یگانه بی همتا - دینی 3 - درسنامه و تست - محمد مهدی کربلایی

یگانه بی همتا - درسنامه و تست - محمد مهدی کربلایی - مطابق با ازمون 14 مرداد 1401 قلمچی

یگانه بی همتا - دینی 3 - درسنامه و تست - محمد مهدی کربلایی

سلام خدمت همه کنکوری های 1402 عزیز 🖐 

در این مطلب درسنامه و تست درس 2 دین و زندگی دوازدهم رو بررسی خواهیم کرد. 

فایل کامل این درسنامه به همراه پاسخ تشریحی تست ها به همراه ویس توضیح این مطلب که توصیه میکنم حتما بهش گوش بدید، در انتهای مطلب ضمیمه شده است. 


یگانه بی همتا - دینی 3 - درسنامه و تست - محمد مهدی کربلایی









محمد مهدی کربلایی رجب

رتبه 150 منطقه 2 کنکور 99

دانشجوی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف


🔴ویژگی‌های مطلب🔴 

درسنامه درس 2 دین و زندگی 3 - یگانه بی همتا

شامل 5 تست از این درس به همراه یک تست با درجه سختی بیشتر (یک قدم فراتر) - * به همراه جایزه کامنت درست *

 فایل PDF درسنامه و تست ها به همراه پاسخنامه تست ها ( از قسمت ضمیمه میتواند دانلود کنید )

ویس مقدمه و توضیح اجمالی درسنامه و تست ها

پاسخنامه روان


صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام ما

برای ارتباط بیشتر با رتبه برترها و رزرو پشتیبان ویژه، پیج کانون برترها را دنبال کنید و به کانال فوق العاده تلگرامی کانون برترها ملحق بشید تا از مطالب عالی این کانال جا نمونید.



درسنامه


. امام علی (ع) : خدای من مرا این عزت بس که بنده تو باشم و این افتخار بس که تو پروردگار منی، خدای من تو همان گونه ای که من دوست دارم پس مرا همان گونه ای قرار بده که تو دوست داری.


+ مهمترین اعتقاد دینی ، ((توحید و یکتا پرستی)) است. اسلام، دین توحید و قرآن، کتاب توحید است.

+ در اسلام بدون اعتقاد به توحید، هیچ اعتقاد دیگری اعتبار ندارد.

+ توحید سرلوحه دعوت همه پیامبران بوده است.

+ توحید مانند روحی در پیکره معارف و احکام دین حضور دارد و به آن حیات و معنا می بخشد.

+ عقیده توحید، مبنایی ترین عقیده دینی است که سایر عقاید و معارف بر مبنای آن بنا شده است.



{ بسم الله الرحمن الرحیم* قل هو الله احد (1) الله الصمد (2) لم یلد و لم یولد(3) و لم یکن لهو کفوا احد(4) }

+ خداوند در همه چیز یگانه و بی نیاز است و همه به او نیازمندند.

+ تنها خداوند غنی و بی نیاز است و همه به او نیازمندند.

+ خداوند نیاز به فرزند ندارد و همچنین علتی ندارد و از چیزی به دنیا نیومده است.

+هیچ چیز شبیه و مانند خداوند نیست و شریک و همتایی ندارد.



تدبر در قرآن 


+ کسی را میتوانیم به عنوان ولی و سرپرست خود انتخاب کنیم که اختیار سود و زیان همه مخلوقات را دارد.

+ کسی که اختیار سود و زیان خود را هم ندارد، نمیتواند ولی و سرپرست ما باشد.

در چه صورت جا داشت مردم در اعتقاد به توحید در شک بیفتد؟

+ در صورتی که بت ها و شریکان نیز همانند خداوند قادر به خلق و آفذینش باشند و خلقت ها موجب اشتباه و سردرگمی میان مخلوقات خداوند و بت ها شود.



سوره توحید آیات 1-4



قل هو الله احد : اصل توحید و یگانگی خداوند

= این آیه خطاب به پیامبر (ص) است تا پیام توحید را به مردم برساند.

= ((الله)) به معنای معبودی است که آفریده ها از درک حقیقت او عاجزند و اسم خاص خداوند است.

= ((احد)) بیانگر توحید یا یکتایی و یگانگی خداوند است : " اصل توحید و وحدانیت خداوند"


الله الصمد : غنی و بی نیازی خداوند

= (صمد) به معنای قصد کردن است و در مورد خداوند بدین معناست که همه موجودات در امورشان اورا قصد میکنند و به سوی او می روند; ینی قائم به ذات خود و بی نیاز از غیر است، پس تنها او غنی است و همه به او محتاج و نیازمندند. 


لم یلد و لم یولد : نفی فرزند داشتن و فرزند بودن از خدا

= رابطه خداوند با مخلوقاتش، رابطه آفرینش است نه زایش! یعنی او موجودات را می آفریند و هستی بخشی میکند، نه اینکه خود آنها را بزاید.

= (لم یلد) : اعتقاد کسانی مانند مسیحیان، یهودیان و مشرکان را که برای خداوند فرزند قائل بودند، رد کرده است.

= (لم یولد) : خدا علتی ندارد و از چیزی بوجود نیامده است، زیرا کسی که مولود باشد، خودش معلول و نیازمند است و نمیتواند خدا باشد.


و لم یکن لهو کفوا احد : اصل توحید و بی همتایی خداوند

= (کفو) به معنای شبیه ، نظیر و مانند است. خداوند از هر نظر بی مانند و یکتاست . شبیه و همتایی ندارد تا با او شریک گردد : " اصل توحید"


نکات ترکیبی و قابل توجه

+ صمد بودن و بی نیازی خداوند از همه چیز دلیل آن است که او بی نیاز به فرزند و والد باشد، پس {الله الصمد} علت و {لم یلو و لم یولد} معلول است.

+ خداوند صمد است، یعنی او از دیگران بی نیاز و همه به او نیازمندند. در نتیجه نمیتواند همتا و مانندی داشته باشد. از این رو عبارت {الله الصمد} علت و {و لم یکن لهو کفوا احد} معلول  نتیجه آن است.

+ آیات {قل هو الله احد} و {لم یکن لهو کفوا احد} که به طور صریح به توحید و یگانگی خداوند دلالت دارند، با یکدیگر ارتباط مفهومی دارند.

+ دو آیه {الله الصمد} و {و الله هو الغنی الحمید} باهم ارتباط مفهومی دارند چون هردو بیانگر بی نیازی خداوند هستند.(درس 1 دوازدهم)

+ توحید و یکتاپرستی از معیار های تمدن اسلام است و پیامبر(ص) از همان ابتدای دعوت، مردم را به یکتاپرستی دعوت کرد و فرمود : "ای مردم بگویید معبودی جز (الله) نیست، تا رستگار شوید" . آیه {من آمن بالله والیوم الاخر و عمل صالحا فلهم اجرهم عند ربهم و لا خوف علیهم و لاهم یحزنون} نیز مبین توحید است.(درس 9 دوازدهم )

+ امام رضا(ع) در حدیث (سلسله الذهب) کلمه توحید را قلعه محکم خداوند بیان نموده که هرکس وارد آن شود، از عذاب الهی در امان خواهد بود شرط توحید در زندگی اجتماعی را ولایت امام معرفی میکند. درنتیجه ورود به توحید ، موجب مامون ماندن از عذاب خداوند است : {کلمه لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی} (درس 8 یازدهم)



سوره رعد، آیه 16



قل من رب السماوات و الارض قل الله : توحید در ربوبیت

= این آیه پیامبر را مورد خطاب قرار داده و می گوید : از مشکرین بپرس که پروردگار و مدبر آسمان ها و زمین کیست و سپس به ایشان میگوید که خود پاسخ سوال را بده و بگو : خداوند! 

= این عبارت بیانگر توحید در ربوبیت است.

 

قل أ فاتخذتم من دونه اولیاء : شرک در ولایت 

= ان عبارت بیانگر شرک در ولایت است.

= مشرکین را مورد سرزنش و ملامت قرار میدهد که به آنها بگو : آیا غیر خدا را ولی و سرپرست خود قرار داده ایدو از آنها اطاعت میکنید؟ 


لایمکون لانفسهم نفعا و لا ضرا : بی اختیاری بت ها در رساندن سود و زیان

=با اینکه آنان حتی نسبت به خودشان هم مالک و صاحب اختیار سود و زیانی نیستند. چنین شخصی نمیتواند به عنوان ولی و سرپرست انتخاب شود. 

 


قل هل یستوی  الاعمی و البصیر : بصیرت و بینایی و پرهیز از بستن چشم جان به فهم حقایق، لازمه اعتقاد به توحید

= با یک مثال افراد موحد و مشرک را مقایسه میکند : انسان موحد، بینا و انسان مشرک، نابینا است. همانطور که نابینا و بینا یکسان نیستند، کافر و موحد هم یکسان نیستند.

= برای اینکه دچار شرک نشویم، چشم بینا و بصیرت لازم است.


هل تستوی الظلمات والنور : لزوم پناه بردن به نور توحید و دوری از تاریکی بت ها

= ظلمی که موجب شرک و گمراهی است، با نوری که راهنما و هدایت آفرین است، یکسان نیست.

= نمیتوان بت هارا که در تاریکی محض اند، در کنار خدا که نور مطلق است، قرار داد. درنتیجه برای اینکه درمسیر توحید قرار بگیریم، باید به نور الهی متصل باشیم. برای مشاهده واقعیت باید هم چشم بینا و هم نور باشد( مشرکان از هردو محروم اند، هم چشم خود را به حقایق بسته اند و هم از نور الهی محروم اند)


ام جعلوا للّه شرکاء خلقوا کخلقه فتشابه الخلق علیهم  : گرفتاری به شرک

= شرک در خالقیت - مشرکان برای خدا شریک قرار میدهند

 = یکی دانستن آفرینش مخلوقات الهی با افریده های انسانی، علت گرفتاری به شرک


قل الله خالق کل شیء : توحید در خالقیت

= خداوند تنها خالق، مبدا و هستی بخش جهان است. همه موجودات از او هستند و در کار آفرینش شریک و همتایی ندارد.


و هو الواحد القهار : اصل توحید و یگانگی ذاتی خداوند و اقتدار او

= خداوند یگانه و بی همتای پیروز است و بر همه چیز مسلط و غالب است. 

= این عبارت بیانگر توحید و یگانگی خدا و توحید ذاتی است.


نکات ترکیبی و قابل توجه

+ عبارت { و من الناس من یتخذ من دون الله اندادا} که به شرک و بت پرستی انسان ها اشاره دارد، با عبارت {ام جعلوا لله شرکاء} ارتباط دارد و بیانگر گفتاری مشرکین به شرک است. (درس 9 دهم)

+ عبارت { هل تستوی الظلمات و النور} خداوند را به نور تشبیه کرده و بت هارا تاریکی محض می داند. در آیه { الله نور السماوات والارض} نیز ب ههمین مفهوم اشاره شده است.(درس 1 دوازدهم)

+ ربوبیت با عبادت مرتبط است ، یعنی کسی که رب و پروردگار عالم است، شایسته پرستش است و مشرکان که در این زمینه دچار اشتباه شدند،و سود و زیان را به دست غیر خدا میپندارند، در عمل

 نیزاز آن بت ها اطاعت میکنند که این مطلب در آیه {ان الله ربی و ربکم فاعبدوه هذا صراط مستقیم} نیز آمده است.(درس 3 دوازدهم)



توحید و برخی مراتب آن

+ توحید به معنای اعتقاد به خدای یگانه است، یعنی خدا بی همتاست و شریکی ندارد.

+ با گفتن عبارت {لا اله الا الله} تمام احکام و حقوق اسلامی فرد به رسمیت شناخته میشد و دفاع از حقوق او بر دیگر مسلمانان واجب میگشت و در زمره برادران و خواهران دینی قرار میگرفت.

+ جمله {لا اله الا الله} یک شعار نبود بلکه التزام به آن، همه زندگی فرد تازه مسلمان را در رباطه با خدا، خویشتن، خانواده، اجتماع و دیگر مخلوقات تغییر میداد.

نکته ترکیبی 

+ عبارت {لا اله الا الله} که کلمه توحید پایه و اساس بنای اسلام است، مرکب از یک (نه) و یک (آری) است : "نه" به هرچه غیر خدایی است (تبری) و "آری" به خدای یگانه (تولّی) است. (درس 9دهم)


توحید در خالقیت

+ توحید در خالقیت به این معناست که معتقد باشیم خداوند تنها مبدا و خالق جهان است. موجودات همه مخلوق او هستند، و در کار آفرینش شریک و همتایی ندارد : (الله خالق کل شیء) : خدا آفریننده همه چیز است.


دلایلی که میگوید خدا تنها خالق جهان است : 

1) این تصور که چند خدا وجود دارد و هرکدام از آنها خالق بخشی از جهان اند، یا با همکاری همدیگر این جهان را خلق کرده اند، به معنای آن است که هرکدام از آن ها محدود و ناقص هستند و به تنهایی نمیتوانند کل جهان را خلق کنند.

2) هر یک از خدایان مذکور کمالاتی دارد که دیگری آن را ندارد، وگرنه عین هم میشوند و دیگر چند خدا نیستند. چنین خدایان ناقصی، خود نیازمند هستند و هریک از آنها به خالق کامل و بی نیازی احتیاج دارد که نیازش را برطرف کند.


آیاتی ترکیبی که بیانگر توحید در خالقیت هستند :

+ آیات { و ما خلقنا السماوات و الارض و ما بینهما لاعبین ما خلقناهما الا بالحق} و { ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون } به توحید در خالقیت اشاره دارند. (درس 1 دهم)

+ آیه { أ فحسبتم انما خلقناکم عبثا و انکم الینا لا ترجعون } بیانگر توحید در خالقیت است. (درس 4دهم )

+ آیه { و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا } بیانگر توحید در خالقیت است. (درس 12 دوازدهم )

+ آیه { الله نو السماوات والارض } : بیانگر نیازمندی موجودات به خدا در مرحله پیدایش یا همان خالقیت است.(درس 1 دوازدهم) 

+ خالقیت خداوند، مظهری از قضای الهی است.(درس 5 دوازدهم)



{الله خالق کل شیء} : خداوند آفریننده همه چیز است.

+ بیت : ((باد ما و بود ما از داد توست / هستی ما جمله از ایجاد توست)) با این آیه ارتباط مفهومی دارد. (درس 1 دوازدهم )


توحید در مالکیت 

+ خداوند تنها مالک جهان است : { قل اللهم مالک الملک توءتی الملک من تشاء و تنزع الملک ممن تشاء ...}

+ هرکس که چیزی را پدید بیاورد، مالک آن است. از آنجا که خداوند تنها خالق جهان است، پس تنها مالک آن هم هست.

+ مالکیت انسان در طول مالکیت خداست، یعنی انسان در برابر خداوند، هیچ مالکیتی ندارد، زیرا هرچه دارد از خداست و نه از خودش،یعنی مالک اصلی و حقیقی خداست.

+ توحید در خالقیت، علت توحید در مالکیت است. 


آیاتی ترکیبی که بیانگر توحید در خالقیت هستند :

+ آیه { ولقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها العبادی الصالحون } با کلمه ((عبادی)) بیانگر مالکیت خداست.(درس 9 یازدهم)

+ {فلله العزه جمیعا} به مالکیت عزت اشاره دارد.(درس 11 یازدهم)

+ آیه {قل یا عبادی الذین اسرفوا علی انفسهم..} با کلمه (عبادی) بیانگر مالکیت خدا بر بندگانش است.(درس 7 دوازدهم)



سوره آل عمران، آیه 26


قل اللهم المالک الملک : توحید در مالکیت

+ مالک واقعی  تمام حکومت ها و قدرت ها خداست. سایر حکومت ها و مالکیت ها اعتباری و موقت است.


توءتی الملک من تشاء و تنزع الملک ممن تشاء : اعطاء و گرفتن حکومت و مالکیت به بندگان توسط خدا

+ خداوند به هرکس که شایسته و لایق باشد حکومت میبخشد و از هر کس بخواهد، آن را میگیرد، زیرا که مالکیت انحصاری برای اوست.

+ همه حکومت ها به دست اوست.


نکته های ترکیبی :

+ با توجه به آیات : {وعد الله الذین آمنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض}،  {و نرید ان نمنَّ علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین} و { لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذّکر ان الارض یرثها عادی الصالحون} ، اهل ایمان و عمل صالح، مستضعفین و بندگان شایسته خدا مصداق عبارت : {توءتی الملک من تشاء} هستند. (درس 9 یازدهم)

+ دادن حکومت یا گرفتن آن از انسان توسط خدا، نوعی عزت و ذلت است که خداوند در آیه : { من کان یرید العزه فلله العزه جمیعا} ، خداوند را سرچشمه همه عزت ها بیان نموده است. (درس 11 یازدهم) 

+ مقصود از {من تشاء} ، دادن حکومت یا گرفتن آن ، بدون حساب و کتاب نیست، بلکه نظام جهان بر مبنای قوانین و سنت های الهی است. (درس 6 دوازدهم)


توحید در ولایت 

 + هر کس مالک چیزی باشد، حق تصرف و تغییر در آن چیز را دارد، اما دیگران بدون اجازه وی نمی توانند در آن تصرف و یا از آن استفاده کنند.به این حق تصرف و تغییر، ولایت و سرپرستی گفته میشود.

{ ما لهم من دونه من ولی و لا یشرک فی حکمه احدا}

+ از آنجا که خداوند ، تنها مالک جهان است، تنها ولی و سرپرست جهان نیز هست.

+ مخلوقات ، جز به اذن و اجازه خداوند نمی توانند در جهان تصرف کنند. چنین اذنی به معنی واگذاری ولایت خداوند به دیگری نیست، بلکه بدین معناست  که خداوند آن شخص را در مسیر و مجرای ولایت خود قرار داده است. 

+ اگر خداوند پیامبر (ص) را ولی انسان ها معرفی کند، بدین معناست که ایشان را واسطه ولایت خود و رساننده فرمان هایش قرار داده است.

+ توحید در مالکیت ، علتِ توحید در ولایت است.



آیاتی که بیانگر توحید در ولایت هستند:

+ آیه { انما ولیکم الله و رسوله والذین آمنوا الذین یقیمون الصلاه و یوءتون الزکاه و هم راکعون } ولایت را مختص خدا می داند و سپس ولایت را به پیامبر خدا و جانشینان بر حق ایشان که به اذن خداوند ، بر سایر مردم ولایت دارند،  اختصاص داده است.(درس 5 یازدهم)

+  در حدیث سلسله الذهب هم که امام رضا (ع) فرمودند : ((بشروطها و انا من شروطها)) ولایت امام را که همان ولایت خداست، شط توحید بیان نموده است. این حدیث نشان میدهد که ولایت امام به اذن خداوند و در مسیر و مجرای ولایت الهی است.(درس 8 یازدهم)

+ یکی از معیار های تمودن اسلام، پذیرش ولایت الهی و نفی حاکمیت طاغوت است.(درس 9 دوازدهم)



توحید در ربوبیت 

+ رب به معنای مالک و صاحب اختیاری است که تدبیر و پرورش مخلوق به دست اوست. اوست که جهان را اداره میکند و آن را به سوی مقصدی که برایش معین فرموده، هدایت مینماید و به پیش میبرد : { قل أ غیر الله ابغی ربا و هو رب کل شیء}

+ هرکس که خالق و مالک و ولی چیزی باشد، میتواند آن را تدبیر کرده و پرورش دهد. از آنجا که خداوند تنها خالق، مالک و ولی جهان است، تنها رب هستی نیز می باشد.

+ توحید در ربوبیت بدان معنا نیست که موجودات، به خصوص انسان، قدرت تدبیر ندارند، باغبانی که زحمت میکشد و به پرورش درختان اقدام میکند، رشد درختان نتیجه تدبیر اوست.

+ توحید در بوبیت بدان معناست که این باغبان و تدبیرش، همه از آنِ خدا و تحت تدبیر اویند.

+ کشاورز، وقتی خود را با دیگران، یعنی کسانی که در کشت زمین او دخالتی نداشته اند، مقایسه می کند، میبیند که این زراعت حاصل دسترنج خودش است. اما وقتی رابطه خود با خدارا بررسی میکند، میبیند که هم خودش و هم نیرو و توانش از آنِ خداست و کشت و زرع او بر اساس استعدادی که خداوند در آن قرار داده، رشد کرده و محصول داده است. در نتیجه در میابد که زارع حقیقی و پرورش دهنده اصلی زراعت او خداست و باید شکرگزار او باشد.


آیاتی که بیانگر توحید در ربوبیت هستند:

+ آیه {انا هدیناه السبیل} که به هدایت انسان توسط خداوند اشاره دارد، بیانگر توحید در ربوبیت است.(درس 2 دهم - درس 1 یازدهم - درس 5 دوازدهم)

+ آیه { اهدنا الصراط المستقیم} به توحید در ربوبیت اشاره دارد.(درس 10 دهم)

+ آیه { والسماء بنیناها بأید و انّا لموسعون} و آیه ((خداوند، آسمان ها را با ستون هایی که برای شما دیدنی نیستند، برپا داشته است)) که به تدبیر آسمان و اداره جهان توسط خدا اشاره دارد، بیانگر توحید در ربوبیت است.(درس 3 یازدهم)

+ آیه { ذلک بان الله لم یک مغیراً نعمه انعمها علی قوم} که بیانگر نعمت دهی خداوند به مخلوقاتش است، بیانگر تدبیر و اداره جهان توسط خدا یا توحید در ربوبیت است.(درس 9 یازدهم)

+ آیه { و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا} با بیان اراده الهی به توحید در ربوبیت ااره دارد.(درس 9 یازدهم) 

+ آیه { و رزقکم من الطیبات} نیز بیانگر توحید در ربوبیت است.(درس 12 یازدهم)

+ آیه { کل یوم هو فی شانٍ} بیانگر توحید در ربوبیت است.(درس 1 دوازدهم)

+ آیه { ان الله ربی و ربکم} به توحید در ربوبیت اشاره دارد.(درس 3 دوازدهم)

+ آیه { ان الله یمسک السماوات و الارض ان تزولا} که به حفاظت و نگهبانی جهان توسط خداوند اشاره دارد، بیانگر توحید در ربوبیت است.(درس 5 دوازدهم)

+ آیه { قد جاءکم بصائر من ربکم } با عبارت {من ربکم} بیانگر توحید در ربوبیت است.(درس 5 دوازدهم)

+ آیه { والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا} بیانگر هدایت خاص انسان های مجاهد توسط خداوند و توحید در ربوبیت است. تمامی سنت های الهی، مشمول قانون های خداوند در مسیر ربوبیت الهی و اداره جهان توسط خداست.(درس 6 دوازدهم)

+ آیه {فاما الذین آمنوا بالله واعتصموا به فسیدخلهم فی رحمه منه و فضل و یهدیهم الیه صراطا مستقیما} با بیان هدایت الهی بیانگر توحید در ربوبیت است.(درس 7 دوازدهم)


+ علت آنکه شایسته نیست جز خدارا پروردگار خود بدانیم : { قل أ غیر الله ابغی ربا } در عبارت دوم آمده است : 

{و هو رب کل شیء} : انحصار ربوبیت به خدا 



شرک و مراتب آن

+ شرک به معنای شریک قرار دادن برای خداست. هرکس معتقد است که خداوند شریک دارد، مشرک به حساب می آید.

+ شرک نیز مانند توحید درجاتی دارد که متناسب با درجات توحید، به برخی از آنها می پردازیم :

شرک در خالقیت

+ اگر کسی معتقد باشد که این جهان را چند خالق آفریده اند، گرفتار شرک در خالقیت شده است.


شرک در مالکیت

+ عبارت است از اعتقاد به اینکه علاوه بر خداوند و در کنار او، دیگران هم مالک بخشی از جهان هستند. اگر کسی معتقد به شرک در خالقیت باشد، معتقد به شرک در مالکیت هم خواهد بود.

+ اگر مالکیت سایر مخلوقات را در کنار مالکیت خداوند بدانیم، گرفتار شرک شده ایم اما اگر در طول و پس از مالکیت خدا بدانیم با توحی منافاتی ندارد.


شرک در ولایت 

+ عبارت است از اعتقاد به اینکه علاوه بر خداوند و در کنار او، دیگرانی نیز هستند که سرپرستی جهان را به عهده دارند و خودشان حق تصرف در جهان را دارا می باشند.

+ آیه { یریدون ان یتحاکموا الی الطاغوت و قد امروا ان یکفروا به} به کسانی اشاره دارد که طاغوت را به عنوان ولی و سرپرست خود انتخاب کرده و در نتیجه در عمل نیز به او مراجعه می کنند، در حالیکه خداوند به آنان فرمان داده  که به او کفر ورزند.( درس 4 یازدهم) 


شرک در ربوبیت

+ عبارت است از اعتقاد به اینکه، علاوه بر خداوند و در کنار او، دیگرانی نیز هستند که تدبیر امور موجودات را بر عهده دارند.

+ اگر کسی در کنار ربوبیت الهی، برای خود یا سایر مخلوقات حساب جداگانه ای باز کند و گمان کند که کسی میتواند مستقل از خداوند، امور را تدبیر کند، گرفتار شرک در ربوبیت شده است.

+ بیان عبارت : { انا ربکم الاعلی } از سوی فرعون که در قرآن کریم به آن اشاره شده است، بیانگر شرک در ربوبیت می باشد.(درس 3 دوازدهم)



تست ها 


آسان




متوسط



متوسط













🔵سوال چالشی🔵

(دوستان عزیز جواب خودتون رو در بخش کامنت‌ها زیر همین پست اعلام بفرمایید)

!تذکر! حتما با صفحه شخصی خودتون جواب صحیح را کامنت کنید.

!تذکر! حداقل تعداد کامنت جواب درست برای قرعه کشی 15 عدد است، پس به دوستان خودتون هم این مطلب رو معرفی کنید تا شانس خودشون رو امتحان کنند.

به یک دانش آموز به قید قرعه که با صفحه شخصی خودش جواب درست رو کامنت کند، *30 دقیقه مشاوره رایگان از بنده* تعلق میگیرد.

جواب درست رو کامنت کنید، شاید شما برنده باشید :))




پاسخ تست شماره 6 ( چالشی و نکته دار) و همینطور نام برنده قرعه کشی در هر مطلب رو میتونید در مطلب بعدی همون درس از من مربوط به ازمون بعد مشاهده بفرمایید.

به طور مثال : نام دانش آموز برنده و پاسخ تست چالشی این مطلب رو میتوانید در مطالب بعدی دینی 3 برای ازمون 28 مرداد مشاهده بفرمایید.

برنده از بین کامنت های زیر همین مطلب قرعه کشی میشود و پاسخ اون کامنت رو بنده با * تبریک و پرسش شماره تلفن برای تماس مشاوره *خواهم داد.

هیچ اعلانی برای پاسخ کامنت برای کاربران سایت دریافت نمیشود، پس نیازه که حتما به مطلب مدام سر بزنید تا اگر شما برنده شدید، پاسخ کامنت را ببینید و آن از دست ندهید.



*پاسخ تست شماره 6 مطلب دین و زندگی 3 درس 1 - مربوط به ازمون 31 تیرماه*


از توجه شما ممنونم. موفق باشید.

Menu