سلام خدمت دوستان عزیز رشته انسانی . . . ! ! !
در این مطلب قصد داریم به حل تست های منطق و فلسفه کنکور 1400 خارج کشور بپردازیم .
دوستان عزیز ، لطفاً ابتدا خودتون تست ها را حل کنید و سپس پاسخ ها را مطالعه و بررسی کنید . . .
![]() | دانشجوی رشته علوم قضایی دانشگاه علوم قضایی تهران رتبه 16 منطقه دو - کنکور انسانی 1400 |
1-در کدام عبارت احتمال وقوع مغالطه اشتراک لفظ وجود دارد ؟
1)قضایا مانند مفاهیم به جزئی و کلی تقسیم می شوند .
2)تصدیق می کنم که به درستی متوجه منظور شما نشدم .
3)او خدو انداخت بر رویی که ماه / سجده آرد پیش او در سجده گاه
4)کار پاکان را قیاس از خود مگیر / گرچه باشد در نبشتن شیر و شیر
پاسخ گزینه 1 است . کلی و جزئی بودن مفاهیم با کلی و جزئی بودن قضایا متفاوت است . لذا هر کس این ها را با هم اشتباه کند ، دچار مغالطه اشتراک لفظ شده است .
2-در کدام مورد ، نوع دلالت همه الفاظ مشخص شده بر معنای آنها یکسان است ؟
1)دوستش او را به خانه خود برد – دست هایت را تا جایی که می توانی بالا ببر – خدا در قرآن به قلم سوگند خورده است .
2)پاک کنی که خریده ام ، خوب پاک نمی کند – دستم روی کاغذ می دوید و داستان را پیش می برد – در قوری گم شده است .
3)تو ماه منی ، مرا با ماه گردون کاری نیست – چون کوه استوار باش و دلت را به خدای بسپار – ماشین پت پتی کرد و از کار افتاد .
4)دست خدا بالای دست های آنان است – سرو از میان درختان ، مظهر خوش قد و بالایی است – پس از رسیدن به خانه ، دست و صورت را بشویید .
پاسخ گزینه 1 است . هر سه کلمه (( خانه – دست هایت – قلم )) بر تمام معنای اصلی خود دلالت می کنند و لذا دلالت مطابقی هستند . بررسی سایر گزینه ها :
2)کلمات (( پاک کن – دستم – قوری )) به ترتیب دارای دلالت (( مطابقی – تضمنی – مطابقی )) هستند .
3)کلمات (( ماه – کوه – ماشین )) به ترتیب دلالت (( التزامی – مطابقی – تضمنی )) دارند .
4)کلمات (( دست – سرو – دست و صورت )) به ترتیب دلالت (( التزامی – مطابقی – تضمنی )) دارند .
3-مناسب ترین پاسخ برای این پرسش که (( چرا جملات انشایی در منطق بررسی نمی شوند ؟ )) کدام است ؟
1)با واقعیت مطابقت ندارند . 2)خطای اندیشه شامل آنها نمی شود .
3)فقط از احساسات و تمایلات ما خبر می دهند . 4)به شکل سوالی ، امری یا عاطفی بیان می شوند .
پاسخ گزینه 2 است . فقط جملات خبری هستند که قابلیت صادق یا کاذب بودن را دارند . از آنجا که وظیفه منطق جلوگیری از خطای اندیشه است و جملات انشایی ( مانند جملات امری ، پرسشی و . . . ) را نمی توان صادق یا کاذب دانست ، این دسته از جملات در منطق بررسی نمی شوند .
4-اگر مربع رو به رو مربع تقابل باشد ، به ترتیب امکان موارد زیر را بررسی کنید :
- جمع میان A و D در صدق
- تشخیص صدق یا کذب B در صورت صدق C
- جمع میان A و B در صدق
1)غیر ممکن – غیر ممکن – امکان پذیر 2)غیر ممکن – امکان پذیر – غیر ممکن
3)امکان پذیر – امکان پذیر – غیر ممکن 4)امکان پذیر – غیر ممکن – غیر ممکن
پاسخ گزینه 4 است . جمع میان A و D در صدق طبق احکام تداخل ، امکان پذیر است . تشخیص صدق یا کذب B در صورت صدق C طبق احکام تداخل ، غیر ممکن است . جمع میان A و B در صدق طبق احکام تضاد ، غیر ممکن است .
5-روزی نرگس از دور ، حیوانی چهارپا دید که بار زیادی بر پشتش گذاشته شده بود . پدر او مدتی پیش در ضمن یک داستان ، شتر کوهان دار را برای او توصیف کرده بود . نرگس بی درنگ فریاد زد : پدر ! شتر کوهان دار ! نرگس دچار چه مغالطه ای شده است ؟
1)تمثیل ناروا 2)ایهام انعکاس 3)تعمیم شتابزده 4)توسل به احساسات
پاسخ گزینه 1 است . از استقرای تمثیلی استفاده کرده و به جهت شباهت ظاهری چهار پای دارای بار با شتر کوهان دار ، آنها را یکی دانسته است .
6-در کدام قضیه ، دامنه مصادیق موضوع و محمول علامت یکسانی دارند ؟
1)برخی از حیوانات استخوان ندارند . 2)تیم والیبال جانبازان بازی را برد .
3)آدمی به طور طبیعی به آینده می اندیشد . 4)محمود از فرستاده ی مغولان استقبال خوبی نکرد .
پاسخ گزینه 4 است . گزینه 4 شخصیه سالبه است ، پس موضوع و محمول آن علامت مثبت دارند . بررسی سایر گزینه ها :
1)موضوع : منفی – محمول : مثبت
2)موضوع : مثبت – محمول : منفی
3)موضوع : مثبت – محمول : منفی
7-کدام قضیه مانعه الجمع است ؟
1)جسم یا رسانا است یا غیر فلز . 2)ماه یا به دور خورشید می گردد یا به دور زمین .
3)قضیه یا حملی است یا منفصل حقیقی . 4)هر موجودی ، یا جاندار است یا دارای احساس نیست .
پاسخ گزینه 3 است . در گزینه 3 ، قضیه نمی تواند همزمان هم حملی باشد و هم منفصل حقیقی اما می تواند هیچ کدام نباشد و مثلا منفصل شرطی باشد .
8-کدام عبارت درست است ؟
1)هرگاه نتیجه یک استدلال درست باشد ، می توان نتیجه گرفت که مقدمات آن هم درست بوده است .
2)تأثیری که ژولیدگی یک فرد بر نفوذ کلام او نزد شنونده می گذارد ، ناشی از نوعی مغالطه است .
3)کلمات مترادف ، با توجه به یکی بودن مفهوم ، از نظر تأثیری که بر شنوندگان می گذارند ، مشابهت دارند .
4)در مغالطه تعمیم شتابزده ، مغالطه گر می کوشد تا با استفاده از یک عامل روانی ، شنونده را تحت تأثیر قرار دهد .
پاسخ گزینه 2 است . هنگامی که عبارتی را به خاطر عوامل روانی بپذیریم یا رد کنیم ، دچار مغالطه در اثر عوامل روانی شده ایم . مثلا وقتی یک فرد ژولیده ، سخنی علمی بگوید و چون ژولیده است ، آن را نپذیریم یا ادعای فقر و تنگ دستی کند و به خاطر همین ژولیدگی این ادعا را بپذیریم ، دچار مغالطه توسل به احساسات شده ایم که از جمله مغالطات در اثر روانی است . بررسی سایر گزینه ها :
1)نتیجه درست ممکن است از مقدمات غلط به دست آید . مثلا (( هر سنگی سفید است . هر سفیدی جامد است . پس هر سنگی جامد است .))
3)کلمات مترادف ممکن است بار ارزشی متفاوتی داشته باشند و تأثیر متفاوتی بر شنونده بگذارند مثل (( فرمود )) و (( گفت ))
4)مغالطه تعمیم شتابزده مربوط به استقرای تعمیمی است و جزء مغالطات در اثر روانی نیست .
9-کدام مورد ، ویژه ی تفکر فلسفی است ؟
1)تأمل در باورهای بنیادین زندگی 2)استفاده از روش عقلی و استدلالی
3)تلاش برای رهایی از عادت های غیر منطقی 4)تلاش برای پاسخ قانونمند به سوالات مطرح شده
پاسخ گزینه 1 است . تفکر فلسفی غور در باورهای بنیادین زندگی است . بررسی سایر گزینه ها :
2)استفاده از روش عقلی و استدلالی در ریاضیات هم وجود دارد و لذا ویژه ی تفکر فلسفی نیست .
3)یکی از فواید تفکر فلسفی ، رهایی از عادات غیر منطقی است ولی این فایده ویژه ی تفکر فلسفی نیست .
4)تلاش برای پاسخ قانونمند در همه دانش ها وجود دارد و ویژه ی تفکر فلسفی نیست .
10-فلسفه با کدام مورد ارتباط مستقیم ندارد ؟
1)عشق به خردمندی 2)هنر خوب زیستن
3)استفاده درست از ظرفیت ذهن 4)تلاش برای نیل به حقیقت
پاسخ گزینه 3 است . گزینه 3 مربوط به علم منطق است .
11-کدام عبارت درست است ؟
1)گستردگی شناخت و فهم ما از جهان ، نشان می دهد که توانایی شناخت ما حدی ندارد .
2)کسی که توانایی شناخت برخی امور را مطلقاً منتفی بداند ، امکان شناخت را منکر است .
3)با پیشرفت های حیرت آور بشر در سده های اخیر ، همه ی دانش های گذشته زیر سوال رفته اند .
4)کسی که معتقد است حقیقت غیر قابل شناخت است ، ناخواسته وجود یک حقیقت را اثبات می کند .
پاسخ گزینه 4 است . گزینه 4 اشاره به شکاکیت مطلق دارد که منتهی به تناقض می شود .
12-بارزترین نشانه ی اعتبار شناخت حسی کدام است ؟
1)عقل به کمک این شناخت ، اسرار و رموز طبیعت را می شناسد .
2)با استفاده از آن می توان خطاهای گوناگون حواس را تشخیص داد .
3)انسان نیازهای جسمانی خود را بر اساس یافته های آن برطرف می کند .
4)فقط با استفاده از این شناخت می توانیم تمایز و تفاوت چیزها را بفهمیم .
پاسخ گزینه 3 است . دقت کنید که تشخیص تفاوت و تمایز اشیا منحصر به شناخت حسی نیست .
13-کانت با کدام یک موافق است ؟
1)هیچ یک از شناخت های انسان ذاتی نیست .
2)اصل علیت اصلی است که عقل آن را اثبات می کند .
3)علیت طلوع خورشید نسبت به روشنی زمین ، از پیش در دستگاه ادراکی موجود است .
4)تصوراتی مانند زمان و مکان و علیت را ، انسان از راه عقل به دست می آورد ، نه از راه حس و تجربه .
پاسخ گزینه 1 است . کانت شناخت را حاصل همکاری حس و عقل می داند . بنابراین هیچ شناختی ذاتی و غیر اکتسابی نیست و به ورودی های ذهن از خارج نیز وابسته است .
14-توضیح تأثیر متقابل روح و جسم ، بنابر دیدگاه کدام یک ، مشکل تر است؟
1)ملاصدرا 2)دکارت 3)داروینیست ها 4)ماتریالیست ها
پاسخ گزینه 2 است . با توجه به اینکه دکارت معتقد است که بدن و روح کاملاً مجزا هستند ، توضیح تأثیر متقابل آنها بر یکدیگر دشوار است .
15-ملاصدرا و ابن سینا در مورد کدام عبارت اختلاف نظر دارند ؟
1)روح بدن را به کار می گیرد ، نه بدن روح را .
2)روح و بدن در واقع تفاوتی با یکدیگر ندارند .
3)رابطه ی روح و بدن شبیه رابطه ی قفس و پرنده است .
4)بدن بیمار ، روح را کسل می کند و روح افسرده ، بدن را بیمار می کند .
پاسخ گزینه 3 است . ملاصدرا معتقد است که روح نتیجه رشد و تکامل بدن و باطن بدن است اما ابن سینا معتقد است که خدا روح را به انسان عطا می کند .
16-مفهوم (( عدالت )) در دیدگاه های اخلاقی افلاطون ، به کدام یک از عبارت های زیر نزدیک تر است ؟
1)اعمال تساوی و برابری میان قوای سه گانه وجودی
2)اعتدال و هماهنگی میان ابعاد و قوای وجودی انسان
3)غلبه قوه عقلانی بر قوای شهوت و غضب و ممانعت آنها از عمل
4)ایجاد برابری در همه ابعاد فردی و اجتماعی برای رسیدن به سعادت
پاسخ گزینه 2 است . زمانی که اعتدال و هماهنگی میان ابعاد و قوای وجودی انسان شکل بگیرد ، انسان به ویژگی (( عدالت )) آراسته می شود .
17-حمل (( دارای دو قطر مساوی )) بر (( مربع )) ، از نظر نسبت ، مانند کدام حمل است ؟
1)ذوزنقه بر شکل 2)متساوی الاضلاع بر مثلث
3)مثلث بر دارای اضلاع 4)دارای زاویه بر مستطیل
پاسخ گزینه 4 است . حمل صورت سوال و گزینه 4 از نوع اولی ذاتی هستند اما سایر گزینه ها حمل شایع صناعی هستند .
18-کدام عبارت مورد توافق کانت و هیوم است ؟
1)درک علیت از طریق حواس امکان پذیر نیست .
2)مفاهیمی مانند علیت ، جزء ساختارهای ذهن انسان اند .
3)انسان داده های حسی را در قالب های ذهنی درک می کند .
4)برای درک علیت ، باید هم از حس و هم از عقل استفاده کنیم .
پاسخ گزینه 1 است . هیوم و کانت ، هر دو معتقدند که از طریق حواس نمی توان علیت را درک کرد .
19-در کدام عبارت ، لفظ (( باید )) نشان دهنده وجوب علی و معلولی است ؟
1)برای نماز خواندن باید وضو گرفت . 2)انسان باید راستگو و درستکار باشد .
3)وقتی از مدرسه آمدی ، باید تکالیفت را انجام دهی . 4)وقتی در قفل نیست و اشکالی وجود ندارد ، باید در باز شود .
پاسخ گزینه 4 است . در گزینه 4 ، اصل وجوب علی و معلولی و رابطه ضروری ، مشهود است اما در سایر گزینه ها ، رابطه ضروری دیده نمی شود .
20-کدام یک ، جزء مقدمات برهان حرکت نیست ؟
1)هر متحرکی نیازمند محرک است . 2)تسلسل از نظر عقلی محال است .
3)در عالم طبیعت حرکت وجود دارد . 4)محرکی وجود دارد که خودش حرکت ندارد .
پاسخ گزینه 4 است . گزینه 4 نتیجه برهان حرکت است اما سایر گزینه ها ، مقدمات برهان حرکت هستند .
21-کدام مورد با نظرات فیلسوفان مسلمان سازگار است ؟
1)معناداری زندگی انسان بدون پذیرش واقعی وجود خدا ، غیر ممکن است .
2)مقدمه مشترک همه براهین اثبات خدا ، نیازمندی هر موجودی به علت است .
3)عقل وجود خدا را اثبات می کند و این ، برای معنا بخشی به زندگی کافی است .
4)فیلسوف ، وجود خدا را به دلایل دینی می پذیرد و سپس می کوشد تا وجود او را اثبات کند .
پاسخ گزینه 1 است . فیلسوفان مسلمان معتقدند که انسان ابتدا باید وجود خدا را بپذیرد و سپس با خدا ارتباط برقرار کند تا زندگی او معنادار شود .
22-کدام عبارت عقل عملی را به درستی و با دقت بیشتری توضیح می دهد ؟
1)آن عقلی که به علوم عملی یعنی باید ها و نباید ها ، مهارت ها و فنون اختصاص دارد .
2)جنبه ای از عقل که باید ها و نباید ها را مورد بررسی و شناخت قرار می دهد .
3)آن بعد از وجود انسان که به انجام باید ها و پرهیز از نباید ها مبادرت می ورزد .
4)نوعی از عقل که به رفتار های اختیاری و باید ها و نباید های او اختصاص دارد .
پاسخ گزینه 2 است . عقل عملی باید ها و نباید ها را صرفاً شناسایی و تشخیص می دهد ؛ نه اینکه ترغیب یا منع کند .
23-کدام عبارت درست است ؟
1)این ویژگی ، خاص دانش فلسفه است که درستی یا نادرستی گزاره های آن را استدلال و برهان تعیین می کند .
2)فیلسوفان تجربه گرای مسلمان ، برخلاف گروه عقل گرا ، استدلال تمثیلی و تجربی را نیز در جای خود معتبر می دانند .
3)به اعتقاد فیلسوفان مسلمان ، ایمانی که پشتوانه عقلی ندارد ، می تواند عامل گمراهی فکری یا عملی انسان گردد .
4)اصل در دانش فلسفه ، تقویت مهارت های منطقی و تفکر فلسفی است و دانستن تفکرات سایر فیلسوفان ضرورتی ندارد .
پاسخ گزینه 3 است . از نظر فیلسوفان مسلمان ، ایمانی ارزشمند است که پشتوانه عقلی داشته باشد . ایمانی که پشتوانه عقلی ندارد ، ارزش چندانی ندارد و چه بسا انسان را به سوی کارهای غلط و اشتباه بکشاند .
24-با استفاده از طبیعت شناسی ابن سینا ، کدام عبارت درست است ؟
1)بندگان عالِم خداوند که خشیت او را به دل دارند ، کسانی اند که از طبیعت گذشته و در ماوراءالطبیعه تحقیق کرده اند .
2)با وجود خسارت هایی که ملخ های مهاجم به کشاورزان می زنند ، نمی توان آنها را حشراتی بی فایده و مضر به حال طبیعت دانست .
3)بیماری ، پیری و مرگ هر چند شر و بدی به نظر می رسند ، اما با توجه به نظام احسن ، هیچ گونه داوری در مورد آنها نمی توان کرد .
4)طبیعت مرتبه ای از هستی است که رو به مقصدی خاص دارد و موجودات آن ، دستخوش تحولاتی می شوند که منشأ طبیعت آنها می شود .
پاسخ گزینه 2 است . طبق طبیعت شناسی ابن سینا ، اگرچه ملخ ها در ظاهر مضر به نظر می آیند اما نمی توان گفت که کاملاً بد و مضر هستند .
25-کدام عبارت با نظرات ملاصدرا سازگار است ؟
1)آنچه اصیل است ، وجود است و ماهیت انتزاعی است ، یعنی هیچ گونه واقعیتی ندارد .
2)میان وجود و ماهیت ، وجود امری واقعی و ماهیت مفهومی ساخته و پرداخته ذهن افراد است .
3)ذهن عادی و طبیعی انسان ، در مسئله اصالت وجود یا ماهیت ، حقیقت را وارونه نشان می دهد .
4)وحی و شهود را باید در فلسفه به همان نحوی به کار گرفت که عقل و استدلال به کار می روند .
پاسخ گزینه 3 است . اذهان عادی ، اصالت ماهیت را بهتر می پسندد و پذیرش اصالت وجود دشوار را می داند .
صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام ما
برای ارتباط بیشتر با رتبه برترها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج کانون برترها را دنبال کنید و به کانال تلگرام کانون برترها ملحق شوید .
همچنین می توانید با شماره 0218451 داخلی 3123 تماس بگیرید .
تهیه کننده :
مـهـرشـاد ایـمـانـی نـسـب - دانشجوی دانشگاه علوم قضایی تهران
سپاس از توجه شما 🌹 🌹 🌹