سلام خدمت دوستان عزیز رشته انسانی . . . ! ! !
در این مطلب قصد داریم به حل تست های منطق و فلسفه کنکور 99 خارج کشور بپردازیم .
دوستان عزیز ، لطفاً ابتدا خودتون تست ها را حل کنید و سپس پاسخ ها را مطالعه و بررسی کنید . . .
![]() | دانشجوی رشته علوم قضایی دانشگاه علوم قضایی تهران رتبه 16 منطقه دو - کنکور انسانی 1400 |
1-کدام عبارت درست است ؟
1)در تعریف ، به کمک تصورات مجهول به تصور معلوم دست می یابیم .
2)استفاده از منطق ، در همه علوم و فعالیت های ذهنی بشر گریزناپذیر است .
3)برخی از دانش ها مانند ریاضیات ، ابزار منطق اند و به دقت ذهنی کمک می کنند .
4)در تصور ما از یک درخت واقعی ، یکی از ویژگی های مفهوم ، (( وجود داشتن )) است .
پاسخ گزینه 2 است . هر یک از ما در سراسر زندگی خود به منطق نیازمندیم ؛ زیرا می خواهیم درست فکر کنیم و درست تصمیم بگیریم . بنابراین استفاده از منطق در همه علوم و فعالیت های ذهنی بشر ، گریزناپذیر است . بررسی سایر گزینه ها :
1)در تعریف ، به کمک تصورات معلوم به تصور مجهول دست می یابیم .
3)منطق ابزار سایر دانش ها از جمله ریاضیات است ، نه اینکه سایر دانش ها ابزار منطق باشند .
4)در تصور ، با واقعیت داشتن یا نداشتن کاری نداریم . پس (( وجود داشتن )) در ضمن هیچ تصوری نیست .
2-کدام عبارت می تواند منجر به مغالطه ابهام در عبارات شود ؟
1)این تابلو هیچ قیمتی ندارد . 2)من از راهنمایی شما پشیمانم .
3)خانه ارزان کمیاب است و هر کمیابی گران است . 4)فارغ التحصیلان رشته روان شناسی از روان آدم ها با خبرند .
پاسخ گزینه 2 است . این عبارت دو معنا می تواند داشته باشد : 1)من از اینکه شما را راهنمایی کردم ، پشیمانم . 2)من از اینکه شما مرا راهنمایی کردید ، پشیمانم.
3-میان مفاهیم به کار رفته در عبارات زیر ، کدام یک از نسبت های چهارگانه را می توان برقرار کرد ؟
(( امروز با یک توریست آلمانی آشنا شدم که عکاس ، خبرنگار و زاده ی مادری اصفهانی است و دیروز به اصفهان آمده است . ))
1)فقط عموم و خصوص من وجه 2)عموم و خصوص من وجه و تباین
3)عموم و خصوص من وجه و تساوی 4)عموم و خصوص مطلق و عموم و خصوص من وجه
پاسخ گزینه 1 است . نسبت های چهارگانه فقط بین مفاهیم کلی برقرار می شوند . تمام مفاهیم کلی مذکور در عبارت صورت سوال ، با یکدیگر رابطه عموم و خصوص من وجه دارند .
4-به ترتیب ، عیب تعریف های زیر چیست ؟
جاندار : موجودی که دارای حواس است .
متافیزیک : دانشی که روش آن استدلالی است .
1)جامع نیست – مانع نیست . 2)دوری است – مانع نیست .
3)نه جامع است و نه مانع – مانع نیست . 4)جامع نیست – نه جامع است و نه مانع .
پاسخ گزینه 1 است . تعریف جاندار مانع است اما جامع نیست ؛ چون گیاهان را شامل نمی شود . تعریف متافیزیک جامع است اما مانع نیست ؛ چون ریاضیات را نیز شامل می شود .
5-نوع مغالطه به کار رفته در استدلال زیر کدام است ؟
(( قاضی : شما در تاریخ 10 اسفند 98 ، راننده کامیونی بودید که با دو میلیون ماسک از تهران به سوی جنوب حرکت می کرد ؛ قبول دارید؟ متهم : آقای قاضی ، من حافظه خوبی ندارم ! مگر شما به خاطر دارید که 10 اسفند چه غذاهایی خورده اید ؟))
1)توسل به احساسات 2)ابهام در عبارات 3)تعمیم شتابزده 4)تمثیل ناروا
پاسخ گزینه 4 است . از استدلال تمثیلی استفاده شده که به مغالطه تمثیل ناروا منجر شده است . چون فراموشی نوع غذای خورده شده در تاریخ 10 اسفند را دلیل فراموشی رانندگی کامیونی با محموله ای خاص در نظر گرفته است . وجه مشابهت ، تاریخ است و حکم تسری داده شده ، فراموشی است .
6-کدام قضیه شخصیه است ؟
1)شیری خرگوشی را درید . 2)شیر با شیر متفاوت است .
3)شیر این جنگل قدرتمند است . 4)شیر برعکس ریش می شود .
پاسخ گزینه 4 است . چون در گزینه 4 لفظ (( شیر )) مورد توجه است و موضوع جزئی است .
7-محتوای کدام گزینه درست است ؟
1)اگر قضیه (( هیچ کتابی ارزان نیست )) نادرست باشد ، می توان نتیجه گرفت که (( هر کتابی ارزان است )) .
2)اگر قضیه (( هیچ موجودی مجرد نیست )) نادرست باشد ، می توان قطعا گفت که (( بعضی موجودات مجرد نیستند )) .
3)اگر بپذیریم که (( همه نمرات این دانش آموز بیست است )) ، باید پذیرفت که (( بعضی نمرات این دانش آموز بیست است )) .
4)اگر بدانیم که (( بعضی پرواز کنندگان پرنده نیستند )) ، می توان قطعا گفت که (( بعضی پرندگان پرواز کننده نیستند )) .
پاسخ گزینه 3 است . در تداخل ، از صدق کلی ، صدق جزئی نتیجه می شود . بررسی سایر گزینه ها :
1)این دو قضیه متضاد هستند . در تضاد از کذب یک طرف ، نمی توان نتیجه ای درباره طرف دیگر گرفت .
2)این دو قضیه متداخل هستند . در تداخل از کذب کلی نمی توان نتیجه ای درباره جزئی گرفت .
4)این دو قضیه عکس هم هستند اما سالبه جزئیه عکس لازم الصدق ندارد .
8-کدام یک از قیاس های زیر معتبر است ؟
1)هر ج د است . بعضی د الف است . = بعضی ج الف است .
2)بعضی ج د نیست . هر ج الف است . = بعضی د الف نیست .
3)بعضی ج د است . هیچ ج الف نیست . = بعضی د الف نیست .
4)بعضی ج د نیست . هر د الف است . = بعضی ج الف نیست .
پاسخ گزینه 3 است . گزینه 3 همه شرایط اعتبار قیاس را دارد . بررسی سایر گزینه ها :
گزینه 1 : شرط دوم نقض شده است ( حد وسط در هر دو مقدمه منفی است )
گزینه 2 و 4 : شرط سوم نقض شده است ( الف در نتیجه مثبت اما در مقدمه منفی است )
9-اگر قضیه (( این مقدار پیوسته یا مثلث است یا غیر شکل )) درست باشد ، کدام عبارت درست است ؟
1)هیچ غیر مثلثی شکل نیست . 2)بعضی مثلث ها غیر شکل هستند .
3)بعضی غیر شکل ها مثلث هستند . 4)بعضی غیر شکل ها مثلث نیستند .
پاسخ گزینه 4 است . قضیه صورت سوال ، منفصل مانعه الجمع است ، زیرا هر دو طرف با هم نمی توانند صادق باشند اما هر دو می توانند کاذب باشند . این سوال را با توجه به محتوای گزینه ها هم می توان پاسخ داد ؛ چون فقط گزینه 4 از نظر محتوایی صحیح است .
10-کدام عبارت درست است ؟
1)برخی از مسائل فلسفه با روش تجربی قابل بررسی است اما روش کلی فلسفه ، روش عقلی است .
2)فلسفه مانند همه ی دانش های دیگر قانونمند است و با استفاده از روشی خاص ، مسائل خود را بررسی می کند .
3)تفکر فلسفی خاص فیلسوفان نیست ، بلکه از همان آغازین روزهای حیات هر انسانی خود را نشان می دهد .
4)همه ی انسان ها به شرط دقت در افکار ، تصمیمات و اعمال روزمره خود ، دچار نوعی حیرت فلسفی می شوند .
پاسخ گزینه 2 است . قانونمندی در روش همه ی علوم وجود دارد ولی روش فلسفه ، روش خاصی است که همان استدلال عقلی و قیاسی است .
11-کدام عبارت توصیف درستی از حیطه های فلسفه ارائه می دهد ؟
1)فلسفه اولی ، پل ارتباطی میان فلسفه های مضاف و دانش های بشری است .
2)فلسفه اولی بخش اصلی فلسفه است که ریشه و شاخه های فلسفه را در بر می گیرد .
3)فلسفه های مضاف ، مسائل خاص فلسفه را وارد حیطه های گوناگون علوم و فنون می کنند .
4)هر شاخه ی فلسفه ، قسمتی از فلسفه است که بنیان آن را یکی از شاخه های علوم می سازد .
پاسخ گزینه 3 است . شاخه های دانش فلسفه (فلسفه های مضاف) ، قوانین بنیادی هستی شناسی و معرفت شناسی را به محدوده های خاص منتقل می کنند .
12-با توجه به نظرات فیلسوفان اولیه ، کدام عبارت درست است ؟
1)گزنوفانس معتقد بود خدای خدایان در هیچ چیز شبیه موجودات جهان نیست و بی همتا است .
2)پارمنیدس نخستین کسی بود که به روشنی دریافت ((بودن)) و ((شدن)) از ویژگی های اساسی موجودات است .
3)هراکلیتوس معتقد بود ستیزه و جنگ دائمی ، موجودات را ایجاد می کند و آتش ، آنها را سوزانده و نابود می کند .
4)از آثار تالس می توان فهمید که معتقد بوده ماده اولیه سازنده جهان ، آب است و بنیان اشیا بر آب قرار گرفته است .
پاسخ گزینه 1 است . گزنوفانس می گوید : (( فقط یک خدا ، بزرگ ترین خدا در میان خدایان و آدمیان است که نه در صورت شبیه مخلوقات فانی است و نه در فکر و اندیشه . ))
* تذکر : گزنوفانس و اعتقاد او به کلی از کتاب فلسفه یازدهم چاپ 98 (نظام جدید) حذف شده است .
13-کدام مورد را نمی توان از دفاعیات سقراط در دادگاه نتیجه گرفت ؟
1)اجرای فرمان خدا ، از هر امر دیگری مهم تر است .
2)کسی که ادعای دانایی می کند ، در پی حقیقت نیست .
3)دانایی از آن خداست و انسان را از آن بهره ای نیست .
4)کسی که از ترس ، کار درست را رها کند ، سزاوار سرزنش است .
پاسخ گزینه 3 است . سقراط می گوید : (( دانای حقیقی فقط خداست .)) اما این سخن به معنای بی بهره بودن انسان از دانایی نیست .
14-این واقعیت که (( حقایق فراوانی در عالم هست که آنها را نمی دانیم و نمی شناسیم )) به کدام یک از حیطه های معرفت شناسی مربوط است ؟
1)ابزارهای شناخت 2)ماهیت شناخت 3)امکان شناخت 4)قلمرو شناخت
پاسخ گزینه 4 است . وقتی درباره اینکه چه چیزهایی را می شناسیم و چه چیزهایی را نمی شناسیم ، صحبت می کنیم ، در واقع درباره حد و مرز و قلمرو شناخت سخن می گوییم .
15-کدام عبارت درباره شناخت عقلی درست است ؟
1)یافته های آن ، اساس دانش های گوناگون بشری است .
2)اقسام مختلفی دارد که درون نگری ، یکی از آنها است .
3)نوعی درک بدون واسطه و بر اساس تأمل در خود است .
4)در برخی از موارد ، مستلزم بهره گیری از یافته های حسی است .
پاسخ گزینه 1 است . دقت کنید که در صورت سوال درباره ی شناخت عقلی سوال شده و نه عقل به عنوان یکی از ابزارهای شناخت . شناخت عقلی بدون استفاده از حس و تجربه و بدون درون نگری و صرفاً از طریق استدلال حاصل می شود . بنابراین چون شناخت عقلی متکی بر استدلال است ، بی واسطه نیست .
16-کدام عبارت به نارسایی پوزیتیویسم اشاره می کند ؟
1)تجربه علمی صلاحیت و توان ورود به برخی از حیطه های معرفت بشری را ندارد .
2)با آنچه که در دانش تجربی کسب می شود ، نمی توان باورهای سودمندی کسب کرد .
3)امور قابل ارزیابی تجربی ، در صورتی که با تجربه اثبات نشوند ، فاقد اعتبار معرفتی هستند .
4)هر فردی متناسب با وضعیت خود ، به شناختی می رسد که با شناخت دیگری متفاوت است .
پاسخ گزینه 1 است . از جمله نارسایی های پوزیتیویسم این است که تجربه ، توانایی تبیین هر مسئله ای را ندارد ؛ مثلا تجربه نمی تواند درباره نیاز جهان به مبدأ و خدا ، وجود عوالمی غیر از عالم طبیعت و خوب و بدهای اخلاقی اظهار نظر کند .
17-طبق نظریه ی اخلاقی افلاطون ، انسان نیکبخت کسی است که :
1)از میان قوای خود ، تنها به قوه عقل که عالی ترین قوه است ، توجه کند .
2)به چهار فضیلت حکمت ، خویشتن داری ، شجاعت ، و عدالت آراسته گردد .
3)از امیال و افعال طبیعی دوری کرده و یکسره به انجام فضیلت ها بپردازد .
4)عقل او در مقابل قوای شهوت و غضب ایستادگی کرده و اداره بدن را به عهده بگیرد .
پاسخ گزینه 2 است . از نظر افلاطون ، انسانی که آراسته به چهار فضیلت (( حکمت )) ، (( شجاعت )) ، (( عدالت )) و (( خویشتن داری )) است ، نیکبخت است .
18-در کدام گزاره ، نمی توان از دلیل حمل سوال کرد ؟
1)زمستان سرد است . 2)انسان فانی است .
3)خدا جاودانه است . 4)پلاتین فلز است .
پاسخ گزینه 4 است . وقتی تعریف یک چیز یا اجزای تعریف اش ، بر آن حمل شود ، حمل اولی ذاتی شکل می گیرد که بی نیاز از دلیل است . یعنی نمی توان از دلیل حمل سوال کرد . پلاتین نوعی فلز است که (( فلز بودن )) در واقع تعریف پلاتین است .
19-کدام عبارت تعریف واجب الوجود بالغیر را به درستی بیان می کند ؟
1)چیزی که بر حسب ذات خود ممکن الوجود است . 2)ماهیتی که چیستی خود را از علت دریافت می کند .
3)موجودی که ضرورت وجود او از ناحیه دیگری است . 4)ماهیتی که وجوب خود را از ماهیت دیگری می گیرد .
پاسخ گزینه 4 است . واجب الوجود بالغیر یعنی موجودی که وجوب وجودش از ناحیه ذات خودش نیست ، بلکه از سوی علت ، ضرورت یافته است . پس ضرورت وجود او از ناحیه دیگری است .
20-نظریه هیوم در مورد علیت ، درصدد تبیین کدام مسئله است ؟
1)بررسی نقش روان در باور رابطه علیت 2)چرایی باور عمومی آدمیان به اصل علیت
3)بررسی نقش عقل در باور رابطه علیت 4)چگونگی کشف علت های طبیعی توسط تجربه
پاسخ گزینه 2 است . نظریه هیوم درباره علیت نشان می دهد که او به دنبال تبیین چرایی باور عمومی افراد به اصل علیت است .
21-مصرع زیر دقیقاً اتفاق به کدام معنا را رد می کند ؟
(( چو بد کردی ، مباش ایمن ز آفات ))
1)نفی اصل سنخیت 2)نفی غایت مندی
3)نفی علت العلل 4)نفی اصل وجوب علّی
پاسخ گزینه 1 است . این مصرع ، نتیجه ی بدی را آفات می داند ، لذا معنای دوم اتفاق یعنی نفی اصل سنخیت را رد می کند .
22-اساس استدلال دکارت بر اثبات خدا ، کدام است ؟
1)تصور خدا 2)وجود نامتناهی 3)قدیر بودن خدا 4)مخلوق بودن من
پاسخ گزینه 1 است . اساس استدلال دکارت مبتنی بر (( تصور خدا )) و نیازمندی این تصور به وجود خدای نامتناهی است .
23-کدام عبارت ، اصطلاح (( تسلسل علل نامتناهی )) را به درستی توضیح می دهد ؟
1)هر موجودی ، معلول علتی و آن علت ، معلول علتی دیگر باشد .
2)علل و معلول های مترتب بر هم ، منتهی به معلول غیر علتی نشوند .
3)علل و معلول های مترتب بر هم ، منتهی به هیچ علت غیر معلولی نشوند .
4)موجودات بی شماری وجود داشته باشند که با هم رابطه علّی داشته باشند .
پاسخ گزینه 3 است . تعریف تسلسل علل نامتناهی را باید به درستی و با دقت یاد گرفت . تسلسل علل نامتناهی یعنی سلسله ی علت ها تا بی نهایت ادامه یابد و منتهی به علت غیر معلول نشود .
صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام ما
برای ارتباط بیشتر با رتبه برترها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج کانون برترها را دنبال کنید و به کانال تلگرام کانون برترها ملحق شوید .
همچنین می توانید با شماره 0218451 داخلی 3123 تماس بگیرید .
تهیه کننده :
مـهـرشـاد ایـمـانـی نـسـب - دانشجوی دانشگاه علوم قضایی تهران
سپاس از توجه شما 🌹 🌹 🌹