تست‌های کنکور 99 خارج کشور - منطق و فلسفه - مهرشاد ایمانی نسب

سلام خدمت دوستان عزیز رشته انسانی . . . ! ! ! در این مطلب قصد داریم به حل تست‌های منطق و فلسفه کنکور 99 خارج کشور بپردازیم .

تست‌های کنکور 99 خارج کشور - منطق و فلسفه - مهرشاد ایمانی نسب

سلام خدمت دوستان عزیز رشته انسانی  . . . ! ! ! 
 
در این مطلب قصد داریم به 
حل تست های منطق و فلسفه کنکور 99 خارج کشور بپردازیم .
 
 دوستان عزیز ، لطفاً ابتدا خودتون تست ها را حل کنید و سپس پاسخ ها را مطالعه و بررسی کنید . . .


تست‌های کنکور 99 خارج کشور - منطق و فلسفه - مهرشاد ایمانی نسب









مـهـرشـاد ایـمـانـی نـسـب

دانشجوی رشته علوم قضایی دانشگاه علوم قضایی تهران 

رتبه 16 منطقه دو - کنکور انسانی  1400





1-کدام عبارت درست است ؟ 

1)در تعریف ، به کمک تصورات مجهول به تصور معلوم دست می یابیم . 

2)استفاده از منطق ، در همه علوم و فعالیت های ذهنی بشر گریزناپذیر است . 

3)برخی از دانش ها مانند ریاضیات ، ابزار منطق اند و به دقت ذهنی کمک می کنند .

4)در تصور ما از یک درخت واقعی ، یکی از ویژگی های مفهوم ، (( وجود داشتن )) است . 


پاسخ گزینه 2 است . هر یک از ما در سراسر زندگی خود به منطق نیازمندیم ؛ زیرا می خواهیم درست فکر کنیم و درست تصمیم بگیریم . بنابراین استفاده از منطق در همه علوم و فعالیت های ذهنی بشر ، گریزناپذیر است . بررسی سایر گزینه ها : 

1)در تعریف ، به کمک تصورات معلوم به تصور مجهول دست می یابیم . 

3)منطق ابزار سایر دانش ها از جمله ریاضیات است ، نه اینکه سایر دانش ها ابزار منطق باشند . 

4)در تصور ، با واقعیت داشتن یا نداشتن کاری نداریم . پس (( وجود داشتن )) در ضمن هیچ تصوری نیست . 



2-کدام عبارت می تواند منجر به مغالطه ابهام در عبارات شود ؟ 

1)این تابلو هیچ قیمتی ندارد .                                      2)من از راهنمایی شما پشیمانم .

3)خانه ارزان کمیاب است و هر کمیابی گران است .      4)فارغ التحصیلان رشته روان شناسی از روان آدم ها با خبرند .


پاسخ گزینه 2 است . این عبارت دو معنا می تواند داشته باشد : 1)من از اینکه شما را راهنمایی کردم ، پشیمانم .    2)من از اینکه شما مرا راهنمایی کردید ، پشیمانم.



3-میان مفاهیم به کار رفته در عبارات زیر ، کدام یک از نسبت های چهارگانه را می توان برقرار کرد ؟ 

(( امروز با یک توریست آلمانی آشنا شدم که عکاس ، خبرنگار و زاده ی مادری اصفهانی است و دیروز به اصفهان آمده است . ))

1)فقط عموم و خصوص من وجه                      2)عموم و خصوص من وجه و تباین 

3)عموم و خصوص من وجه و تساوی              4)عموم و خصوص مطلق و عموم و خصوص من وجه 


پاسخ گزینه 1 است . نسبت های چهارگانه فقط بین مفاهیم کلی برقرار می شوند . تمام مفاهیم کلی مذکور در عبارت صورت سوال ، با یکدیگر رابطه عموم و خصوص من وجه دارند . 



4-به ترتیب ، عیب تعریف های زیر چیست ؟ 

جاندار : موجودی که دارای حواس است . 

متافیزیک : دانشی که روش آن استدلالی است . 

1)جامع نیست – مانع نیست .                                2)دوری است – مانع نیست .

3)نه جامع است و نه مانع – مانع نیست .              4)جامع نیست – نه جامع است و نه مانع .


پاسخ گزینه 1 است . تعریف جاندار مانع است اما جامع نیست ؛ چون گیاهان را شامل نمی شود . تعریف متافیزیک جامع است اما مانع نیست ؛ چون ریاضیات را نیز شامل می شود . 



5-نوع مغالطه به کار رفته در استدلال زیر کدام است ؟ 

(( قاضی : شما در تاریخ 10 اسفند 98 ، راننده کامیونی بودید که با دو میلیون ماسک از تهران به سوی جنوب حرکت می کرد ؛ قبول دارید؟ متهم : آقای قاضی ، من حافظه خوبی ندارم ! مگر شما به خاطر دارید که 10 اسفند چه غذاهایی خورده اید ؟)) 

1)توسل به احساسات                  2)ابهام در عبارات                    3)تعمیم شتابزده                       4)تمثیل ناروا 


پاسخ گزینه 4 است . از استدلال تمثیلی استفاده شده که به مغالطه تمثیل ناروا منجر شده است . چون فراموشی نوع غذای خورده شده در تاریخ 10 اسفند را دلیل فراموشی رانندگی کامیونی با محموله ای خاص در نظر گرفته است . وجه مشابهت ، تاریخ است و حکم تسری داده شده ، فراموشی است . 



6-کدام قضیه شخصیه است ؟ 

1)شیری خرگوشی را درید .                              2)شیر با شیر متفاوت است . 

3)شیر این جنگل قدرتمند است .                   4)شیر برعکس ریش می شود . 


پاسخ گزینه 4 است . چون در گزینه 4 لفظ (( شیر )) مورد توجه است و موضوع جزئی است . 



7-محتوای کدام گزینه درست است ؟ 

1)اگر قضیه (( هیچ کتابی ارزان نیست )) نادرست باشد ، می توان نتیجه گرفت که (( هر کتابی ارزان است )) .

2)اگر قضیه (( هیچ موجودی مجرد نیست )) نادرست باشد ، می توان قطعا گفت که (( بعضی موجودات مجرد نیستند )) .

3)اگر بپذیریم که (( همه نمرات این دانش آموز بیست است )) ، باید پذیرفت که (( بعضی نمرات این دانش آموز بیست است )) .

4)اگر بدانیم که (( بعضی پرواز کنندگان پرنده نیستند )) ، می توان قطعا گفت که (( بعضی پرندگان پرواز کننده نیستند )) .


پاسخ گزینه 3 است . در تداخل ، از صدق کلی ، صدق جزئی نتیجه می شود . بررسی سایر گزینه ها : 

1)این دو قضیه متضاد هستند . در تضاد از کذب یک طرف ، نمی توان نتیجه ای درباره طرف دیگر گرفت . 

2)این دو قضیه متداخل هستند . در تداخل از کذب کلی نمی توان نتیجه ای درباره جزئی گرفت . 

4)این دو قضیه عکس هم هستند اما سالبه جزئیه عکس لازم الصدق ندارد . 



8-کدام یک از قیاس های زیر معتبر است ؟ 

1)هر ج د است . بعضی د الف است . = بعضی ج الف است . 

2)بعضی ج د نیست . هر ج الف است . = بعضی د الف نیست .

3)بعضی ج د است . هیچ ج الف نیست . = بعضی د الف نیست . 

4)بعضی ج د نیست . هر د الف است . = بعضی ج الف نیست . 


پاسخ گزینه 3 است . گزینه 3 همه شرایط اعتبار قیاس را دارد . بررسی سایر گزینه ها : 

گزینه 1 : شرط دوم نقض شده است ( حد وسط در هر دو مقدمه منفی است ) 

گزینه 2 و 4 : شرط سوم نقض شده است ( الف در نتیجه مثبت اما در مقدمه منفی است )


9-اگر قضیه (( این مقدار پیوسته یا مثلث است یا غیر شکل )) درست باشد ، کدام عبارت درست است ؟ 

1)هیچ غیر مثلثی شکل نیست .                        2)بعضی مثلث ها غیر شکل هستند . 

3)بعضی غیر شکل ها مثلث هستند .               4)بعضی غیر شکل ها مثلث نیستند .


پاسخ گزینه 4 است . قضیه صورت سوال ، منفصل مانعه الجمع است ، زیرا هر دو طرف با هم نمی توانند صادق باشند اما هر دو می توانند کاذب باشند . این سوال را با توجه به محتوای گزینه ها هم می توان پاسخ داد ؛ چون فقط گزینه 4 از نظر محتوایی صحیح است . 



10-کدام عبارت درست است ؟                                                                                                             

1)برخی از مسائل فلسفه با روش تجربی قابل بررسی است اما روش کلی فلسفه ، روش عقلی است . 

2)فلسفه مانند همه ی دانش های دیگر قانونمند است و با استفاده از روشی خاص ، مسائل خود را بررسی می کند . 

3)تفکر فلسفی خاص فیلسوفان نیست ، بلکه از همان آغازین روزهای حیات هر انسانی خود را نشان می دهد . 

4)همه ی انسان ها به شرط دقت در افکار ، تصمیمات و اعمال روزمره خود ، دچار نوعی حیرت فلسفی می شوند . 


پاسخ گزینه 2 است . قانونمندی در روش همه ی علوم وجود دارد ولی روش فلسفه ، روش خاصی است که همان استدلال عقلی و قیاسی است . 



11-کدام عبارت توصیف درستی از حیطه های فلسفه ارائه می دهد ؟                                        

1)فلسفه اولی ، پل ارتباطی میان فلسفه های مضاف و دانش های بشری است . 

2)فلسفه اولی بخش اصلی فلسفه است که ریشه و شاخه های فلسفه را در بر می گیرد . 

3)فلسفه های مضاف ، مسائل خاص فلسفه را وارد حیطه های گوناگون علوم و فنون می کنند . 

4)هر شاخه ی فلسفه ، قسمتی از فلسفه است که بنیان آن را یکی از شاخه های علوم می سازد . 


پاسخ گزینه 3 است . شاخه های دانش فلسفه (فلسفه های مضاف) ، قوانین بنیادی هستی شناسی و معرفت شناسی را به محدوده های خاص منتقل می کنند . 



12-با توجه به نظرات فیلسوفان اولیه ، کدام عبارت درست است ؟ 

1)گزنوفانس معتقد بود خدای خدایان در هیچ چیز شبیه موجودات جهان نیست و بی همتا است . 

2)پارمنیدس نخستین کسی بود که به روشنی دریافت ((بودن)) و ((شدن)) از ویژگی های اساسی موجودات است . 

3)هراکلیتوس معتقد بود ستیزه و جنگ دائمی ، موجودات را ایجاد می کند و آتش ، آنها را سوزانده و نابود می کند . 

4)از آثار تالس می توان فهمید که معتقد بوده ماده اولیه سازنده جهان ، آب است و بنیان اشیا بر آب قرار گرفته است . 


پاسخ گزینه 1 است . گزنوفانس می گوید : (( فقط یک خدا ، بزرگ ترین خدا در میان خدایان و آدمیان است که نه در صورت شبیه مخلوقات فانی است و نه در فکر و اندیشه . )) 

* تذکر : گزنوفانس و اعتقاد او به کلی از کتاب فلسفه یازدهم چاپ 98 (نظام جدید) حذف شده است . 



13-کدام مورد را نمی توان از دفاعیات سقراط در دادگاه نتیجه گرفت ؟                                                 

1)اجرای فرمان خدا ، از هر امر دیگری مهم تر است . 

2)کسی که ادعای دانایی می کند ، در پی حقیقت نیست . 

3)دانایی از آن خداست و انسان را از آن بهره ای نیست . 

4)کسی که از ترس ، کار درست را رها کند ، سزاوار سرزنش است . 


پاسخ گزینه 3 است . سقراط می گوید : (( دانای حقیقی فقط خداست .)) اما این سخن به معنای بی بهره بودن انسان از دانایی نیست . 



14-این واقعیت که (( حقایق فراوانی در عالم هست که آنها را نمی دانیم و نمی شناسیم )) به کدام یک از حیطه های معرفت شناسی مربوط است ؟ 

1)ابزارهای شناخت                  2)ماهیت شناخت                   3)امکان شناخت                        4)قلمرو شناخت  


پاسخ گزینه 4 است . وقتی درباره اینکه چه چیزهایی را می شناسیم و چه چیزهایی را نمی شناسیم ، صحبت می کنیم ، در واقع درباره حد و مرز و قلمرو شناخت سخن می گوییم .



15-کدام عبارت درباره شناخت عقلی درست است ؟                                                           

1)یافته های آن ، اساس دانش های گوناگون بشری است . 

2)اقسام مختلفی دارد که درون نگری ، یکی از آنها است . 

3)نوعی درک بدون واسطه و بر اساس تأمل در خود است . 

4)در برخی از موارد ، مستلزم بهره گیری از یافته های حسی است .


پاسخ گزینه 1 است . دقت کنید که در صورت سوال درباره ی شناخت عقلی سوال شده و نه عقل به عنوان یکی از ابزارهای شناخت . شناخت عقلی بدون استفاده از حس و تجربه و بدون درون نگری و صرفاً از طریق استدلال حاصل می شود . بنابراین چون شناخت عقلی متکی بر استدلال است ، بی واسطه نیست . 



16-کدام عبارت به نارسایی پوزیتیویسم اشاره می کند ؟ 

1)تجربه علمی صلاحیت و توان ورود به برخی از حیطه های معرفت بشری را ندارد . 

2)با آنچه که در دانش تجربی کسب می شود ، نمی توان باورهای سودمندی کسب کرد . 

3)امور قابل ارزیابی تجربی ، در صورتی که با تجربه اثبات نشوند ، فاقد اعتبار معرفتی هستند . 

4)هر فردی متناسب با وضعیت خود ، به شناختی می رسد که با شناخت دیگری متفاوت است . 


پاسخ گزینه 1 است . از جمله نارسایی های پوزیتیویسم این است که تجربه ، توانایی تبیین هر مسئله ای را ندارد ؛ مثلا تجربه نمی تواند درباره نیاز جهان به مبدأ و خدا ، وجود عوالمی غیر از عالم طبیعت و خوب و بدهای اخلاقی اظهار نظر کند . 



17-طبق نظریه ی اخلاقی افلاطون ، انسان نیکبخت کسی است که : 

1)از میان قوای خود ، تنها به قوه عقل که عالی ترین قوه است ، توجه کند . 

2)به چهار فضیلت حکمت ، خویشتن داری ، شجاعت ، و عدالت آراسته گردد . 

3)از امیال و افعال طبیعی دوری کرده و یکسره به انجام فضیلت ها بپردازد . 

4)عقل او در مقابل قوای شهوت و غضب ایستادگی کرده و اداره بدن را به عهده بگیرد . 


پاسخ گزینه 2 است . از نظر افلاطون ، انسانی که آراسته به چهار فضیلت (( حکمت )) ، (( شجاعت )) ، (( عدالت )) و (( خویشتن داری )) است ، نیکبخت است . 



18-در کدام گزاره ، نمی توان از دلیل حمل سوال کرد ؟ 

1)زمستان سرد است .                                   2)انسان فانی است . 

3)خدا جاودانه است .                                   4)پلاتین فلز است . 


پاسخ گزینه 4 است . وقتی تعریف یک چیز یا اجزای تعریف اش ، بر آن حمل شود ، حمل اولی ذاتی شکل می گیرد که بی نیاز از دلیل است . یعنی نمی توان از دلیل حمل سوال کرد . پلاتین نوعی فلز است که (( فلز بودن )) در واقع تعریف پلاتین است . 



19-کدام عبارت تعریف واجب الوجود بالغیر را به درستی بیان می کند ؟ 

1)چیزی که بر حسب ذات خود ممکن الوجود است .               2)ماهیتی که چیستی خود را از علت دریافت می کند .

3)موجودی که ضرورت وجود او از ناحیه دیگری است .            4)ماهیتی که وجوب خود را از ماهیت دیگری می گیرد . 


پاسخ گزینه 4 است . واجب الوجود بالغیر یعنی موجودی که وجوب وجودش از ناحیه ذات خودش نیست ، بلکه از سوی علت ، ضرورت یافته است . پس ضرورت وجود او از ناحیه دیگری است . 



20-نظریه هیوم در مورد علیت ، درصدد تبیین کدام مسئله است ؟ 

1)بررسی نقش روان در باور رابطه علیت                                 2)چرایی باور عمومی آدمیان به اصل علیت 

3)بررسی نقش عقل در باور رابطه علیت                                4)چگونگی کشف علت های طبیعی توسط تجربه 


پاسخ گزینه 2 است . نظریه هیوم درباره علیت نشان می دهد که او به دنبال تبیین چرایی باور عمومی افراد به اصل علیت است .



21-مصرع زیر دقیقاً اتفاق به کدام معنا را رد می کند ؟ 

(( چو بد کردی ، مباش ایمن ز آفات )) 

1)نفی اصل سنخیت                                    2)نفی غایت مندی 

3)نفی علت العلل                                       4)نفی اصل وجوب علّی 


پاسخ گزینه 1 است . این مصرع ، نتیجه ی بدی را آفات می داند ، لذا معنای دوم اتفاق یعنی نفی اصل سنخیت را رد می کند .



22-اساس استدلال دکارت بر اثبات خدا ، کدام است ؟                                                                               

1)تصور خدا                       2)وجود نامتناهی                      3)قدیر بودن خدا                       4)مخلوق بودن من 


پاسخ گزینه 1 است . اساس استدلال دکارت مبتنی بر (( تصور خدا )) و نیازمندی این تصور به وجود خدای نامتناهی است .



23-کدام عبارت ، اصطلاح (( تسلسل علل نامتناهی )) را به درستی توضیح می دهد ؟                           

1)هر موجودی ، معلول علتی و آن علت ، معلول علتی دیگر باشد .    

2)علل و معلول های مترتب بر هم ، منتهی به معلول غیر علتی نشوند . 

3)علل و معلول های مترتب بر هم ، منتهی به هیچ علت غیر معلولی نشوند .   

4)موجودات بی شماری وجود داشته باشند که با هم رابطه علّی داشته باشند . 


پاسخ گزینه 3 است . تعریف تسلسل علل نامتناهی را باید به درستی و با دقت یاد گرفت . تسلسل علل نامتناهی یعنی سلسله ی علت ها تا بی نهایت ادامه یابد و منتهی به علت غیر معلول نشود .




صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام ما

برای ارتباط بیشتر با رتبه برترها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج کانون برترها را دنبال کنید و به کانال تلگرام کانون برترها ملحق شوید .

همچنین می توانید با شماره 0218451 داخلی 3123 تماس بگیرید .




تهیه کننده :

مـهـرشـاد ایـمـانـی نـسـب  -  دانشجوی دانشگاه علوم قضایی تهران


سپاس از توجه شما  🌹  🌹  🌹

Menu