودم مصاحبه قهرمانان پیشرفت را می‌خواندم  و خیلی برایم انگیزه ایجاد می‌کرد  و هم‌چنین  از ویدئو تحلیل ها استفاده می‌کردم  که باعث بالاتر رفتن درصدهایم شد.

 

تکنیک ها و  روش‌های مدیریت زمان  را تمرین و  استفاده می‌کردید؟ 

بله بعد از شنیدن این‌که  کنکور دو دفترچه ای شده است، من وقت استاندارد جداگانه ای را برای هر درس درنظر 

می گرفتم و ترتیبی که در نظر گرفته بودم به این شکل بود که اول زیست، بعد ریاضی و بعد فیزیک و شیمی را پاسخ 

می دادم . 

همچنین برای مدیریت زمان از تکنیک ضربدرمنها و زمان نقصانی  استفاده می‌کردم  به این شکل که اول به سؤالاتی که کامل مسلط بودم پاسخ می دادم و سؤالات وقت گیر و شک دار را در تایم ذخیره شده پاسخ می دادم. 

 

فکر می کردید چنین رتبه ای کسب کنید؟ 

آنقدر روی ذهنم کار کرده بودم که به خودم قول داده بودم که حتما بهتر از سال قبل باشم و انتظار را از بقیه پایین آوردم و انتظار را از خودم بالا بردم به این شکل که برای پدر و مادرم با وجود اینکه ترازهایم بالا می‌شد، انتظار شان را بالا نمی بردم که استرس بگیرند، اما مدام انتظار خودم را از خودم بالا می بردم که تلاش بیشتری داشته باشم.

 

روز اعلام نتایج برای شما چگونه گذشت؟

ظهر رتبه های تک رقمی که اعلام شده بود دوستم تماس گرفت و گفت ممکنه تا شب نتایج اعلام بشه و ما تا شب استرس داشتیم و شب بعد از بازگشت از مراسم محرم جواب‌ها  را دیدم و پدر و مادر که خواب بودند را بیدار کردم و همگی خوشحال شدیم و از ذوق تا صبح خوابمان نبرد.

 

به نظرتان مهمترین خود ویژگی مثبت شما چه بود که باعث شد به اینجا برسید؟

پیوستگی و نا امید نشدن ! 

سال آخر حتی یک آزمون هم نبود که غیبت داشته باشم، چون مطمئن بودم که سال قبل باتوجه به این‌که  آزمون‌ها  را جدی نمی گرفتم نتیجه خوبی نگرفته بودم   و امسال باید جبران می کردم و پیوستگی و استمرار را رها نمی کردم .

 

توصیه‌ای  برای دانش آموزان دارید؟

توصیه من به دانش آموزان این است که در هر شرایطی که هستند اصلاً ناامید نشوند و تمامی تلاششان را به کار بگیرند تا زمان اعلام نتایج کنکور حین دیدن نتایج هیچ‌گونه  حسرتی نداشته باشند و بدانند نتیجه هر آنچه که هست نتیجه تلاش هایشان می‌باشد. 

Menu